مدير مجتمع مس سونگون معتقداست: ظرفیت صنایع مس سونگون در حال حاضر جایگاه اول خاورمیانه و پنجم جهان را دارد.
کد خبر: ۱۰۸۰۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱ 02 December 2022

به گزارش تابناک آذربایجان شرقی، عباسزاده مدير مجتمع مس سونگون ، در گفتگوي ويژه خبري شبكه سهند ، از اولین هایِ کشور در مجتمع مس سونگون و اخرين وضعيت اين معدن گفت و افزود: معدن مس سونگون با ٧درصد اكتشاف در جايگاه ۵ جهان و با ۵ میلیارد تن ذخیره رتبه یک معدن مس ایران و خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: هدف استراتژیک شرکت ملی مس ایران، بازطراحی ساختار صنعت مس کشور است و هدف از این باز طراحی تکمیل و توسعه زنجیره ارزش مس ایران هست و تمامی مزایا و منافع ناشی از تکمیل و توسعه زنجیره ارزش به استان برمیگردد.
عباس زاده اذعان داشت: اکتشاف نقطه اغازین توسعه و پیشران توسعه هست، مجتمع مس سونگون برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران "شرکت تخصصی اکتشافی شمالغرب کشور" را در استان مستقر کرده و برای اولین بار در کشور "شرکت مشاوره معدن و صنایع معدنی" را با حضور دانشگاهها استان در حوزه خدمات فنی مهندسی به ثبت رسانده است و تکمیل این روند موجب برخورداری شهرستان و استان از تمامی مزایا و منافع   ان خواهد شد.
وی ادامه داد: درامد مالیاتی استان قریب به ۱۱ هزار میلیارد تومن هست و با انتقال درامدهای مالیاتی سونگون به استان ، ۳۰-۲۵ درصد افزایش درامد خواهیم داشت که این رقم با احتساب طرحهای توسعه اتی، بالای ۱۵ هزار میلیارد تومن به درامد مالیاتی استان اضافه خواهد کرد.
وی افزود: عدالت سرمایه گذاری جزو اهداف و اولویتهای اصلی شرکت ملی مس و مخصوصا مجتمع مس سونگون هست.
و از طریق سرریزهای توسعه در حوزه معدن در سایر بخشهای استان این عدالت رو برقرار خواهیم کرد کما اینکه دستگاهای حفاری در شهرستانهای اهر، مرند و جلفا فعال هستند.
مدیر مجتمع مس سونگون تاکیدکرد: صنعتی که موجب توسعه نشود ارزشی ندارد و علمی که به تولید منتج نشود،فایده ای ندارد، بنابر همین اصل هم شرکت ملی مس ایران و هم مجتمع مس سونگون به ارتباط و پیوند صنعت با دانشگاه و دانش بنیانها ایمان راسخ دارد.

جذب پلتفرم اکوسیستم معدن و صنایع معدنی و حمایت از تولید و داخلی سازی قطعات کلیدی وارداتی ، اولین هدف ماست
"مگالاینرهای پلتفرم متسو"(metsu) تولید سوئد برای #اولین بار در تاریخ معادن کشور در مجتمع مس سونگون بومی سازی شده که ۱۴۰۰ میلیارد تومن ارزاوری داشته است.
وی ادامه داد: "تشکیل شهرک تخصصی مس سونگون و استقرار پردیس فناوری مس در ان شهرک" برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران، نوید بخش روزهای خوب توسعه و شکوفایی هست که ۲۰۰ قطعه ساز کلیدی استان در ان مستقر خواهند شد لذا از تمام کنشگران و فعالان اقتصادی استان دعوت میکنیم در تشکیل خوشه صنعتی مس در ورزقان و استان نقش ایفا کنند.
وی افزود: یکی دیگر از اولین های کشور در مجتمع مس سونگون، "تجهیز ازمایشگاه جامع و مرجع معدن و صنایع معدنی " هست که با هدف تسریع در طرحهای توسعه و خدمت به معادن استان و شمالغرب کشور ، در روزهای اتی با حضور وزیر صمت افتتاح خواهد شد.
وی اضافه کرد: مس در مسئولیتهای اجتماعی و ارائه خدمات اجتماعی هم پیشرو هست هر گامی در جهت توسعه و خدمت ، نفعش به ۵۸ میلیون نفر سهامدار شرکت مس میرسد از این رو ما امانتدار ۵۸ میلیون نفریم  و اين حق الناس هست، به همين جهت ما توسعه را در قالب صرفا سود اقتصادی و سود حسابداری نمیبینیم و همزمان توسعه اقتصادی-سیاسی و اجتماعی را بعنوان بالهای اساسی توسعه میبینیم.
وی گفت: مهمتر از بزرگراه خواجه ورزقان که با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومن در دست افتتاح هست ادامه ی این بزرگراه از ورزقان-خاروانا به سمت نوردوز هست که عنوان يك مسیر ژئواستراتژیک هم برای کشور، هم برای استان و هم شهرستان به جهت وارد شدن به مسیر توسعه و هم به جهت خارج شدن از بن بست اقتصادی-جغرافیایی حائز اهمیت می باشد.
عباس زاده از آغاز  عملیات اجرایی کمپ فرهنگی_ورزشی بین المللی در شهرستان ورزقان با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد تومان خبر  داد و گفت: ایجاد شبکه و تصفیه خانه فاضلاب شهرستان ورزقان و سایت اطفای حریق جنگل ها و مراتع ارسباران از ديگر اقدامات مهم مجتمع مس سونگون و شرکت ملی مس ایران در شهرستان ورزقان میباشد.
انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :