رئیس‌جمهور گفت: ساخت یک میلیون مسکن در سال با توجه به ظرفیت‌های کشور شدنی است و اگر منابع و امکانات کشور تجمیع شود، این کار قابل انجام است.
کد خبر: ۹۹۹۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۸ 06 October 2021

 در نخستین جلسه شورای عالی مسکن که عصر بعداز ظهر چهارشنبه به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تشکیل شد، سیاست‌گذاری، نظارت و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی بررسی و بر لزوم همکاری همه نهادها و فعال شدن ظرفیت‌های کشور برای ساخت مسکن و رفع دغدغه‌های مردم در این زمینه تأکید شد.

رئیس جمهور در این جلسه مسکن را یکی از اولویت‌های اصلی مردم دانست و گفت: دولت مصمم است برای رفع دغدغه‌های مردم به‌ویژه جوانان و تسهیل زمینه ازدواج آنان، همه ظرفیت‌های کشور را در حوزه مسکن فعال کند.

آقای رئیسی با بیان اینکه ساخت مسکن حتماً باید براساس نیازهای مردم در مناطق مختلف کشور انجام شود، گفت: ضرورت دارد احداث مسکن در مناطق شهری و روستایی براساس نیازسنجی‌های کارشناسی انجام شود.

رئیس جمهور با تأکید بر لزوم تشکیل بانک زمین در کشور به عنوان یکی از ارکان مهم ساخت مسکن، گفت: زمین‌های متعلق به دستگاه‌های دولتی در سراسر کشور باید در سامانه‌ای ثبت شود و ضرورت دارد در جلساتی با وزارت اقتصاد و دارایی ابهامات احتمالی درباره این زمین‌ها به دقت و با اولویت رفع نیازهای مردم بررسی و برطرف شود.

آقای رئیسی ساخت و تولید مسکن را پیشران اقتصاد دانست و گفت: احداث مسکن می‌تواند بسیاری از صنایع را در کشور فعال کند و اگرچه وزارت راه و شهرسازی مسئولیت حوزه مسکن را برعهده دارد، اما همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها باید در این زمینه کمک و همکاری کنند.

رئیس جمهور با اشاره به لزوم دسترسی آسان به مصالح ساختمانی و توجه جدی به صنعتی‌سازی مسکن، افزود: مسکن مهر اقدام خوب و قابل قبولی بود، اما نواقصی داشت و نباید در طرح جدید مسکن، نواقص قبلی وجود داشته باشد.

آیت‌الله رئیسی گفت: همزمان با احداث واحدهای مسکونی، خدمات‌رسانی در حوزه آب، برق، گاز و خدمات اجتماعی به دقت محاسبه شود، تا بعداً مشکلی ایجاد نشود.

رئیسی با تأکید بر اینکه دولت درحوزه مسکن نقش حمایت، هدایت و نظارت خواهد داشت، گفت: دولت وظیفه دارد تسهیلات و نظارت‌های لازم را در زمینه تولید مسکن ارایه کند و اگر وظیفه خود را به درستی ایفا کند، جریان ساخت مسکن در کشور رونق می‌گیرد.

رئیس جمهور در این جلسه همچنین از اعضای شورای عالی مسکن خواست تا ۱۰ روز آینده ابعاد مختلف طرح جدید مسکن را به دقت بررسی کنند.

آیت‌الله رئیسی گفت: دولت الگوهای مناسب شهرسازی را در اصلاح بافت‌های فرسوده نیز به مردم ارایه می‌کند و باید با ارایه مشوق‌های لازم، سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن را افزایش دهیم.

رئیس جمهور همچنین با تأکید بر اهمیت نقش تعاونی‌ها در حوزه مسکن، گفت: نقش تعاونی‌ها در بخش اقتصاد کم‌رنگ شده است که باید پررنگ شود و در افزایش تولید مسکن نیز می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

آقای رئیسی تأکید کرد: نیاز مسکن در کشور بیش از یک میلیون واحد در سال است، ضمن اینکه چند سال هم عقب‌ماندگی در این حوزه وجود دارد و تعجب می‌کنم که چرا برخی در این موضوع کارشناسی شده، تشکیک می‌کنند.

رئیسی گفت: ساخت یک میلیون مسکن در سال با توجه به ظرفیت‌های کشور شدنی است و اگر منابع و امکانات کشور تجمیع شود، این کار، قابل انجام است.

درحاشیه نخستین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست رئیس جمهور، شش تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و تعدادی از وزارتخانه‌ها، نهادهای انقلابی و بخش خصوصی برای احداث واحدهای مسکونی امضا شد.

احداث ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای شاغلان، اعضای وابسته و رزمندگان توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تولید و تأمین مسکن برای خانواده‌های کارگری، بازنشستگان و مستمری‌بگیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تأمین مسکن ۳۶۰ هزار مددجوی تحت پوشش کمیته امداد امام در مناطق شهری و روستایی توسط کمیته امداد، تأمین زمین و احداث سالانه ۴۲۰ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن و احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های کارگری و بخش تعاون کشور توسط اتاق تعاون ایران، تفاهم‌نامه‌هایی بود که بین وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های مذکور در حضور رئیس جمهور به امضا رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار