آشفتگی در وزارت بهداشت؛
در حالی به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم که تصمیمات خلق الساعه برخی مدیران حوزه وزارت بهداشت، منجر به ایجاد نارضایتی در بین بیماران اعتیادی شده و تهدید شدن این بیماران به قطع دارو، شبهه ایجاد ناامنی را رقم زده است.
کد خبر: ۴۱۶۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲ 01 May 2017
وزارت بهداشت تهدید به قطع دارو کرد/نارضایتی در بین بیماران در آستانه انتخابات!+سند

به گزارش تابناک رضوی؛ دراواخر سال گذشته وزارت بهداشت سامانه ای موسوم به "آیداتیس" را طراحی کرد و از مراکز درمان اعتیاد سراسر کشور خواست تا اطلاعات هویتی بیماران خود را وارد این سامانه کنند.

اما در مقابل کارشناسان حوزه درمان اعتیاد معتقد بودند که اولا سامانه مذکور دارای ایرادات فنی بسیاری است که متعاقب آن، کار خدمات دهی به بیماران را با معضل جدی مواجه کرده و منجر به نارضایتی گسترده در بین بیماران در سراسر کشور خواهد شد.
ثانیا با توجه به اینکه ورود اطلاعات هویتی به سامانه می تواند منجر به افشای اسرار بیماران شود و این مغایر قانون بوده و اقدامات تنبیهی در صورت افشای اطلاعات و اسرار بیماران در قانون برای پزشکان پیش بینی شده است، لذا آنها از وارد کردن اطلاعات هویتی تا رفع ایرادات جدی سامانه خودداری کردند.

اما در همین زمان یعنی در شرایطی که سامانه نیاز به بازنگری جدی داشت تا اطلاعات بیماران فاش نشود، برخی دانشگاهها با نامه هایی تهدید آمیز اقدام به قطع دارو و یا درصدد قطع داروی این بیماران بدلیل عدم ورود اطلاعات هویتی نموده اند.
دانشگاه تهران در نامه ای مورخ 28 فروردین ماه جاری خبراز قطع قریب الوقوع داروی بیمارانی که اسامی آنها وارد نشده است داده و دانشگاه بیرجند نیز در نامه ای تهدید آمیز از قطع سهمیه بیمارانی که اسامی آنها وارد سامانه نشده خبر داده است.
جالب اینجاست که دانشگاه تربت حیدریه استان همجوار بیرجند در نامه ای به وزارت بهداشت در تاریخ 20 فروردین ماه جاری از ایرادات جدی فنی سامانه و سردرگمی مسئولان و مراکز خبر داده و وزارت بهداشت در پاسخ به آن اذعان نموده که ".....تا استقرار کامل آن سامانه....." یعنی خود کارکنان و مسئولان وزارت بهداشت نیز بر نواقص و آزمایشی بودن آن تاکید دارند اما استان همجوار تهدید به قطع دارو علیرغم نواقص کرده که نشان از نوعی آشفتگی در وزارت بهداشت دارد.

نکته اینجاست که درنامه دکتر شهرامی معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت به دانشگاه تربت حیدریه، اذعان داشته اند که "این سامانه هنوز استقرار کامل پیدا نکرده است". یعنی می توان این تعبیر را داشت که این سامانه بصورت آزمایشی است! 
حال جای سئوال است که چنین طرحی را نباید ابتدا بصورت پایلوت در یک استان اجرا می کردند و بعد به سراسر کشور تعمیم می دادند؟ آیا چنین تصمیمی که منجر به آشفتگی بیماران در آستانه انتخابات شده است نظر مسئولان ارشد وزارت بهداشت که حساسیت های کشور را بیش از سایرین باید درک کنند نیز بوده است؟
گفتنی است برخی معتقدند این سراسیمگی و آشفتگی در وزارت بهداشت، زمینه را برای سوداگری برخی افراد معلوم الحال فراهم نموده تا با هدف ایجاد نارضایتی در آستانه انتخابات و تلاش برای ایجاد ناامنی، با فشار به دانشگاهها ، داروی بیماران اعتیادی در سراسر کشور که صدها هزار نفر را شامل می شود قطع نمایند.هر چند برخی دانشگاهها در اقدامی هوشمندانه هرگونه اقدام چکشی با بیماران را به پایان خرداد ماه موکول کرده اند!


وزارت بهداشت تهدید به قطع دارو کرد/نارضایتی در بین بیماران در آستانه انتخابات!+سند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار