در سالروز استقرار شوراهای اسلامی شهر و روستا
در قانون اساسی نیز موضوع شوراها، چه در خصوص مجلس و چه در موضوع شوراهای اسلامی شهر و روستا، پیش‌بینی شده است.
کد خبر: ۳۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴ 02 May 2015

 نهم اردیبهشت، سالروز استقرار شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران می باشد، به همین منظور همایش گرامیداشت روز شورا با حضور آیت الله شبستری امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی، دکتر رحیم شهرتی فر فرماندار تبریز، دکتر علیرضا منادی و دکتر رضا رحمانی نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، جمعی از نمایندگان پیشین مردم تبریز در شورای اسلامی شهر، تعدادی از شهرداران اسبق تبریز ، اعضای شورای اسلامی و شهردار کلانشهر تبریز در تالار اندیشه ائل گلی تبریز برگزار شد.

چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز با ۲۱ نفر عضو، دومین سال فعالیت خود را طی می کند و در این مدت، تعامل و همکاری شورای شهر با شهرداری تبریز، منشا تحولات بسیاری در شهر شده است

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه تبریز:

اختلاف نظر در شورا امری طبیعی است

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه با بیان اینکه اختلاف نظر در شورا امری طبیعی است، گفت: اما وقتی قانون بر معیار بودن نظر اکثریت تاکید دارد دیگران نیز باید تمکین کنند، در غیر این صورت کار منطقی و عقلایی نیست .

به گزارش خبرنگار ما ، آیت‌الله مجتهدشبستری در مراسم نکوداشت روز شورا، با اشاره به پشتوانه‌های معنوی و اعتقادی امر شور و مشورت، تاکید کرد: امام علی (ع) نیز در مورد مشاوره توصیه‌های زیادی دارد و در قرآن هم به نام شورا سوره‌ای وجود دارد و پیامبر هم با وجود اینکه عقل کل است، اما خدا به ایشان دستور پیگیری می‌دهد که در امور مهم با امت مشورت کند.

وی ادامه داد: در قانون اساسی نیز موضوع شوراها، چه در خصوص مجلس  و چه در موضوع شوراهای اسلامی شهر و روستا، پیش‌بینی شده است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه امسال، سال همدلی است و قطعا استانداری و فرمانداری‌ها نیز با شوراها همدل هستند، افزود: بودجه‌ها محدود است و پروژه‌های با اولویت‌بندی بیشتر باید اعمال و اجرایی شود و نباید پروژه‌ای نیمه کاره رها شود .

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی خطاب به اعضای شورای شهر تبریز گفت: سعی کنید با صداقت و امانت رفتار کنید تا مردم بدانند با انگیزه خدمتگزاری به شورا آمده‌اید نه در راستای منافع فردی .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه افکار سیاسی در شورا نباید دخالتی داشته باشد، گفت: شورا محل جریان‌های سیاسی و بازی‌های فکری نیست.

آیت‌الله مجتهدشبستری با اشاره به اینکه مسائل سیاسی جایی در شورا ندارد، گفت: البته سیاست رکن دین ماست و امامان ما از سیاست جدا نیستند بلکه نظر ما مسائل فردی و جناحی است 

استاندار آذربایجان‌شرقی:

اقدامات عمرانی شهرداری تبریز، دستاورد «همدلی و همزبانی» در استان است

استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر حمایت از شوراهای اسلامی شهر و روستا، گفت: علی‌رغم رکود قابل‌توجه سال گذشته، حمایت دولت تدبیر و امید از شوراهای اسلامی شهر و روستا چشمگیر بوده و قابل قیاس با گذشته نیست.

به گزارش خبرنگار ما ، دکتر اسماعیل جبارزاده در نکوداشت روز شوراها با بیان این مطلب اظهار داشت: امروز، دغدغه ما حمایت تمام و کمال از شوراها و شهرداری‌های استان است.

وی با بیان این که بارها تاکید کرده‌ایم که از شهرداری تبریز و شهردار تلاشگر شهر تبریز، حمایت کامل داریم، متذکر شد: در دوسال اخیر، هیچ موردی نبوده که موضوعی از سوی شهردار محترم و شهرداری تبریز به استانداری ارجاع شود، و بدون پاسخ باقی بماند.

جبارزاده ادامه داد: بنای دولت تدبیر و امید، وحدت و همدلی است؛ این روند تعاملی، در خصوص  فرمانداری‌ها و شهرداری‌های دیگر شهرهای استان نیز حاکم است.

استاندار آذربایجان‌شرقی در عین حال، متذکر شد: علی‌رغم تاکیداتی که در اصل همدلی داریم، باید در مقابل دستگاه‌های نظارتی از قبیل دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کشور پاسخگو باشیم.

وی با تاکید بر این که رد برخی از مصوبات شوراهای اسلامی شهر توسط فرمانداری‌ها، نباید به معنی مخالفت تلقی شود، تصریح کرد: چه بسا خود فرمانداران نیز با رد یک مصوبه خاص موافق نباشند؛ اما با توجه به لزوم مطابقت قوانین تصویب‌شده با چارچوب‌های قانونی،  ممکن است مصوبه ای از سوی فرمانداری‌ها مورد تایید واقع نشود. 

استاندار اذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره اقدامات گسترده شهرداری در حوزه‌های اجرایی گفت: امروز نظافت و تمیزی شهر تبریز، زبان‌زد مسافران و گردشگران است؛ تلاش مسئولان بخش‌های تنظیف شهرداری تبریز -که معمولا کمتر از آن‌ها سخن به میان می‌آید- در رسیدن به این زیبایی و نظافت، قابل تقدیر است.

وی با تاکید دوباره بر این که امروز، شاهد همدلی و همزبانی در سطح استان هستیم، یادآور شد: نمونه بارز دستاوردهای این همدلی و همزبانی، را می‌توان در حرکت های  عمرانی شهرداری تبریز مشاهده کرد.

وی افزود: شهرداری تبریز سال گذشته پروژه‌هایی با ارزش 1200 میلیارد تومان را تصویب، اجرا و افتتاح کرد؛ امسال نیز به گفته شهردار تبریز  پروزه‌هایی با ارزش 2 هزار میلیارد تومان مورد توجه شهرداری تبریز قرار گرفته است.

جبارزاده تقارن آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید با شوراهای اسلامی شهر و روستا، را فرصت مغتنمی دانست که می‌تواند به تحقق همدلی و همزبانی بین دو مجمموعه بینجامد.

شهردار تبریز:

شورای اسلامی شهر، عصاره تفکرات شهروندان است

شهردار تبریز گفت: شورا عصاره تفکرات شهروندان است و بر این اساس، اجرای برنامه‌های مدون شورا، در راستای جلب رشایت شهروندان، پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما ، دکتر صادق نجفی در نکوداشت روز شورا با بیان این مطلب اظهار داشت:  تلاش ما تقویت هم‌افزایی بین شورا و شهرداری بوده و بر این اساس، چشم انداز تبریز طی سال‌های آتی را بسیار روشن می بینم .

وی افزود: امروز، اگرچه فاقد مدیریت واحد شهری هستیم؛ اما به یک هماهنگی ارزنده در بخش‌های مختلف شهر دست یافته‌ایم و سعی می کنیم بر همین اساس، برنامه‌های تدوین‌شده توسط شورا را پیگیری کنیم.

شهردار تبریز با اشاره به پیشینه فرهنگی و تاریخی شهر تبریز گفت: تبریز، شهری است که سابقه پنج دوره پایتختی را در خاطر ثبت کرده است؛ اجرای برنامه‌های مدون شهری، در چنین شهری نیازمند حساسیت و تاثیرگذاری بیشتری است.

دکتر نجفی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب در خصوص زمان‌شناسی مردم آذربایجان گفت: همین ویژگی است که تبریز را همواره از پیشگامان تحولات فکری و فرهنگی کشور قرار داده است.

وی همچنین عضویت دو نماینده شهر تبریز در هیئت‌رییسه مجلس شورای اسلامی را مایه مباهات این شهر خواند.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز:

رضایت شهروندان از پروژه‌های اجرایی افزایش یافته‌است

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در شورای جدید تعامل افزایش یافته و امیدواریم از سال جاری، با انجام و وحدت بیشتری، در راستای اهداف تدوین‌شده گام برداریم.

به گزارش خبرنگار ما ، دکتر شهرام دبیری در مراسم نکوداشت روز شورا، با بیان این مطلب اظهار داشت: با وجود اختلاف سلایق و دیدگاه‌های متنوع، خوشبختانه بین اعضای شورای شهر تبریز تعامل خوبی وجود دارد .

وی با بیان اینکه شوراها بدون مشارکت شهروندان نمی توانند موفق باشند و عملکرد خوبی ارائه دهند، تصریح کرد: اگر به تنهایی کار کنیم و نظرات مردم را در نظر نگیریم موفق نمی شویم .

دبیری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم فعال کردن شورایاری ها، اظهار داشت: در شورای قبلی تلاش کردیم این اتفاق محقق شود ولی متاسفانه این مورد انجام نشد ولی خوشبختانه دیدگاه دولت فعلی در این خصوص مثبت است.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه رضایتمندی مردم از پروژه های اجرا شده در سطح شهر افزایش یافته است، گفت: در وضعیت رکود اقتصادی و تحریم های موجود ، مجموعه شورا و شهرداری تبریز تحقق بودجه بالایی را شاهد بوده است .

دبیری ادامه داد: در شورای فعلی اگر نتوانستیم مدیریت واحد شهری را احیا کنیم ، حداقل هماهنگی شهری را بنا کردیم و این امر ارزشمند محقق شد .

وی با اشاره به آثار مثبت ناشی از این اقدام ، اظهار داشت: بدین ترتیب بر آیند نیروها در یک راستا و جهت شده و موجب شدجهت گیری های متفاوت باعث اصطکاک نشود .

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در پایان یادآور شد: خوشحالیم از این طریق توانستیم ثابت کنیم مردم سالاری دینی در شهر ما جاری است .

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز:

با وجود قوانین فعلی نمی توانیم پاسخگوی مطالبات قانونی شهروندان باشیم

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: اعضای شورای اسلامی شهر تبریز با وجود قوانین فعلی نمی توانند پاسخگوی تمامی مطالبات قانونی شهروندان باشند.

 دکتر اسماعیل چمنی در همایش روز شورا با اعلام این مطلب اظهار کرد: شورا نماد تجلی اراده مردم در اداره امور شهر می باشد اما قوانین فعلی پاسخگوی نیازهای شهروندان و شهر نیست.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به ضرورت اجرای طرح مدیریت واحد شهری تصریح کرد: در حال حاضر و با توجه به چهارچوب های تعریف شده، شورای اسلامی شورای شهر نیستند بلکه شورای شهرداری هستند چون تنها وظیفه انتخاب شهردار و نظارت بر امورات مربوط به شهرداری را بر عهده دارند.

چمنی گفت: تا زمانی که مدیریت واحد شهری در شهر محقق نشود و اختیارات شوراها افزایش نیابد، پیشرفت محسوسی در شهرها محقق نخواهد شد.

وی در پایان سخنانش با اعلام اینکه زیرساختهای لازم برای سرمایه گذاری آماده شده است

گفت: انشالله با اصلاح قوانین و افزایش اختیارات شوراهای شهر و تحقق طرح مدیریت واحد شهری شاهد توسعه و رشد روز افزون شهرمان باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :