شهردار تبریز:
شهردار تبریز با تاکید به اینکه انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری یک سهمیه نیست بلکه با تلاش و حرکت زیاد منجر به انتخاب این شهر شده است، گفت: تاسفانه تا الان نتوانستیم درک درستی از رویداد بزرگ تبریز ۲۰۱۸ داشته باشیم به طوریکه ضعف در معرفی این رویداد در بین آحاد مردم و حتی مسوولان مشاهده می شود.
کد خبر: ۴۷۷۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳ 13 August 2017

صادق نجفی در گفت‌وگو با  فارس در خصوص برنامه‌های پیش‌بینی‌شده شهرداری تبریز در راستای رویداد تبریز ۲۰۱۸ اظهار کرد: در سال ۹۳ یک اجلاس در استانبول ترکیه برگزار شد و صحبت‌هایی در آن جلسه صورت گرفت که شهرهای کهن اسلامی تأثیرگذار روی مردم و عقایدشان را به‌کل جهانیان نشان دهیم؛ زیرا این اثرگذاری در حال از بین رفتن است.

وی بابیان اینکه انتخاب پایتخت گردشگری جهان اسلامی برای بازگرداندن هویت شهرهای کهن اسلامی جهان است، افزود: استانبول، کووالانپور، تبریز، اصفهان و برخی شهرهای دیگر جزو شهرهای کهن و تأثیرگذار و میراثی در جهان اسلام هستند.

شهردار تبریز با اشاره به ارائه پیشنهاد به اجلاس کشورهای اسلامی در راستای هویت بخشی دوباره به برخی شهرهای مهم و اثرگذار در جهان اسلام، بیان کرد: طبق تصمیمات صورت گرفته برخی شهرها به‌عنوان پایتخت گردشگری انتخاب شدند و این پیشنهاد به اجلاس وزرای گردشگری رسید و اقدامات لازم برای انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری در سال ۲۰۱۸ انجام گرفت.

 

انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری یک سهمیه نیست/متأسفانه تا الان نتوانستیم درک درستی از رویداد بزرگ تبریز ۲۰۱۸ داشته باشیم

وی با تأکید بر اینکه انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری یک سهمیه نیست بلکه تلاش و حرکت‌های زیادی منجر به انتخاب این شهر شده است، خاطرنشان کرد: به دلیل هویت و یافته‌های شهر تبریز ازجمله موزه‌ها، بازار تبریز، شرایط زیرساختی و غیره، منجر به انتخاب شهر تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری شده است.

نجفی اذعان داشت: متأسفانه تا الان نتوانستیم درک درستی از رویداد بزرگ تبریز ۲۰۱۸ داشته باشیم به‌طوری‌که ضعف در معرفی این رویداد در بین آحاد مردم و حتی مسوولان مشاهده می‌شود.

 

به‌غیراز شهرداری سایر دستگاه‌ها، سازمان‌ها و غیره به‌صورت شایسته به موضوع تبریز ۲۰۱۸ وارد نشده‌اند

وی بابیان اینکه به‌غیراز شهرداری سایر دستگاه‌ها، سازمان‌ها و غیره به‌صورت شایسته به موضوع تبریز ۲۰۱۸ وارد نشده‌اند، ادامه داد: در حال حاضر در اداره‌های زیادی در استان خبری از تبریز ۲۰۱۸ نبوده و حتی در بین مردم نیز نتوانسته‌ایم به‌صورت شایسته رویداد تبریز ۲۰۱۸ را تبیین کنیم.

شهردار تبریز خاطرنشان کرد: رویداد تبریز ۲۰۱۸ مختص به تبریز و یا استان آذربایجان شرقی نبوده بلکه این‌یک حرکت مثبت در کل کشور است که از بین ۵۸ کشور و هزاران شهر از سراسر دنیا انتخاب‌شده است.

وی تأکید داشت: باید قدر این فرصت را دانسته و از آن استفاده کنیم و تمام ظرفیت‌ها را برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد بزرگ به‌کارگیریم.

متولی اصلی تبریز ۲۰۱۸، باید دولت باشد

نجفی با اشاره به اینکه متولی اصلی تبریز ۲۰۱۸، باید دولت باشد، بیان کرد: ریاست جمهوری این موضوع را مطرح کرده و یکی از خواسته‌های دولت و مردم نیز همین است؛ زیرا شخص رئیس‌جمهور در شعارهای انتخاباتی خود مکرراً به تبریز ۲۰۱۸ و اهمیت آن برای کشور تأکید کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل وظیفه شهرداری درزمینه مسوولیت شهری به‌عنوان دبیر اجرایی تبریز ۲۰۱۸ انتخاب‌شده است، گفت: شهرداری بیش از یک سال است که در دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وارد موضوع تبریز ۲۰۱۸ شده است.

شهردار تبریز با تأکید بر اینکه شهرداری در حوزه نرم‌افزاری ازجمله المان سازی، تبلیغات، کارهای فرهنگی و غیره عملکرد خوبی داشته است، تصریح کرد: باید در بخش سخت‌افزاری نیز آمادگی لازم را داشته باشیم؛ تبریز باید از نظر فرودگاه، پایانه، راه‌آهن و غیره در شرایط مطلوبی قرار گیرد و همچنین ازنظر زیبایی شهری باید خیابان‌های شهر و بسترسازی فضای موزه‌ها برای حضور گردشگر آماده شود.

وی ادامه داد: شهرداری تبریز در سال جاری ۲۹۰ میلیارد تومان بودجه برای تبریز ۲۰۱۸ اختصاص داده و طبق اعلام دولت ۱۰ درصد از بودجه سال ۹۶ به این رویداد اختصاص داده می‌شود.

نجفی با اشاره به اینکه اگر بتوانیم در کنار ۲۹۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری برای تبریز ۲۰۱۸، یک هزار میلیارد تومان نیز از دولت بگیریم، می‌توان زیرساخت‌های زیادی در شهر را آماده کرد، گفت: برای عملی شدن اهداف نیاز به حرکت دسته‌جمعی وجود دارد و شهرداری به‌تنهایی از عهده این کارها برنمی‌آید.

وی در تشریح عملکرد شهرداری برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ بابیان اینکه در حوزه‌های مختلف ازجمله زیرساخت‌ها وارد عمل شده است، افزود: در حال حاضر با آماده‌سازی پایانه تبریز توسط شهرداری پذیرای روزانه ۳۰ هزار نفر مسافر هستیم.

 

25 مردادماه فاز اول سالن همایش بین‌المللی تبریز به بهره‌برداری می‌رسد

شهردار تبریز در ادامه به احداث سالن همایش بین‌المللی اشاره کرد و گفت: ۲۵ مردادماه فاز اول این سالن افتتاح خواهد شد و نهایت تا یک ماه دیگر این مجموعه به‌صورت کلی افتتاح‌شده و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی بابیان اینکه در بهینه‌سازی تاکسی‌های شهری نزدیک به ۴ هزار تاکسی تعویض شده است، ابراز کرد: تا یک و نیم ماه دیگر چندین اتوبوس دوطبقه گردشگری وارد شهر خواهد شد.

نجفی ایجاد تاکسی‌های از من بپرس در سطح شهر را یکی دیگر از اقدامات شهرداری برای آمادگی در تبریز ۲۰۱۸ مطرح کرد و افزود: آماده‌سازی پارک‌ها، برپایی برنامه‌های فرهنگی، از دیگر برنامه‌های شهرداری است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط حاکم ترافیکی شهر، شهرداری در چند سال اخیر ازنظر زیرساختی اقدامات شایسته‌ای از قبیل ساخت زیرگذر، روگذر و چند لاین کردن خیابان‌ها انجام داده که علاوه بر کاهش ترافیک منجر به زیبایی شهر نیز شده است.

شهردار تبریز با یادآوری ساخت المان هایی در ورودی شهر با طرح‌های زیبا، گفت: دهم دی‌ماه سال جاری که روز افتتاح برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ خواهد بود مردم قطعاً شاهد تغییرات مثبت خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه شهر تبریز سه سال پشت سر هم از طرف NGO های سازمان ملل به‌عنوان شهر زندگی و پاک معرفی‌شده است، خاطرنشان کرد: علت این انتخاب تمیز نگه‌داشتن سطح شهر، افزایش سرانه فضای شهری است که در طول این چهار سال نزدیک به هزار هکتار به فضای سبز شهر تبریز افزوده‌شده است.

نجفی هماهنگی فی‌مابین شهرداری تبریز با تمام وزارتخانه‌ها را مطرح کرد و بابیان اینکه حتی اکثر فدراسیون توافق کرده‌اند که حداقل یک رویداد ورزشی را در تبریز برگزار کنند، ادامه داد: هفته آینده نیز میزبان بیش از یک هزار و ۷۰۰ آزاده از سراسر کشور خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: اخیراً پرواز تبریز هامبورگ راه‌اندازی شده و در برنامه آتی پروازهای تبریز مسکو و باکو و بین‌شهری راه‌اندازی خواهد شد.

شهردار تبریز با اشاره به اینکه علاوه بر بودجه اختصاصی ۲۹۰ میلیارد تومان که فقط برای تبریز ۲۰۱۸ است و بالای ۷۰ درصد آن برای کارهای فرهنگی اختصاص‌یافته، ابراز کرد: اجلاس شهرداران مترو پلیس، اجلاس شهرداران میراثی، شهرداران حوزه قفقاز جزو برنامه‌های شهرداری تبریز است.

وی با تأکید به اینکه بخشی از بودجه شهرداری مختص بخش عمرانی است، اضافه کرد: زیباسازی شهر ازنظر پیاده‌روها، خیابان‌ها، تابلوها ازجمله اقدامات شهرداری در بخش عمرانی بوده است به‌طوری‌که بیش از ۵۳۰ تابلو جدید در سطح شهر نصب‌شده است.

نجفی ادامه داد: بازسازی ناوگان حمل‌ونقلی، بازسازی بخش خصوصی جزو برنامه‌های شهرداری بوده است و همچنین برخی پروژه‌های عمرانی از قبیل تقاطع، پیاده‌رو، روگذر و زیرگذر، ورود و خروج نیز توسط شهرداری تبریز اجرا می‌شود.


وی با اشاره به ساخت دو المان در ورودی شهر توسط اروپا و تهران، بیان کرد: ایجاد پارک‌ها با نام شخصیت‌ها، چاپ کتاب در راستای تبریز، زیباسازی نماها از دیگر برنامه‌های شهرداری با مشارکت خود مردم در تبریز ۲۰۱۸ خواهد بود.

شهردار تبریز بابیان اینکه پنج محور گردشگری در تبریز تعریف‌شده که در حال زیباسازی هستند، تصریح کرد: با توجه به اینکه در ایران مدیریت واحد شهری وجود ندارد ازاین‌رو اگر شهر را یک پازل در نظر بگیریم؛ شهرداری فقط یک قطعه از آن جورچین خواهد بود و به‌تنهایی توانایی انجام همه کارها برای تبریز ۲۰۱۸ را ندارد.

 

رویداد تبریز ۲۰۱۸ مختص شهر تبریز نبوده بلکه برای تک‌تک مردم کشور و مخصوصاً استان آذربایجان شرقی است

وی با تأکید به اینکه رویداد تبریز ۲۰۱۸ مختص شهر تبریز نبوده بلکه برای تک‌تک مردم کشور و مخصوصاً استان آذربایجان شرقی است، متذکر شد:  مردم تبریز از مسوولان خود مطالبه می‌کنند و منتظر یک جواب ملموس بوده که برای تبریز ۲۰۱۸ واقعاً چه اقداماتی انجام‌گرفته است.

نجفی مطالبه گری مردم را اثربخش دانست و با اشاره به اینکه اگر تبریز شهر تمیز است فقط از اقدامات شهرداری نبوده بلکه بخش عظیم از این موضوع به خود مردم برمی‌گردد، ادامه داد: مردم برای حفظ شهر خود نسبت به گذشته تغییر کرده و دیگر کمتر کسی آشغال در سطح شهر می‌ریزد و حتی با فردی که چنین کاری انجام دهد نیز برخورد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید ذهن مردم را نسبت به حفظ زیبایی نمای خانه‌ها، کوچه‌ها و غیره خود آماده کنیم؛ به‌طوری‌که مردم می‌توانند تمام بالکن‌های خانه خود را با گل و گیاه تزئین کنند و یا تمام‌نماهای خانه خود را تمیز کنند.

شهردار تبریز با اشاره به شعار تبریز ۲۰۱۸ مبنی بر اینکه هر شهروند یک میزبان، ابراز کرد: میزبان باید خانه، محله و خود را برای میزبانی آماده کند.

وی اذعان داشت: مسیر منتهی به تفرجگاه عون بن علی در حدود ۶ کیلومتر پیاده راه شده و یک دریاچه کوچک و باغ حیات‌وحش ساخته‌شده  که جزو برنامه‌های شهرداری برای رویداد بوده است.

با حمایت دولت تصمیم به احیا و آماده‌سازی ربع رشیدی، خلعت فروشان، ارک، مسجد کبود و موزه فرش هستیم

نجفی خاطرنشان کرد: با حمایت دولت تصمیم به احیا و آماده‌سازی ربع رشیدی، خلعت فروشان، ارک، مسجد کبود و موزه فرش هستیم تا بتوانیم گردشگر جذب کنیم.

وی به راه‌اندازی کارخانه جدید آسفالت اشاره کرد و بابیان اینکه کارخانه قبلی آسفالت شهرداری تبریز از ۳۰ سال گذشته فعالیت می‌کرد، تصریح کرد: این کارخانه به‌صورت گازی فعالیت خواهد کرد و اصلاً مازوتی در آن استفاده نمی‌شود که باعث افزایش کیفیت آسفالت نیز خواهد شد.

 

مردم بهترین قاضی در شهر هستند و خدمات شهرداری را می‌بینند

شهرداری تبریز با تأکید به اینکه مردم بهترین قاضی در شهر هستند و خدمات شهرداری را می‌بینند، اظهار کرد: در سه ماه اخیر ۸۰۰ هزار تن آسفالت‌ریزی در شهر تبریز داشته‌ایم که ۷۰ درصد سهمیه آسفالت سال در این سه ماه تمام‌شده است.

وی اضافه کرد: آسفالت‌ریزی تبریز تا مهرماه به اتمام خواهد رسید و در حال حاضر مسیر اتوبوس‌های تندرو، پاسداران در حال انجام است.

نجفی بابیان اینکه به دلیل پخش نمک در فصل زمستان، آسفالت سطح شهر تخریب می‌شود، افزود: امسال تدابیری مبنی بر استفاده از خرد کردن برخی سنگ‌ها و پخش آن‌ها به‌جای نمک را در برنامه گذاشته‌ایم.

وی در خصوص تبیین فرهنگ گردشگری در استان بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و شهرداری تبریز برنامه آموزش نحوه رفتار و برخورد با گردشگر اجرا کرده‌اند و حتی آموزش زبان انگلیسی برای تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها، بازاریان و غیره را نیز داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار