یادداشت؛غلامرضا منصوری
این نوشته را بگذارید به حساب یک درد و دل قدیمی اصحاب رسانه با مسئولینی که چند صباحی میزی و اختیاری در دست دارند اما عملکردشان به پای یک مفهوم کلی به نام نظام تمام میشود.
کد خبر: ۸۷۸۱۷۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳ 21 July 2020

همه باید بدانیم رسالت رسانه ها ، نقد قدرت است. البته این کارکرد هرچند تلویحی و ضمنی است اما آن قدر مهم است که در دنیای مدرن این وجه از رسانه به وجه اطلاع رسانی غلبه یافته و می چربد. دلیل آن هم مشخص است . اگر رسانه با محل تجمع قدرت سیاسی متحد شود ، لابی پیچیده ای بر علیه منافع توده های مردم شکل خواهد گرفت. مثلا در همین ماجرای کرونا ! رسانه های می بایستی از طرف اقشار گوناگون مردم دردهای انها را منتقدانه به گوش مسئولین می رساندند تا آنها در مسیر درست ، امورات را پیش ببرند .
متاسفانه این نگاه در بین برخی از مسئولین اجرایی وجود دارد که رسانه ها فقط باید میرزابنویسی کنند و گزارش دلخواه تهیه کنند.

این روش منسوخ در دنیا ظاهرا در کشور ما خریداران زیادی دارد که جای تاسف فراوان است. از روزی که معاونت دانشگاه علوم پزشکی تبریز از دکتر حمید منجم بابت یک یادداشت انتقادی شکایت نمود ، بسیار متاثر شدم. اولین سئوالی که در ذهنم شکل گرفت این بود که در رسانه های انقلابی تبریز ، دهها مقاله ، گزارش و خبر مطالبه گرانه از سیستم بهداشتی استان درج شده است. چرا سیستم بهداشتی استان ، به این نوع مطالب انتقادی که بعضا جواب آنها سهم مهمی در تنویر افکار عمومی هم دارد ، اعتنای اندکی کرده اند اما نسبت به یک یادداشت تخصصی که از زبان دانشجویان علوم پزشکی نوشته شده و بعدها هم نامه وزیر بهداشت صحت انتقاد وارده را تائید می نماید اینگونه واکنش نشان می دهند؟

 

این نکته را باید گوشزد نمائیم که امروز دکتر حمید منجم بعنوان یک فعال سیاسی و یا پزشک مدافع سلامت محاکمه نمی شود ، او را باید در سبد فعالین رسانه ای دید که دست به قلم شده و دغدغه خود را طرح نموده است . انتظار ما از مسئولین اجرائی و دادگاه محترم نیز این است که چارچوب کلی مساله نقد و نقادی را ببینند وگرنه در یک مقاله دو صفحه ای مستند قطعا میتوان یکی دو کلمه نامتناسب هم پیدا نمود .

 

امروز جامعه خبری و رسانه ای استان در قبال تنها نماندن دکتر منجم مسئولیت دارد . چه اینکه امروز اگر نوبت اوست فردا هم نوبت تک تک ما خواهد بود. این نکته ظریف را نباید فراموش کنیم که آنچه که باید ارتقا یابد سعه صدر مسئولین محترم است ، ابدا این انتظار صحیح نیست که قلم نویسندگان کوتاه تر شود.

 

جمله این بحث ، درصدد آن نیست که زحمات مسئولین و کادر پزشکی و سلامت استان نادیده گرفته شود چه اینکه منجم ها با ایستادگی و فداکاری گام های بزرگی برای حفظ سلامت مردم استان برداشته اند اما درک این مساله هم سخت نیست که زبان نقادی رسانه را اگر ببندیم ، خود مسئولین اجرایی در برابر مطالبات انباشته شده مردم تنها خواهند بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :