مشاور عالی وزیرصنعت، معدن و تجارت:
مشاور وزیر صنعت، سهم محصولات کشاورزی را با افغانستان 23 درصد، محصولات دارویی 2 درصد، محصولات شیمیایی 90 درصد،محصولات نساجی 33 درصد، محصولات بهداشتی 34 درصد و پالایشگاه و محصولات گازی را 90 درصد اعللام کرد.
کد خبر: ۴۰۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۷ 29 May 2015

به گزارش تابناک از خراسان رضوی، همایش کاربردی راهکارهای توسعه تجارت ایران و افغانستان، پنجشنبه با حضور مشاور عالی وزیر صنعت ، معدن وتجارت و بازرگانان دو کشور در هتل پارس مشهد برگزار شد.

محمد رضا  مودودی در این همایش ، گفت: محور برنامه های دولت یازدهم برمبنای توسعه صادرات غیر نفتی  و تعامل با دنیا است.

مشاور وزیر با بیان اینکه  در اولین قدم درمحور برنامه های این وزارتخانه، شورای عالی صادرات شکل گرفته است، افزود : شورای عالی صادرات با حضور معاون اول رییس جمهور  و وزرا شکل گرفته است.

وی افزود: برگزاری نشستهایی با دبیر توسعه تجارت و برگزاری نمایشگاههای بین المللی در راستای همین برنامه هاست.

مودودی گفت: خطوط کشتیرانی منظمی ایجاد شده که امکان خوبی برای کشورهای همسایه شمالی ایجاد کرده و همچنین در بحث نمایشگاه بین المللی باید مزیت‌هایی فراهم شده است.

وی گفت: در نظر داریم 50 میلیارد تومان  را به همراه تسهیلات لجستیک ، در اختیار تجار صادر کننده قراربدهیم .

وی با تأکید بر اینکه ایران سهم عمده ای در بازار گردشگری ترکیه و امارات دارد لذا می تواند به ازای فرصتی که در حوزه گردشگری به این کشورها می دهد خود را به یکی از حلقه های زنجیر بازار گردشگری جهانی پیوند بزند؛ خاطرنشان کرد: بر اساس آمار افغانستان نیز یکی از کشورهای هدف صادراتی ایران است و اکنون جمهوری اسلامی در همه بازار محصولات در این کشور سهم بسیار یا اندک دارد

وی در ادامه خبر افتتاح ویزا CAP را تا یک ماه دیگر داد و گفت: با اشاره به تلاش‌های امور خارجه مبنی بر تسهیل دادن روادید، بخش CIP دوغارون تا یک ماه به بهره برداری می رسد.

مودودی افزود: خط تجاری افغانستان ،نیز مانند خط تجاری عراق نیز به بهره برداری می رسد.

مشاوروزیرسپس سهم محصولات کشاورزی را با افغانستان 23 درصد و محصولات دارویی را 2 درصد و محصولات شیمیایی را 90 درصد و محصولات نساجی  را 33 درصد  و محصولات بهداشتی 34 درصد و پالایشگاه و محصولات گازی را 90 درصد عنوان کرد.

وی گفت:نگاه راهبردی درروابط اقتصادی حایز اهمیت است و با دانش مدیریت و سرمایه صنعتی می توان کنسرسیوم های صادراتی را درایران خلق کنیم.

وی درادامه پیشنهاد اتحادیه های منطقه ای را مطرح کرد و گفت: لازمست به فن بازار ایران نگاه راهبردی داشته باشیم.

مودودی با اشاره به اتفاقات منطقه گفت: قدرت گرفتن گروههای تروریستی ، سایه سنگین روی سرنوشت منطقه است که بازارهای کلیدی را تهدید شده می بینیم، افزود: از فرصت امنیت که دربازارهای  ایران هست برای صنعتی شدن  منطقه استفاده کنیم.

وی  با اشاره به فعالیت های احیای شورای عالی صادرات و تشکیل جلسات هفتگی نشست‌های حوزه کالایی مختلف در سطح وزارتخانه گفت: صنعتی شدن و توسعه، فرایندی است که از بازار شروع  می شود و ما از این مسیر به سمت صنعتی شدن پیش می رویم.
وی با بیان اینکه صنعتی شدن و توسعه از بازار آغاز می‌شود لذا باید بازارهای مطمئن را شناسایی کرد؛ یادآور شد: سهم کشور فرانسه از بازار خودرو ایران سالانه
۲ میلیارد دلار است لذا ایران باید در راستای تبدیل شدن به حلقه ای از زنجیره تولید و توزیع جهانی خودرو به ازای بازاری که در اختیار فرانسه می گذارد دو یا سه متخصص خودروسازی قدرتمند خود را به زنجیره تولید یکی از مدل های خودرو پیوند بزند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار