نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با ابراز تاسف از اقدامات بی‌خردانه برای تضعیف صنعت تراکتورسازی، گفت: وقتی مجموعه عظیم تراکتورسازی که توانسته پس از سال‌ها به خودکفایی برسد و قطعاتی که قبلاً از خارج وارد می‌کرد را به صورت بومی بسازد چرا باید برای نابودی آن تلاش شود.
کد خبر: ۴۹۹۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰ 25 September 2017
دوران پسا برجام و روزهای بعد از اجرای توافق هسته‌ای در حالی که قرار بود گشایش‌های اقتصادی مقدمه‌ای برای برداشته شدن فشار تحریم‌ها از دوش مردم باشد بیشتر به فضایی آماده برای نفع و فایده "تاجران برجام" تبدیل شده است.

روزهایی که رانت و فساد در قراردادها تبدیل به موضوعی شده که گویا نمک معاملات است و اگر نباشد کار پیش نمی‌رود.

با واردات هر تراکتور 10 نفر بیکار می‌شود

افزون بر آنچه گفته شد، تولیدکنندگان و متخصصان این حوزه می‌گویند، با واردات هر تراکتور به کشور 10 نفر در کشور بیکار می‌شوند و در همین ارتباط نیز منابع داخلی در اختیار خارجی‌ها قرار می‌گیرد.

با این حال، چرا مسئولان و دست‌اندرکاران این امر، با وجود اینکه به خوبی می‌دانند، این طور قراردادها به هیچ وجه به نفع تولید داخلی و مصلحت کشور نیست، باز هم دست به چنین اقدامات غیرکارشناسی می‌زنند.

طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب بخش مهمی از جهاد اقتصادی مسئله‏ تولید ملی است، که اگر ملت با همت، عزم و آگاهی و با همراهی و برنامه‌ریزی درست مسئولان بتواند مشکل تولید داخلی را حل کند، بدون تردید بر چالش‌هایی که دشمن ایجاد می‌کند، غلبه خواهند کرد.

 

چه کسانی برای نابودی تراکتورسازی تلاش می‌کنند

محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز به تعرفه ۵ درصدی واردات تراکتور اشاره کرد و اظهار داشت: این یک حرکت کاملاً ضداقتصاد مقاومتی بوده که صورت گرفته است و معنایی جز رفتار خلاف شعار سال نمی‌توان به آن داد.

وی با بیان اینکه افرادی که به پایین آوردن تعرفه واردات تراکتور مجوز داده‌اند باید در مقابل پیشگاه خدا و ملت پاسخگو باشند، افزود: وقتی مجموعه‌ای همانند تراکتورسازی در کشور وجود دارد که می‌تواند نه تنها در استان بلکه در سراسر کشور اشتغال‌زایی داشته است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: مجموعه تراکتورسازی  برای پنج هزار نفر در استان و ۲۰۰ هزار نفر در سراسر استان شغل ایجاد کرده است که در این حال تضعیف آن به نفع چه کسانی خواهد بود؟

وی با تاکید به اینکه صدور مجوز واردات تراکتور از هر کشوری بنا به هر دلیلی و با آن تعرفه کم معنایی جز مقابله با اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی و اشتغال‌زایی ندارد، یادآور شد: قطعاً تمام نمایندگان استان و ستاد اقتصاد مقاومتی به این موضوع حساس بوده و پیگیر خواهند بود.

سعیدی خاطرنشان کرد: تذکراتی به وزارت صنعت و معدن در خصوص تعیین تعرفه داده شده بود که متاسفانه مثمر ثمر واقع نشد، ولی به علت حساسیت موضوع واردات تراکتور تذکرات کتباً و شفاهاً تکرار خواهد شد.

وی با ابراز تاسف از اقدامات بی‌خردانه برای تضعیف صنعت تراکتورسازی، بیان داشت: وقتی مجموعه عظیم تراکتورسازی که توانسته پس از سال‌ها به خودکفایی برسد و قطعاتی که قبلاً از خارج وارد می‌کرد را به صورت بومی بسازد چرا باید برای نابودی آن تلاش شود.

* آشفته بازاری به نام تولید داخلی

از سوی دیگر، به فرموده مقام معظم رهبری، جمهوری اسلامی ایران با جمعیت حدود 80 میلیون نفری می‌تواند، اقتصادی با نشاط و فعال داشته باشد بنابراین کشورهایی با جمعیت بالا مانند ایران، در بعد اقتصادی باید به خود اتکایی دست یابند و اقتصادی متکی بر بازار داخلی خود داشته باشند.

نکته مهم دیگر اینکه، تحریم‌های استکبار جهانی علیه ملت ایران در طول چند دهه اخیر موجب شده زیرساخت‌های مناسبی در کشورمان برای تولید ملی فراهم شود و به یقین در این زمینه حالا این فرصت پیش آمده که ملت ایران با توکل به خداوند متعال و با تیکه بر داشته‌ها و شناسی ظرفیت‌های کشورمان، بار دیگر دشمنان اسلام و ایران را ناکام بگذارند.

به بیان دیگر، درست است که در سال‌های گذشته در اثر تحریم‌های فلج‌کننده و سختگیری دشمنان بر نظام جمهوری اسلامی، ملت ایران فشارهای زیادی را تحمل کردند، ولی در میدان عمل ثابت شد، این ملت ایران بود، که با صبر و استقامت پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی می‌کنند و ان‌شاءالله آثار و نتایج آن را در آینده نزدیک خواهیم دید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :