گزارش تابناک تبریز از صحن شورای اسلامی شهر تبریز:
جلسه این هفته شورای شهر تبریز که به علت ماه مبارک رمضان قرار بود از ساعت 10 آغاز شود اما شروع جلسه با پانزده دقیقه تاخیر همراه بود.
کد خبر: ۲۴۴۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸ 12 June 2016
در این جلسه به غیر از ۳ نفر عضو دستگیر شده ، جواد ششگلانی تنها غایب جلسات هفتگی شورای شهر تبریز بود.

ریاست شورا پس از تبریک روز گل و گیاه و روز جهانی اهدا خون ، ضمن خوش آمدگویی به خانم المیرا خاماچی دستور جلسه ایراد کرد.

پس از نطق پیش از دستور هفته که اسماعیل چمنی ایراد کرد  که در خبر مجزا در همین سایت خبری منتشر شد.

در ادامه جلسه میزان پیشرفت کار و ایرادات خط دو مترو تبریز مورد بررسی قرار گرفت که اکثر قریب به اتفاق اعضائء به شرح زیر نظرات شان را اعلام کردند.

مدبر:خط  دو مترو تبریز تعطیل است

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در این باره گفت :تا امروز مبلغ ۱۲۶ میلیارد تومان به خط دو مترو تخصیص یافته است که از این مقدار ۱۲میلیارد از منابع دولتی تامین اعتبار شده است و ۴۰میلیارد از این مبلغ بصورت نقدی و مابقی آن از محل درآمدهای غقر نقدی شهرداری تامین شده است.
وی در بررسی آخرین وضیعت پیشرفت این خط از مترو گفت:۱۲ در صد از کل حفاری این پروژه به پایان رسیده است و از ایستگاه دپو، حفاری انجام گرفته و حفاری به۲۹۰ متری مانده به ایستگاه اول این خط رسیده است.
مدبر گفت:به تعبیر و نظر کارشناسان کمیسیون حمل و نقل که از پروژه بازدید کرده اند این خط مترو تبریز تعطیل است.
مدبر با یاد آوری اینکه خط دو مترو تبریز و مشهد بصورت همزمان شروع به کار کرده است ،گفت:با وجود گذشت ۳ماه از سال جاری ریالی به این خط از مترو تبریز بودجه داده نشده است و ما نگران هستیم که مترو تبدیل به حیاط خلوت برخی ها شده .

وی گفت :شهردار تبریز مدعی است که تا شهریور ماه امسال مترو به میدان ساعت می رسد این در حالی است که مدیر عامل سازمان قطار شهری این وعده را امکان پذیر نمی دانند. کل پروژه که قرار بود در 7 سال به پایان برسد بعد از گذشت 5 سال از شروع پروژه تنها 6در صد از کل پروژه اتمام یافته است.

پشمینه آذر در پاسخ به مدبر گفت: برای تکمیل خط یک، هزار میلیارد تومان پول موردنیاز است و تحقق وعده شهردار در گرو به تزریق منابع مالی به مترو است.

پشمینه آذر گفت :تا امروز در سال جدید از سوی دولت مردان  پولی به مترو تخصیص نیافته است و  تاکنون در خط ۲ مترو ۵۳ میلیارد از دولت، ۱۳۰ میلیارد از شهرداری و ۵ میلیارد از اوراق قرضه که  جمعا ۱۹۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

مدبر در واکنش آمار مدیر عامل سازمان قطار شهری گفت:آمار شما و مسئول خط دو مترو که در جلسه کمیسیون حضور داشتند بایکدیگر همخوانی ندارد.

شیاری:بامدبر موافقم

شیاری در  واکنش به  سخن مدبر گفت: اگر به اسامی اعضای هیئت مدیره مترو را مشاهده کنید متوجه مسائلی می شوید و اکثریت قریب به اتفاق اعضای  شورای شهر از آن خبری ندارند ولی هنگام پول گرفتن و تامین اعتبار است که سراغ شورا می آیند.و من هم نظر مدبر را می پذیرم که مترو حیاط خلوت شده است.
 
شهردار:باید پاسخ بدهیم

نجفی گفت: سوالات و فرمایشات مدبر و شیاری از واقعیت های هستند و باید پاسخ داده شود که چرا مترو تبریز زود تر از شهرهای دیگر شروع شده و در حالی است که ازخیلی شهرها عقب هستیم.

بابایی:مبلغ هنگفتی را به مترواختصاص داده ایم

بابایی سومین عضوی بود که اظهار نظر کرد و گفت، سازمان مترو و سازمان عون بن علی مسئله عدم گزارش دهی را دارند، مبلغ هنگفتی را به مترواختصاص داده ایم واز این رو ما انتظار عملکرد در مقابل بودجه مصرفی را داریم.

چمنی:اشخاصی که در زمان تاسیس مترو متولد شده اند دیگر زمان ازدواج شان رسیده است
چمنی در واکنش به این موضوع گفت: مترو تبریز در سال 1378 کلنگ زنی شد و هر کس در قدر همت خود برای این پروژه وقت گذاشتند و نباید گذشتگان را زیر سوال برد.
چمنی گفت : ولی در مقابل اشخاصی که در زمان تاسیس مترو متولد شده اند دیگر زمان ازدواج شان رسیده است  .جالب است که در حرف زدن می گویم تبریز شهر اولین هاست باید اینگونه مسائل را نیز آسیب شناسی کنیم.

محدث:اشتباهات  100 میلیاردی برای خط یک مترو تبریز

محدث نیز با انتقاد  اظهار داشت : خط یک مترو تجربه تلخی بود که چندین کیلومتر بدون تملک ایستگاه ها احداث شد اما بعدها محل ایستگاه ها به هزینه گزاف تملک شد و سگمنت ها با هزینه در زیر زمین تخریب شد که این اشتباهات در حدود 100 میلیارد برای تبریز آب خورد و باید توجه شود تا اینگونه اشتباهات تکرار نشود.
   
باهر:مترو تبریز به جوک تبدیل شده است
شهین باهر در ادامه این بحث گفت : واقعا باید  مشکل و گره مترو را یافت و به آسیب شناسی آن پرداخت این در حالی است که مترو تبریز تبدیل شدن به جوک شده است.

درسخوان:عنایت دولت به اصفهان و مشهد در مقایسه با تبریز بیشتر بوده است

درسخوان هم در واکنش به مقایسه بین خط 2 مترو تبریز و مشهد و یادآوری خرید واگن با پول شهرداری تبریز به 4 کلانشهر کشور ،گفت:شاخص ها نشان می دهد دولت ها فارغ از خط فکری شان عنایت شان به اصفهان و مشهد در مقایسه با تبریز بیشتر بوده است. که در این باره باید نگاه مجلس و دولت باید تغییر کند.

شهردار تبریز در صحبت های پایانی گفت:در کل پروژه مترو تبریز جمیعا 900میلیارد تومان تخصیص یافته است که از این مقدار قریب به 630میلیارد آن در دوسال اخیر توسط شهرداری تامین شده است.

نجفی با کنایه گفت: تمام تلاش هایمان را می کنیم تا مترو در شهریور ماه سال جاری به میدان ساعت برسد،اگر رسید که هیچ و در غیر انیصورت من را اعدام کنید!


از حاشیه های جلسه این هفته شورا حضور خانم المیرا خاماچی بعد از آزادی  و شرکت به عنوان عضو شورای شهر تبریز دانست.

از دیگر حاشیه ی این جلسه می توان قرائت قران با صوت در آغاز جلسه توسط عضو شورا دکتر اصغر عابدزاده نامبرد.
کد خبرنگار:5101
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حفیظی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
چه عنایتی به اصفهان کرده اند سالهاست مترو مترو می کنند.اگرتبریز ورزشگاه و خط مترو دارد اصفهان نه ورزشگاه دارد نه مترو. توش خودمان را کشته بیرونش مردم را.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :