تنوع و گستردگی طرح‌ها و پروژه‌های افتتاح شده در سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی به گونه‌ای بود که از آن به عنوان فصل تازه‌ای در روند توسعه و شکوفایی آذربایجان شرقی یاد کرد.
کد خبر: ۱۱۰۹۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴ 10 June 2023

به گزارش تابناک تبریز، رئیس جمهور در پنجمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی، پنجشنبه گذشته به آذربایجان شرقی سفر کرد.

این سفر از چند جنبه قابل توجه بود. نخست، تنوع و گستردگی طرح‌ها و پروژه‌های افتتاح شده است، به گونه‌ای که می‌توان از این سفر و افتتاح‌های روی داده در آن، به عنوان فصل تازه‌ای در روند توسعه و شکوفایی آذربایجان شرقی یاد کرد. احیای ۲۲۰ واحد صنعتی و تولیدی، بویژه احیای کارخانه ماشین‌سازی تبریز و افتتاح پروژه راه‌آهن «تبریز-میانه» که قریب به ۲۲ سال از آغاز ساخت این پروژه می‌گذشت، از مهم‌ترین این طرح‌هاست.

جنبه دیگر اهمیت این سفر از میزان استقبال مردم استان از رئیس‌جمهور و کاروان دولت مردمی قابل دریافت است. چه در اجتماع مردمی و سخنرانی رئیس‌جمهور و چه در مسیر کاروان، مردم استان جلوه‌های باشکوهی از پیوستگی و همبستگی دولت و ملت را به نمایش گذاشتند.

این حضور گسترده، بویژه پس از اغتشاشات سال گذشته و نیز تلاش دشمنان برای القای شکاف میان دولت و ملت، معنای مهم‌تری می‌یابد و نه تنها نشان دهنده پایگاه مردمی دولت مردمی است، بلکه از نقش برآب شدن نقشه‌های دشمنان برای اختلاف افکنی در کشور نیز خبر می‌دهد. البته از این نکته نیز نباید غافل شد که افتتاح طرح‌های تولیدی و احیای واحدهای صنعتی، نشان دهنده حرکت دولت در مسیر تحقق شعار سال، یعنی رشد تولید و مهار تورم است.

رئیسی نیز سفر خود به آذربایجان شرقی را از بازدید از یک مجموعه صنعتی در حومه تبریز آغاز کرد.

 
آغاز سفر با یک بازدید صنعتی

پس از مراسم رسمی استقبال در فرودگاه، نخستین برنامه و مقصد آیت‌الله رئیسی در این سفر، حضور در شهرک صنعتی چرمشهر بود که طی آن رئیس‌جمهور، ضمن بازدید از یکی از واحد‌های تولیدی این شهرک، از نزدیک در جریان فعالیت‌های آن قرار گرفت. وی در جریان بازدید از این شهرک صنعتی دقایقی نیز با کارگران شاغل در آن به صورت صمیمی و بی‌واسطه به گفت‌و‌گو پرداخت و وضعیت شغلی و معیشتی آنان را جویا شد.

 رئیسی با حضور در جمع مدیران واحد‌های تولیدی این شهرک، با تأکید بر ضرورت تأمین نیازهای توسعه صنعت چرم در این استان، دستگاه‌های مسئول را به تأمین سرمایه در گردش، ساخت شهرک صنعتی جدید، نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات این صنعت و همچنین توجه ویژه به مسائل زیست‌محیطی، رفع آلایندگی‌های تولید و حفظ سلامت مردم مکلف کرد.

افتتاح خط تولید شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان

در دومین برنامه، آیت‌الله رئیسی با حضور در کارخانه تراکتورسازی ایران در تبریز، خط تولید شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان را افتتاح کرد. این خط با ظرفیت تولید سالانه ۴ هزار دستگاه انواع خودروی تجاری سبک، سنگین، ون و کشنده در مساحتی به متراژ ۵ هزار متر مربع و با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی احداث شده و برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است.

رونمایی از سه محصول جدید تراکتورسازی

همچنین در جریان بازدید رئیس‌جمهور از خط تولید شرکت تراکتورسازی ایران، از دو محصول جدید این گروه صنعتی رونمایی کرد. تراکتور شالیزار و محور جلوی تراکتور سنگین و موتورهای صنعتی دو محصول جدید شرکت تراکتورسازی ایران بود که با حضور رئیس‌جمهور رونمایی شد. با دستیابی به تکنولوژی طراحی و تولید این نوع تراکتور در تراکتورسازی، ایران نیز به جمع کشورهای دارنده تکنولوژی تولید این نوع محصول در دنیا اضافه شد.

۵۰ هزار میلیارد ریال برای مکانیزاسیون کشاورزی

آیت‌الله رئیسی همچنین در حاشیه رونمایی از این دو محصول شرکت تراکتور‌سازی ایران با اشاره به مصوبه دولت، از تخصیص ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی و اعطای این تسهیلات به کشاورزان خریدار تراکتورهای ایرانی خبر داد.
 
احیای ۲۲۰ واحد صنعتی استان

ظهر پنجشنبه، مراسم جشن احیای ۲۲۰ واحد راکد صنعتی و تولیدی استان آذربایجان شرقی، با حضور رئیس‌جمهور در محل مجموعه صنعتی ماشین‌سازی تبریز برگزار شد. آیت‌الله رئیسی در این مراسم گفت: اینکه گفته شد در سال ۱۴۰۱ در این کارخانه حدود ۱۳۰۰ دستگاه تولید شده و برای سال‌جاری تولید ۲ هزار دستگاه هدفگذاری شده نشان‌دهنده آن اراده بلند و دستان توانای شما کارگران و صنعت‌گران عزیز است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه احیای هر واحد تولیدی و صنعتی به خودی خود کار مهم و خوشحال‌کننده‌ای است، اضافه کرد: اما احیای کارخانه ماشین‌سازی که نقش مهمی در نوسازی و تجهیز دیگر واحدهای صنعتی و تولیدی دارد، باعث خوشحالی مضاعف است.

آیت‌الله رئیسی همچنین با ابراز خرسندی از تولیدات جدید کارخانه ماشین‌سازی تبریز پس از تجربه ناموفق خصوصی‌سازی این مجموعه اظهارکرد: ما مخالف خصوصی‌سازی نیستیم اما این کار زمانی مطلوب است که باعث رشد و افزایش کیفی و کمی تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید شود، اگر نه، آنچه تحت عنوان خصوصی‌سازی انجام و باعث بیکاری کارگران و تعطیلی یک واحد صنعتی شد که مایه افتخار تبریز، ایران و کلیت صنعت کشور بود، به هیچ وجه مطلوب نیست.

رئیس‌جمهور با اشاره به بازدید قبلی خود از مجموعه ماشین‌سازی تبریز به عنوان رئیس قوه قضائیه و درخواست کارگران برای بهبود وضعیت کارخانه تصریح کرد: خرسندم که امروز شاهد رضایت کارگران و صنعتگران از احیای این کارخانه هستم، اما بدانید که این تغییر وضعیت محصول تلاش و اراده خود شما بود و بنده به سهم خود از همه شما سپاسگزاری می‌کنم.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه با احیای کارخانه ماشین‌سازی تبریز علاوه بر تأمین تجهیزات مورد نیاز برای نوسازی و تجهیز دیگر واحدهای صنعتی و تولیدی کشور، حدود ۷ هزار و ۵۰۰ شغل احیا شده است، به رغبت کشورهای همسایه و منطقه برای خرید محصولات ایرانی از جمله تولیدات کارخانه ماشین‌سازی تبریز اشاره کرد و افزود: تولیدات شما برای کشور تولید قدرت می‌کند. تولید تجهیزات نظامی و از جمله موشک بخشی از تولید قدرت برای کشور است و در این روزها در حالی که دشمن تصور نمی‌کرد جوانان ما بتوانند چنین محصول پیچیده‌ای تولید کنند، اما آنان با اتکا به توانمندی‌های داخلی چشم عالم را خیره کردند.

رئیس جمهور در حاشیه این مراسم، از نمایشگاه احیاگران واحد‌های اقتصادی استان آذربایجان شرقی که در مجموعه شرکت ماشین‌سازی تبریز برپا شد، بازدید کرد. فعالیت بخش قابل توجهی از این ۲۲۰ واحد از ۱۰ سال پیش متوقف شده بود که با احیای آنها در دولت سیزدهم بیش از ۳ هزار و پانصد میلیارد تومان سرمایه نیز احیا شده است.

 

بازدید از شرکت ماشین‌سازی تبریز

آیت‌الله رئیسی همچنین از شرکت ماشین‌سازی تبریز بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت فعالیت و تولیدات این شرکت قرار گرفت. این شرکت به‌عنوان یکی از باسابقه‌ترین مجموعه‌های صنعتی کشور، به‌دلیل خصوصی‌سازی نادرست، در آستانه تعطیلی قرار گرفته بود، اما با نگاه ویژه آیت‌الله رئیسی چه در دوران ریاست قوه قضائیه و چه در زمان ریاست جمهوری جانی تازه گرفت، به نحوی که سال گذشته موفق به شکستن رکورد تولید خود شد.
 
دیدار با اهالی فرهنگ/  تشکیل بنیاد ادبیات ترکی ایرانی در تبریز

برنامه‌های رئیس جمهور در سفر به آذربایجان شرقی، صرفاً حول موضوعات و پروژه‌های صنعتی و تولیدی نبود، بلکه به حوزه فرهنگ نیز توجه ویژه‌ای مبذول شد. در این رابطه، طی مراسمی در مقبرةالشعرای تبریز، جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر استان با رئیس جمهور دیدار کردند.

 رئیسی در این مراسم، زبان هنر و ادبیات را بهترین قالب و ابزار برای انتقال مفاهیم ارزشی به عصرها و نسل‌ها عنوان کرد و افزود: شعر، ادبیات، فرهنگ و هنر این ظرفیت را دارد که زیبایی خلق کند و جلوه‌گاه جمال حضرت حق باشد و جایگاه محترم شعرایی مانند مرحوم شهریار، به این دلیل است که آنها مقام و جایگاه هنر را درک کرده و با آثار خود زیبایی آفریده‌اند.

وی با استقبال از پیشنهاد یکی از هنرمندان تبریزی مبنی بر تشکیل بنیاد ادبیات ترکی ایرانی در تبریز گفت: ما ادبیات آذری را جدا از ادبیات فارسی نمی‌دانیم و در این ادبیات که با فرهنگ دینی ما درهم آمیخته جلوه‌های اسلامیت و دین مداری مشهود است.


دیدار با علما و روحانیون آذربایجان شرقی

رئیس جمهور در دیدار با جمعی از علما، روحانیون و ائمه جمعه و جماعت آذربایجان شرقی، شایعه‌پراکنی، حمله به امنیت روانی جامعه با عددسازی‌های کاذب در اقتصاد و ایجاد انتظار تورمی را از جمله شیوه‌های به کار گرفته شده از سوی دشمنان در جنگ شناختی اخیر و با هدف متوقف ساختن پیشرفت‌های کشور عنوان کرد و افزود: به‌رغم همه این دسیسه‌ها ما به دنبال ایجاد ثبات در اقتصاد کشور هستیم و با توکل به خدا و همچنین همراهی و کمک مردم قطعاً در این مسیر موفق خواهیم شد.

 

 سیاست دولت در به حاشیه راندن مدیران خسته

در آخرین برنامه روز اول از دومین سفر استانی دولت مردمی به آذربایجان شرقی، جمعی از فعالان جبهه مردمی انقلاب اسلامی این استان، با رئیس جمهور دیدار و به بیان نظرات خود و همچنین مسائل و مشکلات آذربایجان شرقی در حوزه‌های مختلف پرداختند.

آیت‌الله رئیسی در این نشست و ناظر به مسائل مطرح شده از سوی حاضران، به حاشیه راندن مدیران بی‌انگیزه و خسته را سیاست قطعی دولت مردمی عنوان و معاون اجرایی رئیس جمهور را مکلف کرد موضوع جذب نیروهای صاحب صلاحیت علمی و مدیریتی فاقد سوابق اجرایی را با رئیس سازمان اداری و استخدامی بررسی و نتیجه آن را اطلاع‌رسانی کند.

 

اتصال ریلی ایران به اروپا و قفقاز

صبح جمعه گذشته، دومین روز سفر استانی آیت‌الله رئیسی، با افتتاح یک پروژه مهم آغاز شد؛ راه‌آهن بستان‌آباد- خاوران که ساخت آن با ۲۳ سال وقفه مواجه شده بود. با افتتاح این مسیر ریلی ۴۴ کیلومتری از سوی رئیس جمهور، به عنوان بخش تکمیلی از راه‌آهن میانه- تبریز، مسیر ریلی تهران تا تبریز ۱۱۴ کیلومتر کوتاه و زمان سفر کاهش می‌یابد. این پروژه با تحقق وعده رئیس جمهور در اختصاص اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی از محل مصوبات دور اول سفر استانی آذربایجان شرقی، به مرحله تکمیل و بهره‌برداری رسیده و درآمد سالانه آن ۳،۲ هزار میلیارد تومان است که از طرق مختلف ترانزیت، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش سوانح و... به‌دست می‌آید.

همچنین با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان و تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.

 

افتتاح ۳ پروژه آب و برق

آیت‌الله رئیسی روز گذشته از پروژه آبرسانی به میانه از طریق سد گرمی چای، شامل مرحله نخست سد گرمی چای، تصفیه‌خانه و خط انتقال ۴۹ کیلومتری بهره‌برداری کرد. این طرح مهم که به مدت ۲۰ سال راکد مانده بود، پس از سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی و تعیین فرصت یکساله وی برای رفع تنش آبی جمعیت حدود ۱۲۰ هزار نفری منطقه، سرعت و شتاب گرفت و با تزریق بموقع اعتبارات مصوب، تصفیه‌خانه و خطوط انتقال آن به طور کامل تکمیل و آماده بهره‌برداری شد.

همچنین با حضور آیت‌الله رئیسی مرکز دیسپاچینگ (راهبری) برق شمال‌غرب کشور با اعتبار هزینه شده ۱۳۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. این مرکز علاوه بر مدیریت انرژی سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل امکان مانیتورینگ و کنترل شبکه برق متصل با کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، جمهوری خودمختار نخجوان آذربایجان و در آینده نزدیک فدراسیون روسیه را فراهم می‌کند.


انجام کار ۲۰ ساله برای آبرسانی به میانه در یک سال و نیم

رئیس جمهور در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های آب و برق در شهرستان میانه، با بیان اینکه بهره‌برداری از تصفیه‌خانه و خط آبرسانی به این شهرستان به رنج ۲۰ ساله مردم این منطقه در نبود آب شرب مناسب پایان می‌دهد، افزود: در حالی‌ که اطراف این منطقه رودخانه‌های متعددی وجود دارد، اما به‌دلیل عدم استفاده درست و مناسب از ظرفیت‌های خدادادی و مدیریت صحیح منابع آبی، مردم میانه سال‌ها دچار مشکل شده بودند که با تکمیل این طرح مهم مشکلات موجود برطرف می‌شود.

وی احداث تصفیه‌خانه میانه به‌دست متخصصان ایرانی را از جمله اقدامات ماندگار در استان آذربایجان شرقی دانست و گفت: با همت، تلاش و پیگیری‌های مسئولان دولت، پیمانکاران و کارگران عزیز در طول یکسال و نیم اخیر به میزان ۲۰ سال گذشته برای این پروژه کار صورت گرفته که شایسته قدردانی است.


استقبال گرم مردم چاراویماق از رئیس جمهور

رئیس جمهور همچنین در اجتماع باشکوه مردم چاراویماق و هشترود، با بیان اینکه منطقه چاراویماق و هشترود به لحاظ برخورداری از منابع زیرزمینی و اراضی حاصلخیز زراعی از موقعیتی کم‌نظیر برخوردار بوده و مستعد رشد و پیشرفت است، مسئولان استانی را مکلف کرد کمیته‌ای با حضور مسئولان و صاحبنظران منطقه و استان تشکیل دهند تا در مدت حداکثر ۲ ماه راهکارهای فعال کردن ظرفیت‌های چاراویماق و هشترود را بررسی و تدوین کنند.

آیت‌الله رئیسی همچنین در جلسه شورای برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی  از رکود به عنوان روی دیگر تورم یاد کرد و با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم به هیچ عنوان تمایل ندارد تا مهار تورم را از طریق ایجاد رکود دنبال کند، اظهار کرد: امسال بشدت نیازمند رشد اقتصادی در کشوریم و این مهم جز با رشد سرمایه‌گذاری محقق نخواهد شد.
 
 

تمام افتخارم این است که خادم ملت ایران باشم

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های روز نخست سفر آیت‌الله رئیسی به آذربایجان شرقی، حضور در اجتماع باشکوه مردمی بود که در میدان ارگ تبریز برگزار شد؛ مراسمی که استقبال خیابانی مردم از کاروان رئیس جمهور، در مسیر رسیدن به محوطه ارگ، بازتاب گسترده‌ای داشته و خبرساز شده بود.
آیت‌الله رئیسی در این مراسم، با بیان اینکه تمام افتخارم آن است که خادم ملت ایران بویژه مردم آذربایجان باشم، تصریح کرد: آینده ایران اسلامی با حضور مردم آذربایجان بویژه جوانان عزیز این خطه بسیار امیدبخش است که همواره در ایستادگی و مقاومت زبانزد بوده و دشمن را ناکام گذاشتند.


ثبت مس سونگون و دوبرابرشدن تولیدات تراکتورسازی

رئیس جمهور با اشاره به تحقق یکی از مصوبات دور اول سفر به آذربایجان شرقی در این سفر، یعنی راه‌اندازی خط‌ آهن تبریز-تهران و نیز ثبت مس سونگون و تخصیص درآمد آن برای توسعه آذربایجان، از افزایش دوبرابری تولیدات تراکتورسازی تبریز و ایجاد خط تولید جدید کامیون‌سازی خبر داد و اعلام کرد: این مجموعه خودروساز روزانه ۲۰ کامیون تولید خواهد کرد.


برخی نمی‌خواهند حقیقت پیشرفت کشور را بپذیرند

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش، با تصریح به اینکه کشور در مسیر پیشرفت قرار دارد، اما برخی نمی‌خواهند این حقیقت را بپذیرند و در آن تردید دارند، به مردم ایران، بویژه آذربایجانی‌ها اطمینان داد که دولت با همه توان تلاش می‌کند تا ایران قوی شکل گیرد و دستاوردهای بزرگی در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد.


۲ پیام استقبال مردم از دولتمردان

 رئیس جمهور اجتماع مردم تبریز در استقبال از دولتمردان را دارای دو پیام اساسی دانست و گفت: این اجتماع پرشور برای دلدادگان انقلاب اسلامی پیام امید و پیشرفت دارد و به دشمنان انقلاب اسلامی این پیام را صادر می‌کند که ملت ایران همیشه در صحنه است و همچون گذشته آنها را ناکام خواهد کرد.

آیت‌الله رئیسی به مردم آذربایجان شرقی در پیگیری و رسیدگی به مطالبات و درخواست‌های آنها اطمینان داد و اظهارکرد: دولت سیزدهم خود را خادم مردم می‌داند؛ هیچکدام از نامه‌های مردم را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم و تا جان در بدن داریم در خط امام و رهبری و مسیر شهدا و خدمتگزاری به مردم حرکت می‌کنیم.
 

در سفر آیت‌الله رئیسی به استان آذربایجان شرقی، برخی از اعضای دولت نیز رئیس جمهور را همراهی کردند. وزرای اقتصاد، کشور، نیرو، بهداشت، فرهنگ، گردشگری و سرپرست‌ وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی از جمله همراهان کاروان دولت مردمی بودند که به نمایندگی از رئیس جمهور، در شهرهای دیگر استان که آیت‌الله رئیسی فرصت حضور نیافت، حضور یافته و ضمن بررسی پروژه‌ها، با مردم و مدیران آن شهرها، دیدار و گفت‌و‌گو کردند.


افتتاح ۲ هتل در تبریز

در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به آذربایجان شرقی، با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دو باب هتل در تبریز افتتاح شد. هتل بوتیک خانه قدیمی سرخه‌ای تبریز از جمله هتل‌های افتتاح شده از سوی سیدعزت‌الله ضرغامی است که در محله تاریخی سرخاب این کهن شهر واقع است. ضرغامی همچنین با حضور در شهرستان میانه، از بناها و آثار تاریخی و باستانی این شهرستان بازدید کرد.

همچنین با حضور وی به عنوان نماینده رئیس جمهور در سفر دوم استانی به این استان، ایستگاه خودکار هواشناسی میانه افتتاح شد.


ایجاد ۳۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر

وزیر نیرو نیز که در مراسم افتتاح طرح‌های صنعت آب و برق آذربایجان شرقی با حضور رئیس جمهور سخن می‌گفت، با اشاره به کمبودهای انرژی برق در آذربایجان شرقی گفت: برای رفع کمبودهای موجود و ظرفیت‌سازی برای چند سال آینده ۳۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در این استان ایجاد می‌شود. بر همین اساس توسعه و بهینه‌سازی ۱۰۰۰ مگاواتی نیروگاه تبریز نیز جزو برنامه‌های وزارت نیرو است که در جریان سفر دوم هیأت دولت به استان، اقدام برای احداث و توسعه نیروگاه‌ها صورت می‌گیرد.

علی اکبر محرابیان از برنامه‌ریزی برای توسعه نیروگاه شهرستان هریس در ۲۴ ماه آینده خبرداد. وی همچنین افتتاح خط آبرسانی میانه را مهم برشمرد و گفت: این خط به طول ۴۹ کیلومتر و یک تصفیه‌خانه در افق سال ۱۴۲۵ با ظرفیت ۹۰۰ لیتر در ثانیه بهره‌برداری خواهد شد که می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات آبی شهرستان را مرتفع کند.

وی همچنین به راه‌اندازی مرکز دیسپاچینگ(کنترل) برق شمال‌غرب کشور در تبریز نیز اشاره و اضافه کرد: این دیسپاچینگ مرکز کنترل برق برای کل منطقه شمال‌غرب کشور محسوب می‌شود که با دیسپاچینگ ملی اتصال دارد و کنترل مبادله برق با کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه از این طریق ممکن خواهد شد.


وزیر فرهنگ در اسکو و آذرشهر

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده رئیس جمهور به دو شهرستان آذرشهر و اسکو سفر کرد.

وی در اسکو از کتابخانه آیت‌الله میلانی این شهر و در آذرشهر از پروژه‌های راه‌سازی، تصفیه خانه فاضلاب و مجتمع فرهنگی هنری این شهرستان بازدید کرد. همچنین با حضور اسماعیلی به عنوان نماینده رئیس جمهور، طرح انتقال آب و ایستگاه پمپاژ آب آشامیدنی پایدار شهر جدید سهند به بهره‌برداری رسید. این طرح هفت کیلومتری، دارای ۱۷ دستگاه الکتروپمپ و سه ایستگاه پمپاژ است و برای ساخت و تکمیل آن ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است. با بهره‌برداری از این طرح، آب آشامیدنی پایدار خانه‌های در دست ساخت طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند تأمین شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در سفر به آذرشهر از سه طرح عمرانی نیمه تمام این شهرستان شامل تقاطع غیر هم‌سطح شهرک صنعتی شهید سلیمی، ساختمان در دست احداث مجتمع فرهنگی هنری و تصفیه خانه فاضلاب این شهرستان بازدید و تأکید کرد که دولت مصمم به تأمین اعتبار و تکمیل طرح‌های نیمه تمام در شهرستان هاست. وی همچنین از بررسی طرح راه‌اندازی قطار تبریز- آذرشهر در جلسه آتی هیأت دولت خبر داد.

 

آغاز عملیات خط سه متروی تبریز

با حضور وزیر کشور، عملیات اجرایی خط سه متروی تبریز به طول ۱۰ کیلومتر و با برآورد اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومان آغاز شد. احمد وحیدی با بیان اینکه در حال حاضر خط یک متروی تبریز با چند قطار فعال است، اظهار کرد: اجرای خط دو نیز شروع شده و اجرای خط سه با توجه به دسترسی به مناطق پرجمعیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تاکنون ۱۷ میلیارد تومان برای خط سه مترو واریز شده است.

همچنین ۱۲۸ دستگاه اتوبوس تازه خریداری شده از سوی شهرداری تبریز با حضور وزیر کشور رونمایی شد. وحیدی با اشاره به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر تبریز، با بیان اینکه هزار دستگاه تاکسی نو وارد ناوگان شهر تبریز شد، ابراز امیدواری کرد این نوسازی ادامه پیدا کند و پنج هزار تاکسی جدید دیگر نیز وارد ناوگان شهری شود.

در برنامه‌ای دیگر، پروژه عتیق۲ به عنوان مهم‌ترین پروژه بازآفرینی شهری تبریز در زمینی به مساحت سه هزار و ۵۰۰ مترمربع با حضور وزیر کشور بهره‌برداری شد. پروژه عتیق ۲ با هدف بازآفرینی و ایمن‌سازی بافت فرسوده شهری در مرکزی‌ترین نقطه شهر تبریز در خیابان شهید بهشتی از سال‌ها پیش در هفت طبقه سازه‌ای شامل دو طبقه خدماتی در ۸۸ واحد، سه طبقه تجاری در ۱۵۰ واحد و دو طبقه پارکینگ با ظرفیت ۲۵۰ خودرو آغاز شده است.


پرداخت ۵۰۰ میلیارد تومان به کشاورزی

سیدمحمد آقامیری، سرپرست وزارت جهادکشاورزی نیز در حاشیه بازدید از طرح‌های کشاورزی عجب‌شیر در آذربایجان شرقی، اعلام کرد: از مجموع دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب دور اول سفر رئیس جمهور به استان در حوزه کشاورزی، ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد.

وی با بیان اینکه بقیه این اعتبار مصوب نیز پرداخت می‌شود، افزود: علاوه بر مصوبات در نظر گرفته شده، ۳۰۰ میلیارد تومان برای اراضی پایاب کشاورزی در نظر گرفته شده است. سرپرست وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه برای گلخانه‌های مستقر در شهرک‌های گلخانه‌ای تسهیلات سرمایه در گردش تعلق می‌گیرد، گفت: بر این اساس علاوه بر مصوبات قبلی، مبلغ ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات به گلخانه‌داران شهرک‌های گلخانه‌ای عجب شیر اختصاص می‌یابد.


سفر وزیر بهداشت به شهرستان سراب

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شهرستان سراب سفر کرد و از مراکز درمانی این شهرستان بازدید کرد. بهرام عین اللهی با تأکید بر تداوم اجرای طرح سلامت خانواده گفت: مشوق ۹۵ درصدی هزینه‌های درمان در این طرح پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز طرح سلامت خانواده در شهرستان آذرشهر، گفت: در حال حاضر طرح سلامت خانواده در این شهرستان آذربایجان شرقی به صورت پایلوت در حال اجراست که امیدواریم با اجرای موفقیت‌آمیز آن بتوانیم طرح را در تمام شهرستان‌های استان عملیاتی کنیم.

وی پس از بازدید از مراکز درمانی و بهداشتی شهرستان گفت که حدود ۶۰ پزشک عمومی و متخصص در رشته‌های مختلف در بیمارستان سراب به مردم خدمات مورد نیاز بهداشتی و درمانی را ارائه می‌کنند.

وزیر بهداشت گفت: دستگاه بسیار پیشرفته «ام. آر. آی» در ۲ ماه گذشته در بیمارستان شهرستان سراب نصب شده که امیدواریم در ۱،۵ ماه آینده شاهد بهره‌برداری از این دستگاه باشیم. وی از ساخت تعداد ۱۸ مرکز جامع سلامت در سراب خبر داد. همچنین با حضور عین‌اللهی نخستین مرکز فناورانه مرکز بهداشتی درمانی الهیه تبریز افتتاح شد.

 

افتتاح ۱۱ هزار مسکن در آذربایجان شرقی

با حضور وزیر راه و شهرسازی ۱۱ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی روستایی و شهری در آذربایجان شرقی افتتاح شد. این واحدهای مسکونی در شهرهای مختلف استان شامل ۲۴ پروژه گروه‌های ساخت چندخانواری در قالب طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای میانه، بستان‌آباد، اهر، مراغه، مرند، واحد مسکونی خودمالکی روستایی و واحد مسکونی خودمالکان شهری در استان می‌شود.

مهرداد بذرپاش در این مراسم، با بیان اینکه در کل  مسکن‌های مهر در سال های گذشته ۸ هزار هکتار زمین تأمین شد اما تا امروز بیش از ۳۲ هزار هکتار یعنی چهار برابر مسکن مهر زمین برای نهضت ملی مسکن تأمین شده است، گفت: ۴۰۰ هزار متقاضی، زمین برای ساخت خانه ویلایی تا پایان سال دریافت خواهند کرد. بذرپاش محور بعدی را تکمیل مسکن های مهر دانست و افزود: تا پایان سال بیش از ۷۰ هزار واحد مسکن مهر را تکمیل کرده و تحویل مردم خواهیم داد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :