عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این‌که یکی از بسترهای اصلی انتقال معارف دینی و قرآنی به بشریت استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است، الزامات حضور متعهدانه در فضای مجازی را بیان کرد.
کد خبر: ۱۶۵۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶ 18 January 2016
به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام سعید بهمنی اظهار داشت: توسعه فضای مجازی باعث تحولات شگرف فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی در دنیای کنونی شده است. فضای مجازی و به ویژه توسعه و فراگیری حضور در شبکه‌های اجتماعی باعث شده که ما اگر درست از این فضا به نفع آرمان‌های دینی و انقلابی خود به‌ویژه نشر معارف قرآنی استفاده کنیم، یک فرصت بسیار ارزشمند و کم نظیر تلقی شود و از آن سو اگر در این باره منفعلانه رفتار کرده و کوتاهی کنیم، به تهدیدی علیه فرهنگ و باورهایمان تبدیل می‌شود.

وی افزود: تاریخ نشان داده که ما مسلمانان به ویژه ایرانی‌ها در مواجهه با پدیده‌های نوین تا حدود زیادی مثبت‌گرا هستیم، به این معنا که کارکردهای مطلوب مسایل را در کنار کارکردهای منفی‌شان بررسی کرده و بر بهره‌مندی از کارکردهای مطلوب تأکید می‌کنیم.

لزوم تبدیل تهدید به فرصت

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: فضای مجازی با همه جنبه‌های سلبی و آسیب‌هایی که به همراه دارد، فضایی بی‌سابقه برای ارائه معارف و کلام الهی و قرآنی به بشر امروز است که در زمانه کنونی بیش از هر وقت دیگری نیازمند و تشنه کسب و دریافت آن‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: گرچه متاسفانه حجم بالای عکس و فیلم و مطالب و پیام‌های نامطلوب در این فضا چنان است که باعث رویگردانی بخشی از جامعه از آن شده اما ما با فرهنگ سازی مناسب و نیز آموزش شیوه‌های استفاده درست از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم تهدید را به فرصتی برای تبلیغ معارف الهی تبدیل کنیم و هنر ما در واقع باید این باشد که از این فضا و بستر بتوانیم به نحو مطلوب بهره‌برداری خود را داشته باشیم.

مدیرگروه قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با تأکید بر این‌که بهره‌مندی از این فرصت بی‌نظیر نیازمند رویکرد هوشمندانه و مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی است، گفت: برنامه‌ریزی راهبردی در پرتو مدیریت راهبردی زمینه‌ بهره‌مندی بهینه از این فضا را فراهم آورده و متقابلاً مانع از هدررفت استعدادها و منابع در این باره خواهد شد.

اگر منفعل باشیم...

وی گفت: فضای مجازی، امروز مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و مرزهای قومی و فرهنگی ملت‌ها را نیز پشت سر گذاشته است. به نظر می‌رسد با توجه به شتاب تحولات در دنیای امروز، فضای مجازی برتری غیرقابل انکاری در مقایسه با سایر ابزار رسانه‌ای جهان دارد و به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در چند سال اخیر بیش از پیش بر لزوم توجه به این مقوله و محتواسازی برای آن با هدف بهره برداری مطلوب در مسیر اهداف انقلابی و دینی تأکید کرده‌اند.

حجت‌الاسلام بهمنی بیان داشت: اگر ما در این مورد بی‌توجه و منفعل باشیم و قافیه را به دشمن ببازیم، مغلوب خواهیم شد و تاثیرات نامطلوب این بی‌توجهی و کم‌توجهی را در کوتاه مدت دریافت خواهیم کرد.

وی با اشاره به این‌که در شرایط فعلی، کمک به دین خدا با احساس مسئولیت و حضور متعهدانه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی میسر است، گفت: همان طور که بزرگان ما به ویژه رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند سپر مقابله در برابر جنگ نرم دشمن در فضای مجازی، تکیه بر سلاح تقوا و تقویت بُعد ایمانی است وگرنه اگر این حضور غیرمتعهدانه و به دور از تقوا و دین‌داری باشد چه بسا خود باعث گمراهی و ضلالت شود.

حضور متعهدانه در فضای مجازی

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که جهاد در فضای مجازی، لوازم و الزامات خاصی دارد، گفت: تکیه بر علم و فضیلت و تقوا مهم‌ترین لوازم و بایسته‌ها را برای حضور در فضای مجازی و فعالیت مجاهدانه در این باره تشکیل می‌دهد.

وی اضافه کرد: تأکید بر این مولفه‌ها و شاخصه‌ها به دلیل آن است که محیط و فضای مجازی محیطی خصوصی را فراهم می‌کند که کمتر کسی می‌تواند به آن سرک بکشد؛ به دیگر سخن فضایی خلوت را شکل می‌دهد که طبق تعالیم قرآن کریم، مؤمنان نیازمند فضیلتِ خشیت از رب در آن هستند تا به سلامت از دام نفس و شیطان عبور کرده و بتوانند به هدایت انسان‌ها بپردازند.

حجت‌الاسلام بهمنی با اشاره به این‌که استقامت و جهاد در فضای مجازی استحکامات درونی و دانش و مهارت‌های تهاجمی خاصی را می‌طلبد، اظهار داشت: حرکت در چارچوب شریعت پاک اسلام، بهره‌گیری از کلام وحی و تبعیت از سیره و سنت حضرات معصومین(ع) شیوه‌ای بسیار کارآمد و اثربخش برای فعالیت در فضای مجازی و حضور فعالانه در شبکه‌های اجتماعی است که نباید هیچ گاه از آن غفلت کرد.

وی با اشاره به این‌که امروز دشمنان به همه امکانات و حربه‌های شیطانی خود به جنگ باورها و اعتقادات ما در فضای مجازی آمده‌اند، اظهار داشت: ما برای مقابله با دشمن و هدایتگری در این خصوص نباید از حربه‌های شیطانی استفاده کنیم، به این معنا که کسی که می‌خواهد با حضور فعالانه خود در فضای مجازی به دین خدا کمک کند، حق ندارد که از ادبیات شیطانی دشمن برای انتقال پیام حیات‌بخش اسلام استفاده کند، به عبارت دیگر اینجا هم باید توجه داشت که هدف وسیله را توجیه نمی‌کند، بنابراین چنین فردی حتی اگر مجادله هم می‌کند با حفظ کرامت انسانی و با الهام از آیات الهی فطرت‌ها را مخاطب خود ساخته و دست به روشنگری و بصیرت بخشی می‌زند.

جهاد سایبری؛ لازمه هدایت بشری

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور معتقد است که جهاد سایبری بیش از هر چیز مستلزم بهره‌مندی از علوم و معارف قرآنی و دینی است تا راه را به خطا نرویم.

 وی گفت: به لطف الهی و به برکت نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، امروز دل‌ها و جان‌های بسیاری از مردم جهان متوجه حق و حقیقت شده است و نگارش و عرضه 2 نامه مهم مقام معظم رهبری خطاب به جوانان غربی در حقیقت در همین راستاست که ما بکوشیم فطرت پاک بشریت را بیدار کرده و او را از گمراهی و جهت دهی شیطان نجات دهیم.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار