اگر تا به حال به دلایل مختلف کشور را ترک کرده اید با عوارض خروج از کشور آشنایی کامل دارید. قوانین عوارض خروج از کشور سال به سال تغییر می کند. در گذشته عوارض خروج از کشور برای شهرداری ها برداشته می شد اما در سالهای اخیر این عوارض برای سازمان میراث فرهنگی و عمران روستاهای مرزی استفاده می شود. اگر می خواهید تا با نحوه پرداخت و کلیه قوانین عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳ آشنا شوید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.
کد خبر: ۱۱۶۳۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵ 21 April 2024

نرخ عوارض خروج از کشور در ۱۴۰۳

در سال جدید نرخ نامه عوارض خروج از کشور برای مرزهای هوایی و زمینی و دریایی اعلام شد. این نرخ به نسبت نرخ سال گذشته با افزایش ۳۰ درصدی همراه بوده است. این نرخ نامه شامل همه اقشار و سنین مختلف جامعه می شود و حتی نوزادان هم باید در سال جاری عوارض خروج از کشور پرداخت کنند. برای سفرهای بعدی همچنین افزایش قیمت به هنگام خروج از کشور اعلام شده است و برای سفر دوم ۵۰ درصد و سفر سوم ۱۰۰ درصد عوارض سفر اول اخذ می گردد. به طور کلی عوارض خروج از کشور برای همه اقشار جامعه به شرح زیر است.

 

 

عوارض خروج از کشور برای کودکان

به طور کلی قوانین برای کودکان و بزرگسالان در پرداخت عوارض یکسان است. هر کد ملی و بلیط هواپیما خارجی نیازمند پرداخت یک عوارض خروج از کشور است. 

چه کسانی نیاز به پرداخت عوارض خروج ندارند؟

پرداخت عوارض خروج از کشور برای همه افرادی که به هر قصد مانند تفریحی، تجاری، کاری و... می روند الزامی است. اما در این بین برخی افراد نیاز به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند که به آنها اشاره می کنیم

خدمه و مهمانداران 

کسانی که شغل آنها ایجاب می کند که مداوم در حال سفر باشند نیاز به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند. به طور کلی تمامی افراد مشغول به کار در هواپیماها،کشتی های باری، کشتی های مسافربری و ناوگان زمینی که مدام در حال رفت و آمد به کشور هستند از پرداخت عوارض معاف هستند.

دانشجویان بورسیه تحصیلی

اگر بورسیه تحصیلی کشوری را اخذ کرده اید نیاز به پرداخت عوارض خروج از کشور نخواهید داشت. البته اگر زیر سه ماه برگردید و باز بخواهید خارج شوید باید عوارض را پرداخت کنید ولی اقدام به ورود و خروج با فاصله زمانی سه ماهه برای دانشجویان بورسیه تحصیلی معاف از پرداخت عوارض خروج از کشور است.

بیماران و جانبازان

در صورتی که شخص بیمار یا جانباز با گواهی کمیسیون پزشکی نیاز به ادامه روند درمانی خود در خارج از کشور را داشته باشد نیاز به پرداخت عوارض خروج از کشور نخواهد داشت. همچنین همراه بیماران بسته به نوع بیماری و نیازمندی بیمار شامل ۴۰ الی ۶۰ درصد معافیت پرداخت خواهند شد.

زائرین کربلا در اربعین

طبق مصوبه مجلس زائرین کربلا در تاریخ تعیین شده و مصادف با ایام اربعین از پرداخت عوارض معاف اند. توجه داشته باشید این معافیت فقط مخصوص افرادی است که اقدام به خروج از کشور از طریق مرزهای زمینی می کنند.

 

 

سایر افراد و موارد خاص

اگر گذرنامه سیاسی دارید و یا مقیم یک کشور دیگر باشید و برای کار به ایران سفر کرده باشید نیاز به پرداخت عوارض خروج از کشور نخواهید داشت. همچنین مرزنشینانی که کد پستی و کارت ملی آنها به ثبت رسیده باشد برای عوارض خروج از کشور از طریق زمینی فقط یک بار ملزم به پرداخت آن خواهند بود. 

ورزشکاران ملی

در صورتی که مجوز وزارت ورزش و جوانان را داشته باشید و عضوی از کادر یا تیم ملی باشید شامل تخفیف در پرداخت عوارض می شوید. در این نوع خروج تعداد مطرح نیست و هر چند بار که اقدام به خروج از کشور کنید تنها ملزم به پرداخت ۲,۶۴۰,۰۰۰ ریال خواهید بود.

روش های پرداخت عوارض خروج از کشور

برای پرداخت عوارض خروج از کشور روش های گوناگونی وجود دارد که در ادامه آنها را شرح می دهیم.

پرداخت در شعب بانک ملی

اگر دسترسی به اینترنت ندارید و نمی توانید آنلاین عوارض خود را پرداخت کنید کافی است تا با مراجعه به شعب بانک ملی اقدام به پرداخت عوارض خروج از کشور کنید. این اقدام در بانک های ملی شعب مرزی و فرودگاهی نیز قابل انجام خواهد بود.

پرداخت از طریق سامانه سداد

راحت ترین و مطمئن ترین روش پرداخت عوارض خروج از کشور مراجعه به سایت سداد به آدرس اینترنتی https://sadadpsp.ir/  است. این سایت که توسط سازمان امور مالیاتی کشور طراحی شده مخصوص پرداخت عوارض خروج از کشور است. شما می توانید با مراجعه به این سامانه به راحتی و به فاصله چند کلیک عوارض خروج از کشور خود را پرداخت کنید.

پرداخت با کارتخوان سداد

این امکان وجود دارد که در صورتی که فراموش به پرداخت عوارض خروج از کشور کرده اید با مراجعه به کارتخوان سداد نصب شده در پایانه های مرزی اقدام به پرداخت عوارض خروج از کشور خود کنید. 

پرداخت از طریق سامانه امور مالیاتی

در سایت امور مالیاتی کشور قسمتی برای پرداخت عوارض خروج از کشور تعبیه شده است. این قسمت مشابه با سامانه سداد است و می توانید به آسانی عوارض خود را آنلاین پرداخت کنید. 

پرداخت عوارض در فرودگاه با خودپرداز

تعدادی خود پرداز در فرودگاه وجود دارد که می توانید مانند سامانه سداد و امور مالیاتی به آنها مراجعه کنید. کافی است قسمت عوارض خروج را انتخاب کنید و عوارض خود را در فرودگاهی که می خواهید از آنجا کشور را ترک کنید پرداخت کنید. 

 

 

 

پرداخت به واسطه اپلیکیشن ها

اپلیکیشن های بله، قبضینو، ایوا و... نیز قسمتی برای پرداخت عوارض خروج از کشور دارند. شما می توانید با نصب این اپلیکیشن ها بر روی گوشی به راحتی اقدام به پرداخت عوارض خروج از کشور خود کنید. 

مدارک لازم جهت پرداخت عوارض خروج از کشور

اگر می خواهید تا به صورت اینترنتی و آنلاین اقدام به پرداخت عوارض خروج از کشور کنید بهتر است از قبل مدارک مورد نیاز را آماده کنید. مدارکی که برای پرداخت عوارض نیاز دارید شامل کارت بانکی عضو شبکه شتاب و مشخصات معتبر متقاضی است. دقت داشته باشید که کد رهگیری سامانه را جهت اطمینان نزد خود نگه دارید و بدانید که عوارض خروج از کشور فقط برای همان متقاضی در سامانه ثبت و قابل استفاده است و قابل انتقال به غیر نیست. 

مدت زمان اعتبار و نوع استرداد عوارض خروج

اگر عوارض خروج از کشور را پرداخت کرده اید اما سفرتان کنسل شده است نگران نباشید. طبق قانون عوارض خروج از کشور تا پایان سالی که این عوارض را اخذ کرده اید قابل استفاده و معتبر است. همچنین در صورتی که به واسطه اپلیکیشن و سامانه اقدام به پرداخت عوارض کرده باشید و نخواهید از آن استفاده کنید با کد رهگیری می توانید درخواست استرداد وجه پرداختی را به سازمان امور مالیاتی بدهید.

استعلام و زمان پرداخت عوارض خروج

در صورتی که به پرداخت عوارض شک دارید یا می خواهید برای اطمینان بیشتر نسخه چاپی از آن تهیه کنید کافی است به سامانه سداد مراجعه کنید و با پر کردن کدها متقاضی از روند پرداخت و اعتبار عوارض خروج از کشور اطمینان حاصل کنید. همچنین باید بدانید که حداکثر تا ۳۰ دقیقه قبل از پرواز فرصت پرداخت عوارض خروج از کشور را خواهید داشت اما بهتر است که از روز قبل اقدام به پرداخت کنید تا با آسودگی خیال به سفر بروید. نکته دیگر اینکه این عوارض هنگام خروج از طریق سامانه پیگیری می شود و نیاز به همراه بردن نسخه فیزیکی پرداخت خود ندارید اما برای راحت بودن خیالتان می توانید یک نسخه چاپی از پرداخت خود بگیرید.

جمع بندی

عوارض خروج از کشور اقدامی لازم برای سفر شما به خارج از کشور است. این اقدام به آبادانی و مرمت آثار باستانی کشور نیز کمک شایانی می کند. همچنین بهتر است بدانید که کشورهایی مانند استرالیا، چین، اتریش و... نیز عوارض خروج از کشور را اخذ می کنند. در سال جاری احتمال می رود که با رشد ۲۷ درصدی نسبت به سال گذشته رقمی حدود ۴۳۶۲ میلیارد تومان درآمد حاصل از عوارض خروج از کشور باشد. تجربه شما از عوارض خروج از کشور چه بوده و در پرداخت این عوارض با چه چالشهایی دست و پنجه نرم کرده اید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار