استاندار آذربایجان شرقی در نشست با مجمع نمایندگان استان:
استاندار آذربایجان شرقی در نخستین نشست مشترک با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، بر استفاده از ظرفیت مجمع نمایندگان استان برای حل مسائل و مشکلات حوزه‌های مختلف تأکید کرد و تعامل و هم‌فکری مسئولان اجرایی و نمایندگان را برای تسریع در حرکت استان به سمت توسعه و پیشرفت ضروری دانست
کد خبر: ۸۶۸۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹ 28 June 2020

به گزارش تابناک تبریز، دکتر محمدرضا پورمحمدی در این نشست که با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و معاونان استاندار برگزار شد، به دو مورد از مشکلات مهم و اساسی استان اشاره کرد که چاره‌اندیشی برای آنها می‌تواند راهگشای حل بسیاری از مسائل و مشکلات در حوزه‌های گوناگون باشد.

کاهش سهم استان از جمعیت کشور و حرکت جمعیت استان به سمت پیری، یکی از این مشکلات بود که به گفته استاندار آذربایجان شرقی، برآیند آن، کاهش نقش استان در تولید ناخالص ملی، کاهش فعالیت‌های موثر بر فضای کسب‌وکار و افزایش نرخ بیکاری بوده است.

پورمحمدی با بیان اینکه آذربایجان شرقی از استان‌های مهاجرفرست کشور است، افزود: مهاجرت فزاینده نیروهای نخبه و موثر بر توسعه، یک مشکل جدی است که برای جلوگیری از آن باید زمینه‌های اشتغال را در استان فراهم کنیم.

وی، عدم بهره‌گیری کامل از مزیت‌ها را دومین مشکل اساسی در روند توسعه استان ذکر کرد و گفت: متأسفانه بنا به دلایل مختلف، امروز بسیاری از مزیت‌های استان به عکس خود بدل شده و با وجود زیرساخت‌های متعدد در حوزه‌های مختلف، بیشتر فعالیت‌ها به شکل سنتی انجام می‌شود.

پورمحمدی با بیان اینکه تبریز و آذربایجان شرقی در محور ترانزیتی سه کریدور مهم بین‌المللی قرار دارد، افزود: با وجود این مزیت، استان ما تقریبا در بن‌بست قرار گرفته و این امر موجب شده است نتوانیم در مبادلات بین‌المللی به نحو شایسته ایفای نقش کنیم که لازم است برای اتصال محورهای ترانزیتی استان با کشورهای همسایه پیگیری شود.

وی افزود: در بخش معدن نیز استان آذربایجان شرقی ظرفیت‌های کم‌نظیری دارد، اما به دلیل اینکه صنایع پایین‌دستی ایجاد نشده ذخایر معدنی به صورت خام از استان خارج شده و ارزش افزوده‌ای به دنبال ندارد.

پورمحمدی با اشاره به اینکه ایجاد صنایع پایین‌دستی در بخش معدن، هزاران فرصت شغلی ایجاد می‌کند، افزود: خوشبختانه در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در این راستا انجام شده و تنها در مجتمع مس سونگون بالغ بر 14 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی هم در این جلسه همدلی و صمیمیت میان نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی را مایه امیدواری به حل مشکلات دانست و بر تعامل مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس در این زمینه تأکید کرد.

حجت‌الاسلام دکتر سیدمحمدعلی آل‌هاشم همچنین پرداختن به مسائل اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم را اولین انتظار مردم از مجلس یازدهم عنوان کرد و گفت: مجلس باید با اقدامات کارشناسی، مشکلات اصلی مردم را شناسایی و برای حل آنها چاره‌اندیشی کند.

معاونان استاندار آذربایجان شرقی و رئیس سازمان برنامه و بودجه استان نیز در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت اقتصادی، عمرانی و بودجه‌ای استان ارائه کردند.

رحمتی، معاون هماهنگی امور عمرانی با ارائه گزارشی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی استان، گفت: در حوزه راه‌سازی، 600 کیلومتر بزرگراه و آزادراه در استان در حال ساخت است؛ در حوزه‌های دیگر نظیر حمل‌ونقل و آبرسانی نیز پروژه‌های بزرگی اجرا می‌شود‌ که تسریع در اجرای برخی از آنها نیازمند پیگیری نمایندگان استان برای جذب یا افزایش اعتبار است.

جهانگیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز رقم صادرات استان در سال گذشته را 3.2 میلیارد دلار اعلام کرد و با بیان اینکه در سال 98، بیش از 23هزار میلیارد ريال تسهیلات به واحدهای صنعتی و تولیدی استان پرداخت شد، گفت: با توجه به شرایط ناشی از تحریم‌ها و کرونا که از طرفی باعث کاهش قدرت خرید مردم و از طرفی باعث مشکلاتی برای بخش تولید شده است، افزایش سهم استان از تسهیلات ضروری است و از نمایندگان انتظار داریم که برای رونق تولید داخلی و تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام دهند.

نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص مسائل مختلف استان و برخی از پروژه‌های مهم حوزه انتخابیه خود پرداختند.

یوسف داودی، نماینده مردم سراب و رئیس مجمع نمایندگان استان با بیان اینکه بزرگترین و شدیدترین تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان در جریان است، افزود: با توجه به کاهش شدید فروش نفت، بودجه امسال، غیرنفتی‌ترین بودجه کشور در تاریخ انقلاب اسلامی است و در این شرایط همه مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس باید دست به دست هم دهند و برای حل مشکلات تلاش کنند.

میرتاج‌الدینی، متفکرآزاد، منادی و علیرضابیگی، نمایندگان تبریز، اسکو و آذرشهر؛ دهقانی، نماینده ورزقان؛ راستی، نماینده شبستر؛ موسوی، نماینده ملکان؛ علیزاده، نماینده مراغه و عجب‌شیر؛ اسماعیلی، نماینده میانه؛ محرم‌زاده، نماینده اهر و هریس؛ حاتمی، نماینده کلیبر، خداآفرین و هوراند؛ امینی، نماینده هشترود و چاراویماق و پاشایی، نماینده مرند و جلفا در سخنان خود ضمن اعلام آمادگی برای تعامل با مدیریت اجرایی استان، پیشنهادهای خود را درخصوص حل مشکلات موجود در حوزه‌های مختلف استان نظیر صنعت و تولید، صادرات و مراودات بین‌المللی، اشتغال، آسیب‌های اجتماعی و پروژه‌های عمرانی بیان کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار