ایرنا - عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به شایع بودن آرتروز در میان شهروندان گفت: مطالعات علمی ثابت کرده‌اند تغذیه سالم همراه با کاهش وزن می‌تواند نقش مطلوبی در کاهش احتمال ابتلا به آرتروز و نیز کاستن از شدت این بیماری در افراد مبتلا داشته باشد.
کد خبر: ۷۸۸۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱ 14 October 2019

 ندا دولت خواه روز دوشنبه افزود: آرتروز یک بیماری فرساینده مزمن و یک علت مهم در ناتوانی بزرگسالان است که هیچ درمانی برای متوقف ساختن روند پیشرفت آن وجود ندارد و این عموماً باعث شده است که کاهش وزن و فعالیت فیزیکی به عنوان بخشی از روش‌های غیردارویی مدیریت آرتروز فراگیر شوند.

وی درباره دلایل ابتلا به آرتروز اظهار کرد: چاقی، فشار بر مفاصل حامل وزن را افزایش می‌دهد و افراد قدبلند دارای اضافه وزن و چاقی به طور قابل توجهی در معرض خطر بالاتری برای آرتروپلاستی قرار دارند، ضمن اینکه سالمندان دارای اضافه وزن چاق مبتلا به آرتروز پلاستی در مقایسه با سالمندان با وزن نرمال در معرض خطر بیشتری برای ظهور درد و ناتوانی های عملکردی هستند.

وی تشریح کرد: با این نشانه، چاقی با التهابی که منحصر به آرتروز زانو می شود، رابطه مستقیم دارد، ضمن اینکه برای نمونه، ارتباط شاخص توده بدنی بالا با پیشرفت آرتروز دست، حاکی از  نقش غیر زیست پزشکی فرعی چاقی است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: چند مطالعه ثابت کرده اند که تغذیه سالم می‌تواند نقش مطلوبی در آرتروز داشته باشد؛ محققان مختلف تاثیر پنهان رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر قوا را به علت خاصیت ضد التهابی آن اثبات کرده اند؛ بنابراین تاکید بر فایده اصلاح لیپید های رژیمی بهبود یافته و انداختن سرم کلسترول روی آرتروز  اندک و نادر است و نظریه های پیشنهاد شده در این باره به سلامتی متابولیک کمک می کند.

دکتر دولت خواه یادآوری کرد: ارزیابی وضعیت تغذیه با تجویز تغذیه مناسب، نشان دهنده مطلوب شدن ویژگی های مربوط به سالمندی در افراد مبتلا به آرتروز مطلوب است.

وی تاکید کرد: از این رو مداخله جدید باید برای دستیابی به کنترل وزن افراد مسن و ترکیب بدنی مناسب برای شرکت در ارتقای سلامت و افزایش کیفیت زندگی و کاهش تاثیر آرتروز بر عملکرد این بیماران ایجاد شود و در این میان تغذیه، نقش مهمی دارد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار