مرور روزنامه های سه شنبه یکم خرداد
همدلی در سوگ ملی، آقای رئیسی! نوبت شماست، ۶ رئیس جمهوری که هرگز به مقصد نرسیدند، روز چهارشنبه تعطیل سراسری شد، مخبر؛ سکاندار دولت تا انتخابات، تسلیت جامعه بین المللّ به ملت و دولت ایران، انتقاد رئیس دیوان عالی کشور از تعطیل کردن روز شنبه، دوران گذار؛ سهل و ممتنع و عزای همسایگان وتسلیت جهانیان از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۶۷۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۱ 21 May 2024

به گزارش تابناک روزنامه‌های امروز سه شنبه یکم خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که در صفحات نخست آن تیتر و تصاویر مرتبط با درگذشت شهادت گونه رئیس جمهور و همراهان او در سانحه بالگرد همچون شهادت پاداش رئیس‌جمهور جهادی شد، رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت، ایـــــــــران در سوگ مردان آسمانی و خادم امام و امت به خدا پیوست قرار گرفته است.

 
 

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

برای او که «امام شنبه» لقب یافت

محمدرضا کائینی طی یادداشتی در شماره امروز جوان با عنوان برای او که «امام شنبه» لقب یافت نوشت: انقلاب اسلامی در تبریز چالش‌ها و حساسیت‌هایی داشت که در دیگر شهر‌ها نمی‌شد از آن سراغ گرفت. وجود مرجعیتی منتسب به این شهر که با مبارزان میانه‌ای نداشت، کار را بر آنان دشوار ساخته بود. در این میان چهره‌هایی ظاهر شدند که به رغم خطورت شرایط، در مسیر انقلاب و نظام اسلامی طریق‌گشایی کردند. شهید آیت‌الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی، شهید آیت‌الله سیداسدالله مدنی، آیت‌الله میرزا مسلم ملکوتی و آیت‌الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم، در این زمره بودند. شهید آیت‌الله سید محمدعلی آل‌هاشم، نخست در محضر پدری نشوونما یافت، که همچنان نمادی از اخلاق و معنویت قلمداد می‌شود. او همچنین در دوران جوانی، با نخبگان و بزرگان اهل ادب تبریز هم مراوده داشت، که استاد سید محمدحسین شهریار در زمره آنان بود. او مدت‌های مدید در تبریز و تهران، بی‌تظاهر خدمت کرد و طی اقامت در پایتخت، به مدت ۱۴ سال در درس خارج رهبر انقلاب شرکت جست. آل‌هاشم، اما از آنگاه درخشیدنی افزون آغازید، که از سال ۱۳۹۶ به نمایندگی، ولی فقیه و امامت جمعه تبریز برگزیده شد. او به مدد بستر خانوادگی و خلق‌وخوی مهربان و روادار شخصی و اجتماعی، الگویی جدید از ارتباط امام جمعه با بدنه اجتماعی ارائه داد. پس از مدت کوتاهی نه‌تن‌ها تبریزیان که بخش زیادی از مردم سراسر کشور، او را «امام شنبه» نام نهادند! کسی که تنها جمعه برای او روز نقش‌آفرینی نبود، بلکه تازه کارش از شنبه‌ها آغاز می‌شد. از مراوده صمیمانه با پیر و جوان و اقشار گوناگون مردم گرفته، تا حضور در جلسات دولت و ارگان‌ها با امید به حتی کوچک‌ترین گره‌گشایی از مردم. شریک شادی و غم خلایق بود و به عنوان نمونه، این را می‌شد در حضورش در استادیوم یادگار امام، در حمایت از تیم محبوب آذری‌ها به نظاره نشست. قریب به دو ماه پیش، رأی بی‌سابقه آذربایجان شرقی به وی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، نشان داد که امام جمعه تا کجا می‌تواند محبوب و مورد اقبال یک خطه قرار گیرد. 
بعدازظهر روز یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، آل‌هاشم برای همیشه از مردم تبریز خداحافظی کرد، اما مردمان آن خطه تا سال‌ها و حتی دهه‌ها و به بهانه‌های مختلف، او را به یاد خواهند آورد! او به جاودانگی پیوسته است، هم از این روی بهتر است تا کلام خود را تصحیح کنم: او برای همواره در میان مردم حضور خواهد داشت.


انقلابی آرمان‌خواه


 حسین سعیدی مدیرمسئول روزنامه خراسان طی یادداشتی با عنوان انقلابی آرمان‌خواه نوشت: سیدالشهدای خدمت با وجود این‌که سال‌ها در عالی‌ترین مناصب مدیریتی حضور داشت، پاک‌دست و سالم بود و کوچک‌ترین نقطه سیاهی در کارنامه اقتصادی و اخلاقی خود و خانواده‌اش دیده نمی‌شد؛ اهل جنجال آفرینی، شلوغ بازی و حاشیه درست کردن نبود و منافع کشور را بر منافع شخصی ترجیح می‌داد؛ با اخلاق و صبور بود و حتی به مخالفان بی‌انصافش هم هیچ گاه توهین نکرد؛ پرکار بود و اهل پشت میز نشستن نبود؛ حتی مخالفانش هم بر اخلاص و دلسوز بودنش شهادت می‌دادند؛ حضورش در بین مردم، واقعی و دایمی بود و تواضع و مردم‌داری در سفرهایش به مناطق مختلف ومحروم بسیار روشن است؛ بین خود و مردم هیچ فرقی قائل نبود و خیلی گرم و خودمانی با مردم برخورد می‌کرد و اخلاص و صفای باطنش بر دوست و دشمن آشکار بود. او نه اپوزیسیون می‌شد نه برای رقیب سیاسی شاخ و شانه می‌کشید، نه مردم را نگران می‌کرد، نه دل مشغولی برای رهبری درست می‌کرد. خب چنین فرد بی حاشیه و با تقوایی حتما عزیز می‌شود و شد. او در یک کلام "انقلابی آرمان‌خواه" بود و دلبسته و مروج و مطالبه‌کننده گفتمان آن؛ یادم هست اواخر سال ۱۳۹۵ که به همراه جمعی از نخبگان، نویسندگان و اهالی بنام حوزه ادبیاتِ داستانی در تالار آینه حرم مطهر رضوی خدمت حاج آقای رئیسی رسیدیم، پس از خوش و بش‌های معمول و شنیدن دغدغه‌هایشان، توصیه اصلی‌اش به این جماعت تاثیرگذار در جامعه فرهنگی به خدمت گرفتن فکر و قلم‌شان در در مسیر آرمان‌ها و ماموریت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و تبیین معارف و ارزش‌های دینی و انقلابی بود و این وعده را داد که همه ظرفیت‌های مادی و معنوی آستان قدس رضوی در خدمت این مسیر خواهد بود و این گونه هم شد. بعد از آن هم که هر از گاهی به صورت گروهی یا فردی درمراسم مختلف رونمایی از آثار، نمایشگاه‌ها و اجلاسیه‌های کتابی خدمت شان می‌رسیدم، توصیه اکید ایشان بر تمرکز و محوریت رویکرد محتوایی آثار و محصولات بر سه موضوع «معارف اسلامی»، «سبک زندگی ایرانی اسلامی» و به خصوص «ارزش‌های نظام ولایی و گفتمان انقلاب اسلامی» بود. در آخرین دیدار حضوری‌ام پس از استقرار در موسسه فرهنگی- هنری خراسان در ضیافت اهالی رسانه نیز با محبت و بزرگواری مثال زدنی تاکید کردند تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای موسسه بزرگ فرهنگی- هنری خراسان بایستی در خدمت ارزش‌ها و آرمان‌های بلند امام راحل قرار بگیرد و با ذکر خاطره‌ای از رهبر معظم انقلاب در خصوص پیشینه خراسان تاکید فرمودند "انقلابی" شوید و "انقلابی" بمانید. رئیسی به معنای حقیقی کلمه مردی نستوه و خستگی ناپذیر بود. از هیچ مشکلی نهراسید و هیچ گاه دچار رخوت و سستی و رکود نشد. به غایت ساعی و تلاشگر بود و به آسایش خویش نمی‌اندیشید. او می‌خواست تا پایان عمر و تا آخرین نفس سخت‌کوشانه و مجاهدانه به پیش رود و همین هم شد. روحش با اولیای الهی محشور و علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) در روز میلادشان مهمانش فرماید. ان شاءا...

 

زیر پوست بازار کار

جهان صنعت طی یادداشتی در شماره امروز خود نوشت: وزارت کار باور دارد توانسته است بازار کار را به گونه‌ای آرایش دهد که نرخ بیکاری در کل کشور روند کاهنده را تجربه کند و به حدود ۸درصد برسد. از سوی دیگر، اما گزارش‌های پرشماری از سوی کارفرمایان می‌رسد که بنگاه‌های صنعتی به دلیل فقدان نیروی کار کافی و عرضه کمتر نیروی کار نسبت به تقاضای نیروی کارگری در شرایط دشواری به‌سر می‌برند. گروهی از کارشناسان باور دارند وزارت کار با تعیین مزدکارگری زیر نرخ تورم، راه را برای گریز نیروی کار از کارخانه‌های صنعتی کوچک و بزرگ مهیا کرده است. به گمان این گروه از کارشناسان تا زمانی که وضعیت اینگونه است نیروی کار جوان ترجیح می‌دهد به مشاغل خدمات خانگی روی آورد و از این راه درآمد بیشتری کسب کند. در این وضعیت است که برخی کارفرمایان در‌باره بازار کار به ویژه از سمت تقاضا داوری‌های گوناگون دارند. به‌طور مثال یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران گفته است نیروی کار ایران به‌ویژه نیروی متخصص و حتی نیروی کار ساده تمایلی به کار ندارند که ابتدا باید دید چرا چنین وضعیتی پدیدار شده است. یک عضو انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز گفته که در بازار کار، جنگ قیمتی به راه افتاده است. یک کارفرمای دیگر به نبرد پنهان کارفرمایان در شهرک‌های صنعتی برای جذب کارگران دیگر واحد‌های صنعتی اشاره کرده است. در همین وضعیت است که شماری از کارفرمایان طرحی در ذهن دارند که می‌تواند بازار کار را در وضعیتی ویژه قرار دهد. یک کارفرمای قدیمی با تقسیم‌بندی افغانستانی‌های ساکن در ایران به ۳ گروه دارندگان کارت اقامت و شاغل، دارندگان کارت اقامت و غیرشاغل و نیز کسانی که کارت اقامت ندارند، خواستار آزادی بنگاه‌ها برای گروه دوم شده است تا به این ترتیب کمبود عرضه نیروی کار در بخش تولید برطرف شود، اما برخی باور دارند در این صورت باید نگران فضایی بود که برای افغانستانی‌ها در افکار عمومی پیش می‌آید. نمایندگان بخش‌خصوصی در نشست شانزدهم خود در کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران به ۲مساله لایحه اصلاح موادی از قانون کار و چالش جدی کمبود نیروی کار برای صنایع پرداخته و عنوان کردند که لازم است تحت شرایطی استفاده از نیروی کار خارجی به‌طور قانونی به رسمیت شناخته شود. همچنین فعالان اقتصادی در مورد محتوای آنچه به عنوان لایحه اصلاح موادی از قانون کار در دولت در دست تصویب است، ابراز نگرانی کردند.
به نظر می‌رسد مدیریت ارشد حاکم بر بازار کار که نهاد دولت است در سال‌های تازه‌سپری‌شده با تثبیت مزد زیر نرخ تورم تعادل بازار را به هم زده و زیر پوست بازار کار، خبر‌هایی است که می‌تواند بر دشواری‌های این بازار بیفزاید.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار