نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: پدافند هوایی کشور ما بر مبنای دکترین دفاعی با تولید ابزار قدرت برای بازدارندگی فعال و دفاع مبتکرانه و مؤثر ستون فقرات تأمین امنیت آسمان ایران است.
کد خبر: ۹۹۱۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸ 05 September 2021

به گزارش تابناک تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم در دیدار با فرماندهان یگان‌های ارتش مستقر در استان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در اهمیت پدافند هوایی و نقش این نیرو در مقابله با تهدیدات هوایی دشمنان اظهار داشت: درباره جایگاه پدافند همان بس که رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند؛ پدافند در اولویت اول نیروهای مسلح ایران است.

 

امام جمعه تبریز با اشاره به قدمت 60 ساله این نیرو ادامه داد: زمانی که نیروی هوایی ارتش تقریبا در دهه ۳۰ تشکیل شد، پدافند هوایی هم از همان زمان در دل نیروی هوایی به عنوان تیپ مستقل دفاع هوایی شکل گرفت.

 

وی خاطرنشان کرد: وظیفه پدافند هوایی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فقط حفظ و حراست از محدوده هوافضا پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی بود که بعد از پیروزی انقلاب و شروع جنگ تحمیلی همان ماموریت را دنبال و بعضی ماموریت‌های تاکتیکی را نیز دنبال کرده است.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با یادآوری تجربیات هشت سال دفاع مقدس و چگونگی رویارویی با حملات و تهدیدات هوایی گفت: آنچه که از جنگ‌های اخیر و روز دنیا به دست آمده و تجزیه و تحلیل شده، جمهوری اسلامی ایران را که دکترین دفاعی را دنبال می‌کند بر این داشته که سیاست‌های کلی و کلان دفاعی خود را به سیاست‌های اجرایی تبدیل کند.

 

امام جمعه تبریز افزود: این سیاست‌های اجرایی در راستای فرمان فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر در اولویت قرار دادن پدافند هوایی کشور برای مواجهه با تهدیدات بوده است.

 

 آل‌هاشم با بیان اینکه در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی، تاکید بسیار ویژه‌ای بر مقابله با تهدیدات هوایی دشمن شده است، یادآور شد: شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور، مجموعه‌ای است که جهت فرماندهی و کنترل بر عملیات کلیه یگان‌ها و تجهیزات پدافند هوایی کشور طراحی شده است و از طریق امکانات و ساز و کارهای ایجاد شده، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی می‌تواند عملیات کلیه یگان‌های خود را هدایت و نظارت کند.

 

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به توانمندی‌های راداری و دیده‌بانی پدافند هوایی کشورمان تصریح کرد: کشف و رهگیری انواع هواپیماهای رادارگریز یکی از فعالیت‌های چشمگیر این نیرو است و در این زمینه توانمندی‌های راداری ما در حدی است که نقطه کور راداری در کشور وجود ندارد و روز به روز هم در حال تقویت می‌باشد.

 

امام جمعه تبریز با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، دکترین نظامی کشور آفندی و ماموریت یگان‌های پدافندی دفاع از پایگاه‌های هوایی بود، متذکر شد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تغییر دکترین آفندی به دکترین دفاعی و شروع جنگ تحمیلی، مسوولان و کارشناسان پدافند هوایی اکثر نقاط کشور را زیر پوشش راداری و پدافندی قرار دادند و یگان‌های پدافند هوایی اولین یگان‌هایی بودند که از اولین لحظات تجاوز رژیم بعثی وارد دفاع از آسمان ایران اسلامی شدند.

 

آل‌هاشم به نقش حیاتی و عملکرد درخشان پدافند هوایی در دوران هشت سال دفاع مقدس و در عملیات‌های مختلف اشاره کرد و بیان داشت: فعالیت‌های شبانه‌روزی و مداوم مجموعه یگان‌های پدافند هوایی در تأمین امنیت هوایی نقاط حساس و حیاتی کشور، مراکز تولید و صادرات نفتی کشور، جزایر خارک، اسکله‌های مستقر در خلیج فارس، مناطق اهواز و جنوب، مرکزی و دفاع بیش از مراکز اقتصادی، سیاسی، نظامی و غیره در طول هشت سال دفاع مقدس و مقابله با حملات هوایی ارتش رژیم بعث که به جدیدترین هواپیماها و سلاح ها مجهز بود از نقش های اساسی پدافند هوایی در هشت سال دفاع مقدس است.

 

امام جمعه تبریز با بیان اینکه پدافند همیشه خط مقدم است، خاطرنشان کرد: انجام هرگونه عملیات نیروهای سطحی زمینی و دریایی و عملیات برون‌مرزی هوایی با پشتیبانی پدافند هوایی انجام می‌شد که به‌واسطه همین سابقه و نقش حیاتی است که فرمانده معظم کل قوا نیز می‌فرمایند؛ اگر حادثه‌ای برای کشور پیش بیاید اولین مرکزی که باید فعالیت کند، قرارگاه پدافند هوایی است.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس با بهره‌گیری از جنگنده‌های رهگیری هوایی، گسترش سایت‌های موشکی پدافند زمین به هوا، جنگ افزارهای ارتفاع کم و ارتفاع متوسط، رادارها و پست‌های دیده‌بانی در کلیه عملیات‌ها حضور فعال داشت، اضافه کرد: پدافند هوایی با سرنگونی صدها فروند از هواپیماهای دشمن با سربلندی و کارنامه‌ای افتخارآمیز جنگ را به پایان برد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :