کد خبر: ۵۷۸۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱ 12 March 2018

نبود برنامه و شیوه های نوین کشت و جایگزین محصولات جدید، زندگی کشاورزان را به مخاطره انداخته است.

دولت در برنامه های احیای دریاچه ارومیه با گام بلند حذف کشاورزی بخوبی توانسته است سطح کشت روستاییان شهرستان بناب را به حداقل برساند و جهت ممانعت از کشت برخی محصولات نظیر پیاز اقدامات وسیعی انجام داده است.

یک طرف احیای دریاچه ارومیه که خواست همگانی است و یک طرف دیگر کشاورز کم بضاعت که چاره ای جز مدارا ندارد و ادامه این روند تبعات اجتماعی جبران ناپذیر به وجود خواهد آورد.

تدبیر احیای دریاچه ارومیه، امید کشاورزان بنابی را به یأس تبدیل می کند
 

دولت در جایگزین کردن محصولات کم آب بر و ترویج روشهای نوین آبیاری موفق نبوده است و خلا موجود موجب بازگشت کشاورزان به کشت سنتی خواهد شد زیرا هرگونه برنامه ستاد احیای دریاچه ارومیه بدون در نظر گرفتن معیشت کشاورزان در دراز مدت محکوم به شکست خواهد بود.

پلمپ کردن چاه های غیرمجاز به ظاهر منجر به کاهش برداشت از آب سفره های زیر زمینی می شود اما اگر به اقتصاد کشاورزان و زارعین توجه نشود در باطن همان میزان آب مصرفی با صرف هزینه از چاه های پلمپ نشده برداشت خواهد شد.

کشاورزان با تامین آب از چاه های همسایگان همان میزان آب مصزفی خود را اینبار با صرف هزینه مضاعف برداشت خواهند کرد.

شغل های جایگزین کشاورزی نیز در حد شعار دولت مردان است و در عمل کشاورزان به شغل های جدید گرایش پیدا نکرده اند و شیوه های نوین آبیاری متناسب با نیاز منطقه و شهرستان عملیاتی نشده است.

کشاورزان شهرستان بناب در راستای برنامه های دولت همراهی و همکاری خوبی داشته اند اما دولت در جبران همراهی کشاورزان منجمله در خصوص عدم کشت پیاز موفق نبوده است و نتوانسته همراهی مردم این شهرستان را جبران نماید.

کشاورزان بنابی بخش بزرگی از پیکره جمعیت شهرستان بناب را تشکیل می دهند و اهتمام در وضعیت زندگی و معیشت آنان از ضروریات این شهرستان است و مبادا حیات دریاچه ارومیه در کفه ترازوی حیات و معیشت کشاورزان قرار بگیرد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
محمد
|
Italy
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
سلام ممنون از تابناک
یکی هم پیدا شد و بین این همه حرف های مقامات درد مردمو دید
Amin
|
Germany
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
باید از تابناک بخاطر دید خوبش به موضوع تشکر کنم
یک نکته مد نظر باشه آونهم این هست که کشاوزران با مهاجرت به مناطقی مثل میاندواب و شهرهای کردستان محصولات خود را در آن شهرها می کارند و در واقع حق آبه دریاچه را آنجا مصرف می کنن..
بهتره فکر اساسی بشه
مختار
|
United Kingdom
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
مردم باید خودشان دست به کار بشن و گروه های مردم نهاد منطقه با همکاری هم به احیا دریاچه کمک کنن
مسولان فقط آمار میدن اما اگه مردم واقعا دست به دست هم بدن میتونن تو حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست قدمهای بزرگی بردارن و دولت را وادار به اراده کار کنن
مرسی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار