معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح جزئیات اولین جلسه شورای عالی مسکن‌،‌گفت: ملاک قانون جهش تولید ساخت مسکن با ارزان‌ترین قیمت برای مردم است.
کد خبر: ۹۹۹۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷ 07 October 2021

به گزارش تابناک تبریز، محمود محمودزاده با اشاره به این‌که نخستین جلسه شورای عالی مسکن دیروز کمتر از 2 هفته از ابلاغ قانون تولید مسکن به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: از نکات مهم این جلسه می‌توان به آغاز تولید دو نوبت، دو میلیون واحد در دو سال اول اجرای این طرح اشاره کرد که به دنبال آن تا پایان دولت یعنی چهار سال آینده امکان تهیه 4 میلیون واحد مسکونی وجود داشته باشد.

وی با بیان این‌که مبلغ و سود تسهیلات این پروژه با توجه به مبلغ تمام شده در شهر‌های مختلف و روستا‌ها متفاوت خواهد بود،‌ادامه داد: در جلسه شورای عالی مسکن، کلیات این جلسه مورد تأیید قرار گرفت و قرار شد در خصوص وظایف سایر دستگاه‌های مربوط جلساتی گذاشته و جوانب طرح بررسی و تفهیم شود.

وی با اشاره به صندوق ملی مسکن اشاره کرد و افزود: این صندوق دومین بخش ساختاری است که در قانون جهش تولید به آن پرداخته می‌شود و پشتوانه‌ای دائمی برای مسکن کم درآمد‌ها و یا حمایتی محسوب می‌شود. یکی از ابزار موفقیت در طرح‌های مسکن را می‌توان وجود همین صندوق ملی مسکن نام برد، زیرا با استفاده از منابع این صندوق می‌توانیم کاهش سود تسهیلات بانکی را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: برای ورودی‌های این صندوق، مالیات‌های بخش مسکن و زمین و ساختار، خط اعتباری مسکن مهر (اصل + برگشت آنها)، اعتباراتی که دولت در طول سال برای مسکن حمایتی در نظر می‌گیرد و اجاره‌ای که سیستم‌های ما بابت مسکن‌های 99 ساله از کل پروژه‌های مسکونی ساخته شده دریافت می‌کند و بسیاری موارد دیگر دیده شده است.

محمودزاده گفت: در سال 1400 حدود 20 هزار میلیارد، مجموع درآمد‌های صندوق ملی مسکن خواهد بود که برخی از بودجه عمومی و برخی دیگر از مالیات‌ها و ... تأمین می‌شود، اما چون فقط 14 روز از ابلاغ فعالیت این صندوق می‌گذرد، حسابی نزد خزانه و بانک مسکن به عنوان جایگزین مالی باز کرده ایم و فعالیت این حساب تا فعالیت مالی صندوق ملی مسکن ادامه خواهد داشت و سپس این صندوق است که وظیفه تأمین منابع مالی را به عهده خواهد داشت.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در خصوص حجم تسهیلات بانکی گفت: حدود 534 هزار واحد شروع شده -طرح ملی مسکن- از قبل داشته ایم که عدد مصوب بانکی می‌تواند تسهیلات آن‌ها را پوشش دهد. 200 هزار واحد از این تعداد واحد روستایی است که 154 واحد آن‌ها به بانک معرفی شده اند.

*قول مساعد تامین 360 هزار میلیارد تومان منابع مالی

محمودزاده گفت: از وزیر اقتصاد خواستیم تا برای اجرای قانون جهش تولید مسکن سالانه حدود 360 هزار میلیارد اختصاص یابد و بنا شد تا با رئیس جدید بانک مرکزی جلسه‌ای گذاشته شود البته در جلسه اول شورای عالی مسکن، ایشان قول مساعد خود را اعلام کرده اند.

وی بیان کرد: عموماً ساخت مسکن در شهر‌های کمتر از 100 هزار نفر جمعیت توسط مردم صورت می‌پذیرد و ما پلاک در اختیار چند خانوار قرار می‌دهیم و ساخت و ساز به صورت جمعی انجام می‌شود و در مقیاس‌های بالاتر، مسکن توسط تعاونی‌ها و سازندگان تولید می‌شوند. ملاک ما، ارزان‌ترین قیمت برای مردم است، هر کس که با کمترین قیمت و با کیفیت‌ترین سازه، مسکن تولید کند ما با آن وارد قرارداد می‌شویم.

وی یادآور شد: در زمان حاضر از 534 هزار واحد در حال ساخت کمتر از 30 درصد برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها مراجعه کرده اند، این یعنی مردم با پول خود اقدام به ساخت و ساز می‌کنند و البته مقداری هم تعلل در سیستم پرداخت بانکی در این موضوع دخیل است.

*شناسایی 2.5 میلیون متقاضی مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: تاکنون دو میلیون و 500 هزار متقاضی مکسن در کشور شناسایی شده اند و اکثر آن‌ها در سامانه وزارت راه و شهرسازی اعتبار سنجی شده اند.

محمودزاده با اشاره به قیمت تمام شده مسکن افزود: با انحصار مخالفیم و البته هر فردی که سازنده مسکن باشد انبوه ساز نیست؛ ما پیمانکاران و تعاونی‌ها را در کشور داریم و به همان نسبتی که در دوره اول مسکن مهر تعاونی‌ها ساختند، مشکلات داشتیم در انبوه سازان هم داشتیم. از پروژه‌هایی که در کشور در حال ساخت داریم حدود 60 درصد سازندگان، انبوه سازان هستند؛ ولی اینکه انحصار وجود داشته باشد و بگوییم یک قیمتی را با انجمن کشوری توافق کنیم طبیعتاً این طور نیست و هر فردی که شرایط بهتری را برای مردم قرار دهد از او استقبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: به عنوان وزارت راه و شهرسازی می‌توانیم برای خوش آمد سازندگان مبلغ ساخت را بالاتر ببریم، ولی باید در نظر بگیریم افرادی که طرف این طرح ما هستند حتی هزار تومان هم برایشان مهم است؛ در این زمینه دو بحث را مطرح کردیم اول بر اساس فهرست بهاء باشد، یعنی نظام فنی و اجرایی کشور عددی را تعیین کند البته به همراه تعدیل‌های آن و دوم برای اطمینان اعلام کردیم اگر تعدیل پاسخگو نبود مابه التفاوت هم می‌دهیم؛ الآن پیمانکاران بسیار زیادی رتبه بندی شدند و مشغول فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: روزی که مبلغ تعیین شده‌ ساخت را دو میلیون و 800 هزار تومان بستیم، پیشنهاد انبوه سازان از سه میلیون و 500 هزار تومان بود یعنی زمانی که تعدیل‌ها هم اضافه شود متری دو میلیون تومان اضافه‌تر از این مبلغ باید از مردم گرفت.

*شناسایی زمین قانون جهش تولید

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره ارائه زمین توسط دستگاه‌ها برای ساخت مسکن گفت: در جلسه‌ای که روز چهارشنبه داشتیم مصوب شد تا به دستور رئیس جمهور، استانداران سراسر کشور به عنوان رئیس کمیته تأمین زمین استان منصوب شوند و نسبت به تأمین زمین بر اساس نیاز‌های اعلام شده در شهر‌های مختلف اقدام کنند؛ موضوع دیگری که مطرح شد این است که تمام این اراضی که اسناد آن از طرف دولت در اختیار وزارت اقتصاد است، تمام اطلاعات آن‌ها طی 10 روز در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد و ظرف سه ماه هم دسترسی برخط به ما داده شود.

محمودزاده ادامه داد: علاوه بر این همکاران ما در استان‌ها کار خود را نسبت به شناسایی این زمین‌ها شروع کرده اند که در حال حاضر بسیاری از شهر‌ها تمام شده و منتظر انتقال این اراضی در دو ماه هستیم و اگر در این دو ماه اتفاقی حاصل نشود از ماه سوم وزارت راه و شهرسازی می‌تواند درخواست انتقال سند را بدهد.

وی درباره زمان نهایی شدن قرارداد‌های ساخت مسکن هم گفت: اکنون دو میلیون و 500 هزار تفاهم نامه امضاء شده داریم و دیروز 6 تفاهمنامه در حضور رئیس جمهور امضاء شد و گروه‌های مختلفی ساماندهی شدند؛ در حوزه وزارت تعاون برای مسکن کارگری و بازنشستگان 200 هزار واحد برای اتاق تعاون امضاء شد که 120 هزارتای آن در حال حاضر شناسایی شده اند و 520 هزار واحد هم با دستگاه‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی شهری و روستایی که به اسم شناسایی شده اند هم امضاء شده است. البته این‌ها تفاهم نامه است که تبدیل به قرارداد ساخت می‌شود.

وی افزود: 2 میلیون و 500 هزار تفاهم نامه تاکنون امضاء شده است یعنی گروه‌های اجتماعی ذی ربط گروه بندی و ساماندهی شده اند و اکثر این‌ها در سامانه وزارت راه و شهرسازی اعتبارسنجی از نظر واجد شرایط بودن شده اند و الآن آماده اجرای این پروژه‌ها هستیم.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: آمادگی ثبت نام از متقاضیان مسکن حتی از ابتدای هفته آینده را داریم، ولی با توجه به جمع بندی که روز چهارشنبه در شورای عالی مسکن صورت گرفت مقرر شد وزراء نظرات خود را اعلام کنند؛ این مدت برای 10 روز به تعویق می‌افتد تا نظرات اعلام شود، چون پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای دهک‌های مختلف با سود‌های مختلف می‌باشد که مراجع ذی ربط باید تأیید کنند، تا زمانی که اعلام ثبت نام می‌کنیم، متقاضی از بار مالی آن آگاه شود.

وی تصریح کرد: در ترکیب شورای عالی مسکن، وزیر نیرو هم حضور دارد و سایت‌هایی که برای ساخت و ساز انتخاب می‌شوند و بلافاصله نقاط GIS به وزارت نیرو اعلام می‌شود و همچنین تأسیسات روبنایی مانند مدرسه، بیمارستان و ... به صورت همزمان شروع می‌شود.تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار