کد خبر: ۴۱۳۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴ 26 April 2017
تابناک تبریز به مناسبت فرا رسیدن هفته سلامت به سراغ پزشک حاذق دکتر محمد ایرجیان، متخصص اورتوپدی رفت تا در باره نقش شورای شهر در بهبود وضعیت سلامت شهری تبریز به گفتگو بپردازد
 
دکتر ایرجیان به نبود امکانات در فضای توریست درمانی در تبریز به شدت انتقاد دارد و حتی از برون سپاری خدمات پرستاری آن هم به یک شرکت غیر بومی انتقاد شدیدی را در گفتگو با ما ابراز کرده است. .ماحصل گفتگوی با وی در زیر آورده شده است.
 
نظر شما در خصوص وضعیت سلامت شهروندان و نقشی که شورای شهر در این زمینه دارد چیست؟

حوزه سلامت یکی از مظلوم ترین حوزه های مربوط به مسایل شهری است که نیاز به توجه اساسی دارد. سلامت بزرگترین موهبت الهی و یکی از بهترین سرمایه های انسان است. بسیاری از مشکلات اجتماعی و فردی ناشی از ضعف در شاخص های سلامت جسمی و روحی شهروندان است.
 
در کشورهای پیشرفته بیشترین هزینه های دولت برای حوزه سلامت است و بالاتر از آن هزینه های بیمه و پیشگیری از بروز بیماری ها . در شهر ما متاسفانه این مقوله هنوز جای خود را بدرستی نیافته است . ولی به شرط حضور متخصصان متعهد در مسند مدیریت پارلمان شهر، می توان با همکاری وزارتخانه های مربوطه اقدامات پایه ای و اساسی را بدین منظور عملی نمود.
 
پیشنهادات عملی شما برای پیشرفت در حوزه سلامت شهری چیست که بتوان در قالب برنامه آن را ارائه داد؟
 
برگزاری دوره های مختلف آموزشی بهداشت عمومی با همکاری مدارس ،ارائه بسته های آموزشی  تغذیه سالم به شهروندان ، آموزش کمکهای اولیه، بهداشت روان، بهداشت محیط، حفظ هوا و آب بعنوان منابع اساسی زندگی بشری از جمله کارهایی است که در حوزه سلامت شهری می توان در قالب فعالیت های شورا انجام داد.
 
در مورد شهر تبریز به نظر شما مساله اصلی امروز این شهر چیست؟
 
به نظرم مهمترین مساله ای که باید بدان متوجه بود ضعف مدیریت و صدالبته نهادینه شدن فساد در بسیاری از مسندهای مدیریتی این شهر است.در خود حوزه سلامت که بنده متخصص این زمینه هستم می توان به ضعف در مدیریت ساخت شهرک سلامت اشاره نمود.متاسفانه شورای چهارم و به تبع آن اقدام مهمی در راستای سلامت مردم برنداشته است. شهرک سلامت هم که به ان وضعیت دچار شده است . ارزان فروشی زمینهای شهرک سلامت در چهار سال اخیر یکی از همان نقاط ضعفی بوده است که مانع از پیشرفت مناسب کارها شده است.
 
بی کفایتی مدیران شهری سبب شده است تا در بحث توریسم درمانی در عمل نتوانسته ایم درآمد پایداری بای شهرمان ایجاد کنیم.
 
ایمان دارم اگر فقط  همین مشکلات بر سر راه توریست درمانی در تبریز برطرف شود درآمدهای ناشی از گسیل بیماران ارمنستان و آذربایجان و نخجوان و گرجستان می تواند تبریز را به جایگاهی مانند استانبول برساند.
 
از سالهای قبل می توانستیم امکانات زیادی برای ورود اتباع  کشورهای مجاور در نظر بگیریم . مثلا در مناطق مرزی می شد ایستگاه های اطلاع رسانی  جامعی ایجاد نمود تا مانع از سوء استفاده سودجویان و دلالان از توریست های درمانی شود .
 
متاسفانه این اتباع خارجی  با یکبار مراجعه به تبریز و درگیری با مسائل ترافیک و کمبود امکانات و نبود شهرک سلامت به تبریز دوباره برنمی گردند باید برای ایجاد شهرک سلامت با نهادهای حاکمیتی جهت رفع مشکلات تعامل کرد. تعامل با وزارت بهداشت برای شهرک سلامت اختصاصی اتباع خارجی نیز می تواند یکی از مهمترین اقدامات لازم باشد.
 
استانداردهای سلامت روانی و جسمی تبریز چرا پائین تر از دیگر کلانشهرهای کشور است؟
 
در هیچ کجای دنیا آموزش و بهداشت را به بخش خصوصی واگذار نمی‌کند اما اخیراً خانه های  بهداشت را به بخش خصوصی واگذار کردند. البته برون سپاری خدمات عمومی امری رایج است اما سپردن جان مردم به بخص خصوصی معنایی جز منبع در آمد کردن سلامت مردم ندارد.
 
اقدامات پایه ای مد نظر شما برای ارتقای فرهنگ شهروندی چیست؟
 
آسیب شناسی های اجتماعی و سمت و سو بخشی افکار عمومی به این سمت یکی از مهمترین الزامات مدیریت شهری است. متاسفانه خشونت های داخل خانه، طلاق، اعتیاد و .. چهره درونی شهر را که در داخل خانه ها است را مخدوش نموده است. واین ها جز با همتی جمعی و تلاش مضاعف اعضای شورا ممکن نیست. بنده برای همه اینها برنامه های مدونی دارم که حاصل دهها سال مطالعه و کار میدانی بنده در حوزه های مختلف خدمت رسانی است.
 
 مطالبه گری مردم و فرهنگ مطالعه باید حاکم شود . اینها بخشی از معضلات فکری مردم است که در اثر بی توجهی دهه های گذشته همچنان آسیب زایی می کنند.
فرهنگ گفتگو محور دیگر برنامه های بنده است  که با درنظر گرفتن اماکن ویژه گفتگو در فرهنگسراها و  اماکن عمومی می توان برنامه هایی مانند شهریار خوانی و اعتصامی خوانی  و دیگر شعرای نمونه ی استانی را فعال نمود.

متاسفانه در تبریز برای حل و رفع مشکلات فرهنگی اقدامات اساسی مبذول نشده است و در این خصوص شورای چهارم قصور بیشتری دارد. فرهنگ حمایت از خودی در این شهر رنگ باخته است .بعنوان نمونه پیمانکاری خدمات بیمارستان امام رضا به یک شرکت کرمانی واگذار گردیده است در حالیکه در تبریز دهها شرکت فعال و مطمئن در این زمینه وجود دارد و این ها را بایستی نشانه هایی از رواج برخی فرهنگ های غلط در میان خود جستجو کنیم. باید عرق بومی داشته باشیم و بر این اساس تلاش هایمان را برای ارتقای جایگاه تبریز بکار گیریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار