رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: عسگراولادی: بعد از ۶۴ سال، دو ماه است صادرات را تعطیل کردم/روحانی درباره تنخواه چند صد میلیاردی در اختیارش توضیح دهد/ و ... که رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۰۳۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲ 15 January 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
عسگراولادی: بعد از ۶۴ سال، دو ماه است صادرات را تعطیل کردم

اسدالله عسگر اولادی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی امروز با انتقاد شدید از سیاست‌های ارزی کشور و سامانه نیما از توقف صادرات خود پس از ۶۴سال خبر داد و گفت:صادرکنندگان مشکلات بسیاری را برای صادرات کالا‌های خود و فروش ارز حاصل از صادرات دارند، این در حالی است که صادرکنندگان نمی‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما بیاورند؛ چراکه خریداران خارجی نیما را نمی‌شناسند. بانک مرکزی دقیقا به صادرکنندگان بگوید که سامانه نیما چیست و یک صادرکننده باید چطور با آن کار کند، این در حالی است که کار کردن با نیما امکان ندارد. خریداران خارجی از صادرکنندگان درخواست می‌کنند تا یک بانک را برای واریز وجه حاصل از خرید کالای ایرانی به آن‌ها معرفی کنیم تا مورد تائید باشد، در حالی که سامانه نیما یک بانک نیست و تنها تشکیلات صرافی بانک مرکزی است.

تلویزیون جز خسرو معتضد تاریخ‌دان دیگری نمی‌شناسد؟

ایزد مهرآفرین تهیه‌کننده و کارگردان برنامه «تاریخ و سینما» در پاسخ به اینکه آیا به غیر از خسرو معتضد تاریخ‌دان دیگری برای حضور در تلویزیون نداریم؟ گفت: تاریخ‌دان داریم، اما متاسفانه هیچکدام مجری تلویزیون نیستند که بلد باشند برنامه‌ای را اجرا کنند یا فن بیان و اطلاعات خوب داشته باشند. معتضد ۴ یا ۵ سال از تلویزیون دور بود، به دلیل اینکه برای مثال وقتی از خوبی و بدی دوره‌ای یا شخصی صحبت می‌کرد، تلویزیون فقط بخش بدگویی را پخش می‌کرد. این در حالی است که تاریخ نسبی است و مطلقا هیچ چیز در تاریخ خوب نیست. /ایسنا

راه حل فضای مجازی «فیلترینگ» نیست

پژمانفر، رییس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: راه حل فضای مجازی «فیلترینگ» نیست، مردم و جوانان باید از ظرفیت‌ها و خدماتی که این عرصه در اختیارشان می‌گذارد، برخوردار باشند. متاسفانه مسؤولانی که بیش از شش سال است سکان مسؤولیت قوه مجریه در اختیارشان است همچنان می‌گویند که «باید چنین و چنان بشود» و هیچ اقدامی در حوزه فضای مجازی انجام نمی‌دهند. /ایسنا

رانت ۱۸.۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومانی در اختیار چه کسانی قرار گرفت؟

بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته دولت پیش بینی کرده است در سال ۹۸ برابر با ۱۴ میلیارد دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی اختصاص دهد. این میزان اعتبار با ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص خواهد یافت. ماجرا تنها تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و بهره مندی برخی از این رانت نیست. محمد دهقان، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی نیز پیش از این در توییتی گفته است متخلفان ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ارز دولتی را به نرخ آزاد فروخته اند. به گفته وی بررسی بخشی از پرونده‌ها نشان می‌دهد از ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت شده، ۲ میلیارد و هفتصد میلیون دلار آن در بازار به قیمت آزاد فروخته شده است. آنچه وی در این توییت بدان اشاره می‌کند پرده از راز چرایی افزایش قیمت کالا‌های اساسی همزمان با تخصیص ارز ۴۲۰۰ توماتی برمی دارد. این اتفاق نشان می‌دهد که نبود کالا یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها در بازار است. در این حالت جامعه ایران دو بار، یک بار بابت تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا متحمل فشار می‌شود و یک بار در اثر عدم واردات کالا به بازار. / خبرآنلاین

روحانی درباره تنخواه چند صد میلیاردی در اختیارش توضیح دهد

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس گفت: بهتر است حسن روحانی با مردم شفاف باشد و به همگان در خصوص مبلغ میلیاردی تنخواه که در اختیار خودش است توضیح دهد. بودجه مشخصی که هر ساله در اختیار رئیس قوه مجریه است در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده حسن روحانی این اعتبار را بین اشخاص حقیقی و حقوقی توزیع کرده، اما بهتر است دولت و شخص رئیس جمهور که ادعای شفافیت در بودجه را دارند بگویند که این بودجه بین چه افراد و به چه دلایلی توزیع شده است. رئیس جمهور باید صریحاً و شفاف بگوید که اگر از این اعتبار و بودجه به فرد یا افرادی کمک کرده به چه دلیلی بوده و نام آن‌ها چیست؟ این حق مردم است که بدانند چه بلایی بر سر چند صد میلیاردی که طبق بودجه سال ۹۷ در اختیار رئیس جمهوربوده آمده است. کمک به مردم یا گروه‌ها و اشخاص از طریق این اعتبار کاملاً اختیاری است، ولی بهتر است روحانی لیست افراد دریافت کننده این کمک را مشخص کند چرا که مردم منتظر هستند تا ببینند که مبلغ کلان میلیاردی در اختیار رئیس دولت چگونه هزینه شده است. نهاد ریاست جمهوری برای سال آینده قرار است چه کند که بودجه آن ۳ برابر سال ۹۷ شده است. نهاد ریاست جمهوری باید پاسخ دهد که این افزایش بودجه به چه دلیلی بوده است؟ آیا افراد جدیدی را استخدام کرده‌اند و آیا ساختمان جدیدی را احداث کرده‌اند؟ نهاد ریاست جمهوری باید به صراحت درباره بودجه در اختیار مرکز استراتژیک ریاست جمهوری توضیح دهد که آن‌ها اعتباراتشان را چگونه هزینه کرده‌اند؟ آیا هزینه تولید مقاله‌ای شده و یا تولیدات دیگری دارند؟ آیا جنگ روانی خاصی انجام داده اند و آیا قرار بوده کسی را تخریب کنند و آیا هزینه رسانه‌ها برای تایید برخی افراد کرده‌اند؟ /فارس

تخم مرغ رکورد کارداشیان‌ها را زد

اتفاقی عجیب در اینستاگرام خبر ساز شده است. تصویری از یک تخم مرغ کاملا معمولی توانسته با شکست «کایلی جنر»، سلبریتی مشهور آمریکا بیشترین تعداد لایک اینستاگرام را به خود اختصاص دهد. اکانت ناشناخته‌ای با نام world_record_egg ده روز پیش پستی با تصویر یک تخم مرغ منتشر کرد که تنها هدف آن کنار زدن کایلی جنر از عنوان «بیشترین لایک» بود. در کپشن این تصویر آمده: بیایید با ثبت رکورد جهانی بیشترین تعداد لایک در اینستاگرام، رکورد ۱۸ میلیونی کایلی جنر را بشکنیم. این پست تا کنون بیش از ۲۵ میلیون لایک گرفته است که به نظر می‌آید تا مدت‌ها بتواند عنوان «بیشترین لایک» را حفظ کند. نکته جالب اینجاست که خود کایلی جنر هم عکس تخم مرغ را لایک کرده است.
 
رشوه ۲.۵ میلیاردی حسین هدایتی به عضو هیئت‌مدیره بانک سرمایه
 
صبح امروز جلسه محاکمه متهمان ردیف اول تا سوم پرونده بانک سرمایه به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق خیانت در امانت به ریاست قاضی اسدالله مسعودی‌مقام در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی آغاز شد. طبق کیفرخواست صادره برای متهمان پرونده بانک سرمایه، حسین هدایتی به یاسر ضیایی معاون وقت بانک، ۲۵ میلیارد ریال رشوه پرداخت کرده است. نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست با اشاره به خوش‌خدمتی مدیران بانک سرمایه در اعطای وام‌های غیرقانونی، گفت: تعدادی از این مدیران بابت این کار رشوه و تهسیلاتی دریافت کرده‌اند ازجمله یاسر ضیایی معاون وقت بانک بابت اعطای وام ۱۳۰ میلیارد ریالی بدون وثیقه، ۲۵ میلیارد ریال از محل تسهیلات مذکور دریافت کرده و اکنون نیز در خانه حسین هدایتی اقامت دارد و مدیرعامل شرکت لوله‌نورد اهواز است. صفریان در این خصوص با اشاره به اعطای وام ۶۰۰ میلیارد ریالی به حسین هدایتی توسط پرویز کاظمی عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه افزود: در ازای پرداخت این وام، کاظمی به عضویت هیئت‌مدیره استیل‌آذین درآمده است.

انتقاد آیت‌الله شبیری زنجانی از سیستم آموزش حوزه

آیت الله شبیری زنجانی، در پاسخ به پرسش یکی از روحانیون حاضر در جلسه درباره سیستم آموزشی حوزه، از روند تحصیلی طلاب انتقاد کرد و گفت: طلبه نباید دنبال نمره آوردن باشد. وقتی طلبه درس را برای نمره آوردن حفظ می‌کند ملا نمی‌شود. الان با این روش درس خواندن افراد مجتهد شعاری می‌شوند نه مجتهد واقعی. مجتهد واقعی شدن با این روش درس خواندن در حوزه واقعا خیلی مشکل است.
 
حمله "زیبا کلام" به موسوی خوئینی‌ها
 
صادق زیباکلام در واکنش به افشاگری موسوی خوئینی‌ها علیه درباره هاشمی گفت: موسوی خوئینی‌ها در ردیف انقلابیون تندرو و رادیکال اوایل انقلاب و دهه شصت بود.صادق زیباکلام از فعالان سیاسی جریان اصلاحات در واکنش به افشاگری‌های اخیر موسوی خوئینی‌ها درباره هاشمی رفسنجانی گفت: آنچه آقای موسوی خوئینی‌ها می‌گوید قبل از آقای هاشمی رفسنجانی، شامل حال خود ایشان می‌شود.صادق زیباکلام درباره انتقاد‌هایی تند موسوی خوئینی‌ها به مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: برای کسانی که هم او و مرحوم هاشمی را می‌شناسند و هم سیر تحولات اجتماعی و سیاسی ایران را ظرف ۴۰ سال گذشته رصد کرده‌اند، خیلی مصاحبه آقای موسوی خوئینی‌ها شگفت آور نیست.وی افزود: آقای موسوی خوئینی‌ها در ردیف انقلابیون تندرو و رادیکال اوایل انقلاب و دهه شصت بود. برخلاف او اینقدر انصاف دارم که بگویم در آن سال‌ها چه کسی رادیکال و انقلابی نبود و به حاکمیت قانون احترام می‌گذاشت. برای کدامیک از آقایان سیدمحمد خاتمی، بهزاد نبوی، سعید حجاریان، مصطفی تاجزاده، محسن آرمین، حسین کمالی، ابراهیم اصغرزاده، محسن میردامادی، عباس عبدی، میرحسین موسوی، عبدالله نوری، موسوی لاری، علی اکبر محتشمی پور، مهدی کروبی، هادی غفاری و در رأس همه آقای موسوی خوئینی‌ها حاکمیت قانون اهمیت داشت که بگوییم برای آقای هاشمی رفسنجانی اهمیت نداشت؟ برای هیچ کدام ما این موضوع اهمیتی نداشت، البته هاشمی رفسنجانی را هم می‌توان به لیست این افراد اضافه کرد. به نظر من فقط دو سه نفر از جمله آقای مرحوم بازرگان بودند که موضوع حاکمیت قانون برای شان اهمیت داشت.
 
ضرغامی از دفتر کارش رونمایی کرد
 
عزت الله ضرغامی، رییس سابق سازمان صدا و سیما در پاسخ به صحبت‌های رائفی پور که خواستار شفاف سازی درباره دفاتر ضرغامی و احمدی نژاد از بنیاد مستضعفان شده بود در توئیتر نوشت:«۴ اتاق در طبقه اول این خانه قدیمی در پاستور، محل کار من است. همه سوراخ سنبه‌های آن توسط همه جور آدمی شناسائی، تصویر برداری و منتشر شده است! برای ماموریت‌های مستقیم و غیر مستقیم از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب در اختیارم است. حله؟! وجه المصالحه‌ی اصحاب قدرت نشویم.همه آدم‌هایی که به اینجا می‌آیند، با خاطره‌ی خوش می‌روند. در کنار همه ماموریت‌ها این دفتر نقش "آداپتور"هم دارد. یعنی یه جورائی بین قرائت رسمی و غیر رسمی در نظام ارتباط برقرار می‌کند و منشا اقدامات مثبت می‌شود. یه زمان‌هایی هم گوش شنوایی برای ظلم‌هایی است که بتدریج عادی شده است!»
 
واکنش‌ها به ازدواج مجدد همسر شهید حججی/رشوه ۲.۵ میلیاردی حسین هدایتی به عضو هیئت‌مدیره بانک سرمایه/انتقاد آیت‌الله شبیری زنجانی از سیستم آموزش حوزه/ضرغامی از دفتر کارش رونمایی کرد/انتقاد شاعرانه هاشمی طبا از موسوی‌خوئینی‌ها
 
 
انتقاد شاعرانه هاشمی طبا از موسوی‌خوئینی‌ها

سید مصطفی هاشمی طبا در واکنش به مصاحبه اخیر موسوی خوئینی‌ها و انتقادات وی از آیت الله هاشمی رفسنجانی به شعری از سعدی اشاره کرد و گفت: «زبان در دهان‌ای خردمند چیست/ کلید در گنج صاحب هنر / چو در بسته باشد چه داند کسی / که گوهر فروش است یا پیله ور»
 
روایت روحانی از چشم غرّه‎های همتی

رئیس جمهور در استان گلستان در واکنش به تامین اعتبار طرح ایجاد گلخانه در این استان گفت: اگر رئیس کل بانک مرکزی ما اینجا بود چشم غره می‌رفت. حجت الاسلام حسن روحانی در جریان سفر به استان گلستان در سخنانی در واکنش به اعلام آمادگی صندوق توسعه ملی برای ارائه تسهیلات ایجاد ۵۰۰ هکتار گلخانه در این استان، اظهار داشت:، چون آقای همتی نبود آقای شهیدزاده آزاد بود که بگوید، اگر رئیس کل بانک مرکزی ما بود شاید یک ذره چشم غره‌ای می‌رفت. رئیس جمهور در همین ارتباط گفت: مشکلاتی ما داریم، وقتی می‌خواهیم به صورت ریالی از صندوق استفاده کنیم، سختی‌هایی داریم. اما من هم قبول دارم و اگر صندوق بخواهد در ایجاد گلخانه سهم بگذارد من هم قبول می‌کنم.
 
نظر عارف درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در سال‌های اخیر برخی از آسیب‌های اجتماعی به مرز بحران رسیده است، گفت: با توجه به اینکه به دهه پنجم انقلاب اسلامی وارد می‌شویم، لازم است در وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی بازنگری صورت گیرد. محمدرضا عارف امروز در مراسم تودیع و معارفه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه در طول ۲۴ سال آشنایی با دکتر مخبر ایشان عوض نشده است، افزود: وی نگاه ارزشی، آرمانی و علمی خود را همچنان حفظ کرده است. عارف با اشاره به فعالیت ۱۳ ساله دکتر مخبر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: سعه صدر و جمع‌آوری و شناسایی نخبگان از ویژگی‌هایی است که به سایر ویژگی‌های این فرد اضافه شده است.
 
قوچانی: آرزوی ما بازگشت به شرایط قبل از ۸۸ است

سردبیر روزنامه سازندگی در پاسخ به توییت میرمحمود موسوی نوشت: ما روزنامه نگاران اصلاح‌طلب برخلاف روزنامه‌نگاران اصولگرا و برانداز، که در داخل یا خارج از کشور مصونیت آهنین دارند، "چوب دو سر نجس" شده‌ایم، از هر خبری که بوی بهبود از جهان بدهد استقبال میکنیم و به جای دامن زدن به "تضاد" در پی "آشتی" هستیم، از چپ ناسزا می‌شنویم و از راست هشدار. بررسی کنید که صبح با چه خبری برخاستیم و اکنون با چه واکنش‌هایی بدرقه می‌شویم تا خستگی خبر رسانی دقیق و درست امروز بر تنمان بماند. اما ما روزنامه‌نگاریم و روزی روزگاری نه فقط خبر که تاریخ همین امروز ۲۵ دی ۹۷ را هم باید بنویسیم و ناگفته‌ها را بگوییم. فقط این قدر بدانید که آرزوی ما از بین رفتن همه شکاف‌ها و به طور مشخص بازگشت به شرایط قبل از سال ۸۸ است. ما به عنوان کمترین عنصر جبهه اصلاح‌طلبی این راه و روش را در برابر بنیادگرایی و براندازی از سال ۷۶ و حتی قبل از آن ذره ذره بدست اوردیم و در سال ۸۸ یک جا از دست دادیم؛ و این تیتر‌ها بازتاب همین آرزوست که اصلاح‌طلبی که بر سر ایستاده، دوباره روی دو پای خویش بیایستد...
 
واکنش‌ها به ازدواج مجدد همسر شهید حججی

شهید حججی نماد مقاومت شهدای حرم است. به تازگی خبر ازدواج مجدد همسر این شهید، واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی داشت. ماجرا از پیام تبریک خانواده شهید محسن حججی به همسر این شهید آغاز شد که به تازگی ازدواج مجدد کرده است. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی این اقدام را فرهنگ‌سازی مثبت برای اصلاح نگاه اشتباهی خواندند که همیشه در مورد ازدواج همسران شهید وجود داشته است. پس از انتشار این پیام تبریک، بسیاری از فعالان حوزه اجتماعی، نسبت به این اقدام خانواده شهید حججی و ادواج مجدد همسر این شهید، با کامنت‌های مثبت، واکنش نشان دادند.
 
 
واکنش‌ها به ازدواج مجدد همسر شهید حججی/رشوه ۲.۵ میلیاردی حسین هدایتی به عضو هیئت‌مدیره بانک سرمایه/انتقاد آیت‌الله شبیری زنجانی از سیستم آموزش حوزه/ضرغامی از دفتر کارش رونمایی کرد/انتقاد شاعرانه هاشمی طبا از موسوی‌خوئینی‌ها
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار