در بسته خبری امروز «تابناک» تیتر‌هایی مانند: سخنان اخیر ظریف تقطیع شده است؟ / دفتر «سیا» در امور ایران به کارش پایان داد / خبر کرملین درباره دیدار پوتین و رئیسی / توضیحات سردار نقدی درباره تحریف اظهاراتش توسط برخی رسانه‌ها و ... را می‌خوانید.
کد خبر: ۹۹۹۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹ 07 October 2021
بسته ویژه خبری «تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

سکوت سیاسی علی لاریجانی؟ / او در غیبت صغری است اما درازمدت سکوت نمی‌کند


غلامعلی جعفرزاده‌ایمن آبادی ، فعال سیاسی درباره آینده سیاسی علی لاریجانی گفت:برای این طیف شخصیت ها، خداحافظی از عرصه سیاسی همیشه موقت خواهد بود. آنها در مقطعی غیبت صغری پیدا می کنند اما نمی توانند وارد غیبت کبری شوند. به عبارت دیگر آنها در یک دوره ای سکوت می کنند اما وقتی ببینند کشور نیاز دارد دوباره ورود خواهند کرد.با شناختی که از آقای لاریجانی دارم او نمی تواند درازمدت سکوت کند. همانطور که بعد از انتخابات او یکی دو پالس داد./ نامه نیوز

معامله ملک در شمال تهران، یک سوم معاملات ایرانی‌ها در ترکیه!

قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک:تعداد معاملات ماهیانه در شمیرانات به حدود یک سوم تعداد خانه‌هایی که ایرانیان هر ماه در ترکیه خریداری می‌کنند، رسیده است.مرداد ماه ۲۵۹ فقره خرید مسکن در منطقه ۱ تهران داشتیم در حالی که در همین زمان ایرانی‌ها حدود ۷۰۰ خانه در ترکیه خریدند.درست است که ترکیه کشور همسایه ماست، ولی به طور معمول قوانین و مقررات آن با تغییر مسئولان عوض خواهد شد.در قبرس و گرجستان موارد متعدد کلاهبرداری به بهانه اقامت را شاهد بودیم.مردم به هیچ وجه فریب رنگ و لعاب های تبلیغات مسکن در کشورهای خارجی را نخورند./باشگاه خبرنگاران

فارس: از لیس زدن ضریح ائمه تا هنجارشکنی در حرم امام رضا(ع)/ خط تحریف به دنبال غیرعقلانی نشان دادن تشیع است

خبرگزاری فارس نوشته است: دیشب در حرم مطهر امام رضا(ع) تعدادی هنجار شکن با عبور از حفاظ های قرار گرفته در اطراف ضریح مطهر، خود را به ضریح امام رئوف رسانده و با هتک حرمت حرم مطهر امام رضا(ع) پروتکل های بهداشتی حرم را زیرپا گذاشتند.این اقدام باعث شد دقایقی نظم آن صحن والا مقام مختل شود و مدتی درهای ورودی حرم بسته بماند. عدم همراهی مردم با این اقدام سبب شد دوباره آرامش به صحن بازگردد و روال عادی زیارت تداوم یابد.این سنخ اقدامات در طول ایام شیوع کرونا سابقه داشته و همیشه جریانات انحرافی به دنبال آن بودند بتوانند از این تحرکات تصویری خلاف عقلانیت از مذهب شیعه بازنمایی کنند.

پیش‌بینی الخزعلی از تفاهم بین ایران و عربستان

دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق»‌ عراق با بیان اینکه ایران و عربستان سعودی وارد مرحله مذاکره شده‌اند، گفت که پیش‌بینی می‌کند این دو کشور به تفاهم‌هایی دست پیدا کنند.«قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق،‌ شامگاه امروز (چهارشنبه)، در مصاحبه با شبکه «المیادین» به موضوعات مختلفی از جمله انتخابات عراق و سازمان الحشدالشعبی پرداخت.بر اساس گزارش المیادین، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق اظهار داشت:‌ «عراق به عنوان یک کشور، منابع و شرایط لازم برای ایفای یک نقش بزرگ را داراست. مرحله‌ای که در آن تظاهرات رخ داد، ماهیت وضعیت به‌ویژه دوره پس از پیروزی بر داعش را منعکس نمی‌کرد. عراق در مرحله آتی در برابر دوراهیِ مرحله گذشته و مرحله پس از انتخابات قرار خواهد گرفت».قیس الخزعلی ادامه داد:‌ «در طرف دوم افرادی قرار دارند که به لزوم انحلال الحشدالشعبی، گره زدن عراق به غرب اعتقاد دارند و افرادی نیز هستند که باطنا موافق عادی‌سازی روابط هستند. عراق نیازمند سیاستمدارانی است که توانایی تصمیم‌گیری داشته باشند و از تصمیمات آمریکا به دور باشند. ما با ادغام الحشدالشعبی در ارتش عراق مخالفیم چراکه این گام الحشد را از ما خواهد گرفت و به ارتش آسیب خواهد رساند».

پیشنهاد روسیه به ایران برای تشکیل پیمان منطقه‌ای ۳+۳

روسیه برای تشکیل پیمان منطقه‌ای جدید با عضویت ایران پیشنهاد جدیدی داده است.به گزارش آناتولی، روسیه پیشنهاد کرده است یک اتحادیه ۳+۳ با عضویت کشورهای ارمنستان، آذربایجان و گرجستان به اضافه "سه کشور بزرگ منطقه" یعنی روسیه، ترکیه و ایران تشکیل شود.این پیشنهاد در نشست خبری مشترک سرگئی لاوروف و حسین امیرعبداللهیان، وزیران خارجه روسیه و جمهوری اسلامی در مسکو مطرح شد.این همکاری در زمینه‌های امنیتی، مبادلات اقتصادی و ترابری خواهد بود. او گفت که چنین توافقی به نفع سه کشور کوچک منطقه و همچنین روسیه، ایران و ترکیه خواهد بود.

توضیحات سردار نقدی درباره تحریف اظهاراتش توسط برخی رسانه‌ها

معاون هماهنگ‌کننده سپاه درباره تحریف اظهاراتش توسط برخی رسانه‌‎ ها توضیحاتی ارائه کرد.سردار محمدرضا نقدی در یادداشتی نوشت:این بار هم رسانه های دشمن و جیره خوران داخلی شان در مقابل بیان حقیقت کم آوردند و برای جبران شکست به تحریف متوسل شدند.برای غیر منطقی جلوه دادن بحث این حقیر در یادواره شهدا ی خدابنده با حذف بعضی جملات که نسبت شاهان با اشغال مغول را نشان می داد این مساله را به جمله های قبلی چسباندند که وانمود کنند بنده گفته ام ساسانیان کشور را به مغول تسلیم کرد حال آنکه بچه مدرسه ای هم میداند ساسانیا‌ن از حکومت خلفا شکست خوردند نه از مغول.واقعیتی که بنده گفتم و میخواهند آنرا پنهان کنند، چیست؟نسب ایرانیان نسب شاهان ظالم و جنایتکار نیست مرام شاهان این است که "تا زور داری زور بگو و هرچه دلت می خواهد بکن هرجا هم زور نداری تسلیم شو" این مرام را بارها و بارها میشود در تاریخ دید تاریخی که مورخان از صهیونیست تا حزب اللهی و از شاهنشاهی تا جمهوری اسلامی همه آنرا قبول دارند.هخامنشیان در مقابل حمله اسکندر ایران را تسلیم یونانیان کردند و این شکست به قدری عمیق بود که ۱۲ سال خود اسکندر و بیشتر از ۷۵ سال سایر حکمرانان یونانی بر کل ایران و تا ۲۳۰ سال بر بخش اعظم ایران حکومت می کردند.

چرا دفاع لازم در مقابل این هجوم نشد و بدتر از آن چرا ایران برای این دوره بسیار طولانی به حاکمیت بیگانه تن داد؟ساسانیان در مقابل ارتشی بمراتب کوچکتر از ارتش خودشان با سازو برگ خیلی ناچیز تر ایران را واگذار کردند و این شکست آنقدر عمیق بود که بجز چند سال حکومت خلفا در سالهای ابتدایی نزدیک ۶۰۰ سال ایران تحت رهبری پادشاهان عرب ( بنی امیه و بنی مروان و بنی عباس )قرار گرفت سپس خوارزمشاهیان ایران را به متجاوزان مغول که کوچکتر ولی پرانگیزه تر بودند تسلیم کردند و اینجا هم حدود ۲۰۰ سال ایران تحت حکومت چنگیز و تیمور و فرزندان آنها بود.شاهان بعدی هم از محمود افغان ذلیلانه شکست خوردند بعدی ها یعنی قاجار و پهلوی هم در دو جنگ جهانی بدون کوچکترین مقاومت به اشغال ایران توسط متجاوزان تن دادند و تحت امر متجاوز قرار گرفتند و ایران را بطور کامل تحت حاکمیت انگلیس و سپس آمریکا قرار دادند.و دلیل اصلی اینهمه خفت و خواری در مقابل دشمن چیزی نبود جز ظلم و جنایتی که در حق ملت روا میداشتند و لذا ملت ایران با شاهان خوب نبود و این رفتارهای ظالمانه شاهان انگیزه فداکاری برای کشور را در آنان از بین می برد.آیا این جرثومه های فساد و ظلم و نمادهای ذلت و تسلیم می توانند هویت و نسب ملت ایران باشند؟!اینها حکومتهای غیر ایرانی حاکم بر ایران طی ۱۱۲۰ سال است؛ ایرانی هایش هم بهتر از اینها نبودند

جایگاه رئیس دولت اصلاحات از زبان یک اصلاح‌طلب

فعال سیاسی اصلاح طلب درباره تحولات جریان متبوع خود نکاتی رابیان کرد.عیسی چمبر عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آینده جریان اصلاحات بیان کرد: اختلافات کارگزاران سازندگی به خصوص آنچه من دیدم در درون حزب حل و فصل خواهد شد و مورد خاصی نیست ؛ کمااینکه در همه احزاب و سنوات گذشته هم چنین اختلافاتی وجود داشته و گرایش‌های مختلفی ممکن است که در درون یک حزب وجود داشته باشد؛ بنابراین بعید است که این اختلافات به کل جریان اصلاحات تسری پیدا کند.او ادامه داد: از سوی دیگر متاسفانه اصلاحات نقشی در کشور ندارد و بهتر است که خبرنگاران هم پیگیر وضعیت دولت، مجلس و سایر نهادها باشند که در جریان اصولگرا مستقر هستند و صد در صد قدرت را در دست دارند.چمبر درباره جایگاه رئیس جریان اصلاحات نیز بیان کرد: او از ابتدا تا الان یک جایگاه ویژه ای در میان افراد اصلاحات داشته؛ البته نمی‌توان نام رهبری بر آن گذاشت. در کل معتقدم که شورای سیاست‌گذاری که تشکیل می‌شود باید این نقش را برعهده بگیرد، اما در کل رئیس دولت اصلاحات هماهنگ کننده جریان اصلاحات بوده و خواهد بود.

خبر کرملین درباره دیدار پوتین و رئیسی

سخنگوی کرملین از احتمال دیدار روسای جمهور ایران و روسیه تا پایان سال جاری میلادی و آمادگی دو طرف برای این امر خبر داد.به گزارش خبرگزاری اینترفکس، دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت که روسیه و ایران برای دیدار سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین روسای جمهور دو کشور آمادگی دارند و زمان دقیق این دیدار با توجه به وضعیتی که با وجود بیماری همه‌گیر کرونا حاکم است، تعیین خواهد شد.به گفته پسکوف، دو طرف در زمینه احساس نیاز برای برگزاری این نشست دوجانبه تفاهم داشته و هر دو طرف برای آن آمادگی دارند.او در پاسخ به این سوال که آیا این دیدار قبل از پایان سال جاری میلادی برگزار خواهد شد یا نه، گفت «درباره این که دقیقا چه زمانی برگزار خواهد شد از طرق کانال‌های دیپلماتیک تصمیم‌گیری خواهد شد».

پیش‌بینی یک اصلاح‌طلب از تشدید پوست‌اندازی در جریان اصلاحات

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: سازمان‌هایی که تحت عنوان حزب هستند بیشتر یک پوسته و ظاهری از حزب هستند والا در ماهیت فاصله خیلی زیادی با تعاریفی که از تشکیل حزب و گروه در جوامع دموکراسی متداول هست، دارند.«هدایت آقایی»، سیاستمدار اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با برنا در خصوص لزوم پوست اندازی در جریان اصلاحات اظهار کرد: در کشور ما متاسفانه تشکل‌هایی که تحت عنوان حزب، انجمن و مجموعه‌های سیاسی کار می‌کنند هیچ‌کدام با استانداردهایی که در دنیا برای تعریف از حزب متداول هست، تطبیق ندارند. سازمان‌هایی که تحت عنوان حزب هستند بیشتر یک پوسته و ظاهری از حزب هستند والا در ماهیت فاصله خیلی زیادی با تعاریفی که از تشکیل حزب و گروه در جوامع دموکراسی متداول هست، دارند.او افزود: اصولاً احزاب و گروه های سیاسی برای دستیابی به قدرت تشکیل می شوند. در جمهوری اسلامی، در قانون اساسی که قابل تفسیر هست و هم در عرفی که متداول شده احزاب و گروه‌ها پر و بال‌های نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌روند یعنی تا جایی آزاد هستند که جمهوری اسلامی را تقویت کرده و اگر انتقاد داشته یا به دنبال تغییرات بنیادی باشند، اساسا اجازه فعالیت به آنها داده نمی‌شود.آقایی ادامه داد: توقعات از احزاب و گروه‌هایی که در جمهوری اسلامی مجوز می‌گیرند این است که باید به تقویت نظام جمهوری اسلامی محدود بوده و نه محدود به تغییر و انتقادهای اساسی به مبانی کلی و در اینجا می‌بینیم با کسانی که به عنوان فرد می‌خواهند آزادانه فکر و عمل کنند، تعارض پیش می‌آید.

دفتر «سیا» در امور ایران به کارش پایان داد

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به عنوان بخشی از تغییرات سازمانی دفتر خود در امور ایران و کره شمالی را تعطیل کرده است.رسانه‌های آمریکا امروز پنجشنبه گزارش داده‌اند در «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) برخی تغییرات سازمانی با هدف تمرکز بیشتر واشنگتن روی مقابله با نفوذ چین اعمال شده است. اصلی‌ترین تغییر سازمانی، تأسیس دفتری با مأموریت ویژه برای هدایت منابع سیا به سمت مقابله با چین است و این سازمان تصمیم گرفته به مقابله با قدرت روزافزون این کشور آسیایی بپردازد.روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده میزهای ایران و کره شمالی در سیا به فعالیتشان خاتمه داده و مسائل این دو کشور بار دیگر در دفاتر منطقه‌ای مربوط به خاورمیانه و آسیای شرقی مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.یک مقام ارشد سیا به نیویورک‌تایمز گفت اتمام فعالیت دفاتر ایران و کره شمالی به معنای کاهش اهمیت این کشورها یا کم شدن از تهدیدهای ناشی از آنها نیست، بلکه بعد از بررسی عملیات‌های سیا این جمع‌بندی حاصل شده که تحلیل این کشورها به عنوان بخشی از منطقه محل وقوع آنها نتایج دقیق‌تری به دست می‌دهد.

کنایه سنگین کرباسچی به 2 اصلاح طلب خارج نشین

غلامحسین کرباسچی در صفحه شخصی خود در توئیتر به صحبت های اخیر رضا علیجانی و محمدجواد اکبرین درباره کروبی واکنش نشان داد.دبیر کل حزب کارگزاران در صفحه شخصی خود در توئیتر خطاب به رضا علیجانی و محمدجواد اکبرین نوشت: با تیتر ملی _مذهبی انقلابی یا طلبه جنبش سبز در پاریس بنشینی ولی در bbc اعتراض کنی که چرا یک شخصیت آزاده و انقلابی با ۸۴ سال سن و انواع بیماری بعد از ۱۱ سال حصر و محرومیت از زندگی معمولی توانسته یک ساعت در یک جمع محدود بیاید و حرف بزند باید حصر به شدت ادامه یابد؟؟ دیکتاتور کیست؟

سخنان اخیر ظریف تقطیع شده است؟

در متن برجام هیچ‌جا از تعلیق تحریم نام برده نشده و همه‌جا به لغو مقررات تحریم اشاره شده و کلمه تعلیق صرفاً در پیوست پنجم و آن هم نه در باره تحریم‌ها بلکه صرفاً مربوط به «تصمیم سیاسی اتحادیه اروپا» است. در این پیوست که برنامه اجرای برجام را در بردارد، جمعاً یک بار واژه Suspended و سه بار کلمه Suspend ذکر شده است.دیشب محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین، در گفت و گویی کلاب هاوسی اظهاراتی در خصوص برجام داشت.ظریف در جریان این نشست مجازی و در پاسخ به سوالی در خصوص به کار رفتن عبارت Suspend در متن برجام گفت: من در مجلس گفتم که در برجام کلمه suspention نیست و این اشتباه از من بود و دلیل این مساله هم این نیست که من برجام را نخوانده باشم. در ضمائم کتاب «راز سر به مهر» همه قسمت‌هایی که نشان می‌دهد من نه تنها برجام را خوانده‌ام بلکه آن را نوشته‌ام، وجود دارد. واقعیت این است که ما به همه دوستانی که ضمائم برجام را مذاکره می‌کردند دستورالعمل داده بودیم که از برخی عبارات استفاده نشود. در لحظات آخری ضمائم برجام در حال مذاکره بود نماینده اروپا گفته بود ما تحریم‌های ایران را بر می‌داریم و لغو و lift می‌کنیم اما تصمیمات اتحادیه اروپا که شامل چیزهای دیگر است را تا زمانی که کل تحریم‌ها برداشته شود، نمی‌توانیم برداریم. اینجا بود که برای این مورد که به آمریکا هم ربطی نداشت و در مورد اروپا بود و آن هم نه برای تحریم‌های کنونی بلکه تحریم‌هایی که بعدا قرار بود برداشته شود ۴ یا ۳ بار کلمه suspend در ضمیمه استفاده شده بود و این را مذاکره‌کننده ما که ریز این مسائل را بحث می‌کرد در لحظاتی که اضافه شد به ما اطلاع نداده بود. آنجا من سوال کردم و به من اطلاع دادند و در این مورد برخی گفتند ظریف برجام را نخوانده که هم ظلم بزرگی به کشور و هم ظلم بزرگی به واقعیت بود که حتما دروغ بود که اگر از غربی‌ها هم بپرسید می‌گویند این حرف درستی نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار