کد خبر: ۹۹۹۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷ 09 October 2021

فاطمی امین گفت: علی رغم رشد قابل تقدیر صنعت لوازم خانگی نسبت صادرات به واردات این صنعت رقم قابل دفاعی نیست؛ اگر چه می‌توان پذیرفت که در این مدت درگیر ارتقای کیفیت بودند.

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت، در نشست هم اندیشی با تولید کنندگان لوازم خانگی گفت: علی رغم رشد قابل تقدیر صنعت لوازم خانگی نسبت صادرات به واردات رقم قابل دفاعی نیست؛ اگر چه می‌توان پذیرفت که در این مدت درگیر ارتقای کیفیت بودند اما انتظار داریم در سال آینده نسبت واردات به صادرات به ۵۰ درصد برسد، در سال ۱۴۰۲ به برابری برسیم و در سال ۱۴۰۴ نسبت ۲ برابری داشته باشیم.
باید ۶۰ رایزن بازرگانی داشته باشیم
فاطمی امین با اشاره به این که جلسه هم اندیشی برای دستیابی به اهداف و برنامه‌های این صنعت تنظیم شده است، گفت: مشکلات تولید مشکلات ماست و نباید تولیدکننده پشت در گمرک یا بانک مرکزی بماند. ما ۶ رایزن بازرگانی داریم که تا سال آینده باید به ۶۰ رایزن برسد. الزامات توسعه صادرات بخشی، بستگی به ما دارد و بخشی از آن در دست تولید کنندگان است.

او با تاکید بر این که قاچاق باید در سطح عرضه کنترل شود و نه در مرز‌ها، گفت: تا ۲ ماه آینده امکان رصد کالا‌ها از طریق سامانه رصد کالا‌های اساسی فراهم خواهد شد.

حسین شاهرودی دبیر انجمن کارفرمایان صنعت لوازم خانگی گفت: ما چشم انداز و برنامه عملیاتی بلند مدتی را در این چند سال شاهد نبودیم، اما در اواخر دولت قبل با همکاری معاونت صنایع چشم انداز بلند مدتی برای این صنعت تنظیم شد. وزرای قبلی همواره در مقابل مشکلات ما اعلام می‌کردند که گمرک و بانک مرکزی به ما ربطی ندارد در حالی که این وزارتخانه را پدر صنایع کشور می‌دانیم.

او با اشاره به اهمیت فعالیت رایژن‌هایراقتصادی گفت: ترکیه یا کره را الگو قرار بدهید و بینید چند رایزن با هزینه دولت در کشور‌های خارجی فعالیت می‌کنند. نکته دیگر این است که ما ۵۰۰ تولید کننده خرد داریم که در بازار‌های خارجی بیهوده باهم درگیر می‌شوند در حالی که نباید به این شکل باشد. بنگاه‌های کوچک می‌توانند تهدید باشند در حالی که باید با برنامه ریزی این واحد‌های کوچک را به کار بگیریم و با کار اشتراکی با برند‌های بزرگ فعالیت کنند. ما نمی‌توانیم چند صد برند ملی صادرات محور داشته باشیم.

وزیر صمت با تاکید بر اهمیت رسیدگی به قاچاق بیان کرد: سرمایه گذاری خارجی تولید محور هم باید به یکی از اولیت‌های ما تبدیل شود.
فاطمی امین کفت: تا پایان آذر ماه موضوع قاچاق با راهکار تعیین شده مدیریت خواهد شد. در صنعت آئین نامه دقیقی تهیه شده و امروز اولین روز اجرای آن است که از امضاهای طلایی و رانت جلوگیری خواهد کرد. در مورد استاندارد هم حرف‌های درستی زده شد ‌و ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

او گفت : صنعت لوازم خانگی صنعت بالغ شده‌ای است و نیاز به توجه ویژه دارد. تمام موضوعات مربوط به صنعت لوازم خانگی به معاونت صنایع سپرده شد و امیدواریم به زودی نتایج خوبی در این حوزه شاهد باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار