نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گفته ایران تا زمان خروج آمریکا از برجام مفاد این توافق را رعایت می‌کرد.
کد خبر: ۱۰۰۱۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۵ 13 October 2021

به گزارش تابناک تبریز، «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران امروز سه‌شنبه یادآوری کرده که جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که آمریکا از برجام خارج شد به مفاد این توافق پایبند بود.

او که در اندیشکده کارنگی صحبت می‌کرد درباره وضعیت مذاکرات احیای برجام گفت: «نباید به اینجا می‌رسیدیم.... تمام مواردی که ایران اکنون ناقض آن است همانهایی هستند که تا زمان خروج امریکا از توافق آنها را رعایت می‌کرد.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «دولت بایدن، پیشنهاداتی را روی میز گذاشت که به معنای آن بود که اگر ایران وارد مذاکره می‌شد و به تفاهم دست پیدا می‌کردیم تمامی تحریم‌های ناسازگار با برجام برداشته می‌شدند و خیلی سریع این اتفاق می‌افتاد.»

رابرت مالی، در ادامه تأکید کرد: «این مهم‌ترین گامی بود که دولت بایدن می‌توانست بردارد.»

رابرت مالی همچنین تصریح کرد ارزیابی همه طرف‌های برجام در ۶ دور اول مذاکرات وین این بوده که «ما به حصول تفاهم نزدیک شده بودیم.»

او در ادامه مدعی شد: «اما الان تیم متفاوتی در ایران روی کار آمده که به صراحت می‌گوید می‌خواهد روال متفاوتی در پیش بگیرد.»

او گفت: «ایران اکنون در معرض انتخاب است: آیاآنها آماده‌اند به برجام برگردند یا اینکه مسیر متفاوتی انتخاب می‌کنند؟»

این مقام آمریکا تصریح کرد با گذشت هر روز این پیام برای آمریکا ارسال می‌شود که دولت جدید ایران خواستار بازگشت به توافق نیست.»

رابرت مالی همچنین گفت: «لازم است برای دنیایی آماده باشیم که ایران با محدویتی علیه برنامه هسته‌ایش مواجه نیست و لازم است گزینه‌هایی برای آن در نظر داشته باشیم. این کاری است که ما همزمان با امیدمان به بازگشت آنها به توافق انجام می‌دهیم.»

او اضافه کرد: «ما آماده سازگاری با واقعیت‌های جدیدی خواهیم بود که به موجب آن مجبوریم همه گزینه‌ها را برای مقابله با برنامه هسته‌‌ای ایران مدنظر قرار دهیم.»

رابرت مالی در ادامه تصریح کرده اینکه در مذاکرات وین گفت‌وگوها با ایران به صورت غیرمستقیم انجام می‌شده «بسیار ناامیدکننده» بوده است.

مقام آمریکایی در ادامه گفت با مقام‌های چین در خصوص تحریم‌های ایران رایزنی کرده است. او گفت: «رایزنی‌هایی با همکاران چینی‌مان در خصوص تحریم‌های ایران داشته‌ایم. چنانچه ایران آماده بازگشت به توافق هسته‌ای نباشد آماده‌ایم با همه گزینه‌هایمان فضای جدیدی ایجاد کنیم.»

او همچنین به اختلافات ادعایی آمریکا با رژیم صهیونیستی در خصوص برجام پرداخت اما گفت که اسرائیل خواستار محرمانه ماندن موارد اختلافی است. وی گفت: «ما با اسرائیل اختلافاتی در خصوص ایران داریم اما هدفمان در خصوص جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مشترک است.»

رابرت مالی همچنین گفت: «احساس ما این است که بازگشت به برجام هنوز بهترین رویداد است اما ما واقع‌بین هستیم. احتمال بالایی وجود دارد که ایران بخواهد مسیر متفاوتی در پیش بگیرد بنابراین لازم است با اسرائیل و سایر شرکای منطقه همکاری کنیم.»

مالی در ادامه اضافه کرد که ظرف چند روز آینده راهی کشورهای عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی خواهد شد.

چند روز پیش یک مقام رژیم صهیونیستی که از رایزنی‌های مشترک واشنگتن و تل‌آویو در خصوص ایران آگاه است گفته بود آمریکا و اسرائیل طرح جایگزینی برای حالتی که مذاکرات برجام به شکست منتهی شود ندارند.

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز ۵ اکتبر با همتای خود از رژیم صهیونیستی دیدار کرد. رایزنی‌های میان این دو مقام، در چارچوب دیدارهای «گروه مشورت راهبردی آمریکا-اسرائیل» انجام شد.

یک مقام ارشد وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به المانیتور گفت: ««در حال حاضر، هیچ برنامه اقتضایی جایگزینی علیه ایران برای حالت شکست مذاکرات وجود ندارد. آنها پلان B ندارند. جایگزینی ندارد و مسئله‌ای که بسیار نگران‌کننده است این است که اصلاً از این بابت نگران نیستند. مسائل را کامل متفاوت از ما می‌بینند. البته این حقشان است ولی برای ما مایه نگرانی جدی است.»

ماه پیش بعد از دیدار «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا با «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید رسانه‌ها گزارش دادند طرف‌ها به توافق بر سر طرحی برای همکاری ضد برنامه هسته‌ای ایران دست پیدا کرده‌اند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص روز ۹ شهریور یعنی بعد از دیدار مذکور در کاخ سفید گزارش داد یکی از نقاط مشترک در دیدار «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بایدن در کاخ سفید، مخالفت هر دوی آنها با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق این رژیم بوده و هر دوی آنها امیدوار بوده‌اند که از بازگشت نتانیاهو به قدرت جلوگیری کنند.

مطابق ادعای این روزنامه پیشبرد همکاری‌های اطلاعاتی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران از طریق کانال مخفیانه‌ای انجام خواهد شد که در فلسطین اشغالی «دیوید بارنیا»، رئیس جدید سازمان جاسوسی موساد هدایت آن را بر عهده خواهد داشت.

هاآرتص درباره اینکه رژیم صهیونیستی قادر به انجام چه اقداماتی علیه ایران نیست نوشته است: «دو گزاره در اینجا مطرح است: ۱- ایالات متحده به سایت‌های هسته‌ای ایران حمله نخواهد کرد. ۲- اسرائیل حتی اگر طرحی برای حمله آماده کرده باشد یا آنکه سناریوهای خلاقانه دیگری داشته باشد هیچ توانایی نظامی عملی برای انجام حمله به تنهایی و دستیابی به نتایج محسوس نخواهد داشت. اضافه بر این، حتی اگر اسرائیل طرحی اصیل، جرأتمندانه و شدنی در این زمینه داشته باشد مورد قبول ایالات متحده واقع نخواهد شد، زیرا واشنگتن نگران است که هر اقدام نظامی این کشور را بر خلاف خواستش وارد جنگ خواهد کرد.»

با آنکه نفتالی بنت و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی هر دو جزو سیاستمداران تندرو افراطی در قبال ایران محسوب می‌شوند رسانه‌های صهیونیستی مدعی هستند بنت قصد دارد سیاست‌های تل‌آویو را به مسیر جدیدی هدایت کند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

رژیم صهیونیستی و واشنگتن در ماه‌های گذشته همکاری علیه ایران را در دستور کار قرار داده‌اند. به عنوان مثال خبرگزاری رویترز ماه پیش گزارش داد کابینه جدید اسرائیل قصد دارد برای رایزنی درباره روش‌های اجرای بهتر «برنامه جامع اقدام مشترک» و تحریم‌هایی که بایستی علیه ایران حفظ شوندگروهی از متخصصان مسائل تحریمی را روانه واشنگتن کند.

این رسانه غربی تصریح کرد این راهبرد تفاوت زیادی با سیاست «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی دارد که قصد نداشت با دولت «جو بایدن» درباره بازگشت مجدد آمریکا به برجام وارد تعامل شود.

علاوه بر این، وبگاه «اکسیوس» هم سوم تیرماه گزارش داد به نقل از مقام‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده بود تل‌آویو قصد دارد از طریق دیپلماسی بر رویکرد دولت آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعمال نفوذ کند.

آکسیوس نوشته با آنکه نفتالی بنت و کابینه او نیز همانند نتانیاهو با توافق هسته‌ای ایران مخالفند اما تعامل با ایالات متحده در خصوص این موضوع را در دستور کار قرار داده‌اند.

آکسیوس چند هفته پیش گزارش داده بود برآورد جامعه اطلاعاتی اسرائیل، وزارت خارجه و نهادهای امنیتی این رژیم این است که احتمال توافق ایران بر سر برجام، بعد از روی کار آمدن «ابراهیم رئیسی» به عنوان رئیس‌جمهور ایران کاهش یافته است.

ادعای آکسیوس در حالی مطرح شده که آیت‌الله رئیسی در چندین اظهارنظر درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم تصریح کرده چنانچه طرف‌های مقابل تعهداتشان را اجرا کنند ایران به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در زمانی که در قدرت بود تلاش‌های زیادی برای بر هم زدن برجام انجام داد و از جمله «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به خروج از آن ترغیب کرد. او بارها تأکید کرد که ترامپ با تشویق وی از برجام خارج شده و سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفته است.

ترامپ و نتانیاهو امیدوار بودند فشار حداکثری بتواند ایران را به حضور در پای میز مذاکره برای گفت‌وگو بر سر توافقی جدید به جای برجام مجاب کند. این سیاست، به شکست منجر شد.

این در حالی است که گروه دیگری از تحلیلگران پیش از این اختلافات ابرازشده از سوی مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص ایران را بخشی از تقسیم کار میان دو طرف در راستای بازی «پلیس خوب-پلیس بد» برای گرفتن امتیازات حداکثری از ایران در مذاکرات هسته‌ای می‌دانند.فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار