کد خبر: ۳۳۲۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸ 22 November 2016
به گزارش تابناک تبریز، تولید برق برای توسعه استان امری حیاتی است. این سخن استاندار اسماعیل جبارزاده کاملا صحیح است و کسی منکر آن نیست. اما حال باید ببنیم تلاش های سه ساله دولت تدبیر و امید برای رفع این نیاز استراتژیک توسعه استان به کجا رسیده است؟

صبوری مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان،می گوید:آذربایجان شرقی با تولید و مصرف 1550 مگاوات برق، جزو استان‌هایی است که با دارا بودن برابری تولید و مصرف برق، می‌تواند با ایجاد نیروگاه، به صادرکننده انرژی تبدیل شود. دلیل این گفته ظرفیت های جغرافیایی و منابع انسانی و نیز ظرفیت های تکنیکی استان است.

بر همین اساس در مجموع در منطقه شمالغرب کشور به مدیریت تبریز 3 هزار مگاوات برق تولید می شود که متاسفانه 10در صد آن به تلفات سیستم انتقال و توزیع برق اختصاص می یابد.(البته کارشناسان بعضا این رقم را به دلیل کهنگی سیم های انتقال برق ،بالاتر نیز می دانند)

تنها گلایه تولید کنندگان برق قیمت سوخت است که بیش از 70 درصد قیمت تمام‌شده برق را به خود اختصاص می دهد.

صبوری اظهار می دارد از بانک توسعه اسلامی 125 میلیون یورو وام برای توسعه زیرساخت‌های برق کشور دریافت شده که با احداث 8 پروژه بزرگ نیروگاهی در ایران، استان‌های شمال غرب سهم ویژه‌ای در این زمینه دارد.

استاندار

از طرف دیگر استاندار آذربایجان شرقی ادعا می کند :توانستیم یکی از سرمایه گذاران خارجی موفق، باسابقه و صاحب فناوری روز دنیا در صنعت برق را برای اجرای این پروژه جذب کنیم. منظور استاندار شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه است که قبلا در گزارشی به مشکلات فراروی این شرکت و عقد قرار داد با آن پرداخته ایم.

جبارزاده در خرداد ماه امسال می گوید :با این سرمایه گذار توافق کرده ایم که دو نیروگاه در شهرهای بناب و صوفیان احداث کند که این دو نیروگاه در مدت سه سال و با سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری احداث می شود و در مجموع نیاز برق استان را تامین خواهد کرد

او اما ظاهرا خودش هم به این قرار داد خوش بین نیست چرا که در همان جلسه می افزاید : نزد معاون اول رییس جمهور هم گفتم که متاسفانه بدنه کارشناسی وزارتخانه ها با روند سرمایه گذاری در استان همراهی نمی کنند. بنابراین ، این که منتظر باشیم تا دولت برای استان ما تصمیم بگیرد به جز اتلاف وقت ثمره دیگری ندارد.

ظاهرا ظن استاندار قریب به واقع بوده و بعد از ماهها تلاش برای انجام این سرمایه گذاری ، اکنون زمزمه های عدم استقبال طرف ترک از این همکاری به گوش می رسد.

در واقع می توان گفت با عدم همراهی بدنه وزارت نیرو ، تلاش های سه ونیم ساله استانداری برای مرتفع ساختن این نیاز استراتژیک بر باد رفته است.

هرچند این سئوال هنوز بر ذهن ها جاری است که چرا بدنه دولت نمی خواهد استاندار آذربایجان شرقی از مردم استان، نمره قبولی بگیرد؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :