تابناک: کارگروه ویژه ی اقتصاد سبز با نگاه پایدار به توسعه در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شد.
کد خبر: ۴۱۶۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶ 01 May 2017

تابناک اصفهان: یکی از مهمترین دلایل آسیب های  زیست محیطی که امروز ما در ایران شاهد هستیم فاصله گرفتن اقتصاد کشور  از اقتصاد سبز است . اقتصادی که بر اساس آن تعادل میان فعالیت های انسانی و محیط برقرار می شود و از بروز بسیاری از آسیب ها جلوگیری می کند .

متاسفانه اقتصاد سبز در فضای کسب و کار ایران واژه ی جدیدی است که بسیاری از صنایع نسبت به آن روی خوش نشان نداده اند و دستگاه های دولتی نیز برای تحقق آن تلاش قابل توجهی را نداشته اند . با این حال در چهاردهمین جلسه ی کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان کارگروهی تحت عنوان " اقتصاد سبز با نگاه پایدار به توسعه " و با حضور و مشارکت فعالان بخش خصوصی و  اساتید دانشگاهی شکل گرفت که می تواند نقطه ی آغازی برای سبز شدن اقتصاد ایران باشد .

 

دکتر قلمکاری : اتاق بازرگانی اصفهان علاقه مند به حرکت در مسیر اقتصاد سبز است

 

دکتر حمیدرضا قلمکاری رئیس کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان پارلمان بخش خصوصی علاقه مند به ایجاد کنشکری در راستای اقتصاد سبز و توسعه ی پایدار است گفت : این پروژه یک پروژه ی بلند مدت است و نتایج آن در سال ها آینده قابل مشاهده خواهد بود به همین خاطر باید در عین کنشگری ، صبور و شکیبا بود .

دکتر حمیدرضا قلمکاری اقتصاد سبز را مترادف با افزایش رفاه انسان ، برابری اجتماعی و جلوگیری از تخریب محیط زیست دانست و ادامه داد :با نشستن و دست روی دست گذاشتن نمی توان به سمت مولفه های اقتصاد سبز حرکت کرد و چه خوب است این حرکت از سوی کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان شروع شود .

دکتر قلمکاری اقتصاد سبز را مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی دانست و افزود :مطابق با قانون ،  اتاق های بازرگانی نقش مشاور را برای قوای سه گانه دارند و ما با استفاده از این ظرفیت می توانیم  پایه گذار توسعه ی پایدار و اقتصاد سبز  در سطح کشور و تعمیم دهنده ی آن به سایر اتاق های بازرگانی باشیم

 

رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان مشاوره و مشارکت اساتید دانشگاهی در این خصوص را زمینه ساز حرکت درست در این راستا عنوان و اضافه کرد : این کمیسیون تاکنون با استفاده از تفکر استراتژیک و پیوند زندن اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی با دانشگاه ها توانسته در بسیاری از موضوعات مخاطره آمیز از جمله حوضه ی آب ریز زاینده رود کنشگر عمل کند و راه حل هایی را ارائه کند که تایید قوای سه گانه ، اتاق ایران و ... را در پی داشته باشد .

وی با دعوت از تمامی اساتید دانشگاهی برای شرکت در کمیته های تخصصی و هفتگانه ی ذیل کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست گفت : اتاق بازرگانی این وجاهت قانونی را دارد که به عنوان اتاق فکر قوای سه گانه در زمینه های مختلف وارد عمل شود و در این راستا تعامل  اتحادیه ها ،اساتید دانشگاهی ، انجمن ها و نخبگان می تواند این روند را تسریع کند .

 

 سلیمان پور : اقتصاد سبز مترادف با ایستادگی در مقابل لابی های قدرتمند سیاسی و اقتصادی است

 مهندس سلیمان پور مدیرعامل پیام سبز در  این نشست گفت : تعامل اقتصاد و صنعت با منابع طبیعی و محیط زیست تعامل متعادل و مناسبی نبوده و نیست که همین امر  حرکت در مسیر اقتصاد سبز را با مشکل روبه رو می کند .

سلیمان پور با اشاره به فعالیت ها فولاد مبارکه سپاهان و معادن گچ در شرق اصفهان اظهار  داشت : سال هاست که شرکت ها و واحدهای صنعتی و معدنی سلامت زیستگاه ها را به مخاطره انداخته اند و تلاش ها برای متوقف کردند آن ها بی نتیجه بوده است که این امر نشان از سخت بودن فعالیت برای رسیدن به مولفه های اقتصاد سبز است .

وی تحقق اقتصاد سبز را مترادف با ایستادگی در مقابل لابی های قدرتمند سیاسی و اقتصادی دانست و ادامه داد : مشارکت و همراهی مردم در این امر می تواند این راه دشوار را قدری هموار نماید .

 

برنامه ای توسعه ای که منجر به تخریب محیط زیست شود توسعه نیست خیانت است

 

دکتر امیر مظفر امینی از اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان در این نشست گفت : ما راه رسیدن به توسعه را اشتباه رفته ایم و متاسفانه هنوز هم این راه اشتباه را ادامه می دهیم .

 

دکتر امینی با بیان اینکه بین رشد و توسعه باید تفاوت قائل شد اظهار داشت : بر اساس تعاریف جهانی رشد و توسعه ای که محیط زیست را در معرض خطر قرار دهد توسعه نیست حتی اگر  منافع بزرگ اقتصادی را نیز به دنبال داشته باشد 

وی در پایان تاکید کرد : برنامه های توسعه ای که به محیط زیست آسیب وارد می کنند نه تنها برنامه ی توسعه نیستند بلکه خیانت های بزرگی هستند که در حق مردم و محیط زیست انجام می شود

 

 

بخش عمده ای از خشکی تالاب ها و رودخانه های کشور ، آلودگی هوا و ظهور و گسترش جمله ریزگردها ناشی ازعدم تطابق اقتصاد ایران با اقتصاد سبز است . مساله ای که ادامه ی آن می تواند صدمات جبران ناپذیری را برای مردم و محیط زیست در پی داشته باشد . از این رو می توان گفت  " اقتصاد سبز با نگاه پایدار به توسعه " نسخه ای است که می تواند آینده ی تار کشور را به یک آینده ی روشن بدل کند البته اگر تمام دستگاه ها و نهاد های خصوصی و دولتی مانند کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان وارد میدان عمل شده و در این راه قدم بردارند .

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار