یادداشت // حمید منجم
رییس جمهور ایالات متحده امریکا، هفته گذشته را "هفته خرید کالاهای ساخت آمریکا" اعلام کرد تا در طول یک هفته کالاهای ساخت آمریکا در نمایشگاه هایی برای مردم و مسئولان ارائه شود.
کد خبر: ۴۷۴۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴ 08 August 2017
 این هفته که با بیانیه و سخنرانی رسمی ترامپ، رسمیت یافته است، تولید محصولات مختلف به دست شرکت های امریکایی و خرید محصولات تولیدی آمریکا توسط مردم این کشور ترویج شد.
 
طبق گفته دولت امریکا، این یکی از اقدامات آنها برای کمک به افزایش فرصت های شغلی در داخل آمریکاست. برگزاری نمایشگاه محصولات ساخته شده در ۵۰ ایالت مختلف امریکا یکی از فعالیت های هفته «ساخت آمریکا» بود. این کار را اگر امروز بخواهیم ترجمه کنیم، معنای واقعی اقتصاد مقاومتی است.
 
ابتدا به ساکن بحث اقتصاد مقاومتی را می توان به نوعی تداوم این گونه حرکت های اجتماعی و پویش ها دانست. آنچه یک کشور را امروزه قوی و در میدان های مهم بین المللی حائز اهمیت می سازد توان تولید ملی است. هرچند در کنار این مقوله ، مولفه هایی چون اقتدار نظامی و فرهنگی  -اجتماعی نیز بسیار مهم و تعیین کننده است اما آنچه مهمترین نقش را ایفا می نماید همین مورد تولید ملی است.
 
متاسفانه بنا به دلایلی موضوع اقتصاد مقاومتی مورد توجه جدی واقع نشد اما می بینیم که حتی پیشرفته ترین و قدرتمندترین اقتصاد دنیا نیز به فکر استفاده از این ظرفیت مهم برای ارتقای جایگاه بین المللی خود است. این موضوع علاوه بر اینکه مظلومتی رهبری را نشان می دهد ناشی از ضعف های بزرگ و درشتی است که عقب ماندگی ها ما را میدان داری می نمایند.
 
نخستین مساله مهم عدم باور به توانایی های خود است. متاسفانه در بازار مصرفی ایران اگر ذکر شود جنسی ساخت ایران است چندان مورد اقبال واقع نخواهد شد اما به محض شنیدن برند یا مارک خارجی آن ، خریدار، مشتاق تر، آن را مطالبه می نماید.
 
اما نکته مهم اینجاست که دیوانه ای مانند ترامپ برای فرهنگ سازی برای نسل های آتی آمریکایی یک هفته کاری خود را برای این موضوع اختصاص میدهد اما مسئولین دولتی ما که علی القاعده خود را در بسیاری از امور متخصص محض هم می دانند حتی نمی توانند یک موج کوچک فرهنگی به نفع این جریان مهم براه بیندازند.
 
یادداشت از حمید منجم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :