در بسته خبری امروز «تابناک» تیتر‌هایی مانند: ابلاغ دعوت «رییسی» از «اردوغان» برای سفر به تهران /بورل: اقتصاد ایران در وضعیت بدی است / ادعای تخلفات گسترده در مناطق آزاد جنوب کشور و ... را می‌خوانید.
کد خبر: ۹۹۶۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸ 23 September 2021

بسته ویژه خبری «تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

کیهان: دولت رئیسی حتی روزهای جمعه هم کار می کند


روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان «چرا رئیسی توانست، امّا روحانی نتوانست؟» از دولت تمجید کرد.این روزنامه نوشت: آقای رئیسی طی کمتر از یک ماه توانسته، یک بحران خطرناک را حل و به یک آرزو جامه‌عمل بپوشاند: بحران واکسن و عضویت ایران در سازمان شانگهای. علاوه بر این دو، اقدامات خوب دیگری نیز در این مدت کوتاه انجام شده مثل مهار قیمت سیمان و آهن. می‌توان گفت طی همین مدت کوتاه رئیسی عملکرد خوبی داشته و اوضاع بهتر از این‌ها هم خواهد شد. دولت سیزدهم لااقل تا امروز نشان داده، مرد کار و تلاش و عمل شبانه‌روزی است حتی روز‌های جمعه. چنین روحیه‌ای، گم شده بزرگ دولت قبل بود.

ادعای تخلفات گسترده در مناطق آزاد جنوب کشور

معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور از ارسال نامه ای محرمانه به دادسرای ویژه رسیدگی به تخلفات و جرائم کارکنان دولت خبر داد.سید علی خان‌محمدی: گزارشات متعددی از وجود تخلفات گسترده در یکی از مناطق آزاد جنوب کشور، طی نامه ای محرمانه از طرف ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور به دادسرای ویژه رسیدگی به تخلفات و جرائم کارکنان دولت ارسال شده و تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری می‌شود و حسب ضرورت اقدامات و برخوردهای متناسب و قاطعانه صورت می‌گیرد./ایلنا

انتقاد تلویحی رئیس حفاظت اطلاعات قوه قضاییه از اتفاقات اخیر در زندان‌ها

حجت‌الاسلام عبداللهی رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه:ما در مقابل جمعیتی که مورد لغزش و فریب قرار گرفتند مسئولیت داریم و این مسئولیت، صیانت از آنها و شناسایی علل و عوامل لغزش‌های آنان است.در ایران اسلامی باید رفتار زندانبانی نیز در چارچوب رفتار اسلامی و قانونی باشد.باید توجه کرد قبل از تربیت زندانیان، ابتدا به امور اصلاحی خودمان بپردازیم و قصور خودمان را شناسایی و جبران کنیم.اینکه در حوزه ماموریتی یک مدیر، اتفاقی رقم بخورد و وی پاسخگو نباشد یا بگوید من نمی‌دانستم، ظلم به خود است و جای گلایه دارد.امروز دشمن در بحث هسته‌ای و موشکی و منطقه‌ای ناکام مانده و تنها پناهگاهش دستاویز قرار دادن کلمه «حقوق بشر» است. / میزان

جمهوری اسلامی: شرق هم مثل غرب زالوصفت و بدعهد است

جمهوری اسلامی نوشت: مصداق عبارت از ترس مار غاشیه به عقرب جراره پناه بردن، شده‌ایم! حکمرانان مملکت بپذیرند اگر آمریکا مدل‌هایی مثل کره‌جنوبی، ژاپن، برزیل، مالزی، ترکیه و...را ایجاد کرد چین از این جنس نیست!چین برای سیر کردن شکم جمعیت یک میلیارد و خرده‌ای کشورش مجبور به جارو کردن منابع حیاتی کشورهای تنها شده است و باید پذیرفت از دلِ مدلِ سیاسی و فرهنگی بسته‌ چینی، که به تعبیری مملکتی دگرخواه هم به حساب نمی‌آیند منافعی برای هواداران نخواهد داشت که اگر داشت سر و شکل کشور دوست، همسایه‌ و هم‌کیش آئینی و سیاسی یعنی کره‌شمالی اینچنین مصیبت‌بار نبود».هرگز نباید از سیاست «نه شرقی – نه غربی» که میراث جاودان امام خمینی است فاصله بگیریم. شرق هم مثل غرب بدعهد و زالوصفت است. سیاست درست اینست که به هیچیک از این دو اردوگاه اعتماد نکنیم در عین حال که می‌توانیم با هر دو رابطه متعادل داشته باشیم.

توضیح اداره کل زندان‌ها درباره فوت شاهین ناصری

در پی فوت یکی از محکومان در ندامتگاه تهران بزرگ، روابط عمومی اداره کل زندان‌های استان تهران، اطلاعیه‌ای صادر کرد.در توضیحات روابط عمومی اداره کل زندان‌های استان تهران آمده است: محکوم علیه، شاهین ناصری که به دلیل ارتکاب جرایمی از قبیل کلاهبرداری، سرقت، جعل و استفاده از سند مجعول در حال سپری کردن دوران محکومیت خود بوده است، به بهداری زندان مراجعه نموده و اقدامات درمانی توسط پزشک متخصص طب اورژانس انجام می‌گیرد.بنابر گزارش بهداری ندامتگاه، با توجه به شرایط اورژانسی بیمار، فورا در محل بهداری ندامتگاه، عملیات احیاء (ماساژ قلبی، تنفس مصنوعی و تزریق اپی نفرین و فیکس IV Line) به مدت ۴۵ دقیقه انجام می‌گیرد که علی رغم تلاش‌های فراوان کادر درمان، زندانی مورد اشاره فوت می‌کند.در این اطلاعیه تاکید شده است، علت تامه فوت شاهین ناصری در پزشکی قانونی در دست بررسی است و متعاقبا اعلام خواهد شد.گفتنی است، شاهین ناصری کلاهبرداری حرفه‌ای با ۸ سابقه بازداشت به اتهام کلاهبرداری و جعل و استفاده از سند مجعول و محکومیت متعدد قضایی در استان‌های مختلف در همین عناوین بوده است.

بورل: اقتصاد ایران در وضعیت بدی است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی اعلام کرد، اقتصاد ایران در وضعیت بدی است و این کشور به توافق هسته‌ای نیاز دارد.جوزپ بورل بدون اشاره به ادامه بدعهدی طرف‌های غربی به اجرای تعهدات برجام، مدعی است که ایران به احیای توافق هسته‌ای نیاز دارد.شبکه «پی‌بی‌اس» آمریکا مصاحبه‌ای با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام داده و نظر او را درباره وضعیت جاری غرب با ایران و برجام جویا شد.مجری این شبکه آمریکایی از بورل سوال کرد: «در مورد ایران الان چهار ماه است که از مذاکرات اروپا و ایران که بدون نتیجه قابل توجهی (به پایان رسید)، گذشته، دو ماه از انتخاب ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری ایران گذشته است. آیا تایید می‌کنید که ایران امروز مایل به انجام گفت‌و‌گوی جدی نیست؟».بورل در جواب به این سوال گفت: «خوب اگر بخواهیم صادق باشیم (تازه) دو ماه شده و باید این را هم در نظر داشته باشید که فقط ۲۵ روز از آغاز به کار وزیر خارجه جدید (ایران) گذشته است».

ابلاغ دعوت «رییسی» از «اردوغان» برای سفر به تهران

وزیر امورخارجه کشورمان شامگاه چهارشنبه به وقت محلی با «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در حاشیه مجمع عمومی ملل متحد دیدار و در خصوص موضوعات دوجانبه ای و منطقه ای به ویژه تحولات افغانستان و سوریه گفتگو و تبادل نظر کردند.در این نشست وزیران امور خارجه دو کشور در حوزه دوجانبه طرفین توافق کردند کمیته راهبردی دو کشور قبل از اجلاس سران با سفر وزیر خارجه ترکیه برگزار شده و دستور کار نشست کمیته عالی تنظیم شود. همچنین دو طرف توافق کردند نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه در تهران برگزار شود.در این دیدار امیرعبداللهیان با تاکید بر روابط راهبردی دو کشور، ضمن اعلام اینکه در دولت جدید، معاون اول رئیس جمهور رئیس کمیسیون مشترک خواهد بود آن را ارتقاء جدی در این زمینه دانسته و آمادگی ایران را برای برگزاری کمیسیون های مشترک که مدتی است به تعویق افتاده اعلام کرد.در این دیدار وزیر خارجه کشورمان دعوت ابراهیم رئیسی رییس جمهوری را از رئیس جمهور ترکیه را نیز ابلاغ کرد.

درخواست فرانسه از ایران: به مذاکرات وین بازگردید

وزارت خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه از ایران خواست در صورتی که «حسن نیت» دارد به مذاکرات درخصوص احیای برنامه جامع اقدام مشترک بازگردد.وزارت خارجه فرانسه همچنین ایران را به تعویق انداختن مذاکرات جهت وقت‌کشی برای تداوم «تخطی‌های هسته‌ایش» متهم کرد.قدرت های جهانی تا کنون شش دور مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته ای در وین را برگزار کرده اند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا درمحل مذاکرات برگزار شدند. البته ایران و آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می گرفتند.برگزاری دور هفتم این مذاکرات تا پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به تاخیر افتاد. زمان دقیق از سرگیری مذاکرات مشخص نیست، اما ایران اخیرا گفته است که این مذاکرات می تواند ظرف چند هفته آتی از سر گرفته شود.

رحیمی جهان‌آبادی: مذاکرات برجامی تا پیش از نوروز از سر گرفته می‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به اشاره به نقش برجام در معادلات غرب با ایران و همچنین نقش آن در مناسبات منطقه از احیای مذاکرات تا پیش از نوروز امسال خبر داد.جلیل رحیمی جهان‌آبادی درباره ادامه مذاکرات برجامی با توجه به حضور جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای اظهار داشت: برجام چارچوبی است که در سایه عقلانیت و منطق طرف‌های مورد اختلاف در یک موضوعی به این اهمیت و مهمی به توافق رسید. غرب دغدغه‌هایی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران داشته است و ما نیز تاکید داشته‌ایم که فعالیت ما صلح‌آمیز است و می‌خواهیم در چارچوب قوانین آژانس حقوق قانونی مردم خودمان را برای تامین نیازها، از طریق فعالیت‌های صلح‌آمیز دنبال کنیم.وی با بیان اینکه برجام دارای یک چارچوبی که است که همچنان آن قدرت و استحکام لازم را برای ادامه حل این بحران دارد، ادامه داد: بنابراین دلیلی ندارد که ما بین نگاه به شرق سیاست آسیایی و برجام یکی را انتخاب کنیم، ما می‌توانیم هم مذاکرات برجام را ادامه بدهیم (به شرط اینکه به نتایج قابل قبولی برسد و تحریم‌ها لغو شود) و هم سیاست آسیایی و نگاه به شرق خودمان را داشته باشیم و بر اساس این توازن سیاست خودمان را پیش ببریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :