دیروز به همت خانه توسعه آذربایجان همایشی تحت عنوان توسعه و راهکارهای آن برگزار گردید.
کد خبر: ۷۹۱۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۷ 24 October 2019

دیروز به همت خانه توسعه آذربایجان همایشی تحت عنوان توسعه و راهکارهای آن برگزار گردید. دو سخنران مهم این جلسه دکتر راد از اساتید مسلم جامعه شناسی تبریز و دکتر بهشتی اقتصاددان و عضور پاکدست شورای شهر تبریز بود.. سخنان جناب راد حول چالش های فرهنگی توسعه بود که مجالی مفصل می طلبد تا محورهای بحث وی مورد مداقه قرار گیرد.اما دکتر بهشتی مانند همیشه دست پر و مستند به آمار در این جلسه سخنرانی نمود . شاه بیت سخنان او که کلیدی ترین شاخص توسعه را هم در برمیگرفت عبارت بود از سهم جمعیتی و نیز سهم استان از تولید ثروت یا همان تولید ناخالص داخلی . بهشتی با توسل به ارقام رسمی اظهار داشت سهم استان ما از 4.9 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در سال 79 به عدد 4.56 درصد رسیده است. عدد و رقمی که گویای همه چیز است. دو نکته بسیار مهم وجود دارد که باید بعدها نویسندگان و پژوهشگران و البته تصمیم گیران استان درمورد آن به جد به تحقیق و مطالعه بپردازند.

نخست آنکه این کاهش شاخص تولید ثروت و هم چنین کاهش سهم جمعیتی استان محصول عملکرد هر دو جناح سیاسی در آذربایجان شرقی بوده است. دولت های هاشمی ، خاتمی، روحانی از اردوگاه غیراصولگرایی و دولت احمدی نژاد از اردوگاه اصولگرایی در این سقوط جایگاه آذربایجان شرقی سهم برابری دارند .

دوم اینکه در طول این سالیان گذشته ، نخبگان و مدیران استانی هیچ برنامه ای برای ممانعت از مهاجرت نخبگان نداشته اند و این مساله تاثیرات زیادی بر روی موضوع تولید ثروت در استان داشته است. شاخص ها نشان میدهد مهاجرت بخصوص کوچ نخبگان و صاحبان فکر اقتصادی از استان به مرکز ایران یکی از دلایل کاهش نسبت جمعیتی استان به کل کشور نیز هست.

این نوشته صرفا در صدد اطلاع رسانی به افکار عمومی و تصمیم گیران تقدیم شد که امید است این واقعیت اظهار شده موضوع بحث نخبگانی در میان اصحاب رسانه استان شود.

غلامرضا منصوری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار