مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به هوای خوب زمستان سال گذشته میزان رشد علف‌های هرز در مزارع گندم و جوی این استان بسیار خوب بوده است.
کد خبر: ۱۱۶۱۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۵ 02 April 2024

به گزارش تابناک خراسان شمالی، محمد رضایی اظهار کرد: در حال حاضر رشد علف‌ها از رشد گندم و جو در مزارع بیشتر بوده و رفتار علف‌ها با گندم و جو در مزاع به گونه ای بوده که برای رشد در رقابت هستند.

وی افزود: بنابراین برای جلوگیری از بروز خسارت در مزارع باید کشاورزان با علف کش های مناسب به مبارزه علیه علف های هرز بپردازند.

رضایی ادامه داد: تاکنون در سطحی حدود 50 هزار هکتار علیه علف هرز در مزارع استان مبارزه انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه در ارتباط با زنگ رزد گندم در مزارع نیز گفت: کشاورزان مبارزات خود را علیه آفت زنگ زرد گندم در مزارع شروع کنند.

وی با اشاره به مشاهده این آفت مخرب در مزارع گندم و جوی استان اظهار کرد: با بررسی‌های صورت گرفته تاکنون این بیماری در سه منطقه استان مشاهده شده است.

وی افزود: امند در شهرستان سملقان، دشتک در شهرستان مانه و کلانتر در شهرستان بجنورد مناطقی هستند که آفت زنگ زرد گندم مشاهده شده است.

رضایی ادامه داد: متاسفانه این آفت مخرب بر روی عملکرد مزارع تاثیر می گذارد و سبب می‌شود تا میزان غذا سازی محصول گندم کاهش یابد.

وی بیان کرد: زنگ زرد گندم، بیماری قارچی بوده و نقش خود را بر روی سنبله و برگ گندم ایفا می کند و موجب می شود تا گیاه نتواند فتوسنتز کند که این امر سبب کاهش تولید غذا در دانه می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: عملکرد زنگ زرد گندم همانند سفیدک انگور است که اسپورهای آن توسط جریانات هوایی منتقل می شود، و چرخه زندگی تصاعدی هندسی دارد و مدام در حال تکثیر و افزایش است.

وی تصریح کرد: وجود رطوبت و هوای گرم ۱۲ تا ۱۷ درجه سانتی گراد بهترین شرایط برای فعالیت آفت زنگ زرد گندم است که چنین شرایطی هم اکنون در استان فراهم بوده و به کشاورزان هشدارهای لازم برای انجام سمپاشی به منظور جلوگیری از افزایش فعالیت این آفت داده شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: سطح مبارزه انجام شده علیه این آفت تاکنون بیش از ۱۱۰ هکتار است.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار