نشست خبری حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران از دقایقی پیش با حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری آغاز شد.

رئیس جمهور در این نشست با تقدیر از مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی برای حضور باشکوه در مراسم عظیم اربعین حسینی(ع)، اظهار داشت: امسال حضور ملت ایران در این راهپیمایی از هر سال دیگر پررنگ تر و شکوهمند تر است و از همه مردم و دستگاه‌هایی که برای این موضوع تلاش می‌کنند تشکر می‌کنم.

وی افزود: از دولت و ملت عراق نیز برای میهمان نوازی در این مراسم تشکل می کنم.

روحانی ادامه داد: خوشحالم در مقطعی در خدمت اصحاب رسانه هستم که ما شرایط سخت و تاریخی سیاسی، اقتصادی و امنیتی را پشت سر گذاشته ایم. دولت تدبیر امید در 55 ماه اول تا دی 96 مسیری را طی کرد که همه شاخص های سیاسی، امنیتی، منطقه ای و به ویژه اقتصادی مسیر صحیح و مثبتی را طی می‌کرد؛ اما از دی ماه 96 وارد شرایط جدیدی شدیم که کبریت آن در داخل و سپس در خارج زده شد و وارد سال 97 شدیم.

** توطئه آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه‌ای پایان یافته است

رئیس جمهور گفت: در سال 97 پیش‌بینی خارجی ها و هم تحلیل گران اقتصادی داخل این بود که سال بسیار سختی را در پیش داریم و سال سخت تری را در 98 خواهیم داشت. حتی برخی بحث تورم سه رقمی را هم برای ایران مطرح کردند، اما در این 18 ماه ملت ایران، دولت و سایر ارکان نظام توانستند از این طوفان عبور کند و به طور قاطعانه می توانیم اعلام کنیم که توطئه های آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه برای آسیب جدی به نظام پایان یافته است و اعتراف می‌کند که با هوشمندی، صبر و مقاومت از این شرایط عبور کردیم.

** کاهش 1.8 درصدی نرخ بیکاری

روحانی با بیان اینکه از اردیبهشت 98 شاخص های ما رو به بهبود می‌رود، گفت: پیشبینی ما این است که تا پایان سال روند کاهشی تورم نقطه به نقطه ادامه خواهد داشت. در عین حال تورم دوازده ماهه نیز با یک تاخیری از تورم نقطه به نقطه پیروی خواهد کرد. رشد اقتصادی کشور که در سال گذشته منفی بود، پیشبینی این است که رشد اقتصادی مثبت خواهد بود. اشتغال در تابستان امسال 843 هزار اشتغال خالص داریم و بیکاری ما از 12.3 به 10.5 کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه واردات و صادرات شرایط مناسب تری داریم و تراز ما گرچه مثبت در شش ماهه نیست اما نسبت به پارسال بهتر است.

** افزایش چهل درصدی ارزش پول ملی در یک سال گذشته

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نرخ ارز که شاخص حائز اهمیتی است از پارسال نسبت به امسال حرکت کاهشی داشته، گفت: نرخ ارز به سمت تعادل حرکت کرده و طبق آمار بانک مرکزی در یک سال گذشته حدود 40 درصد بر ارزش پول ملی افزوده شده است.

روحانی ادامه داد: همه آمار و ارقام و شاخص های اقتصادی به ما می‌گوید که در مسیر آرامش اقتصادی در حال حرکت هستیم. البته دولت انتظارات بیشتری برای تغییر در ساختارها داشت تا بتواند بیشتر به مردم در رفع مشکلات کمک کند. برخی از این توقعات انجام شده و برخی هنوز انجام نشده است.

** ایران 98 از ایران 97 قوی‌تر است

وی با بیان اینکه از لحاظ سیاسی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران شرایط بسیار قوی تر و مستحکمی دارد، تاکید کرد: در سازمان ملل کاملا برای ما روشن بود که همه کشورهای دنیا اذعان دارند که ایران98 از ایران 97 قوی تر است و همه ایستادگی ملت ایران را تحسین می‌کردند.

رئیس جمهور گفت: البته 18 ماه سختی بر مردم ما گذشت به ویژه کسانی که دارای درآمد و حقوق ثابت بودند، با همه وجودمان در دولت مشکلات مردم را حس می کردیم، اما این کار دولت بود که توانست شاخص ها را علیرغم فشارها برگرداند که این کار سختی بوده و از همه کسانی که به ما کمک کردند، تشکر می‌کنم.

روحانی با بیان اینکه مسئولین در این جنگ بزرگ روانی، سیاسی و اقتصادی نترسیدند، تصریح کرد: در این جنگ شکست نخوردیم و راه آینده را بهتر از گذشته ادامه خواهیم داد. تمام تلاش دولت این است که در دو سال باقی مانده آرامش و ثبات را به زندگی مردم برگرداند و از مردم تقاضای کمک می‌کنیم تا در این راه پیروز باشیم.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره بدعهدی سه کشور اروپایی در برجام و تبعیت آن ها از آمریکا گفت: آمریکا به دلیل فشار افراطیون داخلی و فشار رژیم صهیونیستی و عربستان خطای بزرگی مرتکب و از برجام خارج شد و جمهوری اسلامی هم کار هوشمندانه‌ای انجام داد.

وی افزود: احساس آنها این بود که ما از برجام خارج می‌شویم و آنها هم یک تحریم بین المللی علیه ایران وضع می‌کنند و آمریکا بار تخلف خودش را تحمل نمی‌کند اما ما نگذاشتیم که آمریکا این بار را بر دوش ایران و دیگران بگذارد، امروز به جز 3 کشور کوچک کشوری نیست کار آمریکا را تایید کند و همه این اقدام را محکوم می‌کند. 

** قرار شد کشورهای باقی مانده در برجام خروج آمریکا را جبران کنند اما اروپایی ها بدعهدی کردند

روحانی افزود: کشورهای باقی مانده در برجام قرار شد که خروج آمریکا را به نوعی جبران کنند. ما با چین و روسیه ارتباط خوبی داریم اما سه کشور اروپایی متاسفانه پای تعهد خودشان نماندند و آنچه لازم بود انجام دهند را انجام ندادند و به قولهای خود عمل نکردند.

وی تصریح کرد: اقدامات جمهوری اسلامی بر مبنای اتکا بر ملت و در قدم بعد در مسیر کاهش تعهدات برجامی بوده است و در این زمینه ما از اردیبهشت سال ۹۸ کاهش تعهدات را آغاز کردیم.

** به زودی آی آر 9 و آی آر  7 هم شروع به کار خواهد کرد

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در مرحله اول کاهش تعهدات را در زمینه افزایش غنی سازی انجام دادیم و در خصوص آب سنگین هم بر اساس برنامه پیش می رویم. از آنجایی که با اروپا به توافق نرسیدیم مرحله دوم را هم آغاز کردیم و الان غنی سازی ما حدود چهار و نیم است و در  مرحله سوم که اعلام کردیم در زمینه تحقیق و توسعه، زمانبندی های برجامی را رعایت نخواهیم کرد و به زودی آی آر 9 و آی آر  7 هم شروع به کار خواهد کرد.

وی گفت: اگر اروپایی ها به تعهدات خود برگردند ما نیز به تعهدات خود عمل می کنیم در غیر این صورت ما هم ادامه خواهیم داد.

** واگذاری‌ها باید سریعتر اما دقیق و حساب‌شده باشد

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی پیرامون بسترسازی برای اصلاحات ساختاری بودجه و تامین درآمدهای مالیاتی برای بودجه جاری کشور، گفت: همه شاخص‌ها در سال 98 مثبت است اما در زمینه بودجه گرفتاری‌هایی داریم که باید ارقام آن را تامین کنیم. البته از لحاظ عمرانی امسال وضع بهتری داریم و بیش از 30 هزار میلیارد تومان تا کنون پرداخت شده است.

وی ادامه داد: بودجه جاری باید از درآمد نفتی جدا شود، اما این نیازمند جراحی دقیقی است و ما در حال انجام این کار هستیم. البته کار سختی است چراکه کشوری که تکیه به بودجه نفت داشته اگر بخواهد تکیه خود را بر مالیات و اوراق بگذارد، کاری سختی خواهد بود.

روحانی با تاکید بر اینکه باید در خصوصی سازی و واگذاری سهام حرکت سریع‌تری اما دقیق و حساب شده داشته باشیم، عنوان کرد: دولت و ستاد اقتصادی دولت در حال انجام اقداماتی است و شورای هماهنگی سه قوه هم موضوع را دستور کار قرار داده و تصمیماتی هم اتخاذ کرده. تا زمان تقدیم بودجه به مجلس در آذرماه این کار انشالله به نتیجه خواهد رسید.

 

** حل موضوع یمن گره روابط ایران و عربستان را باز می‌کند

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سال خبرنگار دیگری درباره سفر نخست وزیر پاکستان به ایران اظهار داشت: یکی از اهداف سفر نخست وزیر پاکستان این بود که در زمینه مسائل و مشکلات منطقه با هم گفت‌وگو کنیم به دلیل این که نخست وزیر پاکستان روز سه شنبه عازم عربستان است می‌خواست نکات مورد نظر ما را بشنود.

وی ادامه داد: خوشبختانه نخست وزیر پاکستان خدمت مقام معظم رهبری هم رسید و ایشان هم نکاتی را که لازم بود مطرح کردند.

روحانی تصریح کرد: برای حل مسائل منطقه‌ای، موضوع یمن موضوع مهمی است که اگر در آنجا به پایان جنگ منتهی شویم یکی از گره های منطقه از جمله در روابط ایران و عربستان باز خواهد شد.

** طرح ایران برای ائتلاف امید به 8 کشور ارسال شد

رئیس‌جمهور یادآور شد: ما هیچ وقت نخواستیم با همسایگان روابط بدی داشته باشیم و طرح بسیار مهمی را هم در سازمان ملل ارائه کردیم به نام ائتلاف امید و این طرح امروز برای هشت کشور منطقه ارسال شده است.

وی افزود: همچنین با سازمان ملل در حال گفت وگو هستیم و امیدواریم طرح ائتلاف امید بتواند مسائل منطقه را با چارچوبی که ایران مطرح می کند حل کند و امیدواریم گوش شنوایی برای سخنان ما وجود داشته باشد. البته غیر از پاکستان کشورهای مانند عراق هم در این زمینه تلاش می کنند. ما مشکلی نداریم که از طریق گفت‌وگو مسائل را با کشورهای منطقه از جمله عربستان حل کنیم. 

** تحقیقات ما درباره نفتکش ایرانی به زودی به نتیجه می‌‌رسد

روحانی تاکید کرد: گرچه آنچه در دریای سرخ واقع شد و کشتی ما هدف قرار داده شده بود مشکلاتی را ایجاد کرد و میزان تحقیقات ما به زودی به نتیجه برسد. آنچه مسلم است یک رژیمی با کمک برخی از کشورها این کار را انجام داده و ما داریم بررسی می کنیم تا ببینیم چه اتفاقی افتاده است.

وی در ادامه درباره سفر برخی مقامات اماراتی به ایران هم گفت: بله برخی از مقامات اماراتی به ایران آمدند؛ روابط تهران و امارات در ماه های اخیر بهتر از گذشته است و روند به سمت و سوی بهبود روابط است.

** چرا وعده‌های انتخابی محقق نشد؟

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی پیرامون تغییر کردن روحانی یا پشت کردن رئیس جمهور به رای مردم، عنوان کرد: در انتخابات با مردم وعده‌هایی داده شد و مردم هم خواست‌هایی داشتند که مطرح کردند. شرایط انتخابات در یک شرایط عادی بود و در منطقه آرامش نسبی بود، داعش شکست‌های سهمگینی را متحمل شده بود؛ برجام باعث شده بود شرایط اقتصادی بسیار خوبی به وجود آید. در سالی که برجام اجرا شد، بالاترین رشد اقتصادی را در سال بعد داشتیم. آنچه به مردم وعده دادم  این بود که کوشش خواهم کرد که از طرف ایران برجام صدمه نبیند چراکه طرح آمریکایی ها این بود که ایران برجام را بشکند.

روحانی تاکید کرد: وعده دادیم شرایط اقتصادی را از طرف مردم پیش می‌بریم، اما با شرایط جدیدی مواجه شدیم و پیش‌بینی نمیکردم که افرادی کم خرد حادثه ای را در مملکت به وجود بیاورند و ضد انقلاب از آن سوءاستفاده کنند و بعد از آن ترامپ روی آن سوار شود و شدیدترین تحریم‌ها را که هیچوقت شاهد آن نبودیم را علیه ایران وضع کنند.

** دولت خسته نیست و می‌توانیم از بحران اقتصادی خارج شویم

وی با بیان اینکه کار و تلاش دولت را باید با شرایط موجود مقایسه کنیم، تصریح کرد: البته حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل را هم داشتیم. فکر نمی‌کردیم در منطقه عده‌ای اینقدر به دنبال شرارت باشند، همه اینها در این شرایط بوده و کاری که دولت ارائه کرده نشان می‌دهد دولت خسته نیست و می‌تواند از سخت ترین شرایط بحران اقتصادی خارج شود، همانطور که در سال 96 هم ظرف پنج روز از بحران اجتماعی خارج شدیم.

** با شروطی حاضر بودیم در سازمان ملل جلسه سران 1+5 برگزار شود 

رئیس جمهور با بیان اینکه در سفر سازمان ملل دو پیام رسا به دنیا دادیم، گفت: یکی پیام صلح ایران برای منطقه بود که پذیرفته شد و دیگری اینکه «ما از مذاکره نمی‌ترسیم» و حتی در این سفر آماده بودیم اجلاس سران 5+1 در سطح سران برگزار شود به شرطی که جلسه 5+1 باشد نه جلسه انتخاباتی برای ترامپ. به سران اروپایی هم گفتم که هرگاه مطمئن شوم منافع ملت ایران در جلسه ای تامین می‌شود، در آن جلسه شرکت خواهم کرد ولو اینکه خود قربانی شوم و در آینده هم این کار را خواهم کرد و هرگاه احساس کنم ملاقات و یا جلسه‌ای منافع ملت را تامین می‌کند، من افتخار خواهم کرد که این فداکاری را بکنم.

** ترامپ یا رئیس جمهور دیگر فرقی نمی‌کند، شرط ما برداشتن تحریم‌هاست 

روحانی در پاسخ به سوالی پیرامون استیضاح ترامپ و اینکه آیا تمایل دارد با رئیس جمهور جدیدی در آمریکا مذاکره کنید، تصریح کرد: اساسا مشکل ما مواجه شدن با رئیس جمهور آمریکا یا مذاکره کردن نیست، مشکل ما این است که آیا در مذاکره ای منافع و خواست مردم ما تامین می‌شود یا اینکه یک کار ظاهری و نمایشی است؟ برای ما تفاوتی نمی‌کند رئیس جمهور در آمریکا چه کسی باشد، البته ویژگی‌های ترامپ بگونه‌ای است که هر روزی تغییر می‌کند. ویژگی های شخصیتی ترامپ کار را برای نه برای ما بلکه برای همه دنیا سخت کرده است و این را همه رهبرانی که می‌بینیم، می‌گویند.

وی تاکید کرد: هر زمانی در چارچوبی که ما اعلام کردیم یعنی تحریم ها را برداشتند، حاضریم در چارچوب 5+1 با آنها گفتگو کنیم.

** شورای نگهبان ناظر باشد نه قضاوت کننده

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات روزهای اخیر وی در خصوص فیلترهای شورای نگهبان برای انتخابات، تصریح کرد: برای لایحه جامع انتخاباتی زحمات زیادی کشیده شد و خیلی امید داشتیم وقتی به مجلس رفت در زمان مناسب خود تصویب شود که متاسفانه این کار نشد.آنچه مورد نظر ماست و مهم است، شکست دیگری برای آمریکا است. اگر بتوانیم در انتخابات اسفند حضور پر رنگ مردم و رقابت آزادتر را داشته باشیم به نظر من آن انتخابات یک شکست برای دشمنان و آمریکاست و ملت ما را قوی تر نشان خواهد داد.

روحانی گفت: من بحثم این نبود که فلان نهاد خوب عمل می‌کند یا نمی‌کند، همه نهادهای در چارچوب قانون محترم هستند. با این لایحه شفافیت ما اگر تصویب بشود که خیلی بهتر خواهد بود چون مشخص خواهد شد شورای نگهبان چه رای‌ئی داده شده است.

وی عنوان کرد: شورای نگهبان طبق قانون ناظر است، قضاوت کننده نیست، دخالت کننده هم نیست و امیدواریم به این وظایف خود به خوبی عمل کند و دولت هم مجری انتخابات است. آنچه خواست ما است، یک انتخابات پرشور، رقابتی و آزاد است.

** با اصل نگرانی ترکیه مخالف نیستیم شیوه‌های آنها را نمی‌پذیریم

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون عملیات ترکیه در شمال سوریه و موضع ایران افزود: حوادث در شمال سوریه برای مردم کرد سوریه، دولت سوریه و ما خوشایند نیست. باید تلاش کنیم روند آستانه حفظ شود چراکه این روند بهترین چارچوب برای حفظ صلح در سوریه بوده است.

وی گفت: ترکیه نگرانی هایی را نسبت به شمال سوریه دارد، اصل نگرانی را ما می‌پذیریم و در اصل آن با ترکیه مشکلی نداریم اما شیوه آنها را نمی‌پذیریم و حتی در آنکارا هم به صراحت اعلام کردن که راه حل امنیت ترکیه و رفع نگرانی‌ها نسبت به شمال سوریه، حضور ارتش سوریه در شمال این کشور است.

روحانی تاکید کرد: ما نگران این وضعیت هستیم و تاکنون هم نتایج خوبی نداشته است و از طرفی امید این بود که با آمدن ترکیه، آمریکا از سوریه خارج شود که تا کنون این موضوع محقق نشده است.

روحانی در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت مسکن در دولت یازدهم و دوازدهم، گفت: مسئله مسکن برای مردم مهم است و تلاش ما هم باید این باشد که این انتظار و زمان خانه دار شدن را کاهش دهیم. در زمینه بافت های فرسوده قدم‌های خوبی برداشته شده که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ثمرات آن باشیم.

** دنبال افزایش قیمت بنزین نیستیم

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص راهکار دولت برای جایگزینی درآمدهای نفتی و احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی، خاطرنشان کرد: بودجه 99 برای ما مهم است و باید متکی به نفت نباشد، در زمینه اوراق فرصت خوبی داریم و دولت انشالله از مهرماه انتشار اوراق را شروع خواهد کرد. فروش سهام هم امسال سرعت بیشتری پیدا کرده، اما در خصوص سوخت و حامل های انرژی آنچه امروز با آن مواجه هستیم مسیر عادلانه و مناسبی نیست. معنای آن این نیست که بار سنگینی بر مردم تحمیل خواهد شد. ما دنبال این نیستیم که قیمت بنزین و سوخت را قیمت واقعی کنیم چون امکان پذیر نیست اما داریم فکر می‌کنیم که تغییراتی ایجاد کنیم.

وی افزود: هر مقدار قیمت سوخت واصل شود، باید به مردم بازگردد. با اینکه برخی از برادران اقتصادی ما معتقدند بودجه باید از اینجا کمک بگیرد، باید هر مقدار قیمت سوخت را افزایش دهیم، آن را به مردم برگردانیم و چیزی وارد بودجه نشود.

روحانی تاکید کرد: خام فروشی امروز به حداقل رسیده و بیشتر فروش ما فرآورده ها هست. اما حضور ما در بازار نفت به عنوان یک قدرت است؛ نمیتوانیم درب چاه های نفت را ببندیم و در بازار انرژی حضور نداشته باشیم، اما باید قدم از خام فروشی هم فاصله بگیریم.

** گزارش دقیقی در خصوص محیط زیستی‌ها به قوه قضائیه ارائه شده

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اجرای حقوق شهروندی و بازداشت متهمان محیط زیستی و برخی روزنامه نگاران، اظهار داشت: حقوق شهروندی موضوعی است که باید مورد توجه همه قوا قرار بگیرد. قدم های خوبی نسبت به حقوق زنان، اقلیت ها و فضای گفتگو در دانشگاه ها به وجود آمده اما در عین حال با مشکلاتی هم مواجه هستیم.

وی افزود: فکر می کنم اشکال کار از اینجا شروع می شود که رئیس جمهور طبق اصل 113 باید مداوم حواسش به قانون اساسی باشد، گاهی اوقات من از برخی اصول قانون اساسی یاد می‌کنیم، عده ای عصبانی می‌شوند. همه‌پرسی در همین قانون اساسی است، معتقدم برای ثبات و پایداری این نظام بهترین راه همانی است که قانون اساسی مشخص کرده از جمله همه پرسی در موضوعات مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی. اما اصل 113 قانون اساسی را شورای نگهبان به گونه‌ای تفسیری کرده که آن را بی اثر کرده است. بنده بعنوان رئیس جمهور مثلا به رئیس قوه مقننه یا قضائیه رئیس جمهور تذکر می‌دهم، می‌گویند که این بر اساس تفسیر اصل 113 قانون اساسی نیست.

روحانی با بیان اینکه اگر اصل 113 اجرا شود، برخی مشکلات برطرف می شود، عنوان کرد: در خصوص برخی بازداشت‌ها، وزارت اطلاعات پذیرفته که عده‌ای را در دولت قبلی به دلایل و شواهدی دستگیر کرده اند اما در عمل به این نتایج رسیدیدم که شواهد کافی نیست و وزیر اطلاعات یکی از معاونین مامور بررسی کرد، در بررسی نهایی نتیجه این شد که عده ای مقصر نیستن و بی گناه هستند و باید به آنها خسارت پرداخت کنند که رقم بزرگی بود چراکه این اشتباه در دولت قبل به وجود آمده بود. این دولت شهامت این را دارد که اگر اشتباهی به وجود آمده است ولو برای دولت قبل باشد آن را قبول کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: نسبت به پرونده محیط زیستی ها هم وزارت اطلاعات گزارش بسیار دقیقی را تهیه کرده و گزارش خوبی است و امیدوارم قوه قضائیه به این گزارش توجه کند.

** به سوی نفتکش ایرانی راکت شلیک شده است

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون ابعاد حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ و مسببان این اتفاق، اظهار داشت: روز جمعه صبح در دریای سرخ شاهد آن بودیم که یک نفتکش ما دچار مشکل شد، البته ساعاتی بعد به ما گفتند دچار حمله شده و برای ما مشخص شد که این حمله از بیرون بوده و ناوچه‌ای یا قایقی به سوی آن راکتی یعنی چند راکت به سوی پرتاب کرده که لااقل 2 راکت به آن اصابت کرده است. برای ما مسجل شده به سوی این نفتکش راکت شلیک شده و این نفتکش مجهز به دوربین است. دوربین تصاویر را ضبط کرده و از طریق تصاویر کاملا مشخص است از چه جهتی این موشک دارد اصابت می‌کند. قطعات این موشک از داخل کشتی جمع آوری شده و فیلم آن قطعات ارسال شده و آن را دیده‌ایم.

روحانی ادامه داد: در حال بررسی هستیم که چه دولتی در این زمینه دخالت داشته، چراکه حتما دولتی در این کار دخالت داشته و کار تروریستی و گروهکی نیست. اما این دولت کدام است و چگونه بوده هنوز زود است و زمانی که به این اطلاعات دقیق رسیدیم به مردم اعلام خواهیم کرد. هرکشوری که مسبب آن باشد حتما به او پاسخ مناسب خواهیم داد.

** با واگذاری ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودم

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه کیهان درباره از بین رفتن 18 میلیارد ارز کشور در جریان واگذاری ارز 4200 تومانی و مسئولیت این کار، گفت: اولاً 18 میلیاردی که می‌گویند برباد رفته اینگونه است که ۱۸ میلیارد را برای واردات کالا ثبت سفارش کردند. مثلا ما برای کالا امسال ۱۹ میلیون به برخی افراد دادیم و آنها گفتند می‌خواهند این جنس وارد شود. البته اینها باید بررسی شود و اگر کسی پول گرفته و جنس را وارد نکرده و باید با آن برخورد شود.

وی تصریح کرد: این حرف بسیار غلطی است که می گویند ۱۸ میلیارد بر باد داده شده است این حرف نادرست است.

روحانی اضافه کرد: شما می‌دانید در سال ۹۷ یک بحران در کشور ایجاد شد و قیمت ارز ساعتی تغییر می کرد. شما می‌دانید در بازار چه خبر بود و چه نگرانی‌هایی ایجاد شد. در دولت درباره این که ما چه کنیم تقریباً همه اتفاق نظر داشتند که باید برای کالاها ارز را با نرخ واحد ایجاد کنیم.

وی افزود: البته بنده در آن جلسه با این اقدام موافق نبودم. گفتم اگر تمام افراد اقتصادی‌ دولت اتفاق نظر دارند بنده می‌پذیرم و چون همه به اتفاق نظر داشتند از آقای جهانگیری خواستم این را اعلام کند. این کار در آن زمان کار درستی بود و اولین روزنامه ای که از آن تعریف کرد هم کیهان بود، مقام معظم رهبری هم گفتند کار خوبی است. اصل تصمیم ایراد نداشت ولی باید به هر کس پولی داده می‌شد اعلام شود و اگر کسی پول گرفت و جنس مورد نظر را وارد نکرد با آن برخورد شود.

روحانی تاکید کرد: اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی علیرغم اینکه بنده مخالف بودم کار بسیار خوبی بود اما عده‌ای سوء استفاده کردند که حتما باید بررسی شود و کسی اگر تخلف کرده باید با آن برخورد شود.

** باید مشوق‌های لازم برای جذب نقدینگی ایجاد کنیم

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص وجود نقدینگی بالای غیرمولد در کشور، اظهار داشت: خود نقدینگی چیز بدی نیست ولی منبع آن بسیار مهم است. نقدینگی می تواند پتانسیل یک تخریب بزرگ باشد این حرف درست است ما باید مشوق های لازم را برای جذب این نقدینگی ایجاد کنیم این نقدینگی در جای درست استفاده شود خوب است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه امروز بازار ما، بازار پر نشاطی است و بورس ما رشد خوبی داشته است. ما باید حواسمان جمع شود که نقدینگی درست هدایت شود.

** دنیا مشتاق حرف زدن با ما است

روحانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری پیرامون تاخیر در برگزاری نشست خبری، خاطرنشان کرد: فاصله برگزاری نشست خبری با رسانه ها مقداری طول کشید ولی این دلیل سیاسی نداشت، امروز که مصاحبه برگزار شده در زمان خوبی است البته قبول دارم ما در زمان طوفان کمتر آمدیم و صحبت کردیم و بیشتر کار کردیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز از هر زمان دیگر دنیا مشتاق تر است با ما حرف بزند، عنوان کرد: همه در سازمان ملل تلاش داشتند که ایران مذاکره را قبول کند، نخست وزیر پاکستان هم صریحاً اعلام کرد که ترامپ از من خواسته که واسطه شوم برای مذاکره و امروز می‌بینیم از هر زمان دیگر این شوق برای مذاکره بیشتر است.

** اقدامی از طرف مقابل مشاهده نکنیم، گام بعدی کاهش تعهدات را برمی‌داریم

وی افزود: در شرایط فعلی امکان اینکه جنگ یمن متوقف شود از هر زمان دیگر بیشتر است. امروز ایران به عنوان یک کشور سرافراز مورد قبول همه است و بسیاری از رهبران دنیا به ما گفتند شما چگونه با این همه تحریم و فشار مقابله می کنید. البته آثار طوفان همچنان باقی است. ما آمادگی داریم با غرب و کشورهای منطقه مذاکره کنیم.

روحانی تصریح کرد: اگر در پایان دیماه اقدامی را از سوی طرف مقابل در برجام مشاهده نکنیم در پایان زمان مقرر اقدام بعدی را انجام خواهیم داد. 

** نوع زندانیان سیاسی ایرانی و آمریکایی متفاوت است

رئیس جمهور در پاسخ به درخواست خبرنگار روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز  مبنی بر رفع مشکل زندانیان آمریکایی در ایران، گفت: همواره بحث تبادل زندانیان ایرانی-آمریکایی مطرح بوده است و در دولت قبل از ترامپ بیش تر بود و یک بار به یک توافق دوطرفه منجر شد.

وی ادامه داد: در دولت ترامپ یک بار مذاکره انجام شد، به نتیجه نرسید و سپس با پیش شرط‌هایی مطرح شد. البته نوع زندانیان سیاسی ایرانی و آمریکایی متفاوت است، در ایران عموما امنیتی است و در آمریکا کسانی هستند که تحریم ها را دور زدند که کار خوبی کردند، چون تحریم های آمریکا غیر قانونی است. نمی خواهیم در روند قضایی ایران و آمریکا مشکلی ایجاد شود، یک  کار انسانی است اگر شدنی باشد ما دفاع می کنیم.