به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مطبوعاتی سخنان آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور را در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاریس در حاشیه نشست سازمان همکاری و توسعه اقتصادی منتشر کرد که در بخشی از آن بلینکن در پاسخ به سوالی درباره مکالمه‌ تلفنی‌اش با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، گفت: گفت‌وگوی ما بر برجام(توافق هسته‌ای) متمرکز بود و به گمان من آمریکا و روسیه هر دو مایلند شاهد بازگشتی دوجانبه به برجام باشند. روسیه شریکی مهم در تلاش‌ها در این راستا بوده است و ما درباره وضعیت فعلی امور گفت‌وگو کردیم.

بلینکن ادامه داد: درباره تعهد آمریکا نسبت به بازگشت به پایبندی و ضرورت این که ایران هم آماده انجام دادن همین کار باشد، گفت‌وگو کردیم.من باز هم به وزیر امور خارجه لاوروف تاکید کردم فرصتی که برای این چشم انداز وجود دارد محدود است، چون همان طور که قبلا گفته‌ام و پیش‌تر درباره‌اش صحبت کرده‌ایم، با توجه به کاری که ایران در حال حاضر در برنامه هسته‌ای اش انجام می‌دهد، یعنی اقداماتی که با تعهدات برجامی‌اش و با محدودیت‌های اعمال شده به واسطه برجام بر فعالیت سانتریفیوژهای پیش‌رفته‌تر، غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد یا حتی ۶۰ درصد، ناسازگار است، ما بیشتر و بیشتر در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای هستیم که واقعات بازگشت به پایبندی به برجام موجب بازیابی منافع توافق نخواهد شد. بنابراین، فرصتی داشتیم درباره موقعیتی که در آن قرار داریم و جایی که می‌خواهیم در آینده به آن برسیم، تبادل نظر کنیم.

بر اساس این گزارش، این اظهارات بلینکن در حالی مطرح می‌شود که توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی(آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه) منعقد شد اما پس از خروج یک‌جانبه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا از این توافق و در پی آن، با فاصله گرفتن تدریجی ایران از عمل کردن به تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق که در نتیجه متحمل‌ شدن تحریم‌های آمریکا و عدم بهره‌مندی از منافع تعیین شده در برجام رخ داد، تا کنون به مرحله اجرایی شدن کامل نرسیده است.

پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱  آمریکا و تشکیل دولت جدید در کاخ سفید، موضوع بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، طبق وعده انتخاباتی او در دستور کار  سیاست خارجی دولت بایدن قرار گرفت. قدرت های جهانی از جمله آمریکا، در ماه‌های گذشته شش دور مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته ای در وین را برگزار کردند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا درمحل مذاکرات برگزار شد. البته ایران و آمریکا مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می گرفتند.

برگزاری دور هفتم این مذاکرات تا پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به تاخیر افتاد. زمان دقیق از سرگیری مذاکرات مشخص نیست، اما ایران اخیرا هم‌زمان با برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفته که این مذاکرات می تواند در آینده نزدیک از سر گرفته شود. مذاکرات وین در این راستا پیش می رود که بتواند از طریق اقداماتی هماهنگ شده، موجب بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای شود.