کد خبر: ۲۰۹۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹ 10 April 2016
قبل از شروع مصاحبه و آغاز بحث از شما تشکر می کنیم به خاطر پذیرش دعوت و گذاشتن وقت برای حضور در تحریریه خبری تابناک تبریز

بعنوان سوال اول : نحوه ی علاقه مندی تان به مقوله و موضوع سیاست چگونه بود  ؟ و چرا شورای شهر را برای حضور در سیاست انتخاب کرد ه اید؟

در سال اولی که کنکور دادم از تمامی رشته های دانشگاه تبریز را مرتبط با رشته ام قبول می شدم ولی چون می خواستم علوم سیاسی بخوانم یک سال پشت کنکور ماندم. تا رشته مورد علاقه ی خود را ادامه دهم.

شورای شهر به اعتقاد من جنبه و وجه سیاسی ندارد

شورا را  بیشتر حوزه اجتماعی، فرهنگی و عمرانی می دانم تا بیشترجنبه سیاسی در شورای شهر فعلی نیز از بیست و یک نفر قریب به اتفاق آنها افراد سیاسی نیستند.

همان طور که می فرمائید- شورای شهر به صورت مستقیم منصب سیاسی نیست ولی در شورا افرادی وجود دارد که نشان از سیاسی بودن آنها از جمله فردی که عضوهای اصلی ستاد انتخاباتی رئیس جمهور بودند که در شورا حضور دارند ؟

ماهیت شورا سیاسی نیست وعموما افراد و اعضا شورا صبغه سیاسی ندارند
ولی طبیعتا در جمع شورا افرادی وجود دارد که سیاسی هستند که در موقعیت های خاص از طریق جبهه گیری سیاسی از خط و مشی خود دفاع می کنند.
از جمله عضوهای که بعد از برجام آن را تبریک گفتند و من در جواب آنها پاسخ دادم –هنوز اتفاق خاصی انجام نگرفته است و صبر کنید تا مشاهده کنیم که رهبر معظم انقلاب چه واکنشی نشان خواهند داد و بعد تبریک های خود را سرازیر کنید!



نظرتان درباره کاهش تعداد اعضای شورا چیست ؟ در مورد لیست و ائتلافی های که در زمان کاندیدا بودن تان برای شورا برایمان توضیح دهید ؟

وقتی که  افزایش تعداد اعضای شورا  به بیست و یک را شنیدم می خواستم از کاندیدی  در شورای شهر  منصرف شوم زیرا افزایش تعداد باعث تشدد آرا می شود.
و در مورد لیست و ائتلاف برای شرکت شورا می توانم بگویم این لیست بیشتر حمایتی است نه همفکری و کار تیمی این در حالی است قاعده کارحضور تیمی در انتخابات است ولی چون در کشور ما کار تیمی ضعیف است ناچار شدم بصورت تنها و انفرادی وارد گود انتخابات شورای شهر شوم و البته در ائتلافی هایی هم حضور داشتم.

در مورد استعفایتان از استانداری :آیا عامل اصلی استعفا برای شرکت در شورا بود  یا اختلاف با برخی از معاونت های استانداری مشوق اصلی استعفای تان بود؟
بیشترعامل اصلی  برای شرکت در شورا و البته اختلاف سلیقه ها هم که در همه جا وجود دارد- طبیعی است

به نظر شما چرا بعضی از افراد  من جمله نوین در لیست و ائتلاف اصولگرایان قرار  نگرفت ؟ برخی شائبه ها وجود دارد که دکتر فرهنگی مانع ورود ایشان به ائتلاف شد؟
چون ایام انتخابات است استفاده از نام اشخاص خاص را صلاح نمی دانم
ولی سوال من به کسانی که دکتر فرهنگی را مقصر نبود نوین در لیست می داندند این است
آیا واقعا اراده فرهنگی برابر در لیست بودن کاندیدای درائتلاف اصوگرایان است ؟اگر اینطور باشد چرا دکتر فرهنگی من را در لیست ائتلاف اصولگرایان در مرند قرار ندادند؟
احساس من می گوید این حرف ها نوعی هجمه و شیطنت انتخاباتی علیه دکتر فرهنگی است زیرا این مسائل پس از دوره دوم انتخابات مطرح می شود

شورای سوم را موفق تر می دانید یا شورای چهارم؟
هر کدام در مقطع زمانی خود ایرادات خاصی به خود دارند
وقتی تعداد شورا بیست و یک نفر می شود طبعا و ذاتا آسیب ها و آفت های شورای شهر افزایش می یابد.
اگر مثل ممالک دیگر حزب و لیست داشته باشیم در شورای شهرها تعدد عضوها ایرادی ندارد
وقتی کشورهای دیگر را مشاهده می کنیم که تعداد اعضای انجمن های شهر آنها60 تا 70 عضو دارند این تعدد که پشتوانه ی حزبی دارد باعث استفاده از خرد جمعی و کاهش احتمال لابی گری و زد و بندها می شود
حتی در کشورهای خارجی برای کاهش لابی گری بین شورای شهر و شهرداری مردم بصورت مستقیم شهردار را در کنار انتخاب اعضای شورا انتخاب می کنند
در صورتی که نگرش حزبی و دیگاه تیمی به شورای شهر وجود نداشته باشد کاهش اعضا به سود شهر است.



درباره نظارت در شورای شهر نظرتان چیست؟
تنها مقوله ی که در شورای شهر تبریز وجود ندارد نظارت است یعنی در خود نهاد شورای شهر تبریز نظارت در حد صفر است.
و درمورد نهادهای بالادستی شورای شهر که حق نظارت  در حیطه اختیارات خود دارند- فرض مثال فرمانداری تنها می تواند بر تایید یا رد مصوبات شورا نظارت کند.
شیاری ضمن انتقاد از فرمانداری تصریح کرد: ماه هاست که به فرمانداری نامه های متعددی در موضوع های مختلف نوشتمولی متاسفانه هنوز جواب نامه های  مکتوب مرا نداده اند.
مهم ترین عامل نظارتی  که  این ماجراها و فسادهای مالی اخیر از کم کاری این عامل است را چه می دانید؟
همه عوامل و اجزای یک سیستم دقیقا به مثابه حلقه های یک زنجیر هستند که کم کاری در هریک باعث به هم زدن کل سیستم می شود
نظارت وظیفه ذاتی شورای شهر است که متاسفانه به این وظیفه عمل نشده است

شنیده میشود برخی از پست های مناطق شهرداری قابل فروش است و افرادی می توانند با مبالغی به پست های خاصی برسند؟نظرتان در این باره چیست ؟

این ها شائبه ها و حرف هایی  است که ما هم از طریق ها و کانال های مختلفی شنویم.
بنده از جمله اعضای شورای شهر تبریز هستم که در مورد تخلف از قانون با هیچ کس رودربایستی ندارم و خیلی از مطالب را که بعضی جرات مطرح کردند ندارند در صحن علنی شورا تذکر می دهم.
اعتقاد من اینست که اینجور اتفاقات نامحتمل نیست ولی اینکه -شنیده ها تا چه حد صحت و سقم دارد باید منتظر خبرمقامات و مسئولین مربوطه باشیم تا بعد از بررسی این مقوله را اعلام فرمایند.

اگر شهرداری حاشیه دار و مسئله دار باشد فکر نمی کنید رله کننده فساد در سیستم  باشد؟
در این معادله هم اشخاص و هم سیستم می تواند تاثیر گذار باشد
شیاری تصریح کرد:تعاملات آقای نجفی خیلی زیاد است و می توانم بگویم "نه "در کار دکتر نجفی وجود ندارد.
  و این خصلت برای یک مدیر ضعف است و مدیر بعضا باید بتواند قدرت  "نه " گفتن داشته باشد

نظرتان درباره افتتاح و هزینه های این مراسمات و وقتی که گرفته می شود چیست؟
یک طرح دو فوریتی نوشتم( باتوجه به اینکه رای نیاورد) تا از تمام پروژه ها مراسم افتتاح را برداریم تا هم وقت مدیران ارشد و شهردارانی که در این زمان می توانند گرهی از مشکلات مردم بازکنند و علاوه بر آن از صرف هزینه هنگفتکه درمراسم افتتاحخرج می شود- جلوگیری کنم این در حالی است که وظیفه اصلی ما پل زدن است چرا باید زمان و هزینه های زیادی را برای افتتاح و عمل به وظیفه خومان بگذاریم.
این موضوع شبیه است به این که وقتی آموزگاری به مدرسه می رود برای درس دادن اش افتتاح بگذارد! این کار چه معنی دارد مگر وظیفه ذاتی آموزگار تدریس نیست!
شیاری افزود: در اکثر موارد به افتتاح هیچ پروژه ی نمی روم زیرا  کار عمرانی از وظایف ذاتی مجموعه شواری شهر و شهرداری است و نیاز به افتتاح ندارد.


سه تا مشکل از مشکلات موجود شورا و شهرداری را زجرتان می دهد را ذکر فرمائید؟

 (1): برخی از پروژه های عمرانی که کار شده است از نظر فنی مشکل دارند –این حرف من نیست  که برخی ها بگویند رشته شما چیز دیگری است  بلکه نظر و حرف استادان عمران و شهرسازی که با من نشست و برخواست دارند.

(2): وقتی منافع اشخاص ارجع تر و مهم تر از منافع عمومی می شود  یعنی بعضی ها وقتی رئیس کمسیون می شوند مواضع خود را تغییر می دهند.
برخی از همان نفراتی که دو سال پیش مشکلات را تذکر می دادند امروز که رئیس کمسیون شده اند دیگر چشمشان مشکلی را نمی بینند!!
بارها به دبیری اعتراض کرده ام که چرا مانع نظارت شورا  میشود –ولی وقتی می خواهم حرف بزنم می گوید نظم جلسه  را به هم نزن
(3)بعضی  از پروژهای سرمایه گذاری مورد دار هستند مثلا در بغل  قنادی تک درخت در ائل گولی پروژه سرمایه گذاری انجام می گیرد که  ارزش هر متر را شهرداری 8 میلیون تومان حساب کرده است این در حالی است که هر متر زمین در آن حوالی مطمئنن بیشتر از 60 میلیون تومان است و باید در قیمت گذاری به پروژهای کار کارشناسی شده انجام دهیم تا بیت المال ضایع نشود

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
احوالات داماد دکتر چطوره؟ فساد واژه ای جالب!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
واقعا جاي تاسف داره براي اين سايت بااين سنگيني
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
منکه متوجه نشدم؟؟
نیما تبریزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
داماد اقای دکتر فرهنگی رو اوردن که از پدر زنش دفاع کنه جالبه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
این پدر زن و داماد برای همه شناخته شده است!!!!
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
چرا انسان اینقدر خریص میشود مگر عمر ننگینش چقدر میتواند باشد تازه عمر مفیدش نه عمر بیکفایتش.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
حالا فرمانداری این وسط چکاره است دزدی و نبود وجدان و اخلاق کاری متخلفین شورا و شهرداری به فرمانداری چه ارتباطی داره مگه فرمانداری راسا این افراد رو گزینش کرده و به شورا فرستاده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ قانون وظیقه فرمانداری رو بطور شفاف در خصوص وظایف مرتبط با شورای شهر به خوبی مشخص کرده و بدیهیه که قانون رو هم فرمانداری تدوین نکرده که پاسخگو باشه. مثلی بین ترکهاست که ترجمه فارسیش می شه: کسی که میره جهنم دنبال شریک و دوست برا خودش می گرده، حالا حکایت اینهاس
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
متا سفانه همه اعضائ شورا دم از پاکی خود وخلاف دیگران می گویند که اکثرا خلاف ان ثابت می شود واین چنین مصاحبه ها صرفا مشغولیت بوده و هیچ ثمرهای از جمله روشنگری وشفاف سازی وارائه طریق و...ندارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :