کد خبر: ۴۲۲۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸ 12 May 2017
با پایان مناظره اقتصادی، مناظره های زنده تلویزیونی پایان یافت.
جمع بندی رئیسی
قاطعیم فرار مالیاتی جلویش گرفته شود. قاچاق کالای دوست و رفیق‌های بعضی از دولتمردان جلویش گرفته خواهد شد. روحیه اشرافی‌گری جلویش گرفته می‌شود برای دهک‌های پایین وضعیت بهتری ایجاد می‌شود.

آقای روحانی شما من را می‌شناسید، آقای معاون اول قوه قضاییه آمدند در دفتر شما و صحبت کردند و گفتند شما مساعدت کنید چون نزدیکترین افراد به شما دچار فساد میلیونی هستند، این با روحیه کسی که ریاست دولت را دارد سازگاری ندارد. آقای جهانگیری وزیر صنایع بودند می‌دانند من در مسائل مختلف سیاست خارجی مطلع هستم.مگر شما زبان را برای کردها آزاد کردید؟ خدا آزاد کرد.ما معتقدیم شهروند درجه ۱ و ۲ و ۳ نداریم و دولت موظف است ۸۰ میلیون خدمت ارائه دهد.

جمع بندی جهانگیری
ملت ایران! از شما می‌خواهم حتما در انتخابات شرکت کنید. به سوابق کاندیداها نگاه کنید.

منطقه ما منطقه حساسی است. جنگ‌طلب‌ها در جای جای دنیا سر کار آمده‌اند. باید مواظب ایران باشیم. نگذاریم سفره مردم دوباره کوچک شود
 
مردم شریف ایران! به صحنه بیایید. یک لحظه رای می‌دهید و آینده ایران را رقم می‌زنید. آقای قالیباف! سومین باری است که کاندیدا می‌شوید. مردم از اداره تهران راضی نبوده‌اند.

جمع بندی روحانی
روحانی در جمع بندی سخنانش گفت: اگر پرونده سال ۸۴ آقای قالیباف را نگذاشتم منتشر شود و با افرادی به خاطرش دعوا کردم، اکنون شما اینجا ننشسته بودید. شما که کارتان فقط لوله کردن بود، اگر جلوی شما را نگرفته بودیم، تمام دانشگاه ها پر از لوله بود.
 
 اگر پرونده سال ۸۴ آقای قالیباف را نگذاشتم منتشر شود و با افرادی به خاطرش دعوا کردم، اکنون شما اینجا ننشسته بودید. شما که کارتان فقط لوله کردن بود، اگر جلوی شما را نگرفته بودیم، تمام دانشگاه ها پر از لوله بود.
جمع بندی میرسلیم

میرسلیم در جمع‌بندی
من شخصاً ادعای معجزه برای رفع مشکلات را ندارم مگر با یاری خود شما و به لطف خدا و با ادعای داشتن برنامه‌ای مستقل و عزم جزم برای باز کردن گره‌ها.
 
مهم‌ترین مسئله امروز کشور ما فساد است و آن هم فساد در دستگاه‌های اجرایی.
 
من با رباخواری در نظام بانکداری که موجب بیچارگی خانواده‌های کثیری شده است جنگ خواهم کرد.
 
مبارزه با فساد در دستگاه‌های اجرایی خواسته شما و مقام معظم رهبری است که آن جز با انتخاب افرادی که فساد ستیز و پاک‌دست باشند میسر نخواهد شد.
 
دولت من، دولتمردان کاسب نخواهد بود.
 
مهار تورم با ایجاد رونق اقتصادی و خدمات هنر است. دولت یازدهم با ایجاد رکود تورم را کاهش داده است که عین بی‌هنری است.
 
با شناختی که از طریق دفاترمان در سراسر کشور داریم ما برنامه فوری برای توسعه بخش کشاورزی با توجه به وضعیت بحرانی منابع آب کشور داریم.
 
برنامه فوری نجات صنعت خودروسازی که موجب بحران اقتصادی، محیط زیستی و نارضایتی عمومی شده است را داریم.
 
رسیدگی به وضعیت کارکنان دولت و کارگران که متاسفانه عده‌ای کثیری از آنها قراردادی هستند و گرفتاری مالی آنها را رنج می‌دهد در برنامه ما است و همچنین توجه به روستاییان و عشایر از اولیت ما است.
 
تامین صنایع مالی کوچک و متوسط و ایجاد بازار صادراتی برای آنها جزء برنامه‌های اصلی است.
 
برنامه دقیق برای ایجاد اشتغال برای نیروی جوان و تحصیلکرده و دانش‌بنیان داریم.
 
امیدوارم که انشاالله با هماهنگی که بین افراد شایسته انتخاب شده دولت پاک دست بتوانیم از پس وظایف مهمی که برای خدمت به مردم و تعالی کشور قرار می‌گیرد، برآییم.

قالیباف در جمع‌بندی پایانی:
دوست داشتم در پایان مطلبی را بگویم ولی به هر حال در روز عید این شرایط پیش آمد که مجبورم پاسخ بدهم به آقای جهانگیری و آقای روحانی تا حق مردم ضایع نشود.مشکل اساسی عدم رشد اقتصادی کشور، فرصت‌های نابرابر است. آقای روحانی! می‌فرمایید برخورد کنید. اولین برخورد را خودتان انجام دهید.می‌دانید که بستگان شما در حوزه‌های مالی چه می‌کنند. برخورد نمی‌کنید چون خودتان هم از این رانت استفاده کرده‌اید. وقتی زمین می‌گیرید 800 متر به متری 3 هزار تومان، قطعا شجاعت برخورد با متخلف را ندارید.

آقای جهانگیری! به مردم بگویید که 385 متر زمین را در دهه 80 متری 140 هزار تومان گرفتید. چرا به مردم بدبخت نمی‌دهید؟ آن هم نقد و قسط. اگر حق مردم نبود اینگونه نمی‌گفتم. هر چه می‌گوییم، می‌گویید نداریم و نمی‌شود. اسناد املاک را هم آورده‌ام. به این دلیل است که می‌گویید «نمی‌شود».چرا مردم ما باید در این سرزمین فقیرانه زندگی کنند؟ چون فساد وجود دارد. هر چه بگنند نمکش می‌زنند، وای به روزی که بگندد نمک.

ما بر این باوریم که همه ما دلسوز این مردم هستیم.

بخش جمع بندی مناظره آغاز شد؛ جمع بندی هاشمی طبا
جمع بندی مناظره ها با سخنان مصطفی هاشمی طبا آغاز شد. او بیانیه ای را قرائت کرد که با شعر "ما گلهای خندانیم" آغاز شد. او گفت دوست داشته است نوه اش را با خود به این برنامه بیاورد. او از وعده های نامزدها انتقاد کرد و گفت این وعده ها قابل تحقق نیست.
 
هاشمی طبا گفت: امام مردم را دوست داشت، در زمان جنگ می توانست به مردم بگوید مردم شما را دوست دارم به پناهگاه بروید اما گفت به جبهه ها بروید.
نباید برای چهار تا رای کاری کنیم که خود را به عنوان دوستدار بزرگ مردم مطرح کنیم، وعده هایی که داده می شود که عملی نیست، معلوم نیست منبع تامین یارانه سه برابری کجاست.
 
حفظ و ارجمندی ایران را در درجه اول قرار دادم، به جای وعده یارانه و تظاهر به دوست داشتم مردم.
سوال آخر؛ مصطفی میرسلیم
پرسش: برنامه دولت شما برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب و کار چیست؟

میرسلیم در پاسخ به پرسش مجری:
باید رابطه صنعت و دانشگاه را برقرار کنیم، ما توانستیم هسته علمی را در صنعت ایجاد کنیم.
هسته فناوری را در دانشگاه ایجاد کردیم با استفاده از دانشجویان جوانی که آماده بودند با همکاری استادانشان در زمینه صنعت چاره‌جویی کنند. از اینها باید دولت پشتیبانی کند.
 
متاسفانه دولت یازدهم در این زمینه فرصت را پیدا نکرد یا فرصت را سوزاند، همین فرمانده محترم اقتصاد مقاومتی استفاده نفرمودند و ما جوانان را از دست دادیم برای رشد صنعت کشور.
 
وقتی که این کار انجام نشد جوانان ما با حضور در خارج از کشور و در شرکت‌هایی که رقیب ما هستند مشغول به فعالیت شدند.

پاسخ جهانگیری به قالیباف
جهانگیری به سخنان قالیباف پاسخ داد و گفت:  آقای قالیباف ظاهرا امده بودید تخریب کنید، امروز امده بودید عده ای را تخریب کنید،‌ من بازهم نمی گویم دروغ می گویید، اما خلاف به شما گفته اند. من یک خانه دارم ان هم در تهران، ان هم برای شما. من عین این کاغذ، کارنامه ام سفید است. ملت ایران، من، ۸ سال از همه دستگاه های دولت بیرون بودم، زندگی من را زیر و رو کردند،‌هیچ چیز پیدا نکردند. نه خیریه ای دارم که در ان کمک بگیرم.

پاسخ  روحانی به رئیسی
روحانی در پاسخ به این سوال که "فرصت ها و تهدیدات رشد نقدینگی چیست؟ چه برنامه ای برای مدیریت و مهار این پدیده دارید؟"
 
 به نکته برادرم رئیسی پاسخ بدهم، اگرچه نمی خواستم بگویم.
 
 می گویند چرا در ماه های اخیر برای افتتاح به استان ها می روید، شما از افتتاح ناراحتید؟ می گویید چرا قانون را در ابتدای سال 96 اجرا کردید، ما موظف به اجرای آن هستیم، ظاهرا شما با قانون آشنا نیستید
 
 شما قاضی هستید اما به مردم تهمت می زنید، هر کسی هر تخلفی کرده باید با او برخورد شود
 
 شما کارهای انتخاباتی می کنید، اگر با فساد مخالف هستید با پرونده 12 هزار ملیاردی که یک ور آن یک قاضی بود، یک ور آن فرد فاسدی که در جایی که شما مدیریت می کنید حضور داشت و فرد دیگر یک فرد در دولت که الان در ستاد شما حضور دارد، چرا با آن برخورد نکردید؟

نامزد سوم؛ هاشمی طبا
پرسش: چه برنامه‌ای برای اصلاح نظام مالیاتی کشور دارید و ملاحظات شما برای اشتغال و تولید چیست؟

هاشمی‌طبا در پاسخ به پرسش مجری:
من چون مخالف اعلام اموال نامزدها بودم و قانونی در این زمینه نداریم اعلام می‌کنم ملاک پول داشتن یا نداشتن نیست، شاید کسی فقیر باشد و کیسه بدوزد و برعکس. نامزدها منابع پولی ستادهایشان و مخارجی که انجام دادند را اعلام کنند.
 
آقای مجری من سوالم را یادم رفت، یک‌بار دیگر بگویید. نه نیاز نیست یادم آمد.
 
در خصوص مالیات افراد را مثل کشورهای اروپایی رصد کنیم و درآمدهای واقعی را شناسایی کنیم و سیستم جامع مالیاتی را به کار ببریم.
 
حدود ۴۰ درصد از کسانی که مالیات پرداخت نمی‌کنند آنها اصلاً در زمره مالیات دهندگان نیستند.
 
در زمینه شرکت‌های تولیدی که مظلوم هستند بخصوص صنایع ظریف و دقیق را کار می‌کنند و فشار زیادی روی آنها هست، حتماً باید نسبت به کسانی که تولیدی با کیفیت صادراتی دارند برای آنها معافیت مالیاتی در نظر داشته باشیم.

نامزد دوم؛ ابراهیم رئیسی
پرسش: برنامه موثر شما برای مقابله با فساد اداری به ویژه فساد سازمان یافته چیست؟

رئیسی در پاسخ به پرسش مجری: امنیت کشور، در گروه مبارزه با فساد است، زیبنده نظام اداری نیست که هر روز یک فساد را ببینیم.
 
اگر دستگاه نظارتی گزارش داد که فلان کَس فاسد هست باید با حساسیت برخورد کرد.
 
اگر این فساد زیر عمامه من، یا زیر عمامه آقای روحانی یا زیر کت آقای جهانگیری یا زیر کت آقای قالیباف و یا هرکس دیگری باشد اولین کسی که حساسیت داشته باشد رئیس دولت است.
 
در دولت کار و کرامت مصمم هستیم در هیچ کجای کشور نگذاریم فساد نفوذ کند.

سوال اول؛ قالیباف
قالیباف در پاسخ به سوالی درباره «ارتقای بهره‌وری و توسعه صنایع تبدیلی»:

اجازه می‌خواهم، چون قول داده بودم به مردم، گفتم خوب است نامزدها اموال خود را به اطلاع مردم برسانیم. اعلام می‌کنم کل دارایی خودم و بستگانم را در کانال تلگرامی خود گذاشته‌ام.

ما سند چشم‌انداز و برنامه ششم را برای کشاورزی دنبال می‌کنیم. در روستاها با تاکید بر کشاورزی، صنایع کوچک و صنایع خانگی انجام می‌دهیم
بخش دوم مناظره با قرعه کشی آغاز شد.

اظهارات قالیباف علیه روحانی و جهانگیری
قالیباف در پاسخ به سخنان نامزدهای دیگر گفت: وعده هایی که داده ام از جنس عدد و رقم است من مدیر اجرایی بوده ام  و با حرف و شعار نیست. روزی به آقای جهانگیری گفتم 100 کیلومتر مترو ایجاد می کنیم، ایشان تعجب کردند اما انجام دادیم. امروز هم به مردم می گویم که مطمئن باشید 5 میلیون شغل در دولتمان ایجاد خواهیم کرد که 1.5 میلیون آن در مناطق محروم خواهد بود. حتما در صنایع سنگین، نفت، پتروشیمی و توجه به صنایع پایین دستی و جلوگیری از خام فروشی این کار را خواهیم کرد.
 
حتما در جهت دادن به نقدینگی برای راه انداختن کارگاه های از تعطیل. بخش مسکن را رونق خواهیم داد و در حوزه های گردشگری و آی‌تی تعهد می کنم که رونق ایجاد کنم. آقای روحانی طوری حرف می زنید که انگار مشکلی در اقتصاد وجود ندارد. هر چه شما و آقای جهانگیری بگویید نمی توانید از کارنامه دولت دفاع کنید. چرا برنامه ششم را ابلاغ نکردید. ما در دولت مردم متعهد به اجرای برنامه ششم هستیم و شما این برنامه و سند چشم انداز را دنبال نمی کنید.

دروغگویید، شما (روحانی)‌ در شهرک غرب ۸۰۰ متر زمین گرفتید به قیمت متری ۳ هزار تومان
 
در این کشور سابقه رشد دو رقمی هم داشته ایم که به موقع توضیح خواهم داد. رفتار دولت چهاردرصدی ها مثل دوره قاجار شده. ببنید منابع و صنایع بزرگ دست چه کسانی است. وقتی اعتماد ندارید و نمی توانید امنیت سپرده گذار را معلوم است که نمی شود. من در دولت نبوده ام اما قوی ترین دیپلماسی شهری را عمل کرده ام. اینجا بی اخلاقی شد. از رانت املاک نجومی هم خودتان و هم آقای روحانی استفاده کرده اید. در شهرک غرب زمین گرفتید. تا فساد جمع نشود مشکل حل نخواهد شد.


پاسخ هاشمی طبا به سخنان قالیباف
هاشمی‌طبا درباره سخنان قالیباف:
 
برنامه ۱۴۰۴ اهدافش اهداف بسیار والایی است.
 
ما به حرف آدم‌های عاقل اقتصاددان که راه‌حل علمی نشان می‌دهند گوش نمی‌کنیم و براساس داده‌هایی که به ما می‌رسد می‌خواهیم علم را تغییر دهیم.
 
در مقابل تحریم باید کمربندمان را محکم ببندیم.
 
توسعه، تولید، پیشرفت غیر از تمرکز سرمایه، غیر از تلاش ، غیر از کوشش راه دیگری ندارد.
 
با رنگ روغن زدن به جامعه یا بالعکس سیاه‌نمایی جامعه، توسعه‌ای ایجاد نمی‌شود.
 
کارگردان فیلم می‌سازد و می‌رود آن طرف مرز جایزه می‌گیرد می‌گویند سیاه‌نمایی کرده؛ از این تریبون بدترین سیاه‌نمایی را در کشورمان داریم انجام می‌دهیم.
 
به اقتصاددانمان، به بازرگانانمان توجه کنیم. اگر می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم باید از همه چیزمان بزنیم و در راه توسعه بزنیم.
 
با راحت‌طلبی و شعار راحت‌طلبی یقیناً در ۱۴۰۴ که هیچ در ۱۴۲۴ هم به ۱۴۰۴ هم نمی‌رسیم.

واکنش رئیسی به سخنان قالیباف
رئیسی گفت:
رشد اقتصادی ۷ درصد ۶ درصدش مربوط به نفت است.
 
۱۲۹ شرکت آماده کار اصل ۴۴ بود که اینها تبدیل به ۲۵ شرکت شد که ما نمی‌دانیم چرا اینطور شد؟
 
چرا طوری حرف می‌زنید که فکر می‌کنید کسی دیگری باید کار را انجام دهد؟ شما مسئول هستید.
 
آقای روحانی رکود در کشور ما اوج گرفته و رکورد زدیم.
 
اگر ضرورت به فقرا در دولت شما بود، خب انجام می‌دادید.
 
پیشرانه‌های اقتصادی را مثل تولید باید فعال کنیم.

پاسخ جهانگیری به سخنان قالیباف
جهانگیری در پاسخ به اظهارات قالیباف درباره رشد اقتصادی:

کاندیداهای موجود آیا در سیاست خارجی واردند؟ آیا اطرافیان شما اهل دیپلماسی هستند؟ آیا اطرافیان شما قادر به جذب سرمایه خارجی هستند؟

باید 770 هزار میلیارد تومان جذب شود. آقای قالیباف! با اطرافیانتان می‌توانید؟ شما تهران را گران اداره کردید. کارها را بیشتر به نهادهای نظامی واگذار کردید.

ما هر چه واگذار کردیم به بخش خصوصی دادیم.

فقط از یک نهاد می‌خواستیم شرکتی را پس بگیریم زورمان نرسید.
پاسخ روحانی به قالیباف
روحانی در واکنش به اظهارات قالیباف درباره اولویت‌ها برای افزایش رشد اقتصادی کشور:

 
سوال من از آقای قالیباف این است که ایشان درباره رشد اعلام کردند درآمد ملی کشور را 2.5 برابر می‌کنند و معنی این، رشد 26 درصدی است و چنین چیزی را در کل دنیا سراغ نداریم. ایشان می‌گویند پتروشیمی راه می‌اندازیم و چند صد هزار شغل ایجاد می‌کنیم. امروز 54 میلیون تن پتروشیمی تولید می‌کنیم و حدود 9 میلیون تن در این دولت اضافه شد ولی کجاست این شغلی که ادعا می‌کنید؟ شغل مستقیم و غیرمستقیم پتروشیمی در دنیا 16 هزار نفر و در ایران 20 تا 30 هزار نفر است.
 
رشد اقتصادی از طریق بهره‌وری و اشتغال و سرمایه فیزیکی ایجاد می‌شود. برای اینها چه برنامه‌ای دارید؟ در این دولت برای اولین‌بار به رشد بیش از 8 درصد رسیدیم و می‌توانیم این راه را در دولت بعد ادامه دهیم؛ با رشد اقتصادی و کاهش تورم.
واکنش میرسلیم به سخنان قالیباف

نامزد ششم؛ محمد باقر قالیباف
پرسش: مهمترین اولویت‌های شما برای افزایش رشد اقتصادی کشور به منظور دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ چیست؟

پاسخ قالیباف به سوال
قالیباف در پاسخ به پرسش مجری:

 امروز کشور ما با یک بحران اقتصادی روبروست بدون شک این بحران یعنی بیکاری، رکود و گرانی.
 
طبیعتاً بحث این است که در حوزه مربوط به گرانی که می‌گویند تورم کنترل شده ولی مردم می‌دانند که گرانی وجود دارد، بطور مثال شکر ۱۵۰۰ تومان شده ۳۵۰۰ تومان.
 
طبیعتاً در چنین شرایطی که بحران اقتصادی وجود دارد وظیفه دولت‌هاست که برای  کمک به مردم وارد صحنه شوند.
 
دولت روحانی نتوانسته به کمک مردم بیایند و موفق نبوده‌اند.
 
در برخی زمینه‌ها با افزایش هزینه‌ها دست در جیب و سفره مردم شد.
 
افزایش قبوض آب و برق، مخصوصاً برای قشر محروم  از دیگر نقاط ضعف دولت است.
 
در حوزه مالیات و بحث درآمدی که آقای روحانی گفتند بخشی مالیات است که چرا ما نباید به تولیدکننده‌ها معافیت مالیاتی یا تخفیف بدهیم.
 
در همین مالیات ما ۴۰ درصد فرار مالیاتی داریم که مالیات پرداخت نمی‌کنند.
 
ما معتقدیم مهمترین بحثی که باید برای این کار دنبال کنیم در دولت مردم اشتغال و افزایش اشتغال است.
 
اشتغال بیکاری را حل می‌کند، تولید را حل می‌کند و رونق ایجاد می‌کند.
 
پاسخ رئیسی به نقدها
رئیسی بعد از نقدهای دیگر نامزدها:
 

آقای روحانی می‌گوید درآمد مستمری‌بگیران را سه برابر کردیم. چرا از روز اول این کار را نکردید؟ چرا کار تبلیغاتی کردید؟ ما می‌گوییم چرا به زندگی فقرا بی‌توجهی کردید؟ اینها کار تبلیغاتی است. ما معتقدیم سازمان‌های حمایتی باید کاری کنند که از مردم از تحت این سازمان‌ها بیرون بیایند. طرح سلامت را اجرا کردید و با نیت خوب آغاز شد ولی آنچه امروز از جیب مردم می‌رود، با این تعرفه‌ها، با آنچه از اول می‌خواستید، یکی است؟
 
700 هزار میلیارد تومان نقدینگی را اضافه کردند و در مقابل، 100 هزار میلیارد به آقای نعمت‌زاده دادند. باید با مردم با صداقت حرف بزنیم. صداوسیما مناظره بگذارد، من به عنوان یک شهروند حرف‌های زیادی دارم و به عنوان نماینده قشر کارگر و زنان بی‌سرپرست و غیره حرف‌هایی دارم. من روزنامه‌هایی هم ندارم و خودم حرف خودم را می‌زنم. به من و آقای روحانی وقت بدهند، من به عنوان خودم، با آقای روحانی حرف دارم.
 
قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مشخص است. امروز 250 هزار میلیارد، هزینه دولت است. چرا اینقدر هزینه دولت زیاد است؟ این دولت، پرخرج است. چرا یارانه مردم را تصرف کرده‌اید؟ بدهید به مردم. آیا نسبت به بخش فقیر مسئولیت داریم یا نه؟ آن بدبختی که نان ندارد، دولت نسبت به او مسئولیت دارد یا نه؟ چه کارها که در این دو سه ماه نشد. کاش آقای روحانی در آن چهار سال هم راه می‌افتاد در استان‌ها و طرح‌ها را افتتاح می‌کرد. ما مردم را عاقل بدانیم. مردم عقل دارند و بر اساس تعقلشان رای می‌دهند. ما می‌گوییم باید به فقرا توجه کنیم. شما هم دارید این کار را می‌کنید ولی ای‌کاش از روز اول این کار را می‌کردید.

پاسخ جهانگیری به سخنان رئیسی
جهانگیری در پاسخ به رئیسی:

 یکی از اتفاقات بد در دولت گذشته کوچک شدن سفره مردم بود که نتیجه سیاست های غلط و تصمیمات نادرست بود
 
آقایان آمده اند از فقر مردم استفاده ناصحیح می کنند، آقایان محترم عزت ملت ایران را حفظ کنید، سرزده به خانه فقرا نروید و عکس و فیلم آن را به عنوان تبلیغات پخش نکنید
 
 ملت بدانید که افزایش یارانه سه راه دارد، یا باید قیمت بنزین و گازوئیل را بالا ببرند، یا هزینه های دولت کم شود که راهش کم کردن حقوق هاست و یا اینکه از بانک مرکزی برداریم که اقتصاد کشور را نابود می کند
 
ما راه های عالمانه و عاقلانه پیش بینی کرده ایم، از این به بعد هیچ ایرانی نخواهد بود که به اندازه حداقل نیاز خود تامین نشود


پاسخ روحانی به رئیسی
روحانی در واکنش به رئیسی گفت:

مهم است که مردم بدانند، عده ای خواهان بازگشت به چهارسال قبل هستند، واضح می گویند که می خواهند مثل دولت قبل، پول پخش کنند

42 هزار میلیارد تخلف کردند، امروز 70 هزار میلیارد است و می توان همه آنها را تبدیل کرد به پول و داد به مردم به شرط آنکه خیلی از اقدامات اساسی از جمله درمان، راه سازی و ... را متوقف کنیم.

برنامه ما این نیست که یارانه را بخواهیم قطع کنیم، ما دنبال نظام تامین اجتماعی جامع هستیم.

افراد کم درآمد را مستمری آنها را بیش از سه برابر کرده ایم و با مجلس نیز توافق کرده ایم و در حال حاضر در حال اجرا است.

کف درآمدی افرادی که صفر است، بیایند در سایتی نام نویسی کنند تا حداقل حقوق به آنها داده شود.

افرادی که حقوقشان کم است و مشغول کار هستند ، باید حقوقشان را افزایش دهیم.

حداقل حقوق بازنشستگان را افزایش داده ایم.

پاسخ گمرک به میرسلیم
 گمرک ایران ادعای یکی از نامزدهای ریاست جمهوری (میرسلیم) درخصوص گمرک را رد و اعلام کرد که اکنون 12 دستگاه ایکس ری کامیونی در گمرک فعال است.

در دولت یازدهم سالهای فعالیت دولت یازدهم تعداد دستگاه های ایکس ری کامیونی به دو برابر قبل افزایش یافته و در حال حاضر تعداد 12 دستگاه ایکس ری کامیونی در گمرکات اجرائی با حداکثر ظرفیت فعال و در حال بهره برداری است.

پاسخ هاشمی طبا به سخنان رئیسی
هاشمی‌طبا درباره سخنان رئیسی:

آقای رئیسی ۲ بار فرمودند منابع دیگر پیش‌بینی شده و خواهش می‌کنم بگویید این منابع دیگر چیست؟
 
نفری ۴۵ هزار تومن یارانه در دولت قبل دادیم که همه چیز چند برابر شد ما گفتیم ۴۵ هزار تومان می‌گذاریم در جیبتان اما ۵۰۰ هزار تومان به خاطر تورم از جیبشان بیرون آوردیم.
 
امروز هم اگر بخواهیم ۲-۴ برابر یارانه را افزایش دهیم می‌شود به جای ۲۵۰ هزار تومان که می‌دهیم ۸۰۰ هزار تومان از جیبشان بر داریم.
 
دولت فعلی تورم را کنترل کرده است.
 
مگر قرار است که یارانه و منابع از آسمان نزول کند؟

پاسخ رئیسی به سوال
رئیسی در پاسخ به پرسش مجری:

ابتدا من عرض کنم قبل از پاسخ به سوال که با توجه به اینکه امروز روز نیمه شعبان است در سیره مهدوی داریم که دولت مهدوی دولتی است که دولتمردانش از دو ویژگی مهم برخوردار باشند، یکی تقوا و خدا ترسی و دوم کارآمدی و قدرت اجرایی برای مردم.
 
انتظار مردم عزیزمان در این ایام این است که دولتی باشد که ویژگی خداترسی داشته باشد و هم ویژگی کارآمدی. توجه به مردم و توجه به دیگران از ویژگی دولت مهدوی است.
 
قبلاً یارانه داشتیم ولی یک عده خاصی دریافت می‌کردند.
 
این یارانه امروز توزیع می‌شود با فراز و فرودهایی که داشته و شاهد هستیم وضعیت فقر با سیاست‌هایی که داشته بیشتر شده و از ۲۳ درصد به ۳۳ درصد رسیده است.
 
ما‌ می‌گوییم که این باید افزایش پیدا کند و می‌پرسند از کجا؟  منابع آب، برق، نفت، نفت، گاز و بسیاری از حامل‌ها گران شد یعنی ۴۰ هزار میلیارد به ۷۰ هزار میلیارد تومان رسید و موارد دیگری برای تأمین آن وجود دارد.
 
سفره مردم امروز کوچک‌تر شده و از مردم بپرسید آیا اقلامی که تهیه می‌کردید این اقلانم بیشتر شده یا ثابت مانده. اگر مسئولیت داریم نسبت به این قضیه باید حتماً دنبال شود.
 
از ۱۳۳ درصد تا ۱۴۰ درصد قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است.
 
ما آنچه که در برنامه گفتیم هم مکتوب است و هم براساس منابعی است که کاملاً پیش‌بنیی کردیم.

نامزد پنجم؛ ابراهیم رئیسی
پرسش: برنامه شما برای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چیست؟



انتقاد هاشمی طبا از میرسلیم
هاشمی طبا در پاسخ به نقد ها گفت:
 آقای میرسلیم استاد سوال کردن است، من هم از ایشان سوال می کنم، شما که 15 سال رئیس هیات مدیره یک کارخانه موتورسازی بودید بگویید چه تحولی در آن ایجاد کردید؟
 
بارها گفته ام که اگر صنعت ما بر مبنای صادرات شکل نگیرد محکوم به فناست اما به جای آن بر مبنای رفع نیازهای داخلی است.
 
زمانی که در رشته نساجی تحصیل می کردم، دو ماشین را به یک کارگر می دادند و امروز صد ماشین را به یک کارگر می دهند که صد برابر قبل تولید می کند، صنعت و کشاورزی نمی تواند شغل زیادی ایجاد کند.
 
اشتغال درست باید از طریق توریسم شکل بگیرد.
 
با وجود تمام شعارهایی که دوستان می دهند، می توانم در یک ماه یک میلیون شغل ایجاد کنم با دادن یک قالب خشت زنی به دست مردم اما آیا این شغل است؟
 
از یک طرف می گوییم سرمایه گذاری خارجی باید جذب شود اما از طرف دیگر هر قراردادی بسته می شود در مطبوعات از آن انتقاد می کنند، نمی شود که فقط منبر برویم و حرف های بیخود بزنیم و انتظار اصلاح داشته باشیم.

پاسخ رئیسی به بحث هاشمی طبا
رئیسی در واکنش به اظهارات هاشمی‌طبا درباره ضرورت ایجاد اشتغال پایدار:

درمورد کارگاه‌های تعطیل شده، این عدد و رقمی که اعلام می‌کنیم، غیر از عددی است که در شهرک‌های صنعتی افرادی بیکار شده‌اند و این آمار را وزرای همین دولت گفته‌اند و روزنامه‌ها هم درج کرده‌اند. می‌شد اینطور نشود. دولت نقدینگی کم نداشته ولی بجای خرج کردن در تولید، به افراد دیگری داده‌اند. من از مردم می‌پرسم، آیا تا حالا وام بدون بهره گرفته‌اید؟ امروز می‌بینیم که 300 میلیارد تومان با بهره صفر درصد داده‌اند.
 
کشور ما قطب کشاورزی است. وقتی به کسی اجازه داده می‌شود میوه وارد کند، این چه معنایی دارد؟ به جای اینکه از کف بازار و کشاورزی و روستا حرف بزنیم، عدد و رقمی اعلام می‌شود که محسوس نیست.

پاسخ جهانگیری به سخنان قالیباف
جهانگیری در واکنش به اظهارت هاشمی طبا درباره رونق تولید و اشتغال پایدار:
    
بخش خصوصی مدار اصلی تولید است که باید از آن حمایت.
 
ناراحت می شوند که چرا از دولت قبلی می گوییم؟...امروز دولت گذشته در این جلسه نشسته.
 
 آقای میرسلیم از خودتان آمار تولید می کنید این کشور مرکز آمار دارد که آمار رسمی می دهد.
 
ملت ایران! یادتان می آید لحظه ای نرخ ارز عوض می شد...مگر سرمایه گذار می توانست به تولید.
 
 سال 95 بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری ثبت شده.
 
 ماشین اقتصاد کشور به حرکت افتاده. این حرکت کند است اما بهتر می شود.
 
 آقای قالیباف من نگفتم شما دروغ گفتید. گفتم خلاف گفتید اطلاعات خلاف به شما دادند.
 
بنده هیچ رانتی در عمرم نگرفتم. اگر روزی هم زمین برای خانه ام گرفتم که امروز هم یک خانه دارم به قیمت روز گرفتم.

پاسخ میرسلیم به هاشمی طبا
میرسلیم گفت:

متوجه پاسخ های شما نمی شوم، بگویید مشکلات چیست؟
 
70 درصد شهرک های صنعتی خوابیده اند، تولید به این شکل سرپا نخواهد شد.

ما امروز از چین و ترکیه بیشتر از دولت قبل وارد می کنیم، دولت شما چه سیاستی در مقابل واردات فراوان دارد؟

تعاونی در این کشور خوابیده است،  85 درصد تولید کشور دولتی است، چگونه می توانید اصل 44 را اجرا کنید.

پاسخ هاشمی طبا به سوال
 هاشمی‌طبا در پاسخ به سوال مطرح شده:

طبیعی است که عظمت ایران و استقلال ایران و آینده ایران باید براساس تولید و ایجاد امکانات مختلف فراهم شود.

همانطور که قبلاً هم عرض کردم زیربنای همه اینها حفظ ایران است. ایران، نفت، گاز، آب، خاک، جنگل، هوا و رودخانه خودش را در اختیار ما گذاشت و ما آن را تخریب کردیم.

در اقتصاد مقاومتی چند بند مهم آمده است که یکی صادرات است، دوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی و اصلاح قانون بانکداری، سوم استفاده از نیروهای تلاشمندی که امروز در اصناف، کارفرمایان و کسانی که امروز به طور بالقوه و بالفعل کار می‌کنند.

آنهایی که بالقوه کار می‌کنند باید گسترش دهیم و ممکن است جزء چهار درصدی ها هم باشند.


نامزد چهارم؛ هاشمی طبا
سوال از هاشمی طبا:  برنامه دولت شما برای رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار در صنعت، کشاورزی و خدمات به ویژه برای جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی چیست؟
روحانی به تندی به انتقادات رئیسی و قالیباف پاسخ داد


روحانی در پاسخ انتقادات:
آقای رییسی تا حالا چند بار گفته اند که خوب است بین دولت فعلی و گذشته مناظره شود. من با خود ایشان مناظره می کنم چون همه وزرای دولت قبل در ستاد ایشان فعال هستند و برایش برنامه می نویسند. ما با خود آقای رییسی حاضریم مناظره بگذاریم.

شما مگر در قوه قضاییه نبودید چرا به مفاسد و مشکلات رسیدگی نکردید؟ چطور آمریکایی ها که پول مردم را مصادره کردند شما کاری نکردید؟ ما در سالهای گذشته فرصت داشتیم این پول را برگردانیم اما برگردانده نشد.

در دولت گذشته که پول نفت را به یک نفر دادند چه کار کردید؟ در سازمان تامین اجتماعی دوست قضایی شما آن مفاسد را به وجود آورد کجا بودید؟ چه کردید؟

 ۳.۸میلیارد پول مردم کجاست؟ با امضای چه کسانی این پولها برده شد؟ شما سالها در سازمان بازرسی و قوه قضاییه بودید چرا با اینها برخورد نکردید؟
 
چطور الان کوچکترین تخلفی رخ میدهد سخنگوی قوه قضاییه بلافاصله اعلام می کند که بسیار هم خوب است اما باید عادلانه تخلفات همه را اعلام کند اما قوه قضاییه در دولت قبل کجا بود؟

▪️اینکه داروهای اولیه در دولت گذشته پیدا نمی شد و مردم آن همه مشکلات داشتند شما کجا بودید؟

می گویید ما کشاورزان را به آینده حواله می دهیم ما که در گندم خودکفا شدیم. ۲۱ میلیون تن مواد عذایی در این دولت ذخیره شده، ما به آینده حواله می دهیم؟

در مورد بانکها ۱۵.۱ درصد معوقات در ابتدای دولت یازدهم وجود داشته اما الان حداکثر ده درصد شده. ما بانکها را توانستیم در مسیر درست قرار دهیم.

نظارت ما بر بانکها با دولت گذشته اصلا قابل مقایسه نیست. آقای قالیباف خودشان در جریان هستند. البته مصوبه شورای عالی امنیت ملی و دستور رهبری و همه کمک کرده اند در این زمینه.

 ۹هزار میلیارد تومان به وام ازدواج جوانان دادیم. نباید غیراخلاقی حرف بزنیم.

آقای قالیباف چرا کلام غیراخلاقی به کار می برید. در طول چهار سال هر روز علیه دولت تخریب کردید. ساختمانهای مجلل در شمال تهران گرفتید و فیلم ساختید و در روزنامه هایتان تخریب کردید. به اندازه کافی تخریت کردید. مردم در ۲۹ اردیبهشت تصیم خودشان را اعلام خواهند کرد.

پاسخ میرسلیم به روحانی
میرسلیم در واکنش به اظهارت روحانی درباره مشکلات نظام بانکی گفت:
 
 برنامه بدهید آقای روحانی برای اصلاح نظام بانکی.
 
 با اختلاس کلان چطور برخورد می کنید. بانکداری شما بانکداری رباخوری است مراجع هم می گویند شما هم گوش نمی کنید.
 
بدهکاری های عمده دارید و کارخانه ها ورشکسته شدند. بانک صادرات، بانک تجارت و بانک ملت شما گرفتارند. 
 
وام های بزرگ را راحت می دهید چون در آن زد و بند است.
 
به کشاورز روستایی می گویید برو از شهر ضامن بیاور.
 
نمی شود تورم زیر 10 درصد باشد اما بهره بانکی بالای 15 درصد باشد.

پاسخ قالیباف به روحانی
قالیباف در پاسخ به روحانی گفت:

 بانک ها نقش جدی در زمینه تولید و اشتغال دارند اما دولت در اداره و نظارت بر بانک ها ناکارآمد است.
 
وام های بانک ها به چه کسانی داده شده؟ عمدتا به چند هزار نفر داده شده اما مردم برای گرفتن یک وام جزئی مشکل دارند.
 
دولت در مجلس با وام ازدواج ده میلیون تومانی مخالفت کرد، الان هم وام ها را به تولید کننده ها نمی دهد.
 
دولت امنیت سرمایه را تامین نکرده است.
 
آقای روحانی وقتی می گوییم دولت قبل، از نظر من و مردم دولت قبل شما هستید، باید بگویید در چهار سال چه کرده اید؟
 
 نقدینگی را سه برابر افزایش داده اید اما خانه ای نیست که بیکار نباشد.
 
درختی که در چهار سال میوه ندهد، بعد از آن هم میوه نمی دهد.

انتقاد رئیسی از روحانی
رئیسی در واکنش به اظهارت روحانی درباره مشکلات نظام بانکی:


در مصاحبه قبل اعلام کردم یک بار برای همیشه یک مناظره با مسئولان دولت قبل بگذارید همه چیز تمام شود.

 هر چه سوال می کنیم می گویند دولت قبل.

جناب آقای روحانی چرا برای کشاورزی در همین دولت کار نکردید.
 
 4 سال کشور را معطل گذاشتید. می گویید 100 روز دولت بعد اینطور می شود.

 سال 95 کل سرمایه های جذب شده از برجام 500 میلیون دلار بوده. به آینده حواله ندهید.

جهانگیری در پاسخ به روحانی:
 نظام اقتصادی ایران بانک محور است. در دولت گذشته به بانک به عنوان خزانه دولت برخورد شد.
 
مجموعه ای از افراد منابع بانکی را گرفتند و بازنگرداندند، البته بخشی از آنها که اقتصادی هستند به فرصت نیاز دارند اما باید با سودجوها برخورد شود.
 
 طرح تحول نظام بانکی آماده شده که باید بر اساس آن نظام بانکی را به عنوان حامی سرمایه و تولید تبدیل کنیم.
 
پارسال نظام بانکی در راه اندازی تولید سهم مهمی داشت، وام ازدواج برای نخستین بار از سه میلیون تومان به ده میلیون تومان افزایش دادیم که 9 هزار میلیارد تومان وام داده شد

پاسخ روحانی به سوال
روحانی در پاسخ به پرسشی درباره مهمترین مشکل نظام بانکی و برنامه برای تسهیل ارائه وام‌های هدفمند:
 
تصمیم ما بر این است که بودجه عمرانی را با همکاری و تقویت بانک‌ها افزایش دهیم و برنامه‌ریزی کنیم. بانک‌ها نیاز به اصلاح دارند. برخی موسسات اعتباری غیرمجاز در دولت قبل بوجود آمدند و بخشی از وقت ما در این دولت گرفته شد تا برای اصلاح آنها فکری کنیم. برای مثال درمورد همین موسسه مرتبط به مجموعه آقای رئیسی، یعنی موسسه میزان چه تلاشی شد تا آن مشکلات را حل کنیم.
 
ما سرمایه بانک‌های دولتی را تقریبا دو برابر کردیم تا راحت‌تر بتوانند تسهیلات بدهند. در سالی که گذشت 24 هزار واحد تولیدی از تسهیلات بانک‌ها استفاده کردند. اگر می‌خواهیم فقر ریشه‌کن شود و مشکلات حل شود، یکی از راه‌های آن تقویت بانک‌هاست. همین امروز با یکی از بانک‌های خارجی برای 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ایران به توافق رسیده‌ایم.
 
برای تحول در زندگی مردم باید صادرات را افزایش دهیم. دوستان ما مرتب می‌گویند به مردم پول می‌دهیم ولی نمی‌گویند این پول را از کجا می‌آوریم. آیا می‌خواهیم از بانک مرکزی برداریم؟ این یعنی از جیب مردم برمی‌داریم و این یعنی تورم 60 درصد یا بالاتر.
 
70 میلیارد کل یارانه نقدی و غیرنقدی است. مردم ما یارانه نقدی را بیشتر دوست دارند یا طرح تحول سلامت را؟ برنامه ما این است که هر روستایی که سرمایه برای اشتغال بیاورد دو برابر آن به او تسهیلات بدهیم.

سوال سوم؛ حسن روحانی
روحانی برای پاسخ به سوال سوم پشت تریبون رفت.
 
سوال: مهمترین مشکل نظام بانکی چیست و چه برنامه ای برای تصویب وام های هدفمند به بخش های ضروری دارید؟

پاسخ میرسلیم به سخنان دیگر نامزدها
میرسلیم در پاسخ به ابهامات مطرح شده درباره توسعه صادرات و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی:

بحث ما صادرات است ... قرار ما نبود که افزایش نفت خام داشته باشیم. سستی ما در سیاست خارجی است که ابدا نخواستیم با عراق و قطر مذاکره کنیم درباره مخازن... فرماندهی این است که به همسایگان بگوییم مخازن را به صورت صیانتی استفاده کنیم
 
از من برنامه خواستند. به جای محدود کردن صادرات به چند کشور باید توسعه بدهیم
 
 هر سال مقررات صادرات و واردات را تغییر می دهید.
 
 آیا از برجامی که اینقدر سنگش را به سینه زدید استفاده کردید به نفع صادرات خارجی؟ اما ما استفاده خواهیم کرد و برنامه خواهیم داشت
 
 اگر اشاره می کنم به خام فروشی برای این است که می دانم نیاز به خام فروشی نداریم. چه فایده دارد افزایش تولید؟
 
باید پایین دستی های پتروشیمی را تقویت کنیم که ارز آوری آن از نفت خام بیشتر است
 
باید سراغ بهبود کیفیت و فن آوری های جدید برویم. از قراردادهای استعماری باید دوری کنیم

 قالیباف در نقد سخنان میرسلیم:
مشکل صادرات حل نخواهد شد با وجود همین عملکرد و روحیه ۴ درصدی‌ها.
 
نکاتی که آقای جهانگیری گفتند که دروغ آشکار است. گفتند ۲۲۰۰ میلیارد دزدی در املاک نجومی شده است و این باید ثابت شود و این حق برای من است.

در املاکی که گفته شد بنده نامه به دادستان نوشتم و اعلام کردند که جرم و تخلف سازمان یافته نبود و چون فساد حقوق نجومی شما در آمده بود مشاور آقای روحانی جلسه گذاشت و در آن جلسه گفتند املاک نجومی را معادل‌سازی کنند تا این آبروریزی از بین برود. این است که من همیشه می‌گویم ۴ درصدی‌ها خیلی پر رو هستند و خیلی جو سازی می‌کنند.

آقای جهانگیری بانک گردشگری برادر خودتان را جمع کنید. آقای جهانگیری شما از این دولت وقتی که وزیر بودید در ونک در منطقه ۳، ۳۸۵ متر زمین گرفتید به قیمت متری ۱۴۰ هزار تومان بعد ما املاک نجومی دادیم؟

مجلس در قضیه املاک تحقیق و تفحص از شورای شهر را وارد ندانست چون سیاسی‌کاری کردید. نجومی‌بگیر و نجومی‌خور شما هستید.

واکنش رئیسی به سخنان میرسلیم
در مورد خام فروشی امروز اگر پالایشگاه‌هایی در استان‌های مختلف ایجاد خواهد شد هم جلوگیری از خام فروشی می‌شود و هم با ارزش افزوده نفت فروش می‌رود که متاسفانه اینطور نشده است
 
آنچه باید انجام می‌شد در این رابطه انجام نشد. دولت می‌خواهد مالیات بگیرد نسبت به کاسب‌ها، تولیدکنندگان نه به نسبت کسانی که فرار مالیاتی دارند. چرا نسبت به این قضیه برخورد نمی‌شود؟
 
پرونده فساد در دولت به وفور تولید می‌شود. بعد می‌گویند قوه قضاییه برخورد می‌کند. قوه قضاییه کار خودش را باید بکند. در همه دولت‌ها و کشورها پیشگیری مقدم بر درمان است.
 
ما معتقدیم عزم و اراده جدی برای جلوگیری از فساد نیست.
 
کاسب‌ها و تولیدکنندگانی که زیر ۵۰ نفر دارند، منجر به تعطیلی کار مردم شده است.
 
۲۵۰ هزار واحد تولیدی تبدیل به واحد توزیعی شده است. باید یقه کسانی را که یک قران مالیات نمی‌دهند گرفت.

پاسخ روحانی به سخنان میرسلیم
روحانی در واکنش به اظهارات میرسلیم درباره لزوم کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت و انتقادش از سیاست‌های دولت در این‌باره:
 
افتخار دولت این است که بازار صادارات را باز کرد و با برجام این اتفاق افتاد. بعد از برجام، محصولات پتروشیمی ما که مدت‌ها مانده بود، صادر شد. میعانات ما که ماه‌ها روی آب‌ها مانده بود، صادر شد. اتفاقاً صادرات نفت خام ما بر مبنای قانون مجلس و سیاست‌های کلی نظام است و از اظهارات آقای میرسلیم در این‌باره متعجبم. ما میادین مشترک گاز و نفت داریم و ایشان (میرسلیم) می‌گویند بدهیم قطری‌ها و عراقی‌ها ببرند.
 
بخشی از قدرت اقتصادی ما بخاطر نفت است و افتخار ما این است که در دیپلماسی نفتی توانستیم حق و بازار خود را از عربستان در اوپک پس بگیریم. میعانات ما از این به بعد  ستاره خلیج فارس پالایش خواهد شد.


جهانگیری در پاسخ به میرسلیم:
 اطلاعات میرسلیم از وضعیت کشور بسیار پایین است، فکر می کردم با توجه به حضورش در مجمع تشخیص مصلحت نظام اطلاعات بیشتری داشته باشد. من فرمانده اقتصاد مقاومتی هستم چون هم مورد قبول رئیس جمهوری هستم و هم رهبری
 
 در دو سال گذشته طراز صادرات کالا نسبت به صادرات برای نخستین بار در تاریخ مثبت شده است. عوارض برای خام فروشی گذاشته ایم.برای کشورهایی که کالای ایران را خریداری می کنند خط اعتباری تعیین کرده است. یک بسته حمایتی کاملی برای صادرات تعیین کرده ایم.


پاسخ میرسلیم به سوال
میرسلیم به سوال مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری پاسخ داد:
 به نفت به عنوان یک ماده خام که می تواند تولید کننده مواد دیگر باشد توجه کنیم خام فروشی برای تامین کالاهای میانی و اساسی روش دولت که به آن افتخار می کند که خام فروشی را به دو و نیم میلیون بشکه رسانده خلاف اقتصاد مقاومتی است و خام فروشی ما را بیشتر وابسته به خارج می کند.
 
مقررات ویژه برای توسعه صادرات لازم است. تسهیل صادرات نباید مانع از تقویت صادرات ما شود متاسفانه تعرفه ها را طوری تنظیم کرده ایم که کشوری مثل عراق سود آن را می برد. دولت باید حتما تشویق کننده باشد. کیفیت و رقابت پذیری در جهان باید در دستور کار قرار گیرد

دومین نامزد؛ مصطفی میرسلیم
میرسلیم به عنوان دومین نامزد در پاسخ به سوال تصادفی، پشت تریبون مناظره رفت.
 
سوال: برنامه شما برای کاهش وابستگی کشور به درآمدهای غیر نفتی و توسعه صادرات غیرنفتی چیست؟

قالیباف: آقای جهانگیری امیدوارم پای حرف خودتان بایستید و حرفتان را پس نگیرید.

جهانگیری پس از سخنان نامزدها:
 من فکر می‌کنم که آقای رئیسی باید سابقه کار و برنامه را با هم تنظیم کنند و به اطلاع برسانند. قوه قضاییه حداقل در مسئولیتی که آقای رئیسی داشته‌اند خیلی ضعیف عمل کرده است.
 
موقعی که ما دولت را تحویل گرفتیم قاچاق کالا به ۲۵ میلیارد دلار رسیده بود.  دولت شما قاچاق کالا را به ۲۵ میلیارد دلار رسانده بود.
آقای قالیباف شما عادت دارید حرف خلاف را محکم بزنید. ملت ایران اگر قالیباف نه چند میلیارد تومان پاداش، اگر چند صد میلیون تومان هم مشخص کرد که من پاداش گرفتم تمام حرف‌های ایشان را قبول می‌کنم.
 
آقای قالیباف شما بحث حقوق‌های نجومی را مطرح می‌کنید، رسانه‌ها این فساد را افشا کردند، دولت با افتخار ایستاد و با آن مبارزه کرد. اما آقای قالیباف شما بگویید املاک مردم را چه کردید؟
 
۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اموال مردم را بخشیدید. آپارتمان ۲ میلیارد تومانی را ۲۰۰ میلیون تومان بخشیدید.
 
مجلس خواست تحقیق و تفحص کند رفتید لابی کردید و جلویش را گرفتید. چرا جلوی تحقیق و تفحص از شورای شهر را گرفتید؟ چرا کسی که افشا کرد را ۳ ماه در سلول انفرادی انداختید.
 
آقایان با روحیه نظامی‌گری می‌خواهند همه مسائل کشور را اینطور پیش ببرند. آقای قالیباف شما بیشترین تخلف را در بانک‌هایی که اطراف شما بودند انجام دادید.
 
شما می‌دانید در بانک شهر چه می‌گذرد؟ بانک سرمایه را به چه قیمت و به چه کسی واگذار کردید؟ بانک سرمایه را به کسی که مفسد اقتصادی بود واگذار کردید.آقای قالیباف شما شدید طرفدار ۹۶ درصد و من شدم طرفدار ۴ درصد؟!
 
من این خط‌کشی‌ها را قبول ندارم. برای مصالح نظام خیلی چیزها را نمی‌گویم.
 
وقتی که مردم ایران در سال ۹۱ در تحریم‌ها گیر کرده بودند شما در برج میلاد بستنی ۴۰۰ هزار تومانی برای چه کسانی سرو می‌کردید؟ که اگر رهبر انقلاب جلویش را نمی‌گرفتند ادامه می‌دادید.
 
واکنش روحانی به سخنان جهانگیری
روحانی درباره اظهارات جهانگیری درخصوص مبارزه با قاچاق کالا:
در مساله قاچاق  و مفاسد اولین توجه ما باید این باشد که به ریشه‌ها بپردازیم. اگر بتوانیم کیفیت تولید داخلی و قیمت آن را مناسب کنیم، می‌توانیم جلوی قاچاق را بگیریم. در کشورمان باید رقابت آزاد ایجاد کنیم و لازمه این رقابت این است که به بخش خصوصی فضا داده شود نه اینکه خصولتی‌ها و گروه‌هایی که حامی امنیتی و سیاسی دارند کار کنند.
 
روستاهای مرزی و استان‌های مرزی ما باید تولیدکننده و صادرکننده شوند. باید شفاف‌سازی کنیم و دولت الکترونیک ایجاد شود. رسانه‌ها باید آزاد باشند و مثلاً اگر رسانه‌ای یک کلمه گفت و گفت چرا فساد در املاک نجومی بوجود آمده، فوری دستگیرش نکنیم، بلکه بگذاریم حرفش را بزند.

پاسخ میرسلیم به سخنان جهانگیری
میرسلیم در واکنش به اظهارات جهانگیری درباره مبارزه با قاچاق کالا:

آقای جهانگیری شما که اعتراض می‌کنید چرا کاندیداها برنامه ندارند اول برنامه خودتان را اعلام کنید بعد ایراد بگیرید. موضوع قاچاق موضوعی نیست که ساده از کنار آن می‌گذرید بگویید قاچاق چه بلایی سرجوانان می‌آورد.
 
لطفا بگویید که چرا اوایل سال جاری مسئولین گمرکی شما متوجه شدند قاچاق چطور انجام می‌شود؟ در این چهار سال خواب بوده‌اند!چهار سال آزگار قاچاق مملکت را بیچاره کرد شما بگویید چه برنامه‌ای دارید که قاچاق اتفاق نیفتد.

پاسخ قالیباف با سخنان جهانگیری
قالیباف در واکنش به اظهارات جهانگیری درباره مبارزه با قاچاق کالا:
اگر بحث 4 درصدی را می‌گوییم به همین دلیل است. اولین شرط مبارزه، پیشگیری است. وقتی برخی اعضای دولت و مدیران اقتصادی حین اینکه یک کارگر حقوقش 800 هزار تومان است، پایه‌گذار حقوق‌های نجومی می‌شوند مثل خود جنابعالی که در دوره وزارت پاداش‌های چند میلیاردی برای خودتان و همکاران تصویب می‌کنید، چگونه می‌توان پیشگیری کرد؟

وقتی وزیری کار فرهنگی می‌کند، کار واردات انجام می‌دهد، می‌توان پیشگیری کرد؟ شما امروز نمی‌توانید امنیت سپرده‌گذاران مستضعف را در کاسپین و میزان، تامین کنید.وقتی کسی را می‌گذارید که مدیر بانک را تعیین می‌کند و بیش از 400 میلیارد تومان را جابه‌جا می‌کند، قطعا قاچاق کالا اتفاق می‌افتد.

پاسخ هاشمی طبا به سخنان جهانگیری
برای کشوری که استقلالش توسط رزمندگان، شهدا و مرزداران ما تضمین شده است بسیار جای تاسف دارد که این مقدار کالای قاچاق وارد می‌شود. روزنامه‌های ما نوشته‌اند که از ۱۱۴ اسکله رسمی، قاچاق وارد کشور می‌شود، این معنی در هیچ جای دنیا قابل درک نیست که چگونه هست افرادی می‌توانند از اسکله‌های رسمی قاچاق وارد کنند و وارد حیطه کشور کنند. البته تاکید بر آن هست که گمرک ایران مبادی خود را محکم کرده و همچنین اظهار بر این است که مناطق آزاد حداکثر رقمی که وارد می‌شود رقم ۴۵۰ میلیون دلار است. این ۱۱۴ اسکله برای چه کسی است؟ و این افراد چرا به مردم اعلام نمی‌شوند؟

رئیسی درباره سخنان جهانگیری:
پشتوانه برنامه ما کارهایی است که در دانشگاه‌های مختلف کشور انجام شده است.
 
از روزی که وارد عرصه انتخابات شدم از نظرات، دیدگاه‌ها و کارشناسی‌های نه چند ماهه بلکه مدت کثیری که دانشگاه‌ها انجام دادند، استفاده شده است. مسئله حضور من در ارتباط با قاچاق کالا و قوه قضاییه؛ قاچاق کالا کجا تولید می‌شود؟ امروز ۱۸ میلیارد که آقای جهانگیری می‌گویند ۱۲ میلیارد دلار قاچاق، از کجاست؟
 
نکته مهم این است که آیا می‌توانیم از وقوع قاچاق پیشگیری کنیم؟ بله اما کدام دولت؟ دولتی که در بخش‌های خصوصی حضور نداشته باشد. ما مدعی هستیم که چرا آقایان دولتی با قاچاق کالا برخورد نمی‌کنند؟ می‌شود ۱۰ میلیارد دلار قاچاق کالا را کاهش داد. کاملاً این کار امکان‌پذیر است.

 سيدمصطفي هاشمی طبا :
من اطلاعاتی را که فقط از روزنامه های خودمان کسب کردم می گویم که از 114 اسکله رسمی قاچاق وارد کشور می شود که در هیچ جای دنیا قابل درک نیست/چطور از اسکله های رسمی قاچاق وارد می شود ، البته تاکید بر آن است که گمرک ایران مبادی خود را محکم کرده است و اظهار بر این است که مناطق آزاد حداکثر رقمی که کالا وارد می شود حدود 450 میلیون دلار است /این 114 اسکله از آن کیست؟


حمله جهانگیری به قالیباف و رئیسی
جهانگیری در پاسخ یه وسال اول گفت:  قاچاق کالا همواره توسط کسانی انجام می گیرد می خواهند به تولید ضربه بزنند و اقتصاد کشور را از مسیر خارج  کنند.
 
وقتی دولت را تحویل گرفتیم قاچاق  25 میلیارد دلار بود اما هم اکنون به 12 میلیارد دلار رسیده که همان کولبران است و ما به دنبال مقابله با آنها نیستیم.
 
 قالیباف، در یک دوره طولانی مسئول مبارزه با قاچاق بوده اند، باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

حتما یکی از مهمترین سیاست هایی که در اقتصاد مقاومتی توجه شده، راه اندازی تولید داخلی است. تولید داخلی آسیب خایی دارد که یکی از مهمترین آنها قاچاق کالاست. رانتخواران از قاچاق کالا استفاده می کنند.

برای آینده برنامه دقیقی انجام گرفته و ۱۰ کالای اصلی قاچاق مشخص شده تا با آن مبارزه شود

در یک مقطعی از تاریخ، مسائل کشور رفت به سمت شعار دادن. به همین دلیل قاچاق و فساد افزایش پیدا کرد. اقتصاد کشور به سمت فروپاشی رفت. نمایندگان همین تفکر امروز در صحنه حضور دارند. مردم باید دقت کنند چقدر حرفهایی که کاندیداها میزنند قابل اجراست. آقای رییسی یک ماه قبل از انتخابات گفتند می خواهم در خدمت امام رضا باشم، اما جلسه پیش گفتند روی این برنامه شش ماه کار شده

کاندیداها از سوابق خودشان نترسند، بگویند در نیروی انتظامی بودیم، فلان کار کردیم. بگویند در قوه قضاییه بودیم، چقدر با فساد کار کردیم. آقای رییسی بیش از ۳۰ سال در قوه قضاییه بوده، بگویند برای فساد چه کرده اند؟ هیچ کس به اندازه ایشان در رده اول قوه قضاییه نبوده است. درباره این پاسخ بدهند.


اطلاعیه کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخاباتی
مجری مناظره در ابتدا اطلاعیه کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخاباتی را خواند. در این اطلاعیه آمده است که بر اساس تجربه مناظره های قبلی و شکایت بعضی نامزدها، یادآوری شد که اگر کسی در مناظره به دیگری توهین یا هتک حرمت کند، تلویزیون با نظر کمیسیون فرصت پاسخگویی خواهد داد. از نامزدها خواسته شد که در پاسخ به سئوالات صحبت کنند و زمان را هم رعایت کنند.
 
اولین سوال را به قید قرعه اسحاق جهانگیری پاسخ می گوید. 
 
سوال: برنامه شما برای مقابله موثر با قاچاق کالا و مدیریت واردات چیست؟ 

مناظره سوم آغاز شد

قرعه کشی محل نشستن نامزدها
مطابق دو مناظره قبلی برای تعیین ترتیب نشستن نامزدها قرعه کشی شد:
هاشمی طبا ١
قالیباف ٢
میرسلیم ٣
روحانی ۴
جهانگیری ۵
رییسی ۶  

نامزدها پیش از مناظره آخر چه گفتند؟
اسحاق جهانگیری: مناظره‌ها طوری طراحی شده تا بیشتر از اینکه دوستان برنامه‌ها و عملکردشان بگویند بیشتر مسابقه‌ای در گفتن و وعده‌ها است. از کاندیداها هنوز برنامه ویژ‌ه‌ای ندیدم و امیدوارم در این مناظره به بخشی از برنامه مورد نظر اشاره شود.
 
 هاشمی‌طبا: هر سه مناظره مهم است،ما مناظره سوم حکم فینال را دارد.
 
میرسلیم: گرفتاری امروز ما مسئله اشتغال است، به خصوص اشتغال جوانان و به نظر می‌رسد از نظر کلی این مناظره از مناظره‌های قبلی بهتر است.
 
قالیباف:  در جلسه دوم من پیشنهادی داشتم و هزینه آن را هم در همین هفته پرداختم. پیشنهادم این بود که نامزدها دارایی خودشان را به اطلاع مردم برسانند، اما برخی اعضای کابینه به آن واکنش نشان دادند. خطاب من البته به نامزدها بود، هر طرح اقتصادی منافع 4 درصدی‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و به همین دلیل با هر تصمیمی که به نفع تولیدکنندگان گرفته شود، آنها نگران می‌شوند.
 
رئیسی: با توجه به اینکه مناظره امروز درباره بحث اقتصادی است، مردم ایران به دنبال این هستند که بدانند دولت در 4 سال گذشته چه اقدامی انجام داده و کاندیداها نیز در این حوزه چه برنامه‌هایی دارند.
 
روحانی:  این مناظره آخرین مناظره است به خاطر اینکه مسائل اقتصادی است انتظار مردم این است که کاندیداها به مسائل اقتصادی به سابق خودشان اشاره کنند قبلا چه کار می‌کردند چه ارتباطی به مسائل اقتصادی داشتند چطور می‌خواهند مسائل اقتصادی را متحول کنند هر قولی که می‌خواهند بدهند منبع آن را هم اعلام کنند. اگر همه این مسائل به صورت شفاف و روشن برای مردم بیان شود حتما این مناظره، مناظره مفیدی خواهد بود.
 
ورود نامزدهای انتخابات به صدا وسیما
سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ایران با محور سوال‌های اقتصادی تا دقایقی دیگر آغاز می شود. نامزدهای انتخابات یک به یک وارد صداوسیما شده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :