آرین‌منش:
دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی دانایی، هوشمندی، توانایی، آشنایی با شهر، تعهد و تخصص را از ویژگی‌های شهردار دانست و گفت: شهردار بعدی باید بومی یا سال‌ها ساکن مشهد باشد.
کد خبر: ۴۷۷۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳ 20 August 2017
به گزارش تابناک رضوی، جواد آرین‌منش با بیان این مطلب اظهار کرد: برای شورای شهر پنجم مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین تصمیم در طول چهار سال عمر یک شورا انتخاب شهردار و مدیریت شهری است و اگر خطایی در این انتخاب صورت بگیرد ممکن است جبران ناپذیر باشد.

وی افزود: اصولا یک شورای موفق و خوب در گرو انتخاب شهردار خوب و موفق است و بدون انتخاب صحیح یک شهردار، شورا موفق نخواهد بود، شورایی در انتخاب صحیح و درست موفق است که از یک همدلی، انسجام و همفکری برخوردار باشد و براساس شاخص های دقیق و توافق شده شهردار را انتخاب کنند. 

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه شهرداری مهم‌ترین، فراگیرترین و تاثیرگذارترین نماد شهری است، عنوان کرد: شهرداری نمادی است که با زندگی تمام شهروندان ارتباط دارد و عملکرد موفق شهرداری، رضایتمندی از شورا را بدنبال دارد.

آرین منش ادامه داد: امروز جریان اصلاحات که لیست ۱۵ نفره آنان در شورای شهر مورد اقبال مردم واقع شده در معرض یک آزمون بزرگ قرار گرفته است و مردم منتظر هستند تا اولین و مهم ترین اقدام این شورا را در انتخاب شهردار مورد ارزیابی قرار دهند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی با بیان اینکه حساس شدن شورا و سیاسی شدن شهرداری به خدمت رسانی آسیب می رساند، عنوان کرد: شهر مشهد متعلق به تمام شهروندانی است که در آن زندگی می کنند بنابراین، شورا و شهرداری از هر سلیقه سیاسی که انتخاب شده باشند باید با یک نگاه یکسان به شهر، شهروندان و زائرین نگاه کنند و هیچ گروهی را بر دیگری ترجیح ندهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر چنین اتفاقی بیفتد و شهر تقسیم بندی شود، یک طبقه چهار درصدی و دیگری ۹۶ درصدی باشد، به یک گروه خدمات بهتر و به دیگری خدمات کمتر داده شود، این تضعیف حقوق مردم است زیرا تمام مردم از بالا و پایین، طبقات محروم و حاشیه شهر عوارض پرداخت می کنند و همه حق دارند از امکانات شهر برخوردار باشند. عدالت در مدیریت شهری یک ضرورت جدی و انکار ناپذیر است.

آرین‌منش با اشاره به اینکه شهردار از میان مردم انتخاب می‌شود و نباید ویژگی‌های بلندپروازانه و آرمانی از او انتظار داشت، گفت: شهر مشهد یک شهر فراملی و کلانشهری است که امروز عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را به خودش اختصاص داده و همه ساله علاوه بر ۳ میلیون شهروند شهری پذیرای یک سوم جمعیت ایران است، بنابراین از جایگاه ملی و بین المللی برخوردار است و طبیعی است فردی که عهده دار مدیریت شهری می شود باید چهره‌ای سرشناس و ملی و مدیری توانمند، متعهد، متخصص و آشنا به تخصص های شهری چون حمل و نقل، ترافیک، خدمات،عمران، معماری و مسایل فرهنگی و اجتماعی باشد. 

نماینده پیشین مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شهردار باید چهره‌ای بومی یا از شناخت کافی نسبت به شهر مشهد برخوردار باشد، یک مدیر توانمند غیر بومی نیازمند مدت زمان زیادی برای آشنایی به زوایا، فرهنگ و مناطق شهر است در حالی که عمر یک شهردار حداکثر چهار سال است بنابراین، بهتر است که مدیر بومی یا سال‌ها ساکن شهر مشهد باشد.

آرین منش با بیان اینکه امکان پذیر نیست که شهردار تمام تخصص های حوزه شهری را داشته باشد، عنوان کرد: این غیر ممکن است که یک نفر هم معمار باشد و هم مهندس عمران و در حوزه مسایل فرهنگی، اجتماعی و خدمات شهری هم تخصص داشته باشد اما انتظار می رود که یکی از تخصص های حوزه شهرداری و تحصیلات مرتبط به آن را داشته باشد. 

وی در خصوص شورای شهر پنجم افزود: با توجه به اینکه شورا هنوز کارش را عملا شروع نکرده است هرگونه قضاوتی در مورد عملکرد این شورا عجولانه است اما مردمی که رأی دادند منتظر هستند تا ببینند اولین و مهم ترین اقدام شورا یعنی ساماندهی مدیریت شورا و انتخاب شهردار چگونه انجام می شود. 

آرین منش در ارتباط با مکانیسم انتخاب شهردار تصریح کرد: در گام اول شاخص‌هایی تدوین و بر اساس آن ۲۲ نفر انتخاب شدند. در ابتدا به نظر می رسد که اگر شاخص ها دقیق تعریف شده باشند و تفاهم و همدلی در میان اعضای شورا ایجاد شده و اعضای شورا به اجماعی رسیده باشند انتظار می رود که پراکندگی زیاد نباشد. مطرح شدن نام ۲۲ نفر نشان می دهد که اعضای شورا هر کس بیش از یک یا یک و نیم نفر را انتخاب کرده است و این بیانگر پراکندگی دیدگاه ها، سلیقه ها و نقطه نظرات با شاخص های مورد توافق است.

دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی بیان کرد: اکنون از ۲۲ نفر برخی خودشان انصراف دادند و برخی باقی ماندند. به نظر می رسد برخی چهره های موجه، توانمند و برجسته ممکن است حاضر نباشند در این سازوکار قرار گیرند بدون اینکه مطمئن باشند اعضای شورا روی آن ها اجماع دارند، بنابراین لازم است که نمایندگان شورا وارد مذاکره و گفت‌وگو شوند و از این افراد درخواست کنند تا در این میدان آزمون و انتخاب قرار گیرند.

وی با بیان اینکه از میان افراد نام برده شده برخی تناسبی با مسئولیت شهری ندارند و فاقد شناخت لازم نسبت به شهر مشهد هستند، عنوان کرد: اگرچه در میان ۶ نفر مطرح شده افراد خوب و چهره های ملی هم دیده می شوند اما به هر حال کار انتخاب نیازمند یک اجماع و همدلی از سوی اعضای شورا است و انتظار می رود شهردار پس از انتخاب از حمایت های همه اعضا چه آن هایی که رأی دادند و چه آن هایی که رأی ندادند برخوردار باشد تا بتواند بر مشکلات عدیده شهر مشهد فایق آید. 

آرین منش افزود: شهر مشهد در عین بزرگی و جمعیت فراوان و کثرت زائران از شهرهایی است که بیشترین مشکلات را در حوزه‌های مختلف دارد. حوزه حاشیه نشینی شهر مشهد با جمعیت ۳۶ درصدی یعنی یک میلیون و وجود آسیب‌های اجتماعی فراوان که در برخی از آن ها شهر مشهد مقام اول را دارد و با بحران‌هایی همچون کمبود آب آشامیدنی، حاشیه نشینی، بافت فرسوده، هوای آلوده و نظایر آن مواجه است که این مسایل می طلبد علاوه بر منابع داخلی و درآمدهای شهرداری که از مردم وصول می شود، شهردار مشهد توان تعامل ملی و قدرت ارتباط با مسئولان ملی و دولت و بهره گیری از منابع ملی را داشته باشد تا بر مشکلات شهر فایق آید. امیدواریم که شورای شهر در اولین، مهم ترین و سرنوشت سازترین آزمون خودش موفق باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار