وزیر امور خارجه ایران با بیان این‌که منطقه تحمل زیاده‌خواهی‌های جدید را ندارد، تصریح کرد: در تامین امنیت منطقه و امنیت خود با هیچ کسی تعارف نداریم.
کد خبر: ۹۹۹۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲ 06 October 2021

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که شب گذشته (سه‌شنبه) در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت سرگئی لاوروف همتای روس خود وارد مسکو شد، پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) با لاوروف دیدار و پس از آن در نشست خبری مشترک حضور یافت.

* سند راهبردی همکاری‌های ایران و روسیه

وی در این نشست خبری گفت: توافق کردیم در آینده نزدیک سند راهبردی همکاری‌های دو کشور را به صورت مدون بررسی کرده و به عنوان نقشه راه جدید در روابط دو کشور، این سند مبنای همکاری‌های ما و همکاری‌های بلندمدت ما قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد:‌ امروز در گفت‌وگوهای متنوع در موضوعات دوجانبه تأکید کردیم برای اینکه‌ اراده رهبران دو کشور را تامین کنیم، دو ملت باید شاهد ایجاد جهش در روابط باشیم که باید موانع بر سر ایجاد جهش را شناسایی کنیم.

امیرعبداللهیان با بیان این‌که برای تجارت دو کشور اهمیت قائلیم، اظهار داشت: بیش از ۷۰ درصد هموطنان ما در ایران واکسن کرونا را دریافت کردند و منعی برای تردد تجار ایرانی به روسیه و ادامه طبیعی فعالیتشان وجود ندارد.

وی عنوان کرد: دو کشور اقتصاد بزرگ و ظرفیت‌های مهمی را دارند. بر توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها در حوزه‌های فرهنگی، گردشگری، دفاعی سیاسی و امنیتی تأکید کردیم، ولی همچنان در حوزه تجاری و اقتصادی راه طولانی را در پیش داریم و ظرفیت‌های بزرگی را داریم که در جهش روابط باید شاهد گسترش حجم تبادل تجاری دو کشور باشیم.

* اوضاع افغانستان

امیرعبداللهیان به اوضاع افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: در مسائل منطقه‌ای نیز گفت‌وگوهای رو به جلویی را داشتیم. در مسئله افغانستان همانطور که‌ آقای لاوروف اعلام کرد ما با صدای بلند از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت می‌کنیم و توجه به رای و نظر مردم افغانستان برای ما مهم است و در عین حال تسهیل ارسال کمک‌های انساندوستانه مورد توجه ماست.

وی بیان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد برگزاری نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان به اضافه روسیه در تهران باشیم. همکارم در روسیه درصدد برای برگزاری فرمت مسکو برای کمک به حل سیاسی مسئله افغانستان است و برای مشارکت خودمان در این فرمت نیز با نگاه مثبت به بررسی‌های خودمان ادامه می‌دهیم.

* منطقه تحمل زیاده‌خواهی‌های جدید را ندارد

وزیر خارجه با اشاره به اوضاع در قفقاز جنوبی گفت: در منطقه قفقاز جنوبی ما نگرانی‌هایی داریم و نگرانی‌های خود را با آقای لاوروف در میان گذاشتیم. معتقدیم منطقه تحمل زیاده‌خواهی‌های جدید را ندارد. نگاه ما به همه همسایگان نگاه دوستی، برادری و حسن همجواری و توسعه همکاری‌ها و روابط است.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: از این‌که اظهاراتی مایه دلسردی در روابط ایران و یک همسایه شود خرسند نیستیم و معتقدیم باید کشورها و همسایگان جمهوری اسلامی ایران باید با پاسخ مثبت به سیاست همسایگی ایران سخن بگویند و عمل کنند.

وزیر خارجه تصریح کرد: تحت هیچ شرایطی تغییر ژئوپلتیک و نقشه منطقه در حوزه قفقاز را نخواهیم پذیرفت و کماکان نگرانی جدی خود را از حضور صهیونیست‌ها و تروریست‌ها در این منطقه داریم. مواضع ما در خصوص حمایت از فلسطین کاملا روشن است و درباره اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی در حیطه امنیت جمهوری اسلامی ایران و تامین امنیت منطقه با هیچ طرفی تعارف نداریم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: پیام ما برای همه همسایگان پیام دوستی و پیام همکاری‌های فزاینده و رو به رشد در راستای منافع ملت‌های منطقه است.

وی گفت: آقای لاوروف به گفت‌وگوهای منطقه‌ای که جمهوری اسلامی ایران در آن حضور دارد اشاره کرد و معتقدیم گفت‌وگو با اهل منطقه یکی از اصولی‌ترین روش‌هایی است که می‌تواند به رشد و توسعه منطقه و برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه کمک کند. در موضوع سوریه طرفین اتفاق نظر داریم و برگزاری انتخابات موفق ریاست جمهوری با مشارکت حداکثری مردم سوریه یک گام مثبتی بود که در ما‌ه‌های گذشته با آن مواجه بودیم. ما به رای و نظر مردم سوریه همچنان احترام می‌‌گذاریم.

وی با بیان این‌که درباره اوضاع یمن نیز امروز گفت‌وگو خواهیم کرد، افزود: معتقدیم یمن متعلق به همه یمنی‌هاست و ضرورت رفع محاصره انسانی و برقراری آتش بس و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی مورد تأکید ماست.

* سفر گروسی به ایران

وزیر خارجه کشورمان به همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: آقای لاوروف تأکید دارد بر این‌که آقای گروسی سفرهای بیشتری به ایران داشته باشد و هر زمان گروسی بخواهد برای پیگیری مسائل فنی خود در چارچوب مقررات موجود تصمیم سفر به ایران بگیرد استقبال می‌کنیم، ولی از این‌که آژانس نسبت به حادثه تروریستی در سایت کرج هیچ واکنشی نشان نداد، گلایه‌مند هستیم و از این‌که آژانس بخواهد از زبان آقای گروسی اهداف سیاسی بعضی طرف‌ها و کشورها را دنبال کند، خرسند نیستیم ولی به آقای گروسی در راستای ماموریت فنی خود و در چارچوب مقررات خوشامد می‌گوییم و سفر ‌ایشان را متناسب با برنامه همتای ایرانی تنظیم می‌کنیم.

* بعد از پایان جمع بندی مذاکرات وین را از سرمی‌گیریم

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان درباره بازگشت به مذاکرات وین نیز اظهار داشت: با لاوروف در این زمینه مشورت داشتیم و تأکید کردم بعد از پایان جمع بندی‌ها ما به زودی گفت‌‌وگوهای وین را از سر خواهیم گرفت. مایلم در این جا تأکید کنم که دولت آقای رئیسی دولت عملگرا و نتیجه گراست.

وی گفت: به طرف‌های مقابل با صدای بلند می‌گوییم در این فرصتی که در حال جمع بندی تا بازگشت به میز مذاکرات هستیم، حتما طرف‌های مقابل باید تصمیم جدیدی بگیرند و اراده و نیت واقعی خودشان را در تامین منافع و حقوق ملت ایران در چارچوب توافق هسته‌ای که به عمل آمده نشان دهند که ما بتوانیم آن را به عنوان یک نشانه مثبت قلمداد کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اهل گفت‌وگو و مذاکره است، ولی مذاکره‌ای که منتج به نتیجه شود و تامین کننده منافع و حقوق ملت ایران باشد و همه طرف‌ها را وادار کند به تعهداتشان برگردند.

* دیدار روسای جمهور دو کشور در آینده نزدیک/ روسیه شریک راهبردی ایران

وی گفت: در آینده نه چندان دور امیدوار هستیم روسای جمهور دو کشور در یکی از پایتخت‌ها دیدار کنند. روسیه را یک شریک راهبردی برای ایران می‌دانیم و معتقدیم در سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم، روسیه در اولویت سیاست خارجی ما قرار دارد و امیدواریم همکاری‌های رو به رشد دو کشور در آینده نه چندان دور به بهترین سطح خود ارتقا یابد.

* برای بازگشت به گفت‌وگوهای وین در حال جمع بندی نهایی گفت‌وگوهای خودمان در تهران هستیم

وزیر خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری با اشاره به اظهاراتش درباره آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در خارج از کشور، بیان کرد: زمانی که در نیویورک بودم پیام‌هایی را از طریق واسطه‌ها دریافت می‌کردم از جمله آن پیام‌ها این بود که طرف‌های آمریکایی سعی می‌کردند بر این تأکید کنند که آقای بایدن اراده جدی برای اجرای برجام و توجه به حقوق و منافع ملت ایران در چارچوب توافقاتی که صورت گرفته دارد. من آنجا تأکید کردم که آیا بایدن می‌تواند سیگنال و نشانه‌ای را ارسال کند و به عنوان یک بحث شخصی که خودم به واسطه‌ها مطرح کردم که اگر می‌خواهد جدیت خود را نشان دهد آیا حاضر است بگوید که ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در بانک‌های خارجی را آزاد کنند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: بالاخره برداشت ما این است که آقای بایدن علیرغم این‌که با ادبیات متفاوت از ترامپ وارد شده ولی همچنان پرونده ترامپ را با خودش حمل می‌کند. ما برای بازگشت به گفت‌وگوهای وین در حال جمع بندی نهایی گفت‌وگوهای خودمان در تهران هستیم و در آینده نزدیک زمانی را که تعیین خواهیم کرد اعلام می‌کنیم.

* ایده‌ها و پیشنهادت سازنده ایران در آخرین جلسه با عربستان

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی نیز خاطرنشان کرد: دور جدید گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برگزار شده و ایده‌ها و پیشنهادات سازنده‌ای را در آخرین جلسه خودمان ارائه دادیم و برای بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی همواره به مقامات عربستان اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران در این رابطه آمادگی لازم را دارد، ولی بسته به تصمیم طرف سعودی است که چه زمانی بخواهد این کار را صورت دهد.

وی بر گفت‌‌وگوهای درون منطقه‌ای تأکید کرد و گفت:‌ گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای توسط اهل منطقه می‌تواند به جلوگیری از مداخلات خارجی در منطقه کمک کند و به تداوم دوستی‌ها و همجواری‌ بین همه ملت‌ها و کشورها بینجامد. امیدوار هستم در آینده نزدیک به نقطه‌ای برسیم که در منطقه شاهد سوءتفاهم، تشنج و تنش نباشیم.

* مانور اخیر در درون خاک ایران و توسط نیروهای مسلح ایران انجام شد

امیرعبداللهیان با اشاره به اظهارات لاوروف درباره برگزاری مانورهای نظامی در منطقه قفقاز خاطرنشان کرد: آقای لاوروف به مانورهای نظامی در منطقه قفقاز اشاره کرد که باید بگویم ۶ مانور توسط جمهوری آذربایجان به صورت مشترک با بعضی از کشورها صورت گرفت که به نظرم اقدام تحریک آمیزی در منطقه بود. این تصمیم به یکایک کشورها برمی‌گردد ولی تراکم این مانورها احساس خوبی را در منطقه ایجاد نمی‌کند.

وی گفت: ایران فقط یک مانور در روزهای گذشته برگزار کرد که از مجاری دیپلماتیک به کشورها در منطقه اعلام شد. این مانور در درون خاک جمهوری اسلامی ایران و توسط نیروهای مسلح ایران انجام شده و پیام آن صلح و دوستی و تثبیت امنیت در منطقه بوده است و لاغیر.فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار