معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به آسیب وارد شده به کشور از طریق سیلاب در سال گذشته گفت: طی این مدت ۱۷۱ هزار خانه بر اثر سیل در کشور نابود شد.
کد خبر: ۱۱۱۹۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱ 09 August 2023

به گزارش تابناک جزیره و به نقل از ایرنا، «محمدحسن نامی» روز چهارشنبه در جلسه مدیریت بحران جزیره کیش در رابطه با آسیب‌های وارده از طریق سیلاب به کشور، اظهار کرد: طی سال گذشته بر اثر این مخاطره طبیعی، ۱۷۰ هزار هکتار از باغات و اراضی کشاورزی، هشت هزار کیلومتر شبکه آب، برق، گاز و اینترنت، ۲ هزار سازه طبقاتی و سه هزار و ۷۷۱ استخر پرورش ماهی تخریب شد.

وی ادامه داد: بخش بزرگی ازخسارت وارده بر کشور از طریق توده «مانسون» بود که تقریبا هر ۴۵ سال یکبار رخ می‌دهد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه از ۶۴ مورد مخاطره طبیعی ثبت شده در جهان، ۴۴ مورد در ایران تجربه شده است، افزود: سیلاب و زلزله از مخاطره‌هایی هستند که به ترتیب بیشتری آسیب را به کشور وارد کردند.

وی با اشاره به اینکه ۶۶ تا ۶۸ درصد از سطح کشور روی خط گسل یا حریم گسل واقع شده است، بیان کرد: این امر بیانگر ضرورت ورود جدی به این حوزه برای جلوگیری از هرگونه بحران است.

«نامی» با تاکید بر اینکه پیشگیری از بحران در اولویت سازمان مدیریت بحران کشور قرار دارد، اضافه کرد: آمادگی در مقابله و بازتوانی پس از بحران از دیگر مواردی است که در اولویت این سازمان قرار دارد.

وی با بیان اینکه طی ۲۲۰ سال گذشته، تعداد هفت زلزله بالای هفت ریشتر در ایران رخ داده است، گفت: اگر با دقت در ساخت سازه‌ها و به کارگیری مصالح ساختمانی استاندارد، بتوان تا میزان استهکام ساختمان‌ها را تا هشت ریشتر بالا برد، قطع یقین زلزله به جای بلای طبیعی به عنوان یک پدیده طبیعی تلقی خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در رابطه با زلزله بالای هفت ریشتری اخیر رخ داده در کشور ترکیه، اظهار کرد: هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بیشترین کمک را به زلزله زدگان ترکیه کرد و نشان داد که اولویت ما ارج نهادن به اقدامات انسان دوستانه است؛ رییس جمهور ترکیه بار‌ها به طور رسمی از حضور فعال ایران در مناطق زلزله زده این کشور قدردانی کرد.

وی ادامه داد: بررسی مناطق زلزله زده کشور ترکیه نشان داد که به کار بردن مصالح ساختمانی غیر استاندارد در سازه‌های بتنی نیز نقش قابل توجهی در کاهش ایمنی ساختمان‌ها دارد.

«نامی» با تاکید بر اینکه نباید در استاندارد سازی سازه‌ها تمامی مسوولیت را متوجه دولت ساخت، اضافه کرد: مردم با احساس مسوولیت در برابر ایمنی خود، باید نهایت همکاری را در ارتقاء ایمنی سازه‌های شخصی داشته باشند.

نگاه صرفا دولتی به مدیریت بحران اشتباه است

وی نگاه صرفا دولتی به مدیریت بحران را اشتباه دانست و ادامه داد: هیچ بحرانی بدون مشارکت مردم قابلیت مدیریت ندارد؛ دولت به دنبال آموزش و سازماندهی مردم برای کمک به مدیریت بحران در زمان بروز حوادث است.

‌معاون وزیر همچنین به رویکرد دولت جهت هوشمند سازی مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: با پیش بینی دقیق شرایط آب و هوایی و آنالیز آن توسط هوش مصنوعی می‌توان مانع خسارت جانی و مالی در بسیاری از مخاطره‌های طبیعی شد.

دولت با اقدامات پیشگیرانه مانع بروز فاجعه انسانی در سیل شد

وی افزود: در سیلاب حاصل از توده «مانسون» متاسفانه ۸۲ نفر از هموطنان جان باختند؛ البته باید توجه کرد که با مدیریت صورت گرفته قبل از این بحران، بیش از ۶۴ هزار نفر جابه جا و هزاران عشایر از ته دره‌ها به مکان‌های امن منتقل شدند.

«نامی» با اشاره به پیش بینی کشور‌های اروپایی مبنی بر تلفات چند هزار نفری در ایران بر اثر توده «مانسون» و جاری شدن سیلاب، گفت: دولت با اقدامات سریع پیشگیرانه مانع از این فاجعه شد؛ البته باید اعلام کنیم که بخش قابل توجهی از ۸۲ نفر فوت شده نیز به دلیل عدم توجه و رعایت موارد ایمنی جان باختند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه دشمنان برای سیاه نمایی مدیریت بحران در ایران به سم پاشی و دروغ پردازی در شبکه‌های اجتماعی روی آوردند، اظهار کرد: در آتش سوزی کانادا ۱۰ میلیون و ۶۸۱ هزار هکتار از جنگل‌ها به طور کامل نابود شد و این درحالی بود که ۹ کشور صاحب فن آوری و مدعی در حال کمک رسانی به این کشور بودند؛ حال فرض کنید اگر این اتفاق در ایران رخ می‌داد شاهد چه سیاه نمایی علیه کشور بودیم!

وی ادامه داد: به طور مثال آتش سوزی مریوان با تکیه بر توان داخلی و مشارکت مردمی و با وجود اینکه باد به سمت داخل کشور بود، در عرض ۳۶ ساعت کنترل شد؛ یک رسانه معاند مطرح در حالی به این موضوع ۱۳۰ بار پرداخت و سیاه نمایی کرد که فقط یکبار به آتش سوزی در کانادا پرداخته بود.

تلفات مخاطرات طبیعی در اروپا سانسور می‌شود

«نامی» با بیان اینکه سانسور بالای اخبار در اروپا سبب شده تا آمار واقعی تلفات جانی و مالی در مخاطره‌های طبیعی این کشور منتشر نشود، افزود: سیستم مدیریت بحران ایران یکی از سیستم‌های توانای این حوزه در عرصه جهانی مطرح است.

کیش در مدیریت پیشگیرانه از بحران الگو است

وی در ادامه سیستم مدیریت بحران در کیش را یک الگو برای کشور عنوان کرد و گفت: کیش نمونه بارز قانون مداری و مدیریت پیشگیرانه در بحران است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور خواستار انتخاب پایلوت جزیره کیش به عنوان مدیریت پیشگیرانه در مواجه با بحران شد و بیان کرد: زلزله‌های رخ داده در سال گذشته این جزیره و مقاومت بالای آن در زلزله بالای ۶ ریشتر نشان داد که زیرساخت‌های کیش استاندارد‌های قابل قبولی دارد.

برچسب ها: جزیره ، کیش ، سیلاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار