گوترش از یکسان بودن ارزش های تغییر ناپذیر بشری در برهه های مختلف زمان صحبت کرد و در سخنرانی خود تاکید کرد مردمی که ما نماینده آنها هستیم ممکن است ایمان خود را نه تنها به دولتها و موسسات از دست بدهند بلکه ارزش‌هایی را که ما در ۷۵ سال در سازمان ملل برای آنها کار کرده‌ایم مانند صلح، حقوق بشر، کرامت برای همه، برابری، عدالت و همبستگی نیز برای آنها رنگ می‌بازد.

او به موضوع لزوم پاسخگویی دولت ها هم پرداخت و تصریح کرد قول و تعهد اگر مردم نتیجه‌ای از آن را در زندگی روزمره خود نبینند، بی ارزش است.

انتقاد رئیسی از سیاستمداران قدیم و جدید آمریکا

نوبت سخنرانی حجت اسلام سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران یازده نفر بعد از گوترش بود. او که بر اساس اعلام ستاد اطلاع رسانی دولت به دلیل شرایط کرونایی به محل برگزاری این نشست سفر نکرده بود در یک سخنرانی ویدیویی به تشریح مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در دوران اخیر پرداخت. 

رئیسی تلاش کرد در این ویدیو به عنوان اولین سخنرانی در یک تریبون جهانی و بعد از استقرارش در دولت سیزدهم یک چهره مصمم و قاطع از خود نشان دهد و به قول معروف با توپ پُر به میدان رفت. او در این سخنرانی بیش از همه به مواضع دولت آمریکا حمله کرد و آن هم نه فقط آمریکای دوران جو بایدن یا دونالد ترامپ؛ رئیسی  سیاست های کلی دولت آمریکا از سال ها قبل تا امروز خطاب قرار داد. 

معرفی تحریم به عنوان یک روش جدید جنگی

اصلی ترین فراز سخنرانی رئیسی خطاب به آمریکا در جایی بود که او راجع به تحریم ها صحبت می کرد. رئیسی گفت: تحریم روش جدید جنگ آمریکا با ملت‌هاست. تحریم علیه ملت ایران نه از زمان برنامه هسته‌ای و نه حتی انقلاب اسلامی شروع شد بلکه از سال ۱۹۵۱ یعنی زمان ملی شدن صنعت نفت آغاز گردید و منجر به کودتای نظامی علیه دولت منتخب ملت ایران شد توسط آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها. تحریم، بخصوص تحریم دارو، در دوران کرونا، جنایت علیه بشریت است.

رییس جمهور برای این بخش از صحبت هایش کوشید از قرآن کریم هم شاهدی بیاورد و به طرح این موضوع پرداخت که از منظر این کتاب آسمانی یکی از ویژگیهای ظالمان نابودی طبیعت و نسل بشر معرفی می‌شود. با طرح این موضوع رئیس دولت سیزدهم درباره موضوعات سلامتی و زیست محیطی یک پیشنهاد رسمی در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد، وی گفت: جمهوری اسلامی پیشنهاد می‌کند که با معرفی دو مقوله سلامت و محیط زیست به عنوان مسائل انسانی، هرگونه تحریم یا اختلال در زنجیره تأمین آن ممنوع اعلام گردد. 

 آغوش باز ایران نسبت به آوارگان افغان

رئیسی و تیمی که برای تنظیم متن این سخنرانی به او مشاوره داده بودند در همین بخش گزاره ای را گنجاندند که تلویحا نشان دهند ایران نسبت به موضوع پناهندگان و آوارگان به ویژه مردم مظلوم افغانستان آغوش بازی دارد، رئیسی در این بخش گفت: من به نیابت از ملت ایران و میلیون‌ها پناهنده‌ای که میهمان کشورم هستند ضمن محکوم کردن تداوم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بخصوص در اقلام بشردوستانه، خواستار ثبت این جنایت سازمان‌یافته علیه بشریت، به عنوان نماد و واقعیت حقوق بشر آمریکایی هستم.

پاسخ رئیسی برای تلاش ایران برای ساخت واکسن داخلی

در ادامه رئیسی کوشش کرد باز هم از سیاست های تحریمی آمریکا گلایه کند و حتی تلاش ایران برای ساخت واکسن داخلی کرونا را به این موضوع مرتبط دانست.

رئیس جمهور تلاش کرد در عین حال به رخ جهانیان هم بکشاند که ایران از تحریم ها برای خود فرصت ساخته و گفت: ایران در کنار دانش صلح‌آمیز هسته‌ای و ماهواره، قطب پزشکی آسیاست و پزشکان و دانشمندان ایرانی مثل ابوعلی سینا در تاریخ بشریت می‌درخشند. دانش مفید برای بشریت تحریم‌پذیر نیست؛ ما سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران را که رادیودارو برای بیش از یک میلیون بیمار سرطانی در کشور می‌سازد تولید کردیم؛ در زیست‌فناوری و سلولهای بنیادین، علیرغم تحریم، پیشرفت‌های خیرهکننده داشته‌ایم. امروز ما هم علیرغم تحریم‌های ضد حقوق بشری به یکی از تولیدکنندگان واکسن کرونا تبدیل شده‌ایم.

پرتکرارترین کلمات

عدالت و عقلانیت از جمله پر تکرارترین کلمات استفاده شده سخنرانی رئیسی در هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل بودند که هر کدام حداقل هفت بار در خلال صحبت ها مطرح شدند. اما مقام بالاتر را می توان به واژه آزادی داد که بیش از 10 بار توسط رئیس دولت سیزدهم به کار رفت.

وی در بخشی از سخنرانی خود گفت: بحران‌های جامعه بشری از جمله خشونت، فقر، بیکاری و فساد اخلاقی و اقتصادی، فروپاشی نظام خانواده، جنگ‌های منطقه‌ای، تروریسم سازمان‌یافته و بحران‌های زیست‌محیطی همگی ناشی از بی‌توجهی به اصول عقلانیت، عدالت و آزادی است

حاکم شدن اراده ملت ها به عنوان یک راه حل

رئیسی کوشید گزاره حاکم شدن و به رسمیت شناخته شدن رای ملت ها برای تعیین سرنوشت شان را به عنوان یک پیشنهاد عقلانی و مسیری برای دستیابی به آزادی معرفی کند. وی با گزاره ای استعاری گفت که آزادی در کوله پشتی هیچ سرباز خارجی وجود ندارد. در خلال همین صحبت ها رئیسی از اخراج شدن آمریکایی هم حرف زد اما طالبان را به عنوان یک راه حل نجات بخش از تریبون مجازی سازمان ملل هم معرفی نکرد. هرچند گزینه وی برای رای ملت ها می تواند شامل انتخاب خود ملت افغانستان برای حاکم شدن این گروه تلقی شود. 

وی حتی خروج آمریکا از افغانستان را هزینه زا برای کشورهای منطقه عنوان کرد و در عوض نقش ایران در منطقه به ویژه در کشورهای عراق و سوریه به کمک سرداران شهید ابومهدی المهندس و قاسم سلیمانی عاملی عنوان کرد که کشورهای اروپایی امروز سایه تروریسم داعش را بالای سر خود احساس نکنند. 

از نگاه رئیسی آمریکا با برجام چه کرد؟

رئیس جمهور در مجمع اخیر سازمان ملل جمهوری اسلامی ایران را آماده گفت و گو و تعامل با جهانیان معرفی کرد و در ماجرای برجام ایران را کماکان پایبند به تعهدات نشان داد و آمریکا را کشوری دانست که نقض عهد کرده و به همین دلیل ایران نمی تواند به آنها اعتماد کند. رئیسی در این فراز صحبت هایش از فتوایی قدیمی از مقام معظم رهبری شاهد مثال آورد مبنی بر حرمت ساخت سلاح اتمی تا به جهانیان اعلام کند از مدت ها پیش ایران به دنبال چنین موضوعی نبوده است. 

رئیسی در آخرین جمله این سخنرانی گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است که برای ایجاد جهانی بهتر نقش‌آفرینی کند؛ جهانی مملو از عقلانیت، عدالت، آزادی، اخلاق و معنویت.الف