برای توسعه زیرساخت های ورزشی
حوزه ورزش اعم از همگانی، قهرمانی و عمرانی طی دهه های اخیر به دلیل رویکردهای دولت های مختلف از بهره مندی ظرفیت های عظیم بخش خصوصی محروم بوده است، اما با برنامه ریزی های صورت گرفته در دولت تدبیر و امید، افق های جدید و روشنی در این زمینه می تواند ایجاد شود.
کد خبر: ۶۴۴۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷ 21 July 2015

طبق بندهایی از قانون بودجه کشور، دولت مصمم است تا از مزیت ها و امکانات بخش های مختلف غیردولتی و مردمی برای توسعه زیرساخت های ورزشی و همچنین سرمایه گذاری در حوزه های ورزش همگانی و قهرمانی حداکثر استفاده را بکند که در این مسیر ایجاد تعامل سازنده و هماهنگی های تنگاتنگ می تواند حرکتی نوین در عرصه ورزش طی سال های آینده را ترسیم کند.

بر اساس تبصره شش بند ب ماده واحده قانون بودجه سال 94 به شرکت های وابسته و تابعه وزارتخانه هایی همچون ورزش و جوانان اجازه داده می شود با رعایت قانون، اوراق مشارکت مصوب تا سقف یکصد هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح های انتفاعی دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی خود با اولویت تکمیل طرح های نیمه تمام ورزشی با رعایت ماده (88) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و برای طرح هایی که به تصویب شورای اقتصاد می رسد با تضمین خود در خصوص اصل و سود، منتشر نماید.

بنابر اعلام معاون حقوقی و پارلمانی وزارت ورزش و جوانان ، پروژه های نیمه تمام با کمتر از 50 درصد پیشرفت فیزیکی به صورت مشارکتی به بخش خصوصی واگذار می شود.

امیررضا خادم با اشاره به اینکه اکنون بیش از شش هزار پروژه نیمه تمام ورزشی در سراسر کشور وجود دارد که بودجه فعلی عمرانی وزارتخانه پاسخگوی تکمیل این طرح ها نیست، گفته است: در بودجه سال 94 اعتبارات تخصیص یافته به طرح های عمرانی ورزشی،10هزار میلیارد ریال است که این مبلغ برای تکمیل و بهره برداری از پروژه های نیمه تمام به هیچ وجه کافی نیست و سعی داریم با مشارکت بخش خصوصی این طرح ها را به بهره برداری برسانیم.

با این اوصاف باید از ظرفیت های قانونی احکام بودجه سال جاری برای توسعه ورزش کشور با محوریت بخش خصوصی نهایت استفاده را برد، زیرا که یکی از مهمترین ظرفیت های احکام بودجه امسال رویکرد دولت بر استفاده از توان بخش خصوصی و خیرین برای رشد و توسعه این بخش مهم و تاثیرگذار است.

آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان های مهم و تعیین کننده در عرصه ورزش کشور می تواند در استفاده از مزیت ها و امکانات بخش خصوصی که فعالیت های اقتصادی و عمرانی آنها از رونق بهتری نسبت به سایر نقاط کشور برخوردار است، گام های بهتر، اصولی و محکم تری بردارد.

تشکیل و ایجاد مجمع خیرین ورزشیار آذربایجان شرقی که چندی پیش توسط استانداری و اداره کل ورزش و جوانان صورت گرفت، می تواند گام نخست و تعیین کننده در این زمینه تلقی شود.

با توجه به ورود تدریجی بخش خصوصی به حوزه های عمرانی و قهرمانی ورزش آذربایجان شرقی که نمود بسیار بارز و برجسته آن راه اندازی باشگاه گسترش فولاد تبریز است، شنیدن اظهارات و درد دل فعالان بخش خصوصی ورزش می تواند راهگشا و یاری رسان دولت در استفاده از پتانسیل های این بخش باشد.

مالک گروه صنعتی دریک و عضو مجمع خیرین ورزشیار آذربایجان شرقی که صاحب باشگاه گسترش فولاد است، در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اگر دولت و وزارت ورزش و جوانان طالب مشارکت بخش خصوصی در این حوزه است، باید در عمل و رفتار نه گفتار و شعار از ما حمایت جدی به عمل آورد.

محمدرضا زنوزی افزود: باشگاه گسترش فولاد طی هفت سال فعالیت خود در رشته های مختلف از جمله فوتبال، فوتسال، تیراندازی، والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر و برخی از رشته های رزمی سرمایه گذاری و تیم داری کرده است، اما آنگونه که انتظار می رفت دولت ها از این فعالیت های ورزشی و فرهنگی حمایت نکرده اند.

وی اظهار کرد: اینکه به عنوان مثال تنها در رشته فوتبال حق تیم هایی مثل تراکتورسازی، شهرداری و گسترش فولاد به راحتی تضییع می شود و هیچ عکس العملی از سوی وزارت ورزش و جوانان بروز پیدا نمی کند برای مردم آذربایجان و فعالان بخش خصوصی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

زنوزی، عملکرد وزارت و فدراسیون فوتبال درخصوص اتفاقات بازی تراکتورسازی و نفت در فصل چهاردهم، پرونده انضباطی دو فصل قبل تیم شهرداری در سقوط به دسته دوم و همچنین پرونده مربوط به باشگاه گسرش فولاد مربوط به سال 1391 را که به گفته وی هنوز در فیفا باز است، نمونه ای از اقدامات برشمرد که امید و توان بخش خصوصی در سرمایه گذاری به ورزش را تضعیف می کند.

وی ادامه داد: چنین رفتارهایی با تیم های ورزشی آذربایجان و نوع برخوردهای خشن با بخش خصوصی می تواند منجر به رویگردانی فعالان این بخش از سرمایه گذاری در حوزه ورزش شود.

زنوزی با بیان اینکه باشگاه گسترش فولاد تبریز تاکنون بالغ بر 900 میلیارد ریال در حوزه عمرانی و قهرمانی ورزش هزینه کرده است، گفت: شرکت سرمایه گذاری 'دریک' تنها برای ساخت و تجهیز ورزشگاه اختصاصی تیم فوتبال گسترش فولاد حدود 700 میلیارد ریال هزینه کرده است.

وی، ساخت ورزشگاه مدرن با گنجایش 12 هزار نفر تماشاگر با دو زمین چمن بسیار مرغوب و ساخت چند سالن ورزشی برای رشته هایی مثل بدمینتون و فوتسال را از جمله عملکردهای شرکت متبوعش در عرصه عمرانی بیان کرد.

دیگر عضو مجمع خیرین ورزشیار آذربایجان شرقی با اشاره به سیاست های دولت تدبیر و امید برای حمایت از بخش خصوصی در ورود به ورزش، گفت: ما این اقدامات و تصویب مفاد قانونی در قانون برنامه بودجه سالجاری را به فال نیک می گیریم و معتقدیم اگر این قوانین به درستی اجرا شود، می تواند حداقل در بخش عمرانی و ساخت و سازهای محیط های ورزشی گامی ارزنده و تاثیرگذار به شمار رود.

شهرام دبیری افزود: بخش خصوصی با هدف ایجاد شور و نشاط اجتماعی وارد ورزش و سرمایه گذاری در این حوزه می شود چراکه حضور در این عرصه که سودآوری چندانی نیز ندارد تنها با عشق و علاقه صاحبان سرمایه صورت می گیرد.

وی ادامه داد: همه فعالان اقتصادی و خیرین ورزشیار در کشور و استان با آمال و نیت های سالم و خدمت به جوانان و نوجوانان کشور و جلوگیری از به دام افتادن آنها در ناهنجاری های مختلف اجتماعی و اقتصادی اقدام به سرمایه گذاری می کنند و انتظار دارند بر همین اساس و منطق مورد تکریم و حمایت دولت قرار بگیرند.

مالک باشگاه دبیری اضافه کرد: سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه های مختلف به ویژه در ورزش افراد بسیار حساس و عاطفی هستند که دولت و وزارت ورزش و جوانان باید بر همین اساس با آنها برخورد کرده و زمینه های لازم و کافی برای فعالیت آنها در حوزه های عمرانی و قهرمانی را فراهم کنند.

دبیری ، با قدردانی از ایجاد مجمع خیرین ورزشیار در آذربایجان شرقی ، موفقیت و عملکرد مطلوب این مجمع را در گرو حمایت ها و پشتیبانی های دولت دانست.

وی، مجموع سرمایه گذاری های خود در ورزش آذربایجان شرقی را بالغ بر 100 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: باشگاه خصوصی دبیری تاکنون در رشته های فوتبال، فوتسال، تنیس، دوچرخه سواری و همچنین ساخت و تجهیز سالن ها و زمین های ورزشی فعالیت کرده است.

یکی دیگر از اعضای مجمع خیرین ورزشیار آذربایجان شرقی و سرمایه گذار بخش خصوصی در حوزه ورزش، با تاکید بر اینکه باید فرآیند ورود ضابطه مند و موثر بخش غیردولتی به ورزش تعریف شود، گفت: تاکنون در کشور اقداماتی در این زمینه انجام شده اما بیشتر این اقدامات با شکست مواجه شده است که نمونه آخر آن مربوط به مزایده دو تیم قرمز و آبی پایتخت بود.

علی اژدرکش افزود: اینکه چرا دو تیم مطرح و پرطرفدار فوتبال کشور با میلیون ها هوادار نتوانست خریداری پیدا کند جای تامل، تاسف و البته بررسی عمیق کارشناسی دارد که اگر زوایای پیدا و پنهان این ماجرا به درستی و با دقت مورد کنکاش قرار بگیرد، شاید راهکارهای ورود منطقی و حساب شده بخش خصوصی به ورزش نیز پیدا شود.

وی ادامه داد: حتی اگر دو تیم پرسپولیس و استقلال تنها سه میلیون هوادار نیز داشته باشند منطق اقتصادی و اجتماعی اجازه نمی دهد مزایده آنها بی نتیجه پایان یابد.

اژدرکش گفت: اگر دولت و وزارت ورزش و جوانان خواهان مشارکت بخش خصوصی در حوزه های ورزش همگانی، قهرمانی و عمرانی است باید راهکارها، زمینه ها و تسهیلات مربوط را نیز فراهم کند که در دولت تدیبر و امید چنین تفکراتی را مشاهده می کنیم اما باید این ایده ها در عمل خود را نشان دهد.

وی ، خواستار نگرش ویژه دولت به بخش خصوصی در حوزه ورزش شد و اظهار کرد: کسانی که امروز در ورزش سرمایه گذاری می کنند به واقع عاشق این کار هستند و منافع مالی در درجه دوم اهمیت برای آنها قرار دارد، بنابراین لازم است از این بخش خدمت رسان به خوبی برای پیشبرد ورزش و توسعه رشته های مختلف به خوبی استفاده شود.

این سرمایه گذار بخش خصوصی در ورزش، با اشاره به سرمایه گذاری 40 تا 50 میلیارد ریالی خود در این حوزه، گفت: بیشتر این سرمایه گذاری در بخش عمرانی و ساخت و تجهیز سالن ها و زمین های ورزشی صورت گرفته و حتی به دلیل وجود استعدادهای ناب در شهرهای پیرامونی کلانشهرها، ما بخشی از این سرمایه ها را به شهرستان شبستر انتقال داده ایم.

اژدرکش ادامه داد: چنانچه دولت و مجلس با وضع قوانین و مقررات موثر و راه باز کن زمینه های کافی برای مشارکت بخش خصوصی در ورزش را فراهم کنند، سرمایه گذاران این بخش عاشقانه وارد عرصه می شوند که نتایج مثبت و بلندمدت آن در توسعه همه جانبه کشور به خوبی نمایان خواهد شد.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه این اداره کل ایجاد تمهیدات و شرایط لازم برای ورود بخش خصوصی به ورزش با اولویت حوزه های عمرانی جزو اولویت های اول این مجموعه است، گفت: ما در این زمینه به شدت نیازمند سرمایه های بخش خصوصی هستیم زیرا که با بودجه های ناچیز دولتی توان ایجاد و تکمیل پروژه های ورزشی وجود ندارد.

محمد شروین اسبقیان ، لازمه رسیدن به ارقام هدف در زمینه سرانه ورزش استان را ورود بخش خصوصی به این عرصه عنوان و اظهار کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده باید تا پایان سال 1396 سرانه ورزش آذربایجان شرقی از 62 صدم مترمربع کنونی به بیش از یک مترمربع برسد که دستیابی به این هدف جز با همکاری و مشارکت بخش خصوصی میسر نیست.

وی، وجود 47 هیات ورزشی استانی، 590 هیات شهرستانی و 143 هیات بخشی در آذربایجان شرقی را مورد اشاره قرار داد و افزود: رسیدگی به مسایل و مشکلات عمرانی و تیم داری در این تعداد از هیات های ورزشی با بودجه ها و اعتبارات دولتی غیرممکن است.

اسبقیان اعلام کرد: هم اکنون در آذربایجان شرقی تعداد 32 عنوان پروژه نیمه تمام ورزشی در بخش ملی و 35 طرح استانی نیمه تمام وجود دارد که دولت توانائی به انجام رساندن آنها را ندارد و تنها راهکار ممکن ورود بخش خصوصی در این عرصه است.

وی گفت: دولت تدبیر و امید در قانون بودجه سال 1394 شرایط ورود بخش خصوصی به پروژه های عمرانی را با ایجاد تسهیلات ویژه فراهم کرده است و دولت آمادگی دارد تا پروژه های نیمه تمام فوق را با امتیازات خاص به بخش غیردولتی واگذار نماید.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی، امکانات و ظرفیت های بخش خصوصی در این استان را مورد اشاره قرار داد و افزود: بدون تردید این خطه از ایران اسلامی دارای سرمایه گذاران قوی، متعهد و ورزش دوستی است که استفاده از مزیت های اقتصادی و توان فکری و علمی آنها می تواند در رشد و ترقی ورزش استان و بلکه کشور تعیین کننده باشد.

اسبقیان، تاسیس مجمع خیرین ورزشیار برای نخستین بار در سطح کشور در آذربایجان شرقی را نشانه ای از عزم و اراده جدی دولت برای همکاری با بخش خصوصی دانست.

گزارش از: سیدیحیی مرتضائی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :