تابناک در گزارشی بررسی کرد؛

کریدور ارس؛ مسیری که دوباره نگاه‌ها را به شمال‌غرب ایران دوخت

گروه استان‌ها - در روزهایی که نقشه‌های جدید ترانزیتی جهان در حال شکل‌گیری است، نگاه‌ها بار دیگر به شمال‌غرب ایران دوخته شده؛ جایی که رود ارس جریان دارد و مسیر تاریخی جلفا تا کلاله، می‌تواند پیونددهنده ایران با قفقاز و اوراسیا باشد.
کد خبر: ۱۲۰۸۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۸ 08 October 2025

کریدور ارس؛ مسیری که دوباره نگاه‌ها را به شمال‌غرب ایران دوخت

به گزارش خبرنگار تابناک در استان آذربایجان‌شرقی، در حاشیه همین تحولات، پروژه «کریدور ارس» آرام‌آرام از یک طرح عمرانی به موضوعی راهبردی در سیاست، اقتصاد و امنیت کشور بدل شده است. مسیری که به گفته کارشناسان، کوتاه‌ترین راه ارتباطی ایران با نخجوان و جمهوری آذربایجان است و با تکمیل آن، کشورمان به شاهراهی میان خلیج فارس و دریای سیاه تبدیل خواهد شد.

«علیرضا نوین» نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با تابناک در استان آذربایجان‌شرقی، درباره اهمیت این پروژه می‌گوید:«قفقاز منطقه‌ای کوچک اما با اهمیتی بزرگ است؛ چهارراهی که از دیرباز ایران را به اوراسیا و دریای سیاه متصل می‌کرد. حالا که پس از تحولات قره‌باغ ارتباط زمینی نخجوان و باکو قطع شده، نگاه‌ها به مسیر ایران دوخته شده است.»

وی از مسیر ۱۰۷ کیلومتری جلفا تا کلاله یاد می‌کند؛ جاده‌ای که از پل آهنین جلفا آغاز می‌شود و به پایانه مرزی می‌رسد. بر اساس برآوردها، عبور هر تُن بار از این مسیر حدود ۱۰۰ دلار درآمد برای کشور ایجاد می‌کند؛ رقمی که نشان می‌دهد اهمیت این جاده فقط در امنیت نیست، بلکه در اقتصاد هم معنا پیدا می‌کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس درباره وضعیت اجرای پروژه تاکید کرد: حدود هزار نیروی مهندسی در مسیر فعال‌اند. بخشی از کار شامل احداث تونل‌ها و تعریض جاده است. البته مشکلاتی مثل تملک زمین‌ها و ملاحظات میراث فرهنگی باعث کندی شده، اما همکاری بین وزارت راه، میراث فرهنگی و استانداری‌ها در حال تقویت است.

وی یادآور می‌شود که رهبر معظم انقلاب بارها بر اهمیت این کریدور تأکید کرده‌اند و حضور قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) در پروژه، نشان از نگاه راهبردی کشور به آن دارد. 

نوین با انتقاد از تأخیرهای گذشته تصریح کرد: پایانه کلاله باید سال گذشته به بهره‌برداری می‌رسید، اما با پیگیری‌های دولت چهاردهم و همکاری مجلس، امید داریم تا پایان امسال این مسیر به نتیجه برسد.

گفتنی است، بازدید اخیر اعضای کمیسیون عمران مجلس به همراه نایب رئیس مجلس از مسیر ارس–کلاله نیز نشانه‌ای از همین اراده مشترک است. در جریان این بازدید، پیشرفت فیزیکی پروژه، موانع اجرایی و ظرفیت‌های منطقه‌ای از نزدیک بررسی شد.

نمایندگان در جریان این بازدید بر این نکته تأکید کردند که تکمیل این مسیر می‌تواند همزمان دو هدف بزرگ را محقق کند: تقویت حضور ایران در معادلات ترانزیتی منطقه و رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در شمال‌غرب کشور؛ اهدافی که از نگاه آنان، نقش ایران را در منطقه تثبیت خواهد کرد.

نوین در بخش دیگری از سخنان خود تأکید می‌کند:کریدور ارس تنها یک جاده نیست؛ حلقه‌ای است که می‌تواند صلح، تجارت و همکاری را میان کشورهای منطقه گسترش دهد. اگر ایران زودتر به نتیجه برسد، مسیر ارس به گذرگاه اصلی ترانزیت قفقاز تبدیل می‌شود، وگرنه دیگران از این فرصت پیشی خواهند گرفت.

پروژه ارس حالا به نماد همگرایی دولت و مجلس در اجرای طرح‌های ملی بدل شده است. مسیری که اگر به سرانجام برسد، نه‌تنها راهی تازه برای تجارت باز می‌کند، بلکه نشانه‌ای از اقتدار اقتصادی ایران در منطقه خواهد بود — مسیری که از دل کوه‌های آذربایجان می‌گذرد و چشم به آینده‌ای روشن دارد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار