رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: نسرین ستوده دوباره ممنوع الملاقات شد/تکذیب دستگیری مدیرعامل بنیاد تعاون ناجا در مالزی/احتمال رد شدن طرح استانی شدن انتخابات در مجمع تشخیص و ... که رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۰۳۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۶ 14 January 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

میرمحمود موسوی: تغییر جدیدی در حصر برادرم ایجاد نشده است

در حالی که فرزند مهدی کروبی می‌گوید از دو ماه پیش تغییراتی در وضعیت محصورین به‌وجود آمده، اما میرمحمود موسوی، برادر میرحسین موسوی تأکید دارد، تغییری در وضعیت برادرش و زهرا رهنورد حاصل نشده است و حصر آنان مانند قبل ادامه دارد. حسین کروبی فرزند حجت‌الاسلام مهدی کروبی امروز در گفت وگو با ایلنا اعلام کرده است: «حدود دو ماه پیش مسئولان امنیتی به آقای کروبی و موسوی گفتند به انتخاب خودتان هفته‌ای یک بار می‌توانیم شما را بیرون ببریم، ولی تعیین آن محل باید هماهنگ شده باشد.» به گفته او، این ملاقات‌ها از شش هفته پیش آغاز شده و مهدی کروبی ۶ هفته است که دیدار‌هایی داشته و به ‌جز یک مورد که به دیدار یکی از دوستانشان رفته، مابقی موارد را به دیدار خانواده شهدا رفته است. اما میرمحمود موسوی در گفت وگو با ایرناپلاس در واکنش به این خبر می‌گوید: تغییری در وضعیت برادرم و خانم رهنورد به‌وجود نیامده است. حصر به همان شکلی که از قبل بود همچنان ادامه دارد. او می‌افزاید: اواخر سال گذشته اعلام کردند که خانواده و خواهر و برادر‌های آقای موسوی و خانم رهنورد می‌توانند با آنان دیدار داشته باشند و آنان هم اگر مایل باشند، می‌توانند به دیدار اقوام (خواهر و برادر) بروند. البته این روند برای مدتی متوقف شد و بعد دوباره به وضعیت گذشته بازگشت. به گفته او، میرحسین موسوی در یازده ماه گذشته به خانه هر کدام از خواهر‌ها و برادر‌های خود یک بار و فقط به خانه یکی از خواهران دو بار رفته است. او با تأکید بر اینکه برادرش به غیر از این دیدار‌ها به جای دیگری نرفته است می‌گوید: «در هفته‌های اخیر تغییری در وضعیت ایشان به‌ وجود نیامده است.»

فراخوان پزشکیان درباره یک شایعه جنجالی

رئیس هیأت نظات بر رفتار نمایندگان مجلس گفت: حواشی ایجاد شده در مورد نماینده ملکان در این هیأت بررسی می‌شود و شاکیان می‌توانند مستندات خود را ارائه کنند. «مسعود پزشکیان» در گفت و گویی تأکید کرد: با همکاری قوه قضاییه حواشی ایجاد شده در مورد نماینده ملکان را بررسی می‌کنیم تا چنانچه صحت داشته باشد با نماینده متخلف برخورد شود؛ در غیراین صورت شایعه پراکنان تحت پیگرد قرار می‌گیرند. وی به حواشی مطرح درخصوص خودکشی دختر جوان مدعی آزار و اذیت نماینده مورد نظر اشاره کرد و ادامه داد: دستگاه قضا باید ادعا‌های موجود درمورد خودکشی دختر جوان و ارتباط آن با این نماینده و همچنین این موضوع تا چه میزان واقعیت داشته را بررسی کند تا در نهایت بتوان تصمیم گیری کرد. نماینده مردم تبریز در مجلس دهم با تأکید بر این که از کنار این اتهام نباید به سادگی گذشت، گفت: باید بررسی مناسب و پیگیری دقیقی در مورد مرگ دختر جوان انجام و علت خودکشی مشخص شود چراکه تاکنون مستنداتی برای اثبات صحت و سقم این موضوع ارائه نشده است. پزشکیان از شاکیان خدادادی خواست مستندات خود را ارائه کنند، چراکه اطلاعات مطرح در حد مطالبی است که در فضای مجازی منتشر شده است.

واکنش آشنا به برگزاری نشست ضدایرانی در لهستان

مشاور رئیس جمهوری در واکنش به برگزاری یک نشست ضدایرانی در لهستان از سوی آمریکا، گفت: دلواپسان جهانی را در لهستان جمع می‌کنند؛ اگر این همایش قبل از سال ۲۰۱۳ برگزار می‌شد، چند شرکت‌کننده داشت؟ حسام‌الدین آشنا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏دشمنی با ایران هزینه بالا و دوستی با ایران منفعت زیادی دارد؛ هزینه‌های دشمنی را پرداختید وقت آن بود که دوستی را هم تجربه کنید و خود را از منافع دوستی با ایران محروم نکنید. دلواپسان جهانی را در لهستان جمع می‌کنند؛ اگر این همایش قبل از سال ۲۰۱۳ برگزار می‌شد، چند شرکت‌کننده داشت؟»

نسرین ستوده دوباره ممنوع الملاقات شد

پیام دُرفشان وکیل نسرین ستوده، روز دوشنبه به ایرنا گفت: چندی است به بهانه وجود قیچی در لوازم خصوصی موکلم مجددا به صدور دستور ممنوع الملاقاتی وی اقدام کرده اند. با توجه به طرح خصوصی سازی زندان‌ها و اینکه اساسا زندانیان با دریافت جیره خشک مبادرت به آشپزی می‌کنند تمام ابزار آشپزی از جمله چاقو‌های متعدد و مختلف در اختیار آنان قرار دارد، اما اینکه چطور یک قیچی نزد موکل اهمیت یافته، جای پرسش است. با توجه به شخصیت موکلم باید توجه داشت اینکه وجود یک قیچی موجب بهانه جویی برای صدور دستور ممنوعیت ملاقاتی شود فاقد هر گونه وجاهت است. متأسفانه مسئولان زندان به هر بهانه‌ای سراغ اعمال دستور ممنوعیت ملاقات موکلم با فرزندانش می‌روند و بدین وسیله با نقض اصل شخصی بودن مجازات‌ها و با تحمیل رنج به فرزندان خردسال و نوجوان وی موجب آزار وی می‌شوند. پیشتر هم مسئولان زندان اوین موکلم را از ملاقات فرزندانش ممنوع کرده بودند که نسبت به این تصمیم در دادسرای کارکنان دولت طرح شکایت کردیم و موضوع برای بررسی به شعبه دادسرا ارجاع شد. همان زمان پس از طرح شکایت در دادسرا دستور ممنوعیت ملاقات موکلم برداشته شد، اما اکنون بار دیگر این دستور صادر شده که امروز (دوشنبه ۲۴ دی) طی لایحه‌ای موضوع را به شعبه دادسرای کارکنان دولت که شکایت قبلی را در دست رسیدگی دارد، اعلام کردیم.

تکذیب دستگیری مدیرعامل بنیاد تعاون ناجا در مالزی

ضدانقلاب در ادامه دروغ‌های سریالی خود درباره مسئولان کشور این بار شایعه دستگیری سردار هابیل درویشی را در مالزی مطرح کرد. شایعه کنندگان ادعا کردند که مأموران پلیس مالزی مدیرعامل بنیاد تعاون ناجا را با مقادیر زیادی ارز و مواد مخدر دستگیر کرده است. این شایعه در حالی منتشر شده که وی روز شنبه از مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات معاونت اجتماعی ناجا بازدید کرده و تصاویر آن در خبرگزاری پلیس هم منتشر شده است. / فارس

احتمال رد طرح استانی شدن انتخابات در مجمع تشخیص

حسین مظفر در گفت وگو با ایلنا، درباره بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیان کرد: طرح استانی شدن انتخابات که در سیاست‌های کلی نظام که پیشنهادی مجمع هم بوده از سوی مقام معظم رهبری تاکنون ابلاغ نشده است. این عضو تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: طرح استانی شدن انتخابات در سیاست کلی نظام نه آمده و نه مصوب شده است. وی در ادامه با اشاره به این‌که چرا تاکنون بحث استانی شدن انتخابات در سیاست‌های کلی نظام قرار نگرفته است، بیان کرد: علت این است که این طرح منجر به کاهش مشارکت‌های مردمی می‌شود. مظفر خاطرنشان کرد: حال شاید این طرح مزایایی مانند اینکه نمایندگان از حوزه‌های منطقه‌ای خودشان خارج می‌شوند و به سطح استان می‌آیند داشته باشد و همین امر باعث می‌شود که ملی‌تر بیندیشند و بیشتر به وظایف نظارتی‌شان عمل کنند، اما از سوی دیگر مشخص نیست که در همه مناطق افراد توانمند وجود داشته باشند.

سخنان رئیس قوه قضائیه علیه رحیم مشایی

رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی گفت: وقتی بگوییم قاضی توطئه وتبانی کرده یا بر اثر فشار از سمت مسئولان دستگاه قضایی رای داده، توهین بلکه در مواردی افتراست، کسی که رأی دادگاه را پاره می کند یا می سوزاند، به قانون و قوه قضاییه آشکارا توهین کرده است.

کروبی هفته‌ای یک بار اجازه دیدار خارج از خانه را دارد

شب گذشته خبری منتشر شد مبنی بر حضور مهدی کروبی رئیس مجلس سوم و ششم در خانه‎‌ی یکی از شهدا. این خبر به دلیل در حصر بودن کروبی با تردید‌هایی مواجه شد. حسین کروبی فرزند مهدی کروبی با تایید این دیدار، گفت: از حدود دو ماه قبل ماموران امنیتی به آقایان کروبی و موسوی اعلام کردند که هفته‌ای یک بار می‌توانند آن‌ها را به بیرون از حصر و منزلی که خودشان اعلام می‌کنند از دوستان و اقوام ببرند. البته مأموران امنیتی تأکید کردند که اسامی ملاقات شونده‌ها باید به تایید مقامات امنیتی نیز برسد و در کمیسیون یا هیاتی در این باره تصمیم گرفته خواهد شد که آقای کروبی چه افرادی را می‌تواند ملاقات کند. آقای کروبی نیز اعلام کردند که تمایل دارند این ملاقات‌ها را از خانواده‌ی شهدا آغاز کنند و به همین منظور ابتدا به دیدار مادر سه شهید شاه‌حسینی رفتند و سپس به دیدار خانواده سه شهید پناهی که در کرج هستند رفتند. در این مدت خانه‌ی چند شهید و همچنین یکی از دوستانشان رفته‌اند. اما برخلاف شایعات مطرح شده در شب گذشته در این دیدار اخیر نیز هدیه‌ای از جانب حاج آقا داده نشده که حال بخواهد انگشتر باشد یا تراول. البته هدیه دادن سنت اسلام است و ایرادی هم ندارد، اما هدیه‌ای در این دیدار داده نشده است. خانواده درجه یک نیز که شامل عروس‌ها و نوه‌ها و ما می‌شود، هرزمان که بخواهند می‌توانند با ایشان دیدار کنند، اما کلید منزل در دست نیرو‌های امنیتی است و هر بار که ما می‌رویم باید آیفون بزنیم و بعد هم در را پشت سر ما قفل می‌کنند و با وجود تأکید خانواده کلید به ما داده نشده است. / امتداد

مشارکت در خاموش کردن آتش جنگل به جای زندان

راننده بی‌احتیاط به جای زندان، در خاموش کردن آتش جنگل‌ها مشارکت می‌کند. رئیس کل دادگستری استان گلستان گفت: قاضی دادگاهی در گالیکش، راننده بی احتیاط از جنبه خصوصی جرم به پرداخت دیه و از جنبه عمومی جرم هم به جای زندان به انجام خدمات عمومی رایگان محکوم کرد. هادی هاشمیان افزود: این راننده باید به مدت ۲۰۰ ساعت در خاموش کردن آتش جنگل‌های استان با منابع طبیعی همکاری کند. به گفته وی، اداره منابع طبیعی و واحد اجرای احکام کیفری شهرستان گالیکش وظیفه نظارت بر اجرای این حکم را بر عهده دارند. / ایسنا

حضور شعبان بی‌مخ‌ها در قاچاق پوشاک

شاهرخ جعفری، عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک درباره طرح مبارزه با قاچاق پوشاک، گفت: قاچاق پوشاک به دلیل سودآوری بالای آن جزو قاچاق‌های اول است که خیلی‌ها از طریق آن امرار معاش می‌کنند. برای مقابله با قاچاق پوشاک باید بدنه دولت و بخش خصوصی با هم همکاری کنند البته در این میان «شعبان بی مخ»‌هایی نیز داریم که در حد استانداری، فرمانداری و ریاست جمهوری لابی می‌کنند. /ایرنا

بیشترین خانه‌های تهران در کدام منطقه است؟

طبق آمار حدود ۲/۵ میلیون واحد آپارتمان مسکونی و ۳۶۰ هزار منزل مسکونی غیر آپارتمانی در تهران وجود دارد. حدود ۴۷ درصد منازل در تهران مساحتی کمتر از ۷۵ متر دارند. منطقه ۵ تهران با ۲۷۰ هزار واحد مسکونی آپارتمانی و ۱۰هزار منزل غیر آپارتمانی بیشترین تعداد منازل مسکونی را دارد. منطقه ۹ با داشتن حدود ۴۷هزار آپارتمان و ۹هزار منزل مسکونی غیرآپارتمانی، کمترین تعداد منازل مسکونی را در خود جای داده است. اعتماد آنلاین

نشانه‌ای از استعفای ظریف مشاهده نشده است

حشمت الله فلاحت پیشه، خصوص مطرح شدن موضوع استعفای ظریف و خروج ایران از برجام، اظهار داشت: مباحثی که اخیرا پیرامون خروج ایران از برجام، استعفای ظریف وزیر امورخارجه و مواردی از این نوع مطرح شده بیشتر در فضای رسانه‌ای به آن دامن زده شده است. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در آخرین جلسه کمیسیون با آقای ظریف، هیچ گونه نشانه‌ای از استعفا را نزد ایشان ندیدم و با قدرت، کار خود را انجام می‌دهد. / خانه ملت

جانشین کی‌روش در تیم ملی ایران مشخص شد!

یک سایت کلمبیایی مدعی شد، سرمربی سابق تیم ملی قطر جانشین سرمربی پرتغالی تیم ملی کشورمان می‌شود. سایت «caracoltv» کلمبیایی مدعی شد که خورخه فوساتی، سرمربی اروگوئه‌ای گزینه اول جانشینی کی روش در تیم ملی ایران است. در چند روز گذشته مطرح شده است که کی روش به عنوان سرمربی جدید کلمبیا معرفی خواهد شد و به همین خاطر فدراسیون ایران به دنبال جانشین برای اوست. انتظار می‌رود کی روش در هفته‌های آینده سرمربی کلمبیا شود و فوساتی جانشین او در تیم ملی ایران می‌شود.

دادستان کل: ادعای اسماعیل بخشی درباره شکنجه دروغ بود

دادستان کل کشور گفت: نتایج بررسی تیم کارشناسی قضایی درخصوص ادعای اسماعیل بخشی، نشان می‌دهد این ادعا‌ها کذب بوده است. حجت‌الاسلام منتظری در حاشیه جلسه مسئولان عالی قضایی درباره نتیجه بررسی‌های هیأت قضایی درخصوص ادعا‌های اسماعیل بخشی از کارگران بازداشتی شرکت هفت‌تپه خوزستان اظهار کرد: متأسفانه این‌ها برای برداشتی که با اهداف سیاسی داشتند این مسائل را مطرح کردند. این فرد یک کارگر عادی نبوده و به لحاظ ارتباطاتی که با برخی جریان‌ها داشته و به لحاظ جرایمی که مرتکب شده بوده است برای پوشش آن جرایم مسأله شکنجه را مطرح کرده بود دادستان کل کشور تأکید کرد: هیچ ضرب و جرحی در کار نبوده است.

آشنا: «پخته‌ترین» مواجهه نظام با اعتراضات در دی‌ماه ۹۶ رخ داد

حسام‌الدین آشنا گفت‌وگویی با ایسنا انجام داده که در بخشی از ان به اعتراضات دی‌ماه ۹۶ پرداخته است. در ادامه بخشی از این گفت وگو را می‌خوانیم: آیا اعتراض‌های دی ماه ۹۶ را با اعتراض‌های دهه هفتاد مشابه می‌دانید؟
- مشابهت‌ها و اختلاف‌هایی دارند از این جهت که زمینه‌های اقتصادی هر دو یکسان است و زمینه‌های اجتماعی متفاوتی دارد. زمینه‌های اجتماعی ۹۶ خیلی عمیق‌تر بود و همان مسائل اجتماعی که در دهه ۷۰ دیده نشده بود، در ۹۶ تراکم پیدا کرد؛ همانند حاشیه و متن.

به نظر شما نوع برخورد حاکمیت با اعتراضات سال۹۶ در مقایسه با اعتراضات دهه هفتاد تغییر کرده است؟
- بله سال ۹۶ نسبت به همه تاریخ جمهوری اسلامی این برخورد پخته‌تر بود.

با توجه به اینکه سال گذشته در حدود ۱۶۰ شهر کشور شاهد اعتراضات مردمی بودیم، آیا فکر می‌کنید که اگر مدیریتی که به آن اشاره کردید نبود، اعتراض‌های دی ماه گسترده‌تر می‌شد؟
-بله؛ اگر طرحی وجود داشت، طرح اسقاط دولت بود؛ اگر هم طرحی وجود نداشت، می‌توانست به زمین خوردن نظام منجر شود.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار