یادداشت:حامد محجل حلیم
از نظر حقیر قلم وقتی به حرکت در می آید سفیدی را سیاهه میکند و اگر این سیاهه کردن برای خدا نباشد تباهی به بار می آورد. خبرنگار چشم تیزبین جامعه است و مشکلات جامعه را به گونه ای که شاید برای عموم قابل رویت نیست مینگرد و مسائل را موشکافی میکند و به امید حل و بهبود اوضاع منتشر میکند.
کد خبر: ۶۸۰۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵ 17 November 2018

چند وقتیست که بحث انتخاب والی گری استان به یکی از تیتر های خبری اهالی رسانه تبدیل شده و گمانه زنی ها پیرو اخبار واصله در حال روی دادن است.


حقیر به سبب عدم وابستگی به جناح بندی های رایج سیاسی کشور، در چندخط سیاهه خود مطلبی را صرفا جهت پیشرفت خطه آذربایجان مینگارم.


استان آذربایجان شرقی به مرکزیت تبریز بیشک حساس ترین استان کشور و به تعبیر رهبر معظم انقلاب سر ایران، دارای پتانسیل ها و ظرفیت های گسترده ای در باب شرایط ژئوپلتیک و سرمایه انسانیست. عدم شناخت دقیق از این پتانسیل ها سبب بازماندن از سیر طبیعی پیشرفت استان خواهد بود. بیشک این دیار با مدیریت فرزندان خلف خود که شناخت کافی از نقاط ضعف و قوت استان دارند شیب موفقیت بیشتری خواهد داشت.


انتخاب استاندار یکی از مولفه های پیشرفت استانی است که این انتخاب اگر استوار بر شناخت کافی از سرمایه های ژئوپلتیک و انسانی باشد، آبادانی و پیشرفت را به ارمغان دارد و اگر استوار بر شناخت نباشد چون شمشیر دولبه ای زیانش متوجه استان خواهد بود.


خدابخش با وجود تدین و تعهدش و با وجود اینکه چندسالی در مدیریت گذشته استان نقش آفرین بود اما همواره به علت عدم بومی گزینیش در برخورد با بدنه جامعه و جریان های مردمی دچار مشکل بود. از طرفی ملی نبودن چهره خدابخش نیز امری بود که مانع برخورداری ظرفیت واقعی استان در جلب بودجه و امکانات شد.

اگر مثال موفقی از بومی گزینی عالمانه مثال بزنیم، بیشک حضور مردمی و موفق امام جمعه محبوب تبریز و نماینده ولی فقیه در استان حجت الاسلام والمسلمین دکتر آل هاشم خواهد بود. ایشان به سبب بومی بودن به مسائل فرهنگی، اجتماعی،سیاسی، صنعتی،اقتصادی و جریان های مردمی استان شناختی دقیق داشتند و این شناخت به موفقیت هرچه بیشتر ایشان در اسرع زمان انجامید.


طرح دو گزینه بومی چیت چیان و منادی با وجود انتقادهایی که خود نگارنده نیز به سبب تفکر سلیقه و دیدگاه با این اشخاص دارم، اگر به انصاف سخن بگوییم نوید بخش شرایط خوبی برای پیشرفت استان بود. حال با کنار کشیدن چیت چیان منادی در صحنه مانده و طبق اعلام نمایندگان منادی اکنون حمایت 14 تن از نمایندگان استان را با وجود شایعه پراکنی ها به صورت جدی برای تصدی والی گری استان به همراه دارد که بیشک سه امتیاز بومی بودن منادی و حمایت قاطع 14 نماینده از 19 نماینده استان و ملی بودن شخصیت وی ،مزیت منحصر به فردی را برای پیشرفت استان ایجاد میکند.


نگارنده بیش از هر چیز نگران شایعه پراکنی ها و سهم خواهی هاییست که منجر به طرح اسامی افرادی میشود که با وجود احترام ، ویژگی ها و سابقه کافی برای جلوس بر این کرسی را ندارند و طرح نام این افراد بی شک انسجام فعلی مجمع نمایندگان را در هم شکسته و وزارت کشور را به انتخاب و انتصاب گزینه غیر بومی ترغیب خواهد نمود، که چنین اتخابی بیشک در فرصت کم باقی مانده از عمر دولت تدبیر و امید به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای استان نخواهد بود و مردم متضرر اصلی این سیاسی کاری خواهند بود.


علیرضا منادی هرچند به نظر حقیر نیز گزینه ای جامع الشرایط نیست ولی در بستر زمانی فعلی به عنوان خیرالموجودین گزینه ها، بیشک میتواند به عنوان فرزند خلف آذربایجان با حمایت موجود اکثریت نمایندگان استان ، منشا خیر برای استان باشد به ویژه حال که استان بدون استاندار اداره میشود و انتصاب سرپرست بی شک به فوت زمانی و تلف رفت انرژی خواهد انجامید.


حامد محجل حلیم

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
انتخاب مسئولین استانی بومی واجدالشرایط میتواند با توجه به شناخت بیشتر انان از نقاط قوت وضعف وپتانسیل استان درمقایسه با افراد غیر بومی مفید وموثر باشد بخصوص استاندار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار