معرفی جاذبه های گردشگری استان
تابناک تبریز در نظر دارد تا جاذبه های گردشگری استان را در قالب معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان ها به خدمت بینندگان عزیز تقدیم دارد.
کد خبر: ۷۲۷۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳ 21 March 2019
 
شهرستان پرجمعیت و زیبای عجب‌شیر یکی از مناطق بکر گردشگری آذربایجان شرقی است که روستاهای زیبای آن سالهاست مقصد گردشگری خیل عظیمی از مردم کشورمان بوده است

شهرستان عجب ‌شير در سينه جلگه حاصلخيز، روي رسوبات غني رودخانه قلعه‌ چاي، در دامنه جنوبي ارتفاعات تورجان از پيش كوههاي توده سهند واقع شده و دارای آب و هوای نسبتا معتدل است تا حدی که در این روزها گرم تر از سایر نقاط آذربایجان شرقی بوده و پذیرای میهمانان نوروزی است.

البته به گفته تاریخ نگاران انگيزه پيدايش و علل وجودي این شهرستان داشتن موقعيت جغرافيايي ممتاز، اقليم مساعد، خاكهاي بارور، منابع آب، روستاهاي آباد و دسترسي به درياچه اروميه بوده است، البته اکنون دیگر خبری از آب دریاچه ارومیه نیست.

از تاريخ بناي این شهرستان اطلاع درستي در دست نيست ولی طبق روايات، عجب ‌شير و حومه نزديك آن بقاياي شهر گمشده شيز، بزرگترين شهر آذربايجان در عهد اشكانيان و سامانيان است.

    مجله جاذبه‌های گردشگری ایران

عجب شیر با ۳۰ هزار نفر جمعیت و با برخورداری از آثار متعدد تاریخی که قدمت برخی ازآن ها به سه هزار سال نیز می رسد و مناظر طبیعی منحصر به فرد خود همه ساله گردشگران زیادی را درفصول مختلف سال به خود فرا می خواند.

    عجبشیر در ۹۰ کیلومتری تبریز و در مجاورت نمک زار دریاچه ارومیه

شهرستان عجب ‌شیر با مساحت ۷۵۰ کیلومتر مربع از شمال به شهرستان های زیبای اسکو و آذرشهر، از شرق به مراغه، از غرب به دریاچه ارومیه و از جنوب به بناب محدود است.

این شهرستان به جهت نزدیکی به مرکز استان از امتیازات ویژه ای برخوردار است، چنانچه قصد سفر به این شهرستان را دارید می توانید با یک تیر دو نشان بزنید، هم به تبریز و اماکن تفریحی و تاریخی آن سر بزنید و به جهت نزدیکی تبریز به عجب شیر و روستاهای خارق العاده آن می توانید به عجبشیر هم بیایید و از نزدیک طعم میوه های خوشمزه روستاهای این شهرستان را بچشید.

این شهرستان در ۹۰ کیلومتری مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد و غرب آن به نمک زار دریاچه ارومیه محدود می شود.

وجود این شوره زارها سبب شده که مسافران زیادی برای درمان و شفا بخشی به ساحل دریاچه بیایند و دستها و پاهای خود را در شوره زار نمک دفن کنند و باعث درمان بیماری های خاص عضلانی، استخوانی و آرتروز خود شوند.

    منطقه نمونه گردشگری "قلعه چای" عجب شیر

منطقه نمونه گردشگری قلعه چای با فاصله ۵۵ کیلومتری از مرکز این شهرستان، غنی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی بوده و گور دخمه تاریخی نیگه چی، روستای صخره ای چهار بلوط و دو چشمه آب معدنی از شاخص ترین جاذبه های آن به شمار می رود.

این منطقه دارای پنج قلعه تاریخی و ثبت شده مربوط به هزاره اول پیش از میلاد بوده که شامل قلعه ضحاک، کهن دژ، جوان قلعه و قلعه حوری است.

قلعه چای از مناطق نمونه گردشگری آذربایجان شرقی بوده که سالانه گردشگران و علاقه مندان زیادی را به سوی خود جذب می کند.

    "داش قلعه سی" عجب شیر زیبا و بدون وصف

داش قلعه سی و یا همان قلعه ضحاك در ۲۵ کیلومتری شهرستان عجب شیر، یكی از مكانهای دیدنی است كه در ارتفاع ۲۳۰۰متری از بستر رودخانه «قلعه چای » در دوران تاریخ كهن ایران زمین پا برجا بوده و آثار زیادی در داخل و پیرامون خود از دوران هخامنشیان، اشكانیان، ساسانیان و عصر تمدن اسلامی به یادگار دارد.
http://media.mehrnews.com/old/Original/1393/01/03/IMG03295026.jpg

این قلعه با بیش از سه هزار سال قدمت بر فراز كوه منفرد با ناگفتنی های بسیار و حكایتهای زیاد، از مكانهای مهم و تاثیرگذار اقوام مانایی و مادها در گذشته بوده است.

پیشینه این قلعه چون به اقوام مختلفی همچون مادها و مانایی ها برمی گردد برای همین در طول تاریخ نامهای متعددی از جمله ضحاك، اژدهاك، قیز قلعه سی، داش قلعه سی، باروآس، رویی دژ بر این قلعه نهاده اند.

به گفته تاریخ نویسان، این قلعه كه به عنوان یك دژ استفاده می شد، از سه طرف مشرف به پرتگاه بوده و دیوارهای آن مزین به كنده كاریهای متعدد است. این قلعه دارای مخازن سنگ، آب انبار، آسیاب ، سالن شورا، حمام و دهها آثار دیگر است.

ناگفته نماند که در اين قلعه برجي‌ وجود دارد که از خشت‌، ساخته‌ شده‌ و صرفنظر از استحکام‌ دروازه قلعه‌، تنها برج‌ دفاعي‌ کل قلعه به‌ شمار مي‌رود چرا که اطراف‌ قلعه پرتگاه‌ بوده و نيازي‌ به‌ استحکام‌ بيشتري نبوده‌ است‌.

داش قلعه سی را می توان پس از ساعت ها صعود از تخته سنگهای لغزنده و معابر پلكانی صعب العبور به شكل بنایی با طاق قوسی از سنگ خارا با لایه ای از كاشی های لاجوردی به صورت شگفت انگیزی مشاهده كرد.

از چند سال گذشته نیز کاوشگران میراث فرهنگی در حال مطالعه این قلعه باستانی و عجیب هستند، این قلعه در منطقه نمونه گردشگری قلعه چای و در حد فاصل روستاهای بارازلو و ینگجه واقع شده است.

    بندر رحمانلو زیبای خفته دریاچه ارومیه

بندر رحمانلو از توابع دهستان دیزجرود غربی بخش مرکزی شهرستان عجب شیر، در ساحل شرقی دریاچه ارومیه قرار گرفته است.

زمانی که آب دریاچه خشک نشده بود، این بندرگاه از بنادر مهم اسکله ای برای پهلوگیری کشتی ها در دریاچه اکوزیستی ارومیه به حساب می آمد و به داشتن آب شور و لجن های موجود در سواحل شرقی دریاچه ارومیه معروف بود.

البته الان هم با اینکه اب دریا خشک شده است ولی به نظر کارشناسان و گردشگران، این بندر زیباترین نقطه دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی است که به عنوان منطقه ملی گردشگری نیز شناخته شده است.

ساحل این بندر تاریخی از زمان‌های دور و به ویژه قاجاریه، محل تفریح عمومی مردم و شاهان این سلسله بوده است.

در سمت شمالی بندر رحمانلو اسکله ‌ای برای پهلو گرفتن کشتی‌های باری و مسافری و در بخش جنوبی محلی برای مسافرینی که به منظور استفاده از آب و لجن دریاچه به این بندر می‌آیند، احداث شده است.

از دیگر امکانات این منطقه گردشگری، احداث پیست سوارکاری به طول یک کیلومتر توسط اداره تربیت بدنی شهرستان عجب شیر است.

    مساجد چوبی از دیگر جاذبه های گردشگری عجب شیر

مساجد چوبی و تاریخی دوره صفوی که خاستگاه معماری ابنیه های چوبی در آذربایجان بوده و به یقین کاخ های چهل ستون، هشت بهشت و عالی قاپو در اصفهان و برخی از ابنیه ها در ایران برگرفته از معماری چوبی آن است.

این مساجد هم اکنون علاوه بر استفاده به عنوان اماکن مذهبی و مقدس دارای زمینه خوبی برای جذب گردشگران علاقه مند به آثار تاریخی و فرهنگی است.

مساجد جامع شیرلو و روستاهای گوراوان و شیشوان از جمله مساجد چوبی این شهرستان بوده که سقف چوبی آن به کنده کاری و رنگ آمیزی های طبیعی و گیاهی زیبایی مزین شده است.

البته بقاع امام زاده سید ابولقاسم، سیدعلی، شاه ابراهیم جوان قلعه و پیر موسی در عجبشیر همچنان نشانگر ریشه های غنی فرهنگی و دینی مردم این شهرستان است.

به یقین می توان گفت که خط نوشته های سنگی، گورستان های تاریخی و صدها جاذبه دیگر طبیعی در عجبشیر، این شهرستان را به یک منطقه مهم گردشگری در فصول مختلف تبدیل کرده است.

    بوی شکوفه های درخت بادام به مشام می رسد

اگر در فصل بهار به این شهرستان سفر کنید بوی شکوفه درخت بادام از کیلومترها ان طرف تر هم به مشام می رسد و بادام این شهرستان در تابستان مشتری های زیادی دارد.

اگر هم در تابستان به این شهر بیایید، حتما زرد آلو با خود سوغاتی ببرید که زردآلوی عجب شیر خاص است و به گفته کشاورزان و باغداران عجبشیری خوردنش انرژی پنهانی دارد.

البته گوجه فرنگی، انگور، سیب، خیار، گیلاس و گردو نیز از دیگر محصولات این شهرستان است.

    قدم زدن در روستاهای عجب شیر صفای دیگری دارد

دهستان خضرلو، دیزج رود غربی، قلعه چای، دیزج رود غربی و دهستان کوهستان تنها چند روستای این شهرستان است که به قول گردشگران قدم زدن در این روستاها صفای دیگری دارد.

معماری خاص روستاها و حفظ بافت سنتی انها شما را به گذشته می برد و لذت بدون وصفی را در وجود بیننده ایجاد می کند.

تعداد گردشگران روستاهای عجب شیر کمتر از مرکز این شهرستان نیست و گردشگران و مسافران زیادی در این سالهل مجذوب زیبایی های این روستاها شده است.

در این بین ابنیه های تاریخی و مناظر بکرطبیعی حاشیه رودخانه قلعه چای و آبشار هرگلان عجبشیر نیز برای گردشگران چشم نواز بوده و هرسال گردشگران زیادی را به خود فرامی خواند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار