مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی بابیان اینکه احداث ۳۵۰۰ کیلومتر راه در آذربایجان شرقی بودجه ۲۰۰۰ میلیاردی می‌خواهد گفت: هر چند شاید به لحاظ محدودیت در منابع مالی احداث بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها از سرعت آن‌چنانی برخوردار نیست.
کد خبر: ۵۶۷۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۶ 17 February 2018

توحید اخلاقی در نشست بررسی آخرین وضعیت راه‌های استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: آذربایجان شرقی حدود 14 هزار کیلومتر راه دارد که 225 کیلومتر آزادراه‌ها، 440 کیلومتر بزرگراه‌ها، 1050 کیلومتر راه اصلی و 1450 کیلومتر راه‌های فرعی را شامل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در استان حدود 10 هزار کیلومتر راه روستایی داریم، افزود: از این میزان 5 هزار و 500 کیلومتر راه آسفالته و نزدیک به 450 کیلومتر راه شوسه و دسترسی خاکی است.

وی ادامه داد: یکسری از راه‌های روستایی آذربایجان شرقی که واقعاً در آینده نیاز به احداث خواهیم داشت تا بتوانیم تمامی راه‌های روستایی را آسفالته کنیم ضمن اینکه وضعیت استان آذربایجان شرقی در این حوزه نسبت به جمعیت، تعداد روستاها و خانوار از میانگین سطح کشور بالاتر است.

اخلاقی بابیان اینکه 94 درصد راه‌های روستایی آذربایجان شرقی از نظر جمعیت از راه ساخته‌شده برخوردار هستند، گفت: ولی اگر از نظر تعداد روستاها نگاه کنیم متوجه می‌شویم که 64 درصد روستاهای استان از راه ساخته‌شده بهره‌مند هستند و از نظر راه آسفالته 92 درصد جمعیت روستایی آذربایجان شرقی راه دسترسی آسفالته دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی از بهره‌مندی 58 درصد روستاهای آذربایجان شرقی از راه آسفالته خبر داد و گفت: در حالی که میانگین کشوری روستاهای بهره‌مند از راه آسفالته 52 درصد بوده ولی 58 درصد روستاهای آذربایجان شرقی از راه آسفالته برخوردار هستند و این نشان می‌دهد که وضعیت راه‌های آسفالته استان از میانگین کشوری بیشتر است.

وی در ادامه با اشاره به تأخیر ایجاد شده در اجرای پروژه‌های راه‌سازی در آذربایجان شرقی، تأکید کرد: آن زمانی که در کشور از بودجه و اعتبارات خوبی برخوردار بودیم و تحریم‌هایی علیه کشورمان وضع نشده بود آن مقداری که می‌بایست برای پیگیری پروژه‌های راه‌سازی آذربایجان شرقی صورت می‌گرفت کم‌توجهی کرده‌اند اما اگر استان را با سایر استان‌ها مقایسه می‌کنیم آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها در گذشته احداث شده‌اند ولی ربطی به دولت کنونی ندارد.

اخلاقی اضافه کرد: الان که احداث پروژه‌های راه‌سازی آذربایجان شرقی که شاید دلایل ملی و استانی داشته باشد را هنوز آسیب‌شناسی نکرده‌ایم ولی حقیقتاً اگر در گذشته پیگیری‌ها به‌خوبی صورت می‌پذیرفت شاید اکنون از نظر راه‌های اصلی و فرعی، بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها مشکلاتمان نسبتاً کم بود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه دولت یازدهم و دوازدهم در احداث بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها عزم جدی داشته است، گفت: هر چند شاید به لحاظ محدودیت در منابع مالی از سرعت آن‌چنانی برخوردار نیست ولی در مجموع با اتمام پروژه‌های بزرگراه‌ها و آزادراه‌های آذربایجان شرقی به دلیل واقع‌شدن استان در مسیر ارتباط با کشورهای همسایه شاهد توسعه استان در آینده نزدیک خواهیم بود.

وی یادآور شد: با اتمام طرح‌های مطالعاتی و پروژه‌های در دست اجرا در حوزه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی شاید طولی نکشد که آذربایجان شرقی به شبکه ریلی و ارتباطی بین‌المللی نیز متصل شود.

اخلاقی احداث 3500 کیلومتر راه روستایی و بین‌شهری را در استان آذربایجان شرقی ضروری خواند و گفت: برای احداث 3500 کیلومتر راه روستایی و بین‌شهری در آذربایجان شرقی به 2000 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و بودجه‌ای که نهایت 50 میلیارد تومان به اداره کل راه و شهرسازی استان تعلق می‌گیرد برای احداث این جاده با بودجه فعلی بیش از 40 سال به طول می‌انجامد.

تردد 192 میلیون خودرو در 10 ماهه سال جاری در جاده‌های آذربایجان شرقی

منوچهر سلمان‌زاده در این نشست با اشاره به آخرین وضعیت تردد در جاده‌های استان اظهار داشت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی از لحاظ میزان راه‌های تحت اختیار اصلی و فرعی رتبه هفتم کشور را داریم و همچنین از نظر راه‌های روستایی نیز در رتبه هفتم کشور قرارگرفته‌ایم.

وی بابیان اینکه 5 درصد تونل‌های کشور در استان آذربایجان شرقی قرار دارد، افزود: از طرفی هم 9.7 درصد آزادراه‌های کشور را ما در استان داریم ولی از نظر راه‌های بزرگراهی کشور، آذربایجان شرقی نسبت به میانگین کشور بزرگراه کمتری دارد و اگر نسبت‌های آماری کشور را از لحاظ راه‌ها بررسی کنیم متوجه می‌شویم که چه رتبه‌ای قرار داریم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی اضافه کرد: در طول 10 ماهه سال جاری 192 میلیون و 191 هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین در سطح جاده‌های آذربایجان شرقی تردد ثبت کرده‌ایم و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش 11 درصد تردد در جاده‌های استان خواهیم بود.

سلمان‌زاده میزان سرعت متوسطه خودروهایی که در جاده‌های آذربایجان شرقی تردد کرده‌اند 84 کیلومتر بر ساعت اعلام کرد و گفت: در حالی که سرعت متوسطه 10 ماهه سال گذشته 82 کیلومتر بر ساعت بود یعنی امسال 2 کیلومتر بر ساعت سرعت تردد ناوگان در جاده‌های آذربایجان شرقی افزایش‌یافته است.

وی با ذکر اینکه افزایش سرعت تردد در محورهای مواصلاتی آذربایجان شرقی زنگ خطری برای حوزه جاده‌ای است، بیان داشت: طبق نظر کارشناسی کارشناسان به ازای افزایش هر یک کیلومتر سرعت احتمال افزایش 4 درصد تلفات جانی و حوادث جاده‌ای را بالا می‌برد و اگر تمامی مسائل را در کنار قرار دهیم باید به این نتیجه رسیده باشیم که اکنون نیازمندیم تا اقدامات جدیدی در حوزه راه استان انجام دهیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی تأکید کرد: در ادامه اینکه 192 میلیون و 191 هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین در سطح جاده‌های آذربایجان شرقی تردد ثبت کرده‌ایم توسط دستگاه‌های پلاک خوان خودروهایی بیش از 51 هزار دستگاه به این میزان تردد داشته‌اند که بر اساس تحلیل‌ها نزدیک به 318 هزار دستگاه متخلف شناسایی و جریمه شده‌اند.

سلمان‌زاده با تأکید بر این‌که سامانه‌های تردد شمار بر خط آذربایجان شرقی می‌تواند بگوید هر خودروها در کدام مسیر، چند بار و در چه ساعاتی در جاده‌ها تردد کرده است، تصریح کرد: 16 درصد از مجموع تردد 192 میلیون دستگاه در جاده‌های آذربایجان شرقی مربوط به‌وسیله نقلیه سنگین و 84 درصد وسایل نقلیه سبک است و متأسفانه از این تعداد 12 درصد سرعت غیرمجاز و 23 درصد تردد تخلفت عدم رعایت فاصله طولی داشته‌اند.

وی بیان کرد: با در کنار گذاشتن تمامی موارد و جوانب متوجه خواهیم شد رفتارهای کاربران در جاده‌های آذربایجان شرقی کاملاً خطرناک و گاهاً حادثه‌ساز است و در حوزه‌های آی تی اس و آی تی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی مکلف به استفاده از این دستگاه‌هاست و در واقع تمامی آمارها از این دستگاه‌ها استخراج می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در طول 10 ماهه سال جاری از مجموع 191 میلیون تردد خودرو در جاده‌های استان 35 درصد مرتکب تخلفات رانندگی از قبیل عدم رعایت فاصله طولی و سرعت غیرمجاز شده‌اند، افزود: در حال حاضر 80 سامانه تردد شمار بر خط در جاده‌های آذربایجان شرقی داریم که تمامی آمارها و تخلفات را گزارش می‌دهد شاید رانندگان فقط پلیس را می‌بینند اما از کنترل غیرقابل مشاهده راهداری غافل هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :