رییس دانشگاه تبریزمعارفه شد
آیین تکریم دکتر محمدرضا پورمحمدی رییس سابق و معارفه دکتر میررضا مجیدی رییس دانشگاه تبریز امروز با حضور جمعی از مسئولان و دانشگاهیان در تالار وحدت این دانشگاه برگزار شد.
کد خبر: ۶۵۶۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۱ 17 September 2018

به گزارش تابناک تبریز، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور با توجه به تحریم ها دانشگاه ها باید در ایجاد اعتماد و امید به آینده در گذر از مشکلات، پیشرو باشند، گفت: یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های دانشگاه در کنار توسعه علمی‌، ارتقای کیفیت و تربیت نیروی متخصص با توجه به نیاز جامعه است.
دکتر عبدالرضا باقری در ادامه با تاکید بر اینکه نقش دانشگاه‌ها باید در کمک به دستگاه‌های اجرایی در شرایط تحریم پررنگ باشد، یادآور شد: در زمان جنگ، دانشگاه‌ها در تامین نیازهای واحدهای دفاعی و نظامی، کمک بسیاری کردند، در شرایط و عصر امروز نیز باید از تمامی ظرفیت های دانشگاه برای شکوفایی همه جانبه کشورمان و بی اثر نمودن تحریم ها استفاده شود.


وی خاطر نشان کرد: باید قبول کنیم که وارد شرایط جدیدی شده‌ایم و امور غیرعادی است، مدیریت دانشگاه نیز همچون همه عرصه ها همتی مضاعف می طلبد و از این رو ضروری است که روسای دانشگاه ها در استفاده از منابع و خدمات آموزشی و پژوهشی و کمک به دست اندرکاران برای رفع مشکلات جامعه بیش از پیش تلاش نمایند.
دکتر باقری در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید به تکنولوژی و علم جدید در تولید کالای با کیفیت ایرانی و کیفی سازی آن و تامین قطعات مورد نیاز کمک کنند، یادآور شد: ‌از تمامی اساتید و مسئولان دانشگاه تبریز به دلیل کمک به ارتقای دانشگاه و جایگاه علمی کشور در سطح بین المللی، قدردانی می‌کنیم، امیدواریم این دانشگاه همچنان با سبقه علمی خوب بیش از گذشته در کشور افتخار آفرین باشد.
وی افزود: به نظر می‌رسد مسئولیت در دانشگاه، به دلیل ماهیت ماموریت و ترکیب نیروی انسانی دانشگاه یکی از حساس‌ترین و سخت‌ترین مشاغل بوده و این امر در دانشگاه تبریز نیز به دلیل وجود ۸۰۰ نفر هیات علمی تاثیرگذار و صاحب فکر و بیش از ۲۴ هزار دانشجو صدق می‌کند.


استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آیین با اشاره به عملکرد مثبت رییس سابق این دانشگاه، گفت: دکتر پورمحمدی در تعامل بین دانشگاه‌ها و مسئولان استان موفق بود و در همین راستا نیز دکتر مجیدی، رییس جدید این دانشگاه نیز بر اساس نظر قاطبه اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز، از بین نیروهای خود دانشگاه، انتخاب شده است و یقینا این انتخاب منشاء خیر خواهد بود.


دکتر مجید خدابخش در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه در کنار مسایل سیاسی- اجتماعی در توسعه اقتصادی نیز کشور نقش تعیین کننده ای دارد، تصریح کرد: امیدواریم دانشگاه تبریز با مدیریت جدید با توجه به پتانسیل های که در این دانشگاه وجود، در همین زمینه نیز بتواند نقش آفرین باشد.


وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه بهره‌مندی از نیروهای داخلی توانمند، یکی از اصول مدیریتی است، افزود: رییس دانشگاه، جایگاه مهم علمی و سیاسی دارد و با توجه به این که دانشگاه‌ها مسایل سیاسی را هم مدیریت می‌کنند و لذا مدیریت اندیشه و عواطف در کنار توسعه علمی و پیشرفت و دانش نیز باید مورد توجه اساتید و دانشگاهیان قرار گیرد.


رییس جدید دانشگاه تبریز نیز در این آیین با اشاره به اینکه خود را نماینده جامعه ایثارگران می داند و بر اساس عهد و پیمانی که با آنها بسته است این سمت را قبول نموده، گفت: بنده فردی تشکیلاتی بوده و به احترام رای قاطبه دانشگاهیان این سمت را بر عهده گرفتم و معتقدم دانشگاه بایستی به صورت هم فکری جمعی و علمی اداره شود.
دکتر میر رضا مجیدی، همچنین با تاکید بر اینکه هدف از قبول این سمت کمک در راستای بالابردن سطح دانشگاه و رشد آن است، افزود: اگر دانشگاه تبریز رشد و ترقی نماید بواسطه آن شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی و کشور پیشرفت خواهد کرد، امروزه هر اتفاقی علمی که در دانشگاه رخ می دهد در کل دنیا رصد می شود.
وی، در ادامه با اشاره به اینکه اکنون دانشگاه ها در دوره فعالیتی نسل سوم و کارآفرین بوده و بدنیال تبدیل علم به ثروت هستند، برنامه های کلان خود برای اداره دانشگاه تبریز، را اینچنین عنوان نمود: تغییر در ساختار دانشگاه به منظور چابک سازی، توانمند سازی کارکنان، توسعه و ارتقاء کیفیت علمی دانشگاه، تعامل با دانشگاه های منطقه علی الخصوص دانشگاه علوم پزشکی، توسعه، ترویج و کیفی سازی پژوهش دانشگاه، تقویت مراکز رشد و کارآفرینی ، تشویق در تشکیل انجمن های علمی، مهارت افزایی دانشجویان و....از جمله برنامه هایی است که با کمک همه دانشگاهیان در صدد اجرای آن خواهیم بود.

رییس سابق دانشگاه تبریز نیز در این مراسم ضمن ارایه گزارش و تشریح برخی اقدامات صورت گرفته در طول تصدی مدیریت خود در این دانشگاه گفت: تدوین آیین نامه برای انتخاب روسای دانشکده‌ها و استفاده از خرد جمعی اولین کاری که بود انجام دادم و در این ارتباط نیز اکثر مدیران و روسای دانشکده‌ها و هیات ممیزه، همگی منتخب اساتید و اعضا بوده و تنها جایی که انتخاب از پایین به بالا انجام می‌شود، دانشگاه است.
دکتر محمد رضا پورمحمدی در ادامه با اشاره به تدوین برنامه تحول راهبردی و طرح ارتقاء دانشگاه در حوزه های مختلف گفت: تلاش‌ها در راستای حرکت بر اساس برنامه راهبردی و رساندن دانشگاه تبریز به تراز ۲۰۰ دانشگاه برتر بوده است، در دانشگاه ما اصل بر شایسته سالاری بوده و سعی کرده‌ایم در مدیریت نیز این اصول را مبنا قرار دهیم.
وی تجاری سازی دانش و تبدیل علم به ثروت و توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی را از جمله راهبردهای مهم این دانشگاه برشمرد و یادآور شد: در این راستا ۱۵۶ نفر دانشجوی خارجی در سال جاری جذب و با ۵۷ دانشگاه دنیا، تفاهم نامه مشترک، امضا کرده‌ایم.
رییس سابق دانشگاه تبریز برگزاری ۲۵ دوره دانش افزایی برای دانشجویان کشورهای مختلف منطقه و کسب رتبه پنجم دانشگاه‌های جامع کشور، ارتقای جایگاه دانشگاه در رنگینگ های بین المللی، جذب هیات علمی از طریق نخبگان را از دیگر دستاوردهای مهم دانشگاه تبریز اعلام کرد.
حجت الاسلام محمد انوری مسئول نهادن مایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز نیز در این آیین ضمن تقدیر و تشکر از زحمات صادقانه دکتر پورمحمدی با اشاره به انتظارات از رییس جدید دانشگاه گفت: از رییس جدید دانشگاه انتظار داریم با همکاری همه دانشگاهیان در تحقق اهداف والای دانشگاه تلاش نمایند و با شناختی که از شخصیت فرهیخته وی داریم انشالله این مهم محقق خواهد شد.
وی در ادامه حرکت و توجه به راهبردهای کلان خصوصا سند چشم انداز علمی، تلاش برای تحقق دانشگاه اسلامی، توجه به پیشرفت علم و فن آوری به عنوان گفتمان اصلی، ایجاد بسترهای مناسب برای نهضت آزادفکری و کرسی های آزاد اندیشی، استفاده از اساتید جوان، انقلابی و پر انگیزه در مدیریت های دانشگاه و قدر شناسی از نخبگان و استعدادهای درخشان و افتخارات دانشجویان و اساتید برجسته علمی و نخبه ضروری بیان کرد.
جلالی نماینده خیران و جامعه حامیان دانشگاه تبریز نیز از دیگر سخنران این مراسم بود که درباره ویژگی های اجتماعی رییس سابق این دانشگاه به ارایه دیدگاه های خود پرداخت.
وی افزود: در دوره مدیریت قبلی دانشگاه تبریز، با تدوین برنامه های مهم ارتباط دانشگاه با جامعه توسعه یافته و این امر موجب شده که دانشگاه با توجه به نیاز جامعه حرکت های رو به رشدی داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار